Címkék: állam | Citroen | francia | kína | Peugeot | PSA

2014. február 19. szerda, 14:24

 

A francia állam és a Dongfeng kínai állami konszern 14-14 százalékos tulajdonszerzése, valamint az új elnök kinevezése korszakváltás a PSA Peugeot Citroen francia autókonszern történetében.

 

A legjelentősebb francia autógyár legfőbb részvényese az 1810-es alapításától mostanig a Peugeot család volt. A cég megmentése érdekében azonban az örökösök nyolcadik generációjához tartozó unokatestvérek közti viszályoktól hangos klán kénytelen volt lemondani az irányítás jogáról, és a tőkeemelés érdekében átengedni tulajdonrészének egy jelentős hányadát. A család hétfőn jóváhagyta a tőkeemelésről kötendő megállapodás tervét, amiről kedden szavaz az autókonszern igazgatótanácsa.

A megállapodás értelmében a 3 milliárd eurós (930 milliárd forintos) tőkeemeléshez a francia állam és a Dongfeng kínai állami konszern is 800-800 millió euróval (248 milliárd forinttal) járul hozzá, amiért 14 százalékos részesedéshez jutnak az autókonszernnél. A Peugeot család részesedése pedig 25,4 százalékkal szintén 14 százalékra csökken, s ezzel az örökösök elvesztik dupla szavazati jogukat az igazgatótanácsban.

A családot ezentúl nem négy, hanem csak két tag fogja képviselni a vezetésben, s ezzel Thierry Peugeot automatikusan elveszti az elnöki székét az igazgatótanácsban, amelyet a cég alapítása óta mindig az örökösök vezettek. Helyére a francia állam Louis Gallois-t, az EADS repülőipari konszern korábbi vezetőjét jelöli.

"A PSA technológiával rendelkezik és egy márkanév, de beszorult az európai piacra, s nincs jelen az ázsiai piacon, ahol pedig óriási a növekedés. A Donfengnek viszont nincs technológiája, nem márkanév, viszont övék az ázsiai növekedés. Vagyis ez egy jó párosítás" - mondta kedden Arnaud Montebourg iparfejlesztési miniszter.

A megállapodás egyik záradéka kimondja, hogy a három fő részvényes, a Peugeot család, a francia állam és a kínai Donfeng, amelyek egyformán 14 százalékos tulajdonosok, az elkövetkező tíz évben nem növelhetik tulajdonrészüket. Ennek célja az, hogy a kínaiak ne vehessék át az irányítást a Franciaországban 90 ezer főt foglalkoztató konszernben.

A végső megállapodást március végén, Hszi Csin-ping kínai elnök párizsi látogatásának idején írják majd alá a felek.
Az igazgatótanács egy közös vállalatot is létrehoz a PSA banki ágazata és a Santander spanyol bank között. A Les Échos című francia gazdasági lap szerint a művelettel az autógyár 1 milliárd euróhoz (310 milliárd forinthoz) juthat, s biztosíthatja a PSA bankjának szilárdságát, amikor 2016 decemberében a 7 milliárd eurós (2,1 ezer milliárd forintos) állami garancia véget ér.

A keddi igazgatótanácsi ülésen hagyják jóvá Carlos Tavares, a Renault korábbi alelnökének kinevezését a PSA Peugeot Citroen élére. Az 55 éves Tavares 2014. január 1-jén lépett be a PSA-hoz, mostantól a csoport autógyártási részlegét fogja vezetni, és fokozatosan veszi át az elnök-vezérigazgatói posztot a 61 éves Philippe Varintől, aki 2009 óta áll a konszern élén, és akinek utolsó feladata az állammal és a Donfenggel kötendő megállapodás tárgyalásainak befejezése volt.

A PSA nehéz gazdasági helyzetben van: a gyengélkedő európai autópiac egyik legfőbb áldozata, ahonnan a bevételének több mint a fele származik. A csoport 2012-ben 5 milliárd eurós (1550 milliárd forintos) összegben fennállásának legnagyobb veszteségét szenvedte el, ami miatt jelentősen átalakította tevékenységét Franciaországban, és sikerült ismét rentábilissá tennie európai piacát azzal, hogy bezárta a Párizs közeli Aulnay-sous-Bois-ban a gyárát. A másik két üzemben, a kelet-franciaországi Mulhouse-ban és a Párizs közeli Poissy-ban pedig csökkentette a termelést, valamint bejelentette: 11 ezer 200 állást szüntet meg 2014. májusig.

Az amerikai General Motorsszal kötött megállapodás kudarcba fulladása után a kínai szereplő belépéstől a cég nemzetközivé válását reméli a PSA, amely már három közös gyárat üzemeltet Kínában a Donfenggel, és egy negyedik megépítése is szerepel a tervekben. Európában a PSA a szlovákiai Nagyszombaton működtet gyárat. MTI


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER