2011. november 28. hétfő, 11:43

 

A megszokotton túlmutató, fokozott vezetési élmény: a CX-5 egy új korszak kezdetét jelzi a Mazda történetében. A CX-5 az első a márka új generációs modelljeinek sorában, egy kompakt szabadidőjármű.

CX-5 szabadidőautó dizájnja
Komfort, funkcionalitás és felszereltség
Menetdinamika, Hajtásláncok
Karosszéria és futómű
Biztonság
Mazda CX-5 Műszaki adatok – (előzetes értékek)


A CX-5 az első olyan Mazda modell, amely a takarékosabb, élvezetesebb és környezetbarátabb, kis tömegű autókhoz kifejlesztett, vadonatúj SKYACTIV technológiák teljes tárházát felvonultatja, és ezzel a Mazda típusok vadonatúj generációja előtt nyitja meg az utat. A Mazda egyedi, a tervezési és gyártási filozófiával összhangban létrehozott, forradalmi SKYACTIV fejlesztési technológiák tervezői sikeresen oldottak meg egy sor, egymásnak hagyományosan ellentmondó célkitűzést, és olyan motorokat, sebességváltókat, karosszériákat és futóműveket hoztak létre, amelyek vadonatúj értékszintet képviselnek az ügyfelek számára.

mazda-CX-5

A CX-5 egyedi hajtásláncait vezetni épp olyan élvezetes, mint üzemeltetni: a motorokat nagyobb nyomaték, jobb robbanékonyság és csekélyebb üzemanyag-fogyasztás jellemzi. A fenntartható Zoom-Zoom legújabb megnyilvánulásaként a modell pontosan azt teszi, amit vezetője kíván tőle, és pontosan úgy reagál, ahogy azt elvárnánk tőle.

A fejlesztés során emellett a Mazda „tömegcsökkentési” stratégiáját is felhasználták. Az új generációs modell tömegének 100 kilogrammal való csökkentése érdekében a mérnökök széles körűen keresték az optimalizációs lehetőségeket, miközben azonban egy pillanatra sem tévesztették szem elől a szilárdság és a biztonság követelményeit. A CX-5 nem is okoz csalódást: a SKYACTIV program keretében teljesen átdolgozott karosszéria és felfüggesztés nem csak kiváló passzív biztonságot szavatol, de a modell egy sor olyan aktív biztonsági rendszerrel is büszkélkedhet, amelyek korábban ismeretlenek voltak a kategóriában. Mindezeken felül kivételesen széles látómezőt biztosít a vezetőnek.

Ez csak néhány példa a CX-5 intelligens kialakítására. A Mazda vadonatúj arculatának – merész orrkialakítás és az átrajzolt, ötszögletű műtőmaszkot kihangsúlyozó jellegzetes „szárny” – alapját a vállalat innovatív dizájn tematikája, a „KODO – a Mozgás Lelke” adja. A tágas, kifinomult utastér szintén arról tanúskodik, hogy az autót messzemenőkig napjaink igényeihez alakították ki. Az olyan, üdítően ötletes Karakuri megoldások, mint az egyedi 4:2:4 arányú, három részre osztott hátsó ülés, vagy az ösztönösen kezelhető HMI/infotainment rendszer révén a CX-5 a praktikum és sokoldalúság új dimenzióját tárja fel a vásárlók előtt.

Rugalmasan alakítható belső terével, kiszámítható, kezes vezethetőségével, valamint osztályelső üzemanyag-fogyasztásával és CO2-kibocsátásával a Mazda CX-5 új mércét állít az európai kompakt szabadidőjárművek szegmensében.


CX-5 szabadidőautó dizájnja

A Mazda egy olyan modellel szeretett volna belépni a kompakt szabadidőjárművek rendkívül népes szegmensébe, amely többet nyújt lenyűgöző megjelenésnél, és képes a Mazda névhez méltó érzelmeket ébreszteni, illetve vezetési élményt nyújtani. Éppen ezért a vadonatúj CX-5 elsőként alkalmazta a vállalat új „KODO – a Mozgás Lelke” formanyelvét. A természet szépsége és ereje mellett a mozgás koncepciója által ihletett CX-5 a stílus és a teljesítmény nagyszerű egyensúlyát nyújtja.

A KODO formai tematikával először 2010-ben, a Mazda Shinari személyében találkozhatott a nagyközönség. A négyajtós sportkupé-tanulmányt a Mazda Minagi követte, az a kompakt szabadidőjármű-koncepció, amelyre a CX-5 épül. A KODO a Mazda modellek egész új generációjának – elsőként a CX-5 szabadidőautónak – meghatározza az arculatát, a helyváltoztatás gyorsabb, erőteljesebb és érzelemdúsabb eszközeként definiálva azt.

A KODO-t szinte szétveti a vitalitás, az érzelem, a mozgékonyság: a formanyelv eredetét az állatok mozgásában kell keresni. A CX-5 tervezői konkrétan a leggyorsabb szárazföldi emlősöket, a gepárdokat tanulmányozták. Megvizsgálták, hogy egész testüket rugóként használva hogyan táplálják iszonyatos mennyiségű energiával kecses és ügyes mozgásukat. Ez a természeti szépség oly mértékben megérintette a tervezőket, hogy a KODO alkalmazásával egy vadonatúj szintre emelték a szabadidőjárművek formatervét.

Ennek az egyik eredménye az a kifinomult formaterv, amely amellett, hogy pontosan türközi a szabadidőjárművek robusztusságát és funkcionalitását, merész módon közvetíti a mozgás koncepcióját – és a reánk váró vezetési élményt.

Külső formaterv: forma és funkció egysége

A tervezők olyan sportos és lenyűgöző formatervet kívántak létre hozni, amely a lehető legtökéletesebb egyensúlyt képviseli a forma és a funkció között, beleérve a teljesítményt is. Ennek nyomán született meg az a dizájn, amely a szabadidőjárművektől elvárható aktív, erőteljes megjelenést a Mazdák összetéveszthetetlen dinamizmusával és érzelmekben gazdag formavilágával ötvözi.

A CX-5 masszív megjelenésének az erőteljes orr és a markáns kerékívek adják meg az alapját. Az autó mintha előre dőlne, akárcsak egy rövidtávfutó a rajt előtt; míg a hátratolt utasfülke az áldozatára ugrani készülő ragadozót idézi. A végeredmény egy atletikus, ugyanakkor méltóságteljes forma, amely megkülönbözteti az új Mazdát versenytársaitól.

A fényszórókig nyúló, jellegzetes „szárnnyal” ellátott, új hűtőmaszk a KODO meghatározó formai eleme, amely erőt és mélységet tükröz. A trapéz alakú alsó légbeömlő ugyanakkor stabil kiállást kölcsönöz az autónak, és az orrkialakításra irányítja a szemlélő figyelmét (ld. keretes írás).

A markáns hátsó kerékdobok és a hátsó ajtó éles vonalakkal megrajzolt felülete még robusztusabbá és elegánsabbá teszi a CX-5 megjelenését, és még inkább elhatárolja azt a hagyományos szabadidőjárművektől. A hátsó légterelő nem csak a sportos megjelenést szolgálja, de valóban javítja a jármű aerodinamikáját. A fényszórókhoz hasonlóan szárny alakú hátsó lámpatestek is egyedi stíluselemként jelennek meg, különösen éjszaka, megvilágítva.

Ami a sziluettjét illeti, sugárzik a dinamizmus. Folytonos idomai és vonalai a sebesség érzetét keltik. A plasztikus kialakítású oldalfalak és a merész kerékívek (amelyek mögött 17 vagy 19 colos keréktárcsák feszülnek) intenzív erőt sugároznak. A CX-5 azonban nem csupán jól néz ki: az A-oszlopok szöge kivételesen széles látómezőt biztosít a vezetőnek, ami egyszerre szolgálja a biztonságot és az élvezetes vezetést. A ferde C-oszlop és az erősen döntött hátsó szélvédő ugyanakkor még dinamikusabbá teszik a modell megjelenését.

A CX-5 formatervezői mindemellett kiváló aerodinamikai eredményeket értek el: a karosszéria közegellenállási célértéke csupán 0,33, ami a kompakt szabadidőjárművek kategóriában hagyományos eszközökkel szinte elérhetetlen volna. A fentiek csupán kiragadott példák a forma és funkció azon harmonikus egységére, amelyet az új CX-5 kínál.

