Címkék: Exalt | Peugeot | tanulmányautó

2014. április 11. péntek, 09:38

 

Az Exalt tanulmánnyal a Peugeot a limuzinról alkotott, és először a 2012-ben bemutatott Onyx tanulmányban testet öltött elképzelését valósítja meg.  Visszaköszön az először az Onyxon látható, éles színváltás a karosszérián a nyersacél és a cápabőr textúráját imitáló textil, a Shark Skin ötvözésén keresztül.

 

A kiváló akusztikai komfort hangsúlyozza az utastérben megtalálható anyagok – gyapjú alapú, halványszínű, elmosódó mintázatú textil, patinás bőr, nyersacél, ében – nemes mivoltát. A fa elemek formatervét a Pinwu Design három kreatív szakembere álmodta meg.   
A felsorakoztatott technikai megoldások minden utazást új élménnyé varázsolják, erről többek között az új kialakítású Peugeot i-Cockpit, az ultraibolya fény és a Pure Blue innovatív levegőtisztító rendszer gondoskodik. Az utazás élményéhez hozzájárul a 340 lóerős benzines HYbrid4 hajtáslánc is.


Dizájn
Az Exalt vonalvezetése a Peugeot formatervét tükrözi. A széles nyomtávon nyugvó és erőteljesen kerekített kerékívekkel ellátott ötajtós limuzin hosszúsága 4,70 méter. A sík felületek és az éles színváltás együttesében az agresszivitás és a lágyság harmóniája  figyelhető meg.
Az Exalt elvet minden felesleges anyagot, és csak a valóban hasznosakat őrzi meg. A felhasznált anyagok a francia és a kínai kultúra találkozásából születtek meg; minden egyes anyagot a hatékonyság jegyében, maximális körültekintéssel választottak ki.

Az 1920-30-as évek francia autógyártása előtt tisztelegve a tanulmány nyersacél karosszériája teljes egészében kézi munkával készült. A szélesre húzott, dinamikus vonalakat, a magas övvonalat, a döntött szélvédőt, az alacsony (mindössze 1,31 m-es) tetőt, a karcsú oldalnézetet, mely mégis tágas utasteret takar, a bazaltrostból készült karosszériaaljhoz feszes ívben hajló oldalpaneleket, a 20 colos kerekeket.
A hosszú motorháztető vonala a kifejező orr-részről indul, ahol a lökhárítóba épített kettős fényszórók magukba foglalják a márka jellegzetes sziluettjét. A hűtőmaszk a karosszériából kiemelkedve impozáns háttérként szolgál a kétszeresen is jelképes oroszlánnak, amely egyfelől a márka emblémáját testesíti meg, másfelől a kínai kultúrában az erőt és a tekintélyt szimbolizálja. A motor hűtésében és az alulról érkező légáram vezetésében nagy szerepet játszó első karosszériaelem macskakaromszerű nyúlványa a fénydiódás irányjelzőket tartalmazó lámpatesteket látványosan szeli ketté.

A jobb légellenállási együttható elérése érdekében az EXALT hátsó része cápabőr textilborítást kapott. A biomimikri területéről származó anyag technikai szemcsés szerkezetének köszönhetően jelentősen javítja a jármű aerodinamikai képességeit, és ezzel csökkenti a fogyasztását. A különleges anyagok találkozását hangsúlyozó lendületes színváltás az utastér és a hátsó rész között húzódik éles színváltással, az acélszürkéből a cápabőr piros árnyalatába. Más tényezőkkel együtt (szellőző a hátsó lökhárítóban, tetőív, visszapillantók) ez az anyag is hozzájárul ahhoz, hogy az Exalt légellenállása mindössze 0,6.
Kimagasló aerodinamikai teljesítményével az Exalt elsősorban vizuális élményt hagy a környezetében. A hátsó légterelő mélyedésében futó vízszintes sáv az autó szélességét és a lámpák méretét hangsúlyozza.

A billenőajtó innovatív pantográf mechanizmussal működik. Ez a szerkezet maximális nyitást tesz lehetővé, ugyanakkor kisebb a külső helyigénye. A beépített motorizált, hidraulikusan működtetett billenőajtó alacsony rakodóküszöbbel ellátott csomagteret takar. A fa oldalborítású csomagtartó presztízst sugároz.

