A Mazda új részleteket közölt következő generációs hajtáslánc-fejlesztéseinek eredményeiről, melyet összefoglalóan Skyactive -nak nevez. A fejlesztés keretében teljesen új motorokat, váltókat, karosszériákat és padlólemezeket mutat be 2011-től kezdődően.
Ezáltal a Mazda modellek fogyasztása jelentősen csökken, ill. alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szintet érnek el. A folyamat fontos része a megszokott hajtásláncok optimalizációja mellett az autók súlyának csökkentése – az ún. grammstratégia, mint a márka egyik legalapvetőbb jellemzője. A későbbi fázisokban a fékenergia-visszanyerő, ill. a hibrid rendszerek bevezetése is várható. A Mazda ezen lépések megtételétől várja, hogy autóinak átlagos fogyasztása 30%-kal csökkenjen 2015-ig (a 2008-as szinthez képest).
A Skyactive -G benzinmotor például elektromos hajtási elem segítsége nélkül fogja elérni az eddigiekben csak a hibrideknél tapasztalt fogyasztási szintet. Ez a hatékony, közvetlen-befecskendezéses benzinmotor 14.0:1-es sűrítési aránnyal dolgozik, amely a legnagyobb, melyet idáig elértek egy sorozatgyártású benzinmotornál. Ez lehetővé teszi, hogy 15%-kal alacsonyabb fogyasztás mellett 15%-kal nagyobb legyen a nyomaték, amely a mindennapi használatban jobb vezethetőséget is eredményez.
Az új Skyactive -D dízelmotor 14.0:1-es sűrítési aránya is rekord, csak épp fordítva: ez a legalacsonyabb, melyet egy sorozatgyártású dízelmotor esetében elértek. Ez különösen tiszta égést jelent, valamint 20%-os fogyasztás-csökkenést. Ez a dízelmotor teljesíteni fogja az Euro6 előírásokat a nitrogén-oxid mennyiség drága, utólagos csökkentése nélkül. A motor kétfázisú turbó-feltöltője pedig lehetővé teszi a gyors és direkt reakciót kis- és nagysebességnél is, ill. nyomatékos az alsó és a felső tartományokban is, akár 5200 fordulat/percig.
A Mazda egy új automata váltót is fejleszt Skyactive -Drive néven, amely ötvözi a konvencionális automata, CVT és dupla-kuplungos váltók előnyeit. Az automatikus váltó hidrodinamikus tengelykapcsolójának mechanikus zárási tartományát nagymértékben szélesítették, ezzel növelték a nyomaték adagolásának és leadásának hatékonyságát, így olyan direkt vezetési érzetet eredményez, amely a kézi váltós autózáshoz hasonló. Az új Skyactive-Drive 7%-os fogyasztás-csökkenést jelent az aktuális automatikus váltókhoz képest.
Az új Skyactive -MT kézi váltó különösen könnyű és kompakt kialakítású, súrlódási veszteségeit csökkentették, amely szintén hozzájárul a fogyasztás-mérsékléshez. Kis mérete lehetővé teszi a kis helyre történő beépítést, rövid karja pedig sportautós váltási érzetet biztosít.
A Mazda elsősorban a súlycsökkentésben látja a fogyasztás-csökkentés és a károsanyag-kibocsátás mérséklésének kulcsát. Ebben nagy szerepet játszik majd az új Skyactive -futómű, új padlólemezzel és a Skyactive karosszéria, mely új szerkezetet kap: az újonnan fejlesztett, nagy merevségű váz 8%-kal könnyebb és 30%-kal merevebb – ötvözi a kiváló biztonsági tulajdonságokat és az agilis kezelhetőség ígéretét. A könnyítést leginkább nagyszilárdságú acélok és optimalizált kötőanyagok használatával érték el. Az új Skyactive karosszériát szintén új fejlesztésű felfüggesztések fogják kiegészíteni, melyek 14%-kal könnyebbek az aktuális verziónál, így a jövőben a Mazdák még precízebben irányíthatóak lesznek, menetkomfortjuk növekszik.
Hozzászólások