A CX-5 hétféle karosszéria-színben rendelhető, ezek közül kettő vadonatúj árnyalatot kifejezetten az új Mazda CX-5-höz kevertek ki a tervezők: a Zeal piros mica a karosszériában rejlő energiát és vonzerőt tükrözi, míg a SKYACTIV-kék az idomok alatt rejlő SKYACTIV technológiák európai premierjét ünnepli.

Belső tér: középpontban a vezető
A CX-5 vezető-orientált utastere masszív, ugyanakkor érett stílusával jól tükrözi a modell külső formavilágában megnyilvánuló erőt és robusztusságot. A megjelenés és a hangulat pedig – a Mazdától egyáltalán nem meglepő módon – az autó sportos karakterét erősíti.

Az ülések is újak: masszív egyszerűségükben hangulatukat és funkciójukat tekintve egyaránt sportosak, oldalirányban és függőlegesen kiválóan támasztják meg a testet, és minden eddiginél hatékonyabb alátámasztást nyújtanak a combnak és az alsó hátnak, ugyanakkor még hosszú távon is kompromisszumoktól mentes kényelmet biztosítanak vezetőnek és utasának. Ráadásul az új anyagoknak és újszerű szerkezetüknek köszönhetően tömegük is kisebb lett.

A könnyedség és kezelhetőség érzetét ébresztő kormánykeréktől az itt elhelyezett kezelőszerveken át a műszerfali kapcsolókig és szórakoztató-információs rendszer HMI vezérlőjéig* (Felszereltségi szinttől és piactól függően rendelhető) minden egyes komponenst úgy alkottunk meg, hogy az utastér minden pontja azonos érzést nyújtson.

A műszerfal, miközben megjelenésében méltó a robusztus szabadidőjárművekhez, formáját a Mazda legendás sportkocsijától, az  MX-5 roadstertől kölcsönözte. A vezetőoldal hosszirányú kialakítása, és azon belül különösen a műszeregység árnyékolója a repülőgépek kabinját idézi, és ezzel a haladás érzetét kelti, felkészítve az utasokat a rájuk váró utazás élményére.

Ami a kárpitokat illeti, az ülések és a burkolatok kétféle szövet-, illetve egyféle bőrkárpitozással kérhetők. A vásárlók két színvilág közül választhatnak: a fekete hamisítatlan sportos hangulatot ébreszt, míg a homokszín világosabb, pezsgőbb hatású. A legmagasabb felszereltségi szint divatos, kéttónusú öltésekkel varrott bőrkárpitozás kínál, amelyet hangelnyelő perforálással láttak el. A különböző szövetkárpitok a CX-5 sportos, erőteljes arculatát erősítik.

A Mazda persze az első utasról sem feledkezett el: őt hívogató, biztonságot sugárzó környezet várja, és akadálytalanul osztozhat a vezetővel az olyan, nem elsődleges rendszerek kezelésében, mint a kifejezetten ehhez a modellhez tervezett Bose® audio berendezés.

Az utastérben alkalmazott, új anyagok és formai megoldások komoly előrelépést jelentenek, és sem a funkció, sem a forma terén nem követelnek kompromisszumot. Az érzékelhető minőség első osztályú: a leggyakrabban megérintett beltéri szerelvények (pl. a kormánykerék küllői vagy az ajtókilincsek) selyemfényű króm felületkezelést kaptak. A műszerfali felületek javát és az ajtópaneleket borító, stílusos, puha tapintású anyagok ellenpontjaként a középkonzol fényes fekete zongoralakk kidolgozást kapott, amellyel elsőként az RX-8 sportautóban találkozhattunk.

Műszerek: sportosak és kifinomultak
A Mazda sportos hagyományai félreérthetetlenül köszönnek vissza a műszerekben, amelyek számlapjai a különleges felületkezelésnek köszönhetően visszafogott, mély fényt kaptak, ami látványos kontrasztot teremt a mutatók fémes csillogásával. A műszerlapok ízléses felülete a betekintési szögtől függően, kis mértékben változtatja a megjelenését. A letisztult, egységes megjelenés érdekében a műszerfal egésze fehér megvilágítást kapott.



Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER