Címkék: árak | BMW | felszereltségek | i3 | képek | teszt

2015. szeptember 02. szerda, 16:32

 

A BMW i3 2013. júliusában mutatkozott be. Gyártása 2013. szeptemberében indult Lipcsében. Magyarországon a BMW i modelleket 2014. november elsejétől forgalmazzák.

 

BMW i3
Képgaléria
BMW i3
A képre kattintva galéria nyílik több képpel!

 

A címre utalva, melyet később Önök is megértenek, összegezve mégis; a városi kisautó nem is olyan kicsi és menetdinamikáját tekintve nem is olyan városi.
Futurisztikus külső kinézete általános tapasztalat szerint, nem jön be azonnal mindenkinek, - mindaddig amíg nem vezették vagy legalább nem utaztak benne.




Morcos elején megtalálhatóak a BMW vesék, azonban nincsenek rácsok, műanyag borítja dizájnelemként, és BMW jellegzetes azonosítóként funkcionál. A lámpákban U alakú nappali menetfényt tettek. Ködlámpa nem rendelhető az i3-hoz, a távolsági fényszórókat helyeztek el annak helyén. Oldalról nézve az autót „feketeöves”, legalább is a BMW mint jellegzetességét jelöli meg az oldalt húzódó fekete csíkot, melybe az ablakokat is beleértjük. Ez a hátsó ablakoknál kiszélesedik, így a hátul ülőknek több kilátás jut. Hátul a hátsó ajtóra, a burkolatba építették a lámpákat. A karosszéria hátsó záróeleme üvegszál-erősítésű, az utascella szénszál-erősítésű műanyagból készült, mely könnyű, de nagy szilárdságú. A 4 személyes autó 3,999 m hosszú, 1,578 m magas és 1,775 m széles (tükrök nélkül). Tengelytávja 2,570 m, szabad magassága 14 cm. Saját tömege jóval kevesebb más villanyautókénál, 1195 kg.

Alapfelszereltségben 19 collos kereket szerelnek. A tesztautón opcióként a 19 collos turbina kialakítású keréktárcsákra eltérő méretű Bridgestone (elöl 155/70/R19, hátul 175/60/R19) gumikat szereltek, így jobban biztosítják a nyomaték átadását. A Rex (benzinmotorral szerelt változat) esetében ez alapfelszereltség, mivel itt plusz súlyt jelent a plusz benzinmotor. A gyártó tájékoztatása szerint hólánc ebben az esetben nem szerelhető fel.



Az első ablak keret nélküli, a hátsók nem nyithatóak, cserébe viszont nyitható napfénytető rendelhető, melynek árnyékolását két részre osztva oldották meg, tehát, ha az egyik elöl ülő nem szeretne fényben ülni behúzható a térfelén az árnyékoló. Evvel a megoldással két legyet is ütöttek, az utasok kényelmén kívül a karosszéria merevítését is szolgálja tekintettel arra is, hogy nincs B oszlop. Városi sebességnél egyébként igen kellemes a fentről jövő fény és levegő, autópályán viszont nagy a szélzaj, a szél azonban nem vág be a jól kialakított szélfogó miatt.




Az utastér burkolata megújuló, illetve újrahasznosítható nyersanyagokból készült, így az ajtókárpitok könnyebbek a hagyományos borításoknál, megjegyezzük, hogy többen akik megnézték hiányolták, a megszokott puha teljes kárpitozást. Viszont ahogy kinyitva az ajtókat betekintünk friss, modern látvány tárul elénk.

A műszerfal első pillantásra csupasznak tűnik, mivel két magában álló kijelzőt látunk, azonban gondoljuk el, hogy nézett ki egy íróasztal régen, és ma. Hajdanában tolltartó, papírlapok, jegyzetfüzetek, írógép stb. lepték el a munkahelyet, most pedig van egy képernyő és egy billentyűzet – tehát a jövő műszerfalát láthatjuk magunk előtt. A központi képernyő előtt egy fával borított rakodóhely van, alatta a már megszokott klímavezérlő.



A kétküllős bőrborítású kormánykerék díszítése hasonló, mint amilyet a 6-os Gran Coupéba szereltek.

















A vezető előtti kijelző központi részén a sebesség látható alatta félkörívben, hogy mennyire takarékos a vezetésünk, a jobb oldali kilengéskor fogyasztjuk az elektronokat, bal oldalon mutatja amikor visszatölt az akkuba. Alatta az egyenes vonal a még megtehető távolságot jelzi. A központin, a BMW-nél megszokott információkat találjuk.



A Haman/Kardon hangrendszer opcióban rendelhető 263.600,-Ft-ért, azonban, ha valamit, ezt ajánljuk megrendelni, mivel igazi luxus hangzást kapunk utazásunkhoz a nagyszerű vezetési élmény mellé.

A kesztyűtartó felfelé nyílik, így fiókszerű a tárolóhely. Két pohártartó elöl a középkonzolon található, az egyikbe dohányzó pohárkát tehetünk 9.900,-Ft-ért.
Az első ajtók melletti zsebekbe fél literes palack belefér, a hátsó ajtókon nincs zseb, a két pohártartó középen az ötödik ülés helyén, ugyancsak egymás mögött helyezkedik el.

A középső könyöktámasz alatt nyitott a tároló, benne a szokásos helyén az AUX., USB és 12 Voltos csatlakozó aljzat.
Az iDrive gomb vezérlő is a megszokott helyén van a menetdimanikai kapcsolóval együtt, amellyel Comfort, Eco és Eco+ módot választhatunk az utóbbi kettőnél spórolósabbra veszi az autó nem csak a menetdinamikát, de az elektromos eszközök használatát is, így – a gyártó szerint – további 20-20 km-t nyerhetünk.

Az utastér meglepően tágas és a hátsó ajtó ellenoldali nyitásának köszönhetően nem kell betuszakolni magunkat a kocsiba, hanem kényelmesen beülhetünk.
A hátsó ajtók akkor nyithatóak, ha az elsőket már kinyitottuk, az első ülések biztonsági övét a hátsó ajtókra építették.




Kitárva az ajtókat feltűnik, hogy a padló és az autó alja között nincs az elektromos autókra jellemző vastagság. A két szakaszban dönthető hátsó ülések ugyan kicsit fentebb helyezkednek el.

Az első ülések kényelmesek, magasságállításkor is elérhetőek a könyöklők, deréktámasz viszont jól jönne, amely egyenlőre az i3-hoz nem rendelhető. A hátsó ülések erősebb kipárnázottságához mérten az első ülésé puha, deréktájon jó lenne, ha legalább egy kissé erősebb és több tömés tennének.
A hátsó üléspad hossza 118 cm, ülések közötti pohártartó rész 23, hátul 24 cm, ülések szélessége 37, hátul 34 cm, ülőlap hossza 43,5 cm. Magasság a tetőig a legmélyebb ponttól mérve 93 cm.



A hátsó ülések 50-50 arányban az utastérből és a csomagtartóból is kis füllel síkba dönthetők, az ülések háttámlája kétféle helyzetbe állíthatók.
A csomagtér térfogata 0,260-1,100 m3. Méretei: hosszúság a hátsó üléstámlákig mérve a műanyag borítás belső szélétől 60,5 cm, szélessége 96,5 cm, magasság a kalaptartóig 36,5 cm.
A hátsó üléseket ledöntve a raktérhossz a támlák végéig 113 cm-re nő, a középső könyöklőig 139 cm.
„Kormányváltós”, az automata váltóhoz hasonló menetirány kapcsoló a kormányon van, ugyanígy a start&stop gomb.



Az autót elindítva megrohanják az embert az érzelmek, s itt ismerhetjük meg az i3 másik, az igazi lelkét!. Igen, erről beszél/nek a BMW és a márkát szerető emberek; BMW vezetési élmény. Ugyan más elektromos autók is gokartos élményt adnak, jól gyorsulnak, mivel a villanymotorok szinte azonnal leadják a maximális teljesítményüket, de ezt az i3-ban egy hosszabb elismerő mondat kíséretében nyugtázza az ember, majd kiül az elégedett mosoly a sofőr képére és ott marad mindaddig amíg vezeti az autót.
A hátsókerékhajtású i3 50 kg-os elektromos motorjának teljesítménye 125 kW/170 LE, maximális forgatónyomatéka 250 newtonméter, gyorsulás 0-100 km/h-ra 7,2 másodperc, 60 km/h-ig 3,7 másodperc, tulajdonképpen evvel állva hagyhatja a sort, hogy a következő lámpánál legyen ideje kipihennie magát a sofőrnek.
Külön élvezetes, hogy az azonnali kormányreakció és kerekek felőli közvetlen visszajelzés megmarad nagyobb sebességnél is. Végsebességét egyébként 150 km/h-ra határolták le. Mivel a fordulóköre kicsi 9,86 méter átmérőjű, városban is könnyű manőverezni vele.

Vezetésekor jellegzetes, hogy gázelvételkor olyan erős a motorfék (ilyenkor természetesen a többi villanyautóhoz hasonlóan visszatáplálja az energiát), hogy szinte egy pedállal elvezethető az autó, ezért érdekesebb is a viselkedése, vezetési élménye. Azonban ha felengedve hagyjuk az autót, egyenes terepen állóra lassul, nem kúszik, nem gurul tovább. Motorfék beindulásakor a féklámpák kigyulladnak a biztonság érdekében. Nagyobb sebesség esetén nem lép azonnal fel a motorfék, ilyenkor az autó vitorlázó üzemmódban gurul.
Comfort üzemmódban a legdinamikusabb az autó mozgása, azonban Eco Pro és Eco Pro +-ban is kellemes marad a frissessége, azonban az utóbbi használatakor nem megy a klíma, amely egyébként gyorsan lehűti – nyáron próbálván - az autót a kívánt hőmérsékletre.



De mennyit lehet vele menni – jön az érdeklődők örök kérdése
A gyártó 130-160 km között jelöli meg a hatótávot, amely 20-20 %-kal növelhető Eco pro és Eco Pro + üzemmódban. Mindez változhat a vezetési stílustól és az áramfogyasztók használatától.
Mi teljes feltöltöttséggel és a műszerfal szerint 114 megtehető km-rel vettük át az autót. (A számítógép az előző vezetési stílusokkal kalkulálja a következő megtehető utat.) Bekapcsolt fogyasztók nyári használatkor: automata klíma, rádió, nappali menetfény, vezetési üzemmódok és autóúthasználat vegyes. Nem húzván tovább a kérdésre a választ, végül 142 km-t tettünk meg, s maradt még 2 megtehető km.
Ezen tesztidőszak alatt 69 lehetséges km-rel elindultunk a városba 21 km megtétele után volt még 69 megtehető km-rünk. Hiába az elektromos autók igazi lételeme a város, ahol a sok lassítás miatt sokszor vissza tud táplálni az akkumulátorba. A várakozás alatt elvesztett 8 km-t, azaz induláskor Comfortban 61, Eco Pro pluszban 63 megtehető km-t írt ki. Megfigyelés szerint amikor már kevesebb az akkumulátorban a szufla gyorsabban veszíti a km-eket az autó, visszafelé ugyanazon az útvonalon, tehát 21 km megtételével már csak 3 km-t tudott spórolni, de így is maradt még 45 lehetséges kilométerünk. A töltöttség alacsony voltára először 20 km-nél, majd 10 km-nél is figyelmeztet az autó. A teljes töltés után nekünk már 128 megtehető km-t írt ki, amit igaz induláskor levett 124-re, viszont Eco Pro+-ban 141-re tett vissza. Több teljes és más jellegű megtehető km tesztre már nem volt lehetőség az idő rövidsége miatt.

Megjegyzendő, hogy tesztautónk Hőszivattyúval volt felszerelve, az extra ára 217.000,-Ft. A gyártó a következőket írja a használatának javára: Ahogy nyáron a klímaberendezés, úgy télen az innovatív hőpumpa-rendszer is a külső levegő energiáját használja fel. A hagyományos fűtési rendszerekhez képest akár 50%-kal is nagyobb energiahatékonyság érhető el ugyanolyan fokú fűtési kényelem mellett. Mindennek köszönhetően a hatótáv akár 30%-kal is hosszabb lehet. A beállított hőmérsékletet automatikusan tartja az elektromos fűtőrendszer és a hőszivattyú.

Töltés
A 230 kilós lítiumion-akkumulátort az első és a hátsó tengely közé építették, 12 cellát tartalmaz, összesen nyolc modulból épül fel, amelyek együttesen 360 volt névleges feszültséget adnak és 22 kWh energiát szolgáltatnak. Az autó üzeme során minden cella egyenlő mértékben vesz részt az energiaellátásban, meghibásodás esetén az egyes modulok is cserélhetők
A töltőkábelt az autó jobb oldalán lévő tankfedél alá dughatjuk be. Hálózati áramról 8 óra alatt töltődik fel teljesen, alapfelszereltség. A töltés megszakítása egyébként adott, ilyenkor természetesen időarányos töltöttségi szintet érünk el.

Beszerezhető váltóáramú gyorstöltési lehetőség, így képes az autó az ELMŰ oszlopoknál is feltöltődni, illetve felszerelnek egy otthoni fali töltődobozt amelynek segítségével 3-6 óra alatt tölthetjük fel autónkat 80 %-osra, mindez ára 326.200,-Ft. A wallboxokat külön kell megvennünk, melyek lehetnek Pure és Pro. Az utóbbi képes 3 óra alatt feltölteni az autót, az első 6 óra alatt. Áruk: 248 270 Ft + ÁFA, illetve 620 253 Ft + ÁFA.

Ehhez a felszereltséghez rendelhető az egyenáramú gyorstöltő lehetőség (197.700,-Ft) amellyel képes az autó a villámtöltő oszlopok töltését fogadni és 30 perc alatt feltöltődni 80 %-os töltöttségi szintre. Sajnos Magyarországon egyenlőre az a kevés is amely működik a japán CHAdeMO rendszerű autókat képes tölteni, azonban lehetséges lenne kombinált töltőoszlopok felállítása is, amely a német CCS rendszerű autókat is ki tudná szolgálni. Kiépítésük esélye és üteme a jövő zenéje.



Szabadon az elektromos hatótáv korlátjától
BMW i3 REX 9 literes hatótávnövelő benzinmotorral szerelik az árkülönbség az alapverzióhoz képest 1.640.000,-Ft, melyet érdemes kifizetni, hiszen ekkor egy teljes értékű autót kapunk, amely városban és kis távolságokon alacsony üzemeltetési költséggel használható, azonban bárhová elmehetünk vele, mivel a kis benzinmotor megszünteti a töltés miatti hosszabb megállási kényszert, illetve elektromos töltőoszlop hiányában lehetővé teszi a továbbjutást. A benzinmotort a hátsó tengelyre szerelik, a benzintartály pedig az autó orrészében kap helyet, nem csökkentve ezzel a csomagteret. A 34 Lóerős kéthengeres motor körülbelül 5-6 litert fogyaszt, így a teljes megtehető távolság kb. 300 km-re nő, melyet tovább tankolva bővíthetünk.
BMW i3 alapára bruttó 11.830.000,-Ft, a benzinmotorral szerelté 13.470.000,-Ft.
A lítiumion akkumulátorra a BMW nyolc év vagy 100 ezer kilométer garanciát vállal, a BMW Service Inclusive 5 év vagy 60.000 km.

Felszereltségek
Belső dizájn alapfelszereltségben Atelier, de választhatunk feláras Loft, Lodge és Suite változatot is, ahol megjelenik a nemesfa, bőrborítás és egyéb díszítő elem.
A bőséges alapfelszereltségbe tartozik a bőrkormány, BMW Professional rádió, kihangosító berendezés, klímaberendezés, központi zár rádió távirányítóval, parkolássegítő redszer hátul PDC és az aktív és passzív biztonsági rendszerek arzenálja.
Extrák közül felhívjuk a figyelmet az ülésfűtésre, az egyenáramú és váltóáramú gyorstöltőre, a Driving Assistant Plus csomagra és a Harman/kardon HiFi hangsugárzó rendszerre a hővédő üvegezésre és az okostelefonnal kibővített kihangosító rendszerre. Az i3-hoz rendelhető parkolóasszisztens is.
Bővebben az alapfelszereltségről, az extrákról és a felárakról a következő oldalon tájékozódhatnak.


Összegezve a BMW i3 vásárlásakor kapunk egy prémium elektromos hajtású autót, melynek vezetése nem hasonlítható a többi villanyautóhoz, nem trolis, általános megszokott autóhoz hasonlítható, ami mégis – bár nem lesz drifbajnok – BMW-s élmény. A kis benzinmotoros változat megvételekor pedig egy teljes értékű autót kapunk hatótáv korlát nélkül. Hát ezért olyan népszerű az i3.

BMW i3 teszt
BMW i3 árak, műszaki adatok, felszereltségek
Éjszakai fények, lámpák

 



Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER