Címkék: hibrid | Peugeot | Peugeot 308

2015. október 07. szerda, 14:20

 


Bevezetése óta a Peugeot 308 az alsó-középkategóriás autóknál eddig ismeretlen kvalitásainak köszönhetően több mint 280 000 autórajongót hódított meg a világon. A márkastratégia továbbra is a nemzetközi piacok meghódítására irányul: a Sanghaji Autószalon alkalmat nyújt a Kínában gyártott és értékesített új 308 S elnevezésű modell bevezetésére.

Karosszériától és motorizációtól függetlenül a Peugeot 308 az EMP2 moduláris platformnak köszönhetően magas szintű teljesítménnyel büszkélkedhet. Erre alapozva a Peugeot Sport új benzines plug-in (villamos hálózatról tölthető) hibrid hajtórendszert fejlesztett ki. Az 500 lóerős teljesítmény és a négykerék-meghajtás kitolja a kategória határait, eredménye pedig egy sportos, kivételes teljesítményű autó.
A Peugeot 308 R HYbrid utasterében eredeti design tárul elénk négy különálló üléssel, amit csak fokoz a karosszéria lendületes vonallal elhatárolt kétszínű, kék-fekete fényezése.



Harmonikus és határozott megjelenés
A Peugeot 308 R HYbrid arányaiban is tükröződik a teljesítményközpontúság: az autó hihetetlenül kompakt, sarokba tolt kerekekkel, tökéletes egyensúllyal. A cél eléréséhez az EMP2 platformra épített 308 limuzin karosszéria is hozzájárul.
A 308-as jellegzetes elegáns, sportos stílusa ötvöződik a Quartz koncepcióautó designjának elemeivel, melynek eredménye ez a határozott megjelenésű autó.

308 R HYbrid 235/35 R19 méretű kerekeivel, 80 mm-rel kiszélesített nyomtávval csak úgy falja a kilométereket. Elölnézetből a motorháztető markáns légbeömlő nyílásai és éles vonalakkal megrajzolt, sima felületű lökhárítója szinte félelmet kelt. Pepitamintás hűtőrács táplálja levegővel az innovatív 500 lóerős turbómotort. A két oldalsó légbeömlővel együtt a lökhárítón kapott helyet a LED-es irányjelző, középen pedig megjelenik a márkajelzés: a 308 R HYbrid felirat.

Az autó profilja a kompaktságot hangsúlyozza: a gépezetre simuló vonalak az autó felfedezésére csábítják a tekintetet. A PEUGEOT 308 R HYbrid különös, élénk kék színét a fényezéshez használt fluoreszkáló pigmenteknek és üvegrészecskéknek köszönheti. A kék nemcsak a hibrid hajtásláncra utal, ez a francia versenyautók számára fenntartott szín is. Ehhez társul a másik szín: a hátsó ajtóktól kezdődően éles vágással elhatárolódó matt fekete, mely a legextrémebb Peugeot modellek jellegzetes stíluseleme.

A hátsó részen éppenséggel a feltűnő egyszerűség fejezi ki a Peugeot 308 R HYbrid új, radikális stílusát. Hátulnézetből a karosszéria pozíciója az autó kiváló úttartását érzékelteti, a csomagtérajtó tetején lévő vékony spoiler pedig az aerodinamikát erősíti. A hátsó lökhárító szintén két szellőzőt kapott, melyek a meleg levegő kivonásával segítenek alacsonyan tartani az akkumulátor hőmérsékletét. A légbeömlők és a főtartók kerámia hatású fehér díszlécei az autó dinamikus jellegét hangsúlyozzák.


Peugeot i-Cockpit, innovatív és hatékony vezetőhely
Az ajtók mögött lenyűgöző utastér tárul fel: a középkonzol tagolja a négy ülőhelyre osztott teret. Az utastér anyagai és színei az első pillanatban felfedik a Peugeot 308 R HYbrid legfőbb célját: a teljesítményt.

Ehhez igazodva a felső fabetétek és a tető antracit színt kaptak. A kagylóüléseket antikolt, vörösesbarna bőr borítja. A sportos stílus hagyományát követve a piros szín több helyen is felbukkan az utastérben: a műszerfali órák körül, a középkonzolon és a kormány középállását jelző csík formájában.

A Peugeot 308 R HYbrid gyártásakor – a világon először – olyan anyagokat használtak fel, melyek korábban kizárólag csak a koncepcióautókra voltak jellemzőek. A műszerfalbetétet például digitális szövéssel előállított textillel vonták be. Ez az innovatív technika nagyméretű, komplex és puha tapintású darabok kivitelezését teszi lehetővé, mely során feleslegessé válik a habréteg alkalmazása. Ez a digitális szövet, valamint az ülésekhez is alkalmazott fekete bőr és antikolt, vörösesbarna bőr borítja az ajtóbetéteket.

A Peugeot i-Cockpit vezetőhely innovatív kialakításának köszönhetően a vezető teljes nyugalomban uralja a hajtáslánc 500 lóerős teljesítményét. A perforált bőrrel bevont és 308 R HYbrid logóval díszített kisméretű kormány pontos és határozott kormányzást biztosít kanyarodáskor. A kormányon kialakított kapcsolóknak köszönhetően a vezető kis mozdulatokkal kezelheti a hatfokozatú sebességváltót. A magasra helyezett műszerfali egységen minden szükséges információ látható, méghozzá anélkül, hogy a vezető egy pillanatra is levenné a tekintetét az útról. A középkonzolon két vezérlőgomb található: az egyikkel a hajtásmódok közül, a másikkal négy üzemmód közül választhat a vezető.



Nagy teljesítményű, plug-in benzines hibrid
A Peugeot 308 R HYbridet a Peugeot Sport fejlesztette ki. A modell kivitelezése igazi kihívást jelentett: egy extra teljesítményű hibrid benzines plug-in hajtásláncot kellett kifejleszteni hozzá, ráépíteni az EMP2 platformra, kitolva ezzel a teljesítmény határait.

A végeredmény a kitűzött célnak megfelelően lélegzetállító. Az 500 lóerős és négykerék-meghajtású Peugeot 308 R HYbrid elektronikusan korlátozott csúcssebessége 250 km/h, alig 4 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 km/h-s sebességre, álló helyzetből pedig csak 22 másodpercre van szüksége 1000 m megtételéhez. Széndioxid-kibocsátása ennek ellenére csupán 70 g/km.

A súlyeloszlásnak köszönhetően (elöl 60%, hátul 40%) tökéletes egyensúllyal bíró Peugeot 308 R HYbrid tüzes természetű autó, melynek súly/teljesítmény aránya is döbbenetes: csupán 3,1 kg/lóerő.

Egy-egy modell megalkotásakor, az alkotóelemek meghatározásához és azok ideális elhelyezéséhez a PEUGEOT Sport technikai szakértelmére alapozva gyakran merít a versenysportban elért sikereiből. Ennek megfelelően a hajtáslánc három erőforrásból áll, amelyek mindegyike önállóan is képes mozgatni az autót:
- 4 hengeres benzines 1,6 literes THP S&S 270 lóerős speciális, a négyhengeres motorok között a legnagyobb teljesítményű turbómotor,
- 85 kW/115 lóerős villanymotor hatfokozatú sebességváltóval,
- hátsó tengelyre helyezett 85 kW/115 lóerős villanymotor.

A jobb súlyeloszlás és a minimálisra csökkentett súly kifogástalan menetdinamikai tulajdonságokat biztosít az autó számára. A kis méretéhez képest nagy teljesítményű 3 kWh-s lítium-ion telepet a hátsó ülések alá, a benzintank helyére építették be. Az 50 literes benzintartály pedig a csomagtartóban található, a hátsó villanymotor és a két transzformátor fölött. A Peugeot Sport mérnökei mindenben a tökéletességre törekedtek: újratervezték az üzemanyagtartályt is, hogy jobban igazodjon az autó műszaki adottságaihoz. A nagyobb teljesítmény javára sikerült is néhány újabb millimétert nyerniük az autó magasságából.

A középkonzolon elhelyezett kapcsolóval négy üzemmód közül lehet választani:
- „Hot Lap” (gyorskör) üzemmód: mindhárom erőforrás teljes potenciálját igénybe véve kiaknázza a maximális teljesítményt, azaz ebben az üzemmódban 500 lóerő és 730 Nm nyomaték vethető be.
- „Track” (versenypálya) üzemmód, amely esetében 400 lóerő és 530 Nm nyomaték termelődik a belsőégésű és a hátsó villanymotor jóvoltából.  Az első villanymotor gyorsításkor segíthet be.
- A „Road” (utcai) üzemmódot elsősorban hétköznapi használatra gondolták ki, 300 lóerős teljesítménnyel és 400 Nm nyomatékkal. A benzinmotor maximális teljesítménnyel működik, a hátsó villanymotor gyorsításkor segít, amikor az első villanymotor nem lép közbe.
- „ZEV” üzemmódba kapcsolva a rendszer próbálja csak a hátsó elektromotort használni, az elsőt pedig csak nagyobb gázadáskor aktiválja. Az első villanymotor attól függően aktiválódik, hogy milyen erővel lép a vezető a gázpedálra.



Az összkerék-meghajtásnak köszönhetően a Peugeot 308 R HYbrid kivételes menetdinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, különösen kanyarból kifelé haladva. A magas szintű teljesítmény hasonlóan magas szintű fékrendszert követel meg elöl 38 cm, hátul 29 cm átmérőjű dugattyús úszónyereggel összeszorított hűtött féktárcsákkal. A rendszer azonban nem veszi őket igénybe minden fékezéskor: a Peugeot Sport által kifejlesztett hajtáslánc az elektromotorok jóvoltából lassítani is képes, méghozzá a sebességtartomány teljes egészén, azaz 250 km/h-tól. Ez a megoldás nemcsak a féktárcsákat és fékbetéteket kíméli, hanem képes visszatermelni az energiát a lítium-ion telepbe. Ez utóbbira két további megoldás áll rendelkezésre: a benzinmotor által hajtott első villanymotor generátorként való használata, valamint a gyors töltés, mellyel csupán 45 perc alatt teljesen feltölthető az akkumulátor.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER