2013. október 14. hétfő, 11:10

 

A Toyota kifejlesztette új vezetéstámogató rendszerét, az Automata Autópálya-menet Asszisztenst (AHDA), amely automatikus vezetéstechnológiákkal teszi biztonságosabbá az autózást a sztrádákon.


Az AHDA két automatikus vezetéstechnológiát alkalmaz a biztonságosabb autózás és a vezető terhelésének csökkentése érdekében: az egyik az Együttműködő-Adaptív Sebességtartó Automatika, amely vezeték nélkül kommunikál az elöl haladó járművekkel, így tartva a biztonságos követési távolságot; a másik pedig a Sávon Belüli Nyomvonal-vezérlés, amely kormányzással biztosítja, hogy a jármű a sávon belül, optimális nyomvonalon fusson.

A rendszer tesztelése október 15-én kezdődik a Tokióhoz közeli Shuto gyorsforgalmi úton, azonban ezt megelőzően bemutatják az AHDA-t az Intelligens Közlekedési Rendszerek 2013-as Tokiói Világkongresszusán, az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) október 14-18. között megrendezett nemzetközi konferenciáján.




Az Automata Autópálya-menet Asszisztens (AHDA)

Együttműködő-Adaptív Sebességtartó Automatika
A hagyományos, radarral működő sebességtartó automatikával szemben (amely milliméter hullámhosszú radarjellel méri be az elöl haladó járművet) az Együttműködő-Adaptív Sebességtartó Automatika működése a 700 MHz hullámhosszú jármű-jármű ITS kommunikáción alapul. Az elöl haladó jármű ezen a csatornán küldi át a gyorsítás és a lassítás jeleit az őt követő autónak, ami így pontosabban tudja tartani a követési távolságot. A fölösleges gyorsítások és fékezések kiküszöbölésével a rendszer üzemanyagot takarít meg, emellett pedig a forgalmi torlódások mérséklésében is segítséget nyújt.

Sávon Belüli Nyomvonal-vezérlés

Az új, automatikus vezetéstechnológiának részét képező Sávon Belüli Nyomvonal-vezérlés nagy teljesítményű kamerákkal, milliméter hullámhosszú radarral és egy vezérlő szoftverrel biztosítja, hogy az autó bármilyen sebességtartományban optimálisan és zökkenőmentesen haladjon a kijelölt forgalmi sávon belül. A rendszer a kormányzási szög, a forgatónyomaték és a fékerő szabályozásával optimális nyomvonalon tartja az autót a sávban.




Az automatikus vezetéstechnológiák kutatása

A 2013-as Nemzetközi CES szakkiállításon a Toyota bemutatta az automatikus vezetésbiztonsági technológiák kutatására szolgáló kísérleti járművét, az Integrált Biztonsági Vezérlőrendszer Tanulmányautót. A Lexus LS modellre épülő, önálló haladásra képes tesztjárművet a michigani Saline-ben működő Toyota Észak-Amerikai Kutatóintézet használja kísérleti célokra. Az útjelzések felismeréséhez az autót előre néző kamerákkal szerelték fel, a jármű első részére telepített szenzorok pedig érzékelik a járműveket, a gyalogosokat és az útakadályokat; az autó ezek alapján határozza meg a forgalmi a helyzeteket, felismerve a környezetében található útkereszteződéseket és az összeolvadó forgalmi sávokat is. A különböző technológiákon alapuló kutatások célja, hogy az autóvezetők a lehető legbiztonságosabb módon közlekedhessenek.




A Toyota az 1990-es évek második fele óta folytat kutatásokat az automatikus vezetéstechnológiák területén, és több éve végez közúti teszteket az USA-ban. A vállalat mintegy két éve teszteli új generációs Intelligens Vezetéstámogató Rendszerét a japán közutakon.

Az idősebb generációk egyre növekvő létszámát figyelembe véve e technológiák további előnye, hogy segíthetnek az idős autóvezetőknek a forgalmi helyzetek felismerésében, a gyors döntések meghozásában és a járművek kezelésében, így a korosabb emberek is teljesebb életet élhetnek.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER