2012. szeptember 13. csütörtök, 19:26

 

Quasar, Proxima, Oxia, 907 ... a Peugeot szuperautói mindig is vonzották a fiatalok és a szakemberek figyelmét egyaránt. 2012-ben a 21. század álomkocsiját készítette el a márka: ez az Onyx.

A szuperautó szenvedélytől áthatott tervezői a versenyzésből merítettek ihletet, és újszerűen használták fel a nyersanyagokat. V8-as középmotorjával az Onyx a csúcsteljesítmények világába repíti csodálóit, de mindig kontroll alatt marad a könnyen kezelhető vezetőhely jóvoltából. Amellett, hogy lélegzetelállítóan szép, új nyersanyagok felhasználásával hozzájárul a hatékonyság fokozásához.

peugeot-onyx

Az újító kedv immár 202 éve hajtja előre a világ egyik nagymúltú autómárkájának számító Peugeot fejlesztéseit, amely egyedülállóan teljes körű személyes mobilitást kínál kerékpárjaival, robogóival, személyautóival és könnyű haszonjárműveivel. Az Onyx Concept Bike kerékpár és az Onyx Concept Scooter robogó a maga területén újabb kifejezése ennek a törekvésnek.

“Az Onyx mindennapi anyagokból épül felkészül, és előrevetíti a holnap könnyen használható autóját. A koncepcióhoz egy szuper-robogó és egy szuper-kerékpár társul – a Peugeot tervezői számára az inspiráció nagy volt, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki magukból.”
Vincent Rambaud, általános igazgató, Automobiles Peugeot

“Az Onyx a szuperautók képességeit nyújtja, hallatlanul áramvonalas. Formája egyedi, anyagai újszerűek, felépítése innovatív.” Gilles Vidal, Peugeot designigazgató

Penge design

Radikális vonalai egyszerűen ellenállhatatlanok! Penge-éles a karosszéria formája, az anyagok és színek ütős kontrasztjával. Sárvédőit és ajtóit mesteri munkával alakították ki sima rézlemezből – a tükörfényesre polírozott fém védtelenül van kitéve az elemeknek, ezért idővel egyre jobban néz ki, mert természetes patina keletkezik rajta. Állandóan változik az Onyx, mintha élőlény lenne! A többi elem karbonból készül, és matt fekete festést kap.

Aerodinamikus front köti össze a függőleges hűtőmaszkot a teljesen fénydiódás lámpákkal. Innen kezdve kettéágazik a légáramlás: egyik része az autó belsején keresztüljutva táplálja a motort, a többi pedig az oldalak és a kettős buborék tető mentén jut el a légbeömlőkig. A hátsó lámpa hármas karmot képező fénymotívuma a Peugeot egyik jellegzetessége, kis lapátjai felfelé és oldalra térítik ki a légáramlást, minél messzebb a karosszériától, hogy csökkenjen az örvénylés. Mindössze 0.30-as alaktényezőjével az Onyx áramvonalazása éppen fordított arányban áll a látványhatásával.

A múlt tapasztalatait a jövőbelátással ötvöző Onyx az ikonszerű RCZ előtt tiszteleg a karakteres dupla buborék tetővel és az alumínium tetőívekkel. A szilárd karbonstruktúrát és az utasteret látni engedő ablakok és tető teljesen átlátszóak, és az utasokat maximálisan védelmező műanyagból (polimetil-metakrilát - PMMA) készülnek.

“Az Onyx kecsesen karcsú, szoborszerű alakja hol lágy és érzéki, hol éles és modern. Az első vázlatoktól kezdve fel akartam mutatni a műszaki kiválóságot és a mesterségbeli tudást, ezt szolgálja a kiváló aerodinamika, a 'fekete gyémánt üvegház' és a rézlemezből kézzel formált néhány karosszériaelem.” Sandeep Bhambra, Onyx külső formatervező

Nagy teljesítményű szuperautó

Az autó vázszerkezete innovatív karbon monolit konstrukció, mindössze 12 darabból áll, nagyon csavarásálló, és csak 100 kilós. Csavarozással rögzített V8-as hibrid HDi FAP 3.7-literes motor és a kettős keresztlengőkaros, centrális rugóstagokkal ellátott futómű tervezésekor felhasználták a Peugeot Sportnak a világ versenypályáin nyert tapasztalatait. A tető két légbeömlőjével hűtött motor hatfokozatú soros sebességváltón át küldi 600 lóerejét a hátsó kerekekre. Ideális arányú járművet hajt ez az imponáló teljesítmény: 4.65 m hosszú, 2.20 m széles, 1.13 m magas, a súlya csupán 1100 kg. A 20 colos kerekekre külön ehhez az autóhoz fejlesztett Michelin gumikat szerelnek, méretük elöl 275/30, hátul pedig 345/30.



Intelligens HYbrid4 technika tárolja lítiumion-akkumulátorban a fékezéskor egyébként kárba vesző energiát, hogy gyorsításkor automatikusan bocsásson rendelkezésre 80 extra lóerőt. Ezt a funkciót figyelemmel kísérheti az autós, ami fokozza a vezetés élményét. A hajtómű versenyautós tapasztalatok alapján készült ugyan, de közúti használatra hangolták.

Lenyűgöző, lóerőnként nem egészen két kilogrammos teljesítménysúlyával nagyon gyors az Onyx, anélkül, hogy ez a letisztult eleganciájának rovására menne. Szerepet játszik az erős leszorító hatást kifejtő sima karbon fenéklemez is. Ennek köszönhetően lehetett minimumra leszorítani az aerodinamikai segédeszközök alkalmazását, van viszont egy fékezéskor kiemelkedő hátsó szárny, amely jobban megterheli a hátsó tengelyt. A négy féktárcsa is karbonból készül, átmérőjük elöl 380, hátul 355 milliméter.

Innovatív vezetőhely

Az autóba könnyű bejutni a kettős mozgást végző pantográfos ajtómechanika jóvoltából. Nyitáskor az ajtó külső szélén csuklópántozott rézből készült külső héj különválik az ajtókerettől, hogy megmaradjon a karosszéria látványhatása. A belső tér a padlótól a tetőig világos és természetes. Mindenütt szembeötlik az intuitív design és az anyagok újszerűsége. A kialakítás minimalista, az anyaghasználat takarékos, minden közvetlen kapcsolatban van az utasokkal. Az anyagok kiválasztása és alkalmazása megfelel az autó életciklusának, demonstrálva, hogy igenis lehetséges egyszerre kielégíteni a vevő teljesítményigényét, illetve kímélni a természetes forrásokat.


“Úgy válogattuk össze egy modern szuperautó anyagait, hogy minden egyes alkatrésze teljes mértékben indokolt legyen: a karbon a szilárdságával és könnyűségével, a réz és a PMMA a kedvező jellemzőikkel, a papír a természetességével – és mindegyik a felhasználás hatékonyságával.”
Sophie Gazeau, szín és anyag tervező

A préselt és nyújtott filcből készült vezetőhely egy darabból áll, varrások és kötések nélkül. A karbonstruktúrával együtt védőburkot képez az utasok körül, kiválóan ergonomikus, ugyanakkor ellát egy sor funkciót, amelyek eddig külön-külön szerkezeti elemeket kívántak meg: a hangszigetelést, a padlószőnyegezést, a konzolburkolást, a tetőkárpitozást és a kagylóülések kárpitozását. Ez jelentős súlycsökkentést eredményez. A komfortot szivacsalátét fokozza, ahol az emberi testtel érintkezik a filc. E meleg és puha anyag a hagyományos gyártástechnológia terméke. Gőzölt gyapjúból készül, kevert rostokkal, kiváló hőszigetelő, és teljes mértékben újra feldolgozható. Ráadásul a pára elnyelésével javítja a környező levegő minőségét.

“Az enteriőrt egy mindennapi tárgy, a tojásos doboz inspirálta. Nagyon gazdaságos az anyaga, mégis tökéletesen védi törékeny tartalmát. A koncepciót intuitív térben alkalmaztuk, minimális számú elemből, mégis minden funkciója teljesen kézenfekvő.” Julien Cueff, belső tervező

A vezető minden műszert jól lát, anélkül, hogy el kellene venni tekintetét az útról. A filcbevonatú kormánykerék teljesen belesimul a tenyerébe, az erő azonnali érzetét adva. A kapcsolók alumíniumból készültek, sebességváltásra kormánykeréken elhelyezett billentyűk szolgálnak.

A műszerfal nem fából készül, mint rége, hanem egy „újfajta” anyagból: újságpapírból! A begyűjtött régi papírból megfelelően kezelve és préselve új anyag válik, felületén gyönyörű hatást kelt az egykori nyomtatás erezete. Közelebbről megnézve jövünk rá a titkára: olvashatók rajta a betűk...

A magasan elhelyezett műszerfalon a zongora billentyűihez hasonlóan megjelenő vagy eltűnő fémdarabkák mutatják a motor adatait és a menetsebességet. A hibridhajtás működését digitális kijelzőn lehet megfigyelni. Egy sor alumíniumkapcsolót, köztük a motorindítót, a tetőn találni, közvetlenül mögöttük pedig egy fényvisszaverő lemezen látható a tolatókamerák képe: kettő a külső tükörházakban helyezkedik el, a panorámaképet adó harmadik viszont a hátfalra került.

A szintén filcburkolatú középkonzolon egy üvegfúvó mester kézműves remekeként csillog az üvegkristály benzinállás-jelző, amelynek bemaratott rovátkái mutatják a tankban levő mennyiséget. Egy másik üvegcse az illatszóróé, amely az enteriőrben felhasznált anyagok esszenciáját permetezi a levegőbe. Ezek után nem meglepő, hogy a kétzónás klíma kezelőszerveit marógépen munkálják ki tömör alumíniumból, úgyhogy a marási nyomok adnak csúszásmentes fogófelületet a kéznek. Kár is lenne a mulandóságra hagyni ezeket a képeket, ezért a fejtámlák között belső kamera működhet menet közben, filmjét a műszerfalba az utas felé irányítva beillesztett táblagépről lehet visszanézni. Ez egyben az autó szórakoztató-tájékoztató berendezésének a lelke is.




Egy belevaló szuperbringa: az Onyx Concept Bike

A Peugeot Cycles komoly versenytapasztalatára építve született a CLM (Contre La Montre) időfutam-kerékpár, visszatérésként a márka gyökereihez, a sebesség és a hatékonyság világához. 1998-ban Peugeot kerékpárral állították fel havon, a lejtőzési sebesség-világcsúcsot, 212,139 km/órával. Elsőként ez a márka vetett be a Tour de France-on futurisztikus, forradalmi időfutam-bringákat. Tervezői autóipari módszerekkel, szélcsatornával, monolit karbonvázakkal, aero-kerekekkel és tárcsafékekkel dolgoznak, a bringások részére pedig zéró penetrációs tényezőjű, műanyag-bevonatú öltözéket készítettek.

Az Onyx Concept Bike tervezésekor a Peugeot Cycles szakembereit az Onyx Supercar Concept inspirálta, hogy ezzel a modern és hatékony időfutam-géppel újabb lépést tegyenek a márka jövője felé.

Az idő az ellenfele
A szénszálas monolit váz feszesen mesteri vonalai optimálissá teszik az Onyx Concept Bike aerodinamikáját. Ugyanebből az anyagból készül a 80 milliméteres szelvénymagasságú kerék és az áramvonalas profilú nyeregcső is. Semmi sem akadályozhatja a gyors haladást! A huzalokat, a fékeket és az elemet teljesen burkolták – az utóbbi a repülőgép szárnyára emlékeztető „műszerfalat” látja el, ahonnan könnyen kezelhető az elektromos váltómű. 

A testhelyzetet tökéletesen be lehet állítani, úgyhogy a sportember valósággal összeolvad a gépével. Izomerejét ovális alakú pedálok viszik át a lehető legkedvezőbben. A kerékpárosok egy stílusos és hatékony időfutam-gépet kaptak, amellyel küzdelembe indulhatnak két fő ellenfelük, a légellenállás és a gyorsan múló idő ellen.

"Nagy feladat időfutam bringát tervezni, de a Peugeot Cycles embereinek a vérében van az ilyesmi. Erre hagyatkozva jött létre az Onyx Concept Bike – ez a gyönyörű, nagy teljesítményű, Tour de France-ra termett versenygép."
Sandrine Bouvier, kerékpár termékigazgató

Egy háromkerekű hibrid szuper-robogó: az Onyx Concept Scooter
Változnak a városok, és velük változnak a közlekedési eszközök is. A motorkerékpár és a személyautó keresztezéséből származó Onyx Concept Scooter mindkettőnek sajátos alternatívája: kívánság szerint alakul át motorkerékpárrá vagy robogóvá. Stílusjegyeit a márka autóitól örökölte, atletikus alakja és extra-nagy, 200/50 R17-es hátsó kereke a versenymotorokat idézi. Ám a városok szűkebb terére tervezett Onyx Concept Scooterből másodpercek alatt lesz robogó, így egyszerre élvezetesen vezethető és praktikus is.

"Új elvárások, új használati módok, új vevők hatására nagyon gyorsan változik a robogó. A Peugeot Scooters élére áll ennek a fejlődésnek, elmosva a határt a két- és négykerekű járművek között."
Thierry Sanseigne, Peugeot Scooters marketing és formatervezési igazgató

Hibridhajtás
A konnektoros hibriddel hajtott szuper-robogó 400 köbcentis benzinmotorja villanymotoros rásegítéssel hajtja a hátsó kereket. Együttes teljesítményük 45 kW, ez 150km/órás csúcssebességhez elegendő, az átlagost messze meghaladó 58 Nm nyomaték pedig kivételes gyorsítóképességet eredményez. Lassításkor lítiumion-akku gyűjti be az energiát, hogy gyorsításkor megint visszaadja. Tisztán elektromos módban 30 kilométert lehet megtenni 50 km/órás sebességgel, de a mindössze kétliteres fogyasztásnak köszönhetően az összesített hatótáv eléri az 500 kilométert.

A hibridhajtásával, kivételes futóművével és kerekeivel mindenütt otthonosan mozgó Onyx Concept Scooter több, mint egyszerű háromkerekű robogó: kétféle vezetési pozíciót kínál, Sport és Városi móddal, egészen új formáját adva az egyéni közlekedésnek. Sport módban előre dől a motoros, keze előre, lába hátrafelé nyúlik, áramvonalas helyzetben képez egységet a gépével – kétség sem fér hozzá, hogy ez való örömmotorozásra. A jármű kompakt építésének és a hátsó kinyúlás rövidségének ellenére a megfordítható üléshéj lehetőséget ad utas szállítására is, anélkül, hogy elrontaná az új generációs szuper-robogó látványát.

Városi módban hagyományos, robogós testhelyzetet veszünk fel, előre nyújtott lábbal és felemelt fejjel, így jobban átlátni a forgalmat. Mivel most már robogóvá alakult át az iménti motorkerékpár, fontos szempont lett a praktikum, ezért a tervezők csomagtartót alakítottak ki az ülés és a jármű eleje között. A középen és alacsony súlyponttal elhelyezkedő, kivehető ClipBox tökéletesen illik az Onyx Concept Scooter designjához. Két bukósisak vagy a hétvégi kirándulás felszerelése fér el benne könnyedén.

Matt fekete és réz-szín

Az ellenállhatatlan Onyx Concept Scooter és az Onyx Concept Bike matt fekete festése kiemeli elegáns stílusukat, míg a rezes motívumok a technikára utalnak finoman. Mivel pedig a motoros nem válhat meg gépétől, a Peugeot Scooters és az Ateliers Ruby egyesítette erejét egy Onyx-jellegű sisak létrehozására.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER