A Peugeot Hungária és a Tavaszi Fesztivál jóvoltából most Magyarországra is ellátogat az egyetlen példányban gyártott, felbecsülhetetlen értékű Peugeot-Pleyel zongora, amelyet április 23-26. között, a Pesti Vigadóban csodálhat meg a nagyérdemű.
Nem véletlen, hogy amikor a Peugeot 2010-ben megújította a márka stílusbeli eszköztárát, és ennek alkalmával úgy határoztak, hogy évszázados autóipari tapasztalatukat szűken vett szakterületükön kívül is kamatoztatják, a piac rendkívüli érdeklődéssel fordult a lehetőség felé.
Alig két évvel később, az Automobiles Peugeot 130. évfordulóján létrejött a Peugeot Design Lab, az iparágak közötti együttműködésekből csodálatos tárgyak születtek. Legalább ilyen fontos azonban az a háttérmunka, amellyel a Peugeot Design Lab a márkaarculat kialakításában, a kommunikációs folyamatban vagy a gyártás megszervezésében segíti partnereit. Mivel szigorúan nézve minden projektjében kívülálló szakértőként vesz részt, a Peugeot Design Lab kezét nem kötik az adott iparág beidegződései, dogmái, így a kreatív folyamatnak csak az ipari formatervezés alapvető követelménye: a célszerűség és az esztétikum minél tökéletesebb egysége szab gátat.
Francia ipar két legendás óriása
Mi sem példázza ezt jobban, mint az a zongora, amelyet a világhírű Pleyel céggel közösen alkottak meg 2012-ben. A műhely mindmáig talán legemblematikusabb alkotása a francia ipar két legendás óriásának együttműködéséből jött létre. A Peugeot Design Lab munkamódszere nem idegen a Pleyel manufaktúra számára, hiszen az elmúlt években számos független partnerrel tettek kirándulást a zongoraépítés felfedezetlen peremterületein. A kreatív elmék találkozásából, no meg tizennyolc hónapnyi, megfeszített teremtő munkából megszületett hangversenyzongora semmi máshoz sem fogható a világon, és alapjaiban kérdőjelezi meg a hangszerkészítés évszázados szabályrendszerét.
A feladat csaknem emberfeletti volt: úgy kellett újraalkotni a zongora fogalmát, hogy közben nem hogy változatlanul kellett megőrizni a Pleyelt világhírűvé tevő hangzást és játékélményt, de az újszerű kialakításnak ezeket az alapvető funkciókat is magasabb szintre kellett emelnie. Több hónapos kutatás, elemzés, kísérletezés után jutottak el a válaszhoz: a tervezők leültették a zongora mechanikáját, így a hangszer fedele egy vonalba került a klaviatúrával. Erre soha nem volt még példa a zongora történetében, ugyanakkor a radikális változtatás két nagyon fontos újítást hozott a koncertélmény terén: egyrészt a közönség így akadálytalanul csodálhatja a zongorista kezének mozgását, másrészt a művész minden eddiginél közvetlenebb módon élvezheti hangszerének zengését, amelyet eddig óhatatlanul elfojtott a hangszekrény megemelt fala. „Életemben először hallottam, hogyan is szól valójában a zongorám” – mondta Yves Henry, a Conservatoire de Paris professzora, aki az alkotók felkérésére elsőként próbálta ki a különleges hangszert.
Egyetlen lábon
A további innovációk már ebből a forradalmi változásból fakadtak. Hogy a közönség valóban szabadon csodálhassa a zongorista játékát, a Peugeot szakemberei az autóiparból kölcsönzött megoldással olyan, integrált kitámasztóval ellátott zongorafedelet alkottak, amelyet egy kézzel fel lehet emelni, és amely három pozícióban megtartja önmagát, így semmi nem áll a látvány útjába.
Ahogy a fedél, úgy maga a zongora is lebegni látszik: egy harmadik műfajtól, az építészettől kölcsönzött megoldással a hangszer egyetlen, központi lábra támaszkodik. Ezzel optikailag elvették a zongora valós tömegét: a több mint 600 kilós hangszer légies könnyedséggel úszik a színpad fölött, mintha csak a zongoraművész ujjai, a játék vibráló energiája tartaná azt a levegőben. Persze a zongora súlytalansága több optikai trükknél: a Peugeot versenysport-tapasztalatát felhasználva minden lehetséges elemet szénszálas műanyagból alkottak meg. A hangszekrény és a test természetesen fából készült, a láb magja pedig acélból, ám a fedél és a láb borítása már karbon kompozit anyagból áll; a nem kívánatos hangzásoknak habtöltet veszi elejét.
Legyen bármilyen nyitott és kísérletező, sem a közönségtől, sem a zenésztől nem elvárható, hogy minden konvencióval hajlandó legyen szakítani, ezért az alkotók egy dolgon nem változtattak: a Pleyel Peugeot hangszerét klasszikus, fekete lakkozással kínálják. Vagy hófehérben, ha úgy tetszik.
Noha a Peugeot és a Pleyel közös projektje immár több mint két éves múltra tekint vissza, a zongora jelentősége a mai napig nem csökkent, az alkotók évek óta tartó, világ körüli turnén mutatják meg a különleges hangszert az értő közönségnek. A szerencsések pedig meg is hallhatják a különbséget a zongora jelenje és jövője között: a Pleyel márka nemzetközi hírű szakértője, Szilasi Alex zongoraművész zártkörű koncertet ad, amelyen megszólaltatja az autóipari ihletésre létrejött, új távlatokat nyitó hangszert.
Hozzászólások