Vezetése
A Peugeot i-Cockpit az öröm jegyében megtervezett intenzív vezetési élményt nyújt. A bőrrel és textillel bevont, kisméretű kormány, valamint a magasra helyezett digitális csempegrafikás kijelző közvetlenül a vezető előtt kapott helyet, így a kormányt könnyedén tartva ösztönösen, természetes látóterében olvashatja le a megjelenő információkat. A középkonzol meghosszabbításában két elrejthető érintőképernyő emelkedik ki a műszerfalból. A felső képernyőn a fedélzeti számítógép, a HiFi rendszer, illetve a navigáció funkciói találhatók. A másikon egy folyamatosan látható sáv jelenik meg, innen kezelhető az automatikus klímaberendezés és a Pure Blue levegőtisztító rendszer.
A műszerfalon kilenc nyomógomb található, formájuk az audio high-end világát idézi. Két csoportban helyezkednek el, két kapcsoló a kormánytól balra, hét attól jobbra található. A megoszlás alapja, hogy az emberi agy hét elem elhelyezkedését és funkcióját képes könnyedén emlékezetébe vésni. Másfelől a vezető tetszése szerint társíthatja a kapcsolókat és a funkciókat: a navigációhoz ezzel a gombbal lépek be, a jármű paramétereit azzal állítom be stb.
Az ultraibolya fény működtetésére is kijelölheti valamelyik gombot. A fényszórókba épített rendszernek különösen a nappal és az éjszaka közötti átmeneti időszakokban vehetjük hasznát. Az ultraibolya fény kiemeli az útjelzéseket, és ezzel biztonságosabbá és nyugodtabbá teszi a vezetést a gyorsan változó fényviszonyok között.
Az utasok fokozott kényelmét szolgálja a Pure Blue, a Peugeot Exalt innovatív légtisztító rendszere. Az autó álló helyzetében, amikor nem ül benne senki, a Pure Blue baktérium- és gombaölő szereket bepermetezve megtisztítja az utastér levegőjét és a belső felületeket. Indulás után viszont másik üzemmódba vált, aktív szűrője segítségével a beáramló levegőt folyamatosan megtisztítja az organikus és mechanikus részecskéktől. A Pure Blue rendszernek köszönhetően a bentülők minden körülmények között tiszta és egészséges levegőjű utastérben utazhatnak.

A Peugeot Exalt továbbfejleszti az Onyxban 2012-ben megkezdett tanulmányt.
A karosszériát rozsdamentes acélból formázták. Az oldalsó rész elemeit, például a keréktárcsákat szintén kezeletlen állapotban hagyták A nyers acélborítás megmaradt az összes olyan felületen, ahol nincs testkontaktusban a négy bentülővel. A könyök és a kartámasz vonalában meleg hangulatot árasztó fa betét található, amely az ablakok alsó vonalától átadja helyét a természetes gyapjú alapú, halvány színű textilnek, ami az ajtóbelsőt és a tetőt borítja. A két anyag között 3D nyomtatással előállított elválasztó sáv takarja el a HiFi hangforrásait. A rendszert a visszhangmentes szoba elvén alakították ki, ahol a speciális kialakítású panelek elnyelik a hanghullámokat.



Utastér
A kompozit szerkezetű kagylóülések üléslapját és támláját halványszínű textillel, oldalsó részeit pedig bőrrel vonták be. A textilt és a bőrt anyagtakarékos eljárással állították elő. A hatékony anyagfelhasználás miatt a textilborításokat rögzítéses, visszahajtós módszerrel formázták meg. A neves férfiöltöny-divatházak hagyományát követő egyszerű eljárás lényege, hogy a textil felületén varrás helyett éles hajtásokat hoznak létre.
Az általános gyakorlat szerint az autóiparban hibamentes bőrt használnak fel, amelyet cserzéssel tovább tökéletesítenek. Az Exalt a kisebb anyagveszteséget célozza, ezért az egyediséget és a természetességet hangsúlyozza az esztétikai hibák vállalásán keresztül. A környezettudatosság érdekében az Exalt-ban felhasznált bőrök vegyszeres kezelést egyáltalán nem kaptak.
A fekete ébenfára nem csak nemes jellege miatt esett a tervezők választása, hanem azért is, mert a növény az ázsiai kontinensen őshonos. Az ében berakást a Pinwu Design Trio ügynökség által tervezett motívum díszíti. Az oroszlánt bambusz szárakkal és levelekkel ötvöző motívumot egy kínai mester készítette hagyományos technikával.
Ebben a tanulmányban a szénszál átadja helyét egy természetes kompozit anyagnak, a bazaltrostnak. A bazaltkő öntésével előállított anyag alkalmazása miatt jóval kevesebb petrolkémiai beavatkozásra van szükség.

Motor
A mindössze 1700 kg súlyú Peugeot Exalt tanulmányt plug-in HYbrid4 hajtással látták el, melynek 340 LE-s összteljesítménye megoszlik a négy kerék között. A motorházfedél a Peugeot Sport által kifejlesztett 270 lóerős 1.6 THP motort rejt. A hatfokozatú automatikus váltóval egybekötött, négyhengeres benzinmotor a világ egyik legjobb fajlagos teljesítményével rendelkezik, ez közel 170 LE/l.
Hátul a több lengőkaros futóműbe épített 50 kW-os elektromos motor hajtja az autót az elektromos és a hibrid szakaszokban, másik funkciója az akkumulátor feltöltése a fékerő visszanyerésével. Amikor a vezető lelép a gázpedálról, a fékezést az elektromos berendezés ellenállási nyomatéka biztosítja. A HYbrid4 technika tehát elektromos energiává alakítja át a mozgási energiát, amely egyébként a tárcsákon és betéteken keresztül elveszne.  
 
Az intelligens HYbrid4 hajtás minden pillanatban az adott helyzetnek leginkább megfelelő hajtásmódot választja ki a rendelkezésre álló lehetőségek közül (kizárólag elektromos, kizárólag benzines, benzines-elektromos hibrid), és ezzel folyamatosan alkalmazkodik a vezető szándékához. Ennek köszönhetően a vezető teljesen átadhatja magát az utazás intenzív élményének, amelyhez a Peugeot szakemberek kimagasló tudásával megalkotott futómű is hozzájárul.

A Peugeot Exalt-ban a márkának a lépcsőshátú limuzinról alkotott elképzelése ölt testet. Ismét bizonyítja, hogy az érzelem elválaszthatatlan része a Peugeot örökségének.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER