2012. január 09. hétfő, 20:27

 

Olyan jármű alkotásakor, amely széles skálán elhelyezkedő, állandóan változó elvárású vevőkört képes vonzani és egyesíteni, nem elegendő egy szimpla megújítás. Ezért az „A9” projekt kezdettől fogva messze meghaladta a márka korábbi, nagyratörő célkitűzéseit, valódi generációs ugrást hajtva végre. A 208 piaci bevezetésének megünneplésére a Peugeot egy limitált 650 darabszámú kiadást kínál, a 208 Ice Velvet-et.

uj-peugeot-208

Az "A9" projekt kezdetétől fogva (ez a 208 belső kódneve) a PSA Csoport 1-es padlóvázát jelölték ki a jármű alapjául, hogy kompakt, könnyű, tágas és áramvonalas legyen. "Olyan autót szerettünk volna, amely kívül kisebb, belül nagyobb a 207-nél."  Mondta Christophe Clochard, 208 tervezési vezető

Kompakt és könnyű
A csökkentett első túlnyúlás (- 6 cm a 207-hez képest) és a rövidebb hátsó túlnyúlás (- 1 cm), a súly csökkentésével együtt, kedvezően hatott az arányokra, a mozgékonyságra és a mindennapi célszerűségre (parkolás, manőverezés stb.). A módszeres „súlyfelesleg-vadászat” egy kedvező spirált indított be, hiszen javította a jármű fogyasztását, passzív biztonságát és dinamikáját.
Minden egyes alkatrész tervezésekor, műszaki megoldás választásakor ezt tartotta szem előtt a projekt munkacsoportjának valamennyi tagja, ennek eredménye az alumínium első kereszttartó, a bölcső méretezése, a tető lézerhegesztése, a nagy- és ultra-nagyszilárdságú acélféleségek (VHSS és UHSS − Very High Strength Steel és Ultra High Strength Steel) alkalmazása, a motorzaj elfojtása a forrásánál, és így tovább. Végül a 208 súlya 110 kilóval kisebb lett a 207-nél ugyanazzal az 1.4l HDi motorral, sőt a változatlan teljesítményű, belépőszintű benzinmotor esetében 173 kg a nyereség − a 208 súlya 975 kilótól indul!

Utastér
A tengelytáv azonos a 207-ével, de a kompaktabb üléstámlák és az ügyesebb helykihasználás jóvoltából jelentősen tágasabb lett hátul az utastér (+ 5 cm térdméret az eleve jó 207-hez képest), és nőtt a csomagtartó: víztérfogata 311 liter a kalaptartó alatt (VDA szabvány szerint 285 dm3), illetve 1152 liter (VDA: 1076 dm3) előrehajtott hátsó ülésekkel. Megjegyzendő, hogy az ülést könnyen, egy mozdulattal lehet lehajtani.

Tökéletesített áramvonalazás
Különös figyelemmel határozták meg a 208 méreteit (szélessége 2, magassága 1 centiméterrel kisebb a 207-énél), hogy a különböző szerelvényekkel (alsó védőlemezek, egyes változatokon spoiler stb.) is a lehető legjobb legyen az áramvonalazás. A legjobb változatok CdA értéke 0.61 (Cd: 0.29), ami a kategória egyik legjobbja, és persze előnyösen hat a fogyasztásra és a CO2-emisszióra. 

peugeot-208-3-ajtos

Formai újjászületés
A fő jellemzőkben és minden egyes részletben újjáalkották a márka esztétikai kódjait, a kompakt sziluettől a rövid túlnyúlásokon át a géptető és a szélvédőoszlop folytonos vonaláig.

Az autó eleje a márka új, arcvonásait mutatja. Macskaszerű jellege modernebb, gazdagabb és kifinomultabb lett, különösképp a (változattól függő) fénydiódás nappali világítás jóvoltából, amely éjjel-nappal kiemeli a fényszórót. Hasonló gondot fordítottak a többi részre, például a ködlámpák környezetére is. A hűtőmaszk krómkeretben található belsejében modern háló vagy krómlécek erősítik a vonalak modernségét. Az egész orr modern és vidám.

Design
A hűtőmaszk felső részébe munkált "Peugeot" felirattól gerincvonal húzódik végig a géptetőn, megjelenik a szélvédő fölött, nyomot hagy a tető közepén, és mozgalmassá teszi a fart. A hátsó lámpák, e két kis műszaki ékszer, jellegzetes három fénykarmot képeznek. Bumeráng-alakjuk és high-tech kivitelük remekül illik a karosszériához.

Kétféle karosszéria
Az oldalak egészen más jelleget adnak a három- és az ötajtós kivitelnek. Az utóbbiak ajtóit egy „izom” keresztezi, amely a hátsó lámpáktól vezet előre. A csúcsmodellek üvegezése teljesen krómkeretű – ilyen eddig nem volt e kategóriában. A háromajtós profilja sokkal íveltebb, hasonlít az SR1 koncepcióautóéra (2010 januárjában mutatták be, együtt tervezték a 208-cal). A hátsó oldalablak pedig egy másik Peugeot-ra, a 205-re emlékeztet.

Újragondolt műszerek és kezelőszervek

Bizonyos dolgok változtathatatlannak tűnnek. Egy autónak négy kereke és egy kormánykereke van, az adatokat műszerfalról olvassuk le. Így rögzítette ezeket az autó históriája, a műszaki fejlődés, a szokás…
Ám egy szép napon valakinek ötlete támadt. Mi lenne, ha a könnyebb manőverezés és az élvezetesebb vezetés kedvéért kisebb lenne a kormánykerék átmérője? És mi lenne, ha megemelnénk a műszerfalat, hogy könnyebb legyen leolvasni az információkat? Fokozná a komfortot és a biztonságot, ha nem kellene levenni a szemünket az útról.
Megint valami, amelyben nem egyszerűen fejlődött a 208, hanem szakítva a megszokottal újfajta ergonómiát kínál, természetszerűen könnyed és precíz autóvezetést, meghittebb viszonyt a kocsival, azt az érzést, hogy összeforrtunk vele – vallja a gyártó.

muszerfal-peugeot-208

Érintőképernyő

A 208 vásárlóinak többsége – a magasabb felszereltségi szinteken, azaz a modellmix kb. 80 százalékában – kap nagy, hétcolos, színes érintőképernyőt, nagy felbontással (800 x 480) és könnyen kezelhetőséggel. Erről vezérelhető a rádió, a Bluetooth kihangosító és az USB zenelejátszó.
A szinte lebegő képernyő nagyon mutatós, harmonizál a műszerfal többi elemével, kézre esik, szemmagasságban helyezkedik el, használata maximálisan kényelmes és biztonságos.

Navigáció
A beépített érintőképernyő lehetőséget biztosít az opcionális Európa-térképes navigációhoz, amely 500 euró alatt kapható.

Belső környezet

A műszerfal stílusvonalai egyszerre légiesek és határozottak. A kétoldali, macskaszemet formázó szellőzőkön, a külső stíluselemekre (hűtőmaszk, hátsó traktus) rímelő komponenseken, az ajtókárpittól a váltókarig. A rádió kezelése az érintőképernyőről leegyszerűsíti a kezelést, mivel sokkal kevesebb a gomb.

Hangulatvilágítás és dekoráció
A műszerfalon analóg órákat helyeztek el, míg a sebességet digitális képernyőn olvashatjuk. A belső világítás, túlnyomórészt fehér fényű, csúcsszínvonalú kijelzőkkel, és a panoráma-üvegtetőt szegélyező fénydiódákkal (opció), amelyek a csillagos ég hatását keltik.
A gondosan kidolgozott dekorációk a belső kiviteltől és a felszereltségi szinttől függően érhetők el. Fekete lakkozás a műszerfalon, különféle fekete/kék árnyalatú díszítőelemek vagy sötét krómozás az ajtók díszítésein át sokféle lehetőséget teremt az autó egyedi személyre szabáshoz.

Praktikum
Sok az ügyes rakodóhely, például egy mély tálca a váltókar előtt, ahová italt lehet tenni, vagy a külön hely az okostelefonnak, és ott vannak a tágas ajtózsebek is.

Gondos akusztikai tervezés
Az utasteret az akusztika és a vibrációs komfort gondos megtervezése jellemzi. Követve az 508-on végzett munka példáját, a zajokat már a forrásuknál elfojtották (a motor akusztikai „tokozásával”), ezáltal sokkal csendesebb lett az autó a 207-nél, holott közben a súlya is csökkent. Mindemellett az utastér atmoszférája harmonizál a jármű egészével: egyszerű és kifinomult, high-tech és ösztönszerű, modern és kiváló minőségű.

megujult-peugeot-208

Motorválaszték
A kis súly, az áramvonalazás, a gumik nagyon kis gördülési ellenállása és persze a márka motorépítési tapasztalatkincse és műszaki újító szelleme egyaránt szerepet játszott a 208 CO2 emissziós szintjének leszorításában. A HDi FAP (részecskeszűrővel ellátott) dízelek, illetve a VTi és THP benzinmotorok hatékonysága, valamint az új generációs háromhengeres benzinesek megjelenése is hozzájárult ahhoz, hogy a 208 sorozat átlagos CO2 emissziója 34 g/km-rel csökkent a 207 első változatához képest, sőt a belépőszintű benzinmotor esetében 46 g a különbség.
Ezáltal a 208 a vezető pozíciót veszi célba a kategóriájában.

- 208 dízelválaszték:
- 1.4l HDi PEF 50 kW (68 LE), 160 Nm, 5-fokozatú manuális sebességváltó; CO2: 98 g/km
- 1.4l e-HDi PEF 50 kW (68 LE),160 Nm,5-fokozatú robotváltó,Stop & Start; CO2: 87 g/km
- 1.6 l e-HDi PEF 68 kW (92 LE), 230 Nm, 5-fokozatú manuális sebességváltó, Stop & Start; CO2: 98 g/km
- 1.6 l e-HDi PEF 68 kW (92 LE), 230 Nm, 6-fokozatú robotváltó, Stop & Start; CO2: 98 g/km (1)
- 1.6l e-HDi PEF 84 kW (115 LE), 270/285 (2) Nm, 6-fokozatú manuális sebességváltó, Stop & Start; CO2: 99 g/km

- 208 benzines választék:

- 1.0 l VTi  50 kW (68 LE); 95 Nm, 5-fokozatú manuális sebességváltó; 99  g/km (1)
- 1.2 l VTi  60 kW (82 LE); 118 Nm, 5-fokozatú manuális sebességváltó; 104  g/km (1)
- 1.4 l VTi  70 kW (95 LE); 136 Nm, 5-fokozatú manuális sebességváltó: 129  g/km (3)
- 1.6 l VTi  88 kW (120 LE); 160 Nm, 5-fokozatú manuális sebességváltó: 134  g/km
- 1.6 l THP 115 kW (156 LE), 240/260 (2) Nm, 6-fokozatú manuális sebességváltó; CO2: 135 g/km (1)

(1) Az új 1.0 l és 1.2 l 3-hengeres motor, az 1.4 l e-HDi és az 1.6 l THP 2012 nyarától kapható
(2) Túltöltéssel
(3) Országtól függően kapható

Kibővített e-HDi választék
Miután az 508-cal és az új 308-cal 2011-ben bemutatkozott az e-HDi technika, a 208-as öt dízelmotorja közül négyben is megjelenik. A gyors, hatékony és csendes, új generációs Stop&Start úgy mérsékli a fogyasztást és a CO2 emissziót (városban -15% mértéket elérően), hogy közben zajtalanul és rezgésmentesen, azonnal állítja le és indítja újra a motort, maximálisan kellemessé téve az autózást. Ezzel a széles körben magasztalt megoldással a 208 a lehető legnagyobb számú vevőnek teszi lehetővé a mindennapi fogyasztás leszorítását.

Új generációs háromhengeres motorok

A Csoport méretcsökkentési stratégiájának következő fokozatát képviselő új háromhengeres blokk igazi áttörést hoz a fogyasztás és a CO2 emisszió terén, miközben jó menetteljesítményekhez segíti a belépőszintű modelleket.
A PSA Peugeot Citroën Csoport által tervezett és a franciaországi Trémery üzemben gyártott 1.0 l és 1.2 l VTi változatok CO2-je a 208-ban 99 g/km illetve 104 g/km. A szívócső-befecskendezéses szívómotorok csúcsteljesítménye 50 illetve 60 kW (68 illetve 82 LE) 6000/percnél, a nyomatékmaximum 95 illetve 118 Nm 3000 illetve 2,750/percnél. A motor nagyon könnyű és kompakt, a blokk és a hengerfej anyaga is alumínium, a kipufogócsonkot a hengerfejbe integrálták. Szívó- és kipufogó-oldali vezérlése változó (VVT), akárcsak az olajszivattyú szállítása.

peugeot-208-hatulrol

Öko-design
Az öko-design egy újabb terület, ahol úttörő szerepet játszik a 208. A gumit nem számítva 170 kilogrammnyi polimer-tartalmának 25 százaléka "zöld anyag" (a 207-ban 7 százalék volt), ami a környezetkímélő tervezés magasabb szintjét jelenti. A hátsó lökhárító teljes mértékben újrahasznosított anyagokból készül, ami világújdonság, hiszen eddig csak egyes alkatrészek készültek visszaforgatott anyagból, mint a hűtőkeret vagy a ventilátor, amelyek persze ezúttal is ilyenek. Egyedül ez a fajta lökhárító 1600 tonna olajat takarít meg évente. Zöld anyagból állítják elő például a sárvédő-betétet, a hangszigetelést, a csomagtartó-szőnyeget, részben a kormánykereket, az ülést, a motorburkolatot, a légszűrőt és sok egyebet.

Egy kis fogyasztású változat
Az A9 projekt lényegét valamennyi tervezési szempontból tökélyre vivő kis fogyasztású változatot  áramvonalazással (Cx: 0,29 ), azaz megfelelő hűtőmaszkkal, hátsó spoilerrel, kis légellenállású szerelvényekkel, légterelőkkel, valamint alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokkal optimalizálták. Eredményképp az 1.4 l e-HDi FAP 50 kW (68 LE), ötfokozatú sebességváltóval, 87 g/km CO2–t bocsát ki, ami megfelel 3,4 l/100 km kombinált fogyasztásnak.

Ez a kivitel jól demonstrálja, hogy miképp lehet a speciális alkatrészeket szépen integrálni a karosszéria stílusába: a hűtőmaszk selyemfényű Manhattan festést kapott, krómszegéllyel, a hátsó spoiler fekete, a könnyűfém keréktárcsa padig kéttónusú. Felszerelési kiviteltől (Access vagy Active) függően kapható hozzá érintőképernyő, panoráma-üvegtető, 15 colos könnyűfém-kerék, tolatóradar, metálfényezés stb.

Vezetési élmény


Úttartás

A Peugeot új kombinációt fejlesztett ki a 208 részére, hogy kiváló úttartása és vezetésének élvezete megfeleljen a mai vásárló elvárásainak hogy a stabilitás és a dinamika ne menjena komfort rovására. A MacPherson első-, illetve a csatolt lengőkaros hátsó futómű, a rugó-csillapító egységek kiválósága, és az Oroszlános márka finomhangolási gyakorlata épp úgy előnyére válik a 208-nak, mint a súlycsökkentés hatása. Bármelyik motorváltozattal minden igényt kielégítően koherens és progresszív az autó viselkedése. Így például a 2012 nyarától kapható 208 1.6 l THP 115 kW (156 LE) első segédvázát megerősítették, hogy merevsége és az első futómű kerékvezető képessége megfeleljen a motor potenciáljának.

Adaptív fékezés, standard ESP
A fékrendszer összhangban van a motorteljesítménnyel. A 208 kétféle méretű első féktárcsával készül: alapból 266 x 22 mm, illetve az 1.6 l THP 115 kW (156 LE) változathoz 302 x 26 mm. Hátul 249 x 9 mm-es a tárcsa, illetve 8 colos dobfék van a háromhengeres benzines, az 1.4 l HDi FAP és a 1.4 l e-HDi FAP modellen.
Említésre méltó, hogy valamennyi 208-on standard az ESP, amelyhez hozzá tartozik az ASR (kipörgésgátló), a CDS (menetstabilizáló), az EBA (vészfék-asszisztens) és az EBFD (elektronikus fékerő-elosztó). A 208 1.6 l THP 115kW (156 LE) vezetője kikapcsolhatja az ESP-t.

2012 végén a B-szegmensben ritka felszerelést kap a 208, parkoló-asszisztenst. Párhuzamos parkolóhely beazonosításakor a rendszer automatikusan bemanőverezik az autóval, miközben a vezetőnek csak gázt adni és fékezni kell.
Változattól függően látható el a 208 statikus kanyarfénnyel, amely lassú menetben (40 km/óra alatt), főképp városiban, szélesíti ki a látóteret, parkoláskor, kanyargós úton stb. Ilyenkor a megfelelő oldali ködlámpa gyullad ki, megfelelő mértékű elkormányzás és az irányjelző bekapcsolásának hatására.

Biztonság
A 208 primer biztonságát útfogása és konstrukciója (", standard ESP, több változatban sebességrögzítő/sebességhatároló) szolgálja.

A szekunder biztonság is magasabb színvonalú, mint a 207-é, és a kategória legjobbja.
- Deformálható struktúrája alumínium energiaelnyelő elemet tartalmaz az orrban, ami lehetőséget adott az első túlnyúlás csökkentésére. Javítja a biztonságot a jármű súlyának csökkentése is.
- A 208-at hatásos visszatartó rendszerekkel látják el: van  2 frontlégzsák, 2 oldallégzsák elöl, 2 függönylégzsák, 2 Isofix csat, 3 rögzítési ponttal hátul.
- Számos egyéb megoldás (aktív lábtámasz, megrövidülő kormányoszlop, az ajtót a középső oszlophoz kapcsoló csap) csökkenti az ütközés hatását.

A tercier biztonság területén: kapható hozzá a Peugeot Connect SOS  és a Peugeot Connect Assistance  szolgáltatás, ingyenesen és időbeli korlátozás nélkül.
Emlékeztetőül, a jelenleg tíz európai országban elérhető, és több mint 600 ezer autóba beépített Peugeot Connect SOS baleset után meghatározza a jármű helyzetét, és értesíti a mentőket. 2003-as bemutatása óta csaknem 4800 vészhelyzetben gyorsította meg a mentést.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER