A Toyota alsó-középkategóriás modellje divatosabb megjelenéssel és új motorokkal frissül. A ferdehátú (Hatch Back) és kombi (Touring Sports) karosszériatípusokat dízel, benzines és hybrid hajtásláncokkal társító, megújult modellválasztékban új biztonsági felszereléseket kínáló, felfrissített Toyota Auris családot úgy tervezték, hogy az alsó-középkategória vásárlóinak minden igényét kielégítse.
Amikor 2010-ben megjelent a piacon az Auris Hybrid, a Toyota első és egyetlen gyártóként kínált háromféle hajtáslánc-variációt az alsó-középkategóriában. A mai napon az Auris széles modellkínálata változatlanul egyedülálló ajánlatnak számít a kisszámú, magas áron kínált versenytársakkal szemben.
Az Auris Hybrid kivételesen kedvező ár-érték arányt képvisel. CO2-kibocsátása csupán 79 g/km*, vegyes ciklus szerinti, átlagos üzemanyag-fogyasztása pedig mindössze 3,5 l/100 km*, ami jelentős adókedvezményeket és kivételesen alacsony üzemben tartási költségeket eredményez.
A Toyota immár tökéletesen integrálta full hybrid hajtástechnológiáját a nagydarabszámú modellkínálatban: az Auris Hybrid kiemelkedően csendes, kifinomult, pihentető és stresszmentes közlekedést biztosít, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend az alsó-középkategóriás vásárlók körében.
A Hybrid modell jelenleg a nyugat-európai Auris-eladások több mint 50 százalékát teszi ki, és az elkövetkező években ez a szám várhatóan tovább emelkedik. Azóta, hogy az Auris kínálatában megjelent a hybrid hajtáslánc, több mint 200 000 példányban talált gazdára a modell: az Auris jelenleg Európa legkeresettebb hybrid gépkocsija.
A rendkívül éles piaci versenynek otthont adó szegmensben bekövetkezett változásra, valamint a Toyota ügyfeleitől kapott visszajelzésekre támaszkodva a 2015-ös Auris modellcsalád öt alapvető területen újult meg számottevő mértékben: ezek a dizájn, az érzékelhető minőség, a hybrid modell, a biztonság, valamint a modell eddigi piaci lefedettségét mintegy 40 százalékkal javító, új hajtáslánc-variációk.
A benzines kínálat újdonsága a vadonatúj, 1,2 literes közvetlen befecskendezéses benzines turbómotor. A 2,0 literes turbódízel helyére egy új, 1,6 literes D-4D erőforrás lépett, míg az 1.4 D-4D motort alapvetően átdolgozták, így most a 90 lóerős teljesítménykategória legkedvezőbb CO2-kibocsátásával büszkélkedhet. Az Auris motorkínálatának minden egyes tagja teljesíti az Euro6-os károsanyag-kibocsátási norma előírásait.
Ami a formai változásokat illeti, átdolgozott orra és fara még nagyobb presztízsű, még kifinomultabb megjelenéssel ruházza fel az Aurist. A beltérben számottevően jobb érzékelhető minőséggel találkozhatunk, az átdolgozott műszerfaltól a prémium felületeken át a díszítőbetétekig és az új, 4,2 colos, színes TFT multi-információs képernyőig (közepes felszereltségi szinttől).
A 2015-ös Új Auris család átdolgozott felfüggesztése és kormányműve még jobb rugózási komfortot, vezethetőséget és még közvetlenebb visszajelzéseket eredményez. Számos megoldással csökkentették a nem kívánatos zajok és rezgések átterjedését az utastérre.
Végezetül átdolgozták az Auris felszereltségi szintjeit, így mostantól a Hybrid modell (Entry, Mid, Style és High) is a többi modellváltozathoz hasonló lépcsőkben érhető el.
Megújult külső formaterv, szélesebb kiállás
Az Auris első és hátsó traktusát mindenre kiterjedően áttervezték, ami szélesebb megjelenéssel és alacsonyabb tömegközépponttal ruházta fel a járművet. Az Auris kiállása ezzel elegánsabb, kifinomultabb lett.
Elöl krómozott „szárnyakban” folytatódik az új, eddiginél erőteljesebb Toyota logó. A motorháztető belépő éle alatt végigfutó, markáns felső szárny a jármű teljes szélességében végigfut. A kevésbé prominens, alsó szárny az első lökhárító felső felületén fut végig, a LED-es nappali fénnyel szerelt új, LED-es fényszóró belső éléig.
A LED-es világítástechnológia számos előnyt kínál a hagyományos izzókkal szemben: az általuk kibocsátott fény színhőmérséklete közelebb áll a természetes napfényéhez, energiafogyasztásuk alacsonyabb, élettartamuk pedig 100 000 óra –csaknem annyi, mint magáé a járművé.
A karakteresebb első lökhárító alatt, az autó teljes szélességében húzódik az alsó légbeömlő, ami szélesebb, erőteljesebb kiállással ruházza fel az Aurist. A hűtőmaszk keskeny központi szakaszát az alsó légterelő perem krómdíszítése emeli ki; a beömlő innen mélyebb üregekben folytatódk, amelyek a szélekig kitolt ködfényszóróknak is helyet adnak.
Oldalnézetből az új első és hátsó kialakítás nagyobb túlnyúlásokat eredményez, ami még kiegyensúlyozottabbá teszi a formatervet. Egyetlen lendületes ív vezet az első Toyota logótól a hátsó lámpatestig. Az új, kifinomultabb profilt kihangsúlyozza az új cápauszony tetőantenna, és az új rajzolatú, 16 és 17 colos méretben kínált könnyűfém keréktárcsák.
Az Auris hátsó részének alsó felét teljes egészében áttervezték; az új grafika még inkább kihangsúlyozza a jármű széles kiállását. A mélyebbre nyúló, erőtől duzzadó lökhárító szélességét kihangsúlyozandó a fényvisszaverők a karosszéria sarkaiba kerültek; alattuk vékony krómsáv húzódik.
A hátsó lámpatestben LED fénysáv technológiával találkozunk, ami nagyobb presztízsű, azonnal felismerhető megjelenést kölcsönöz az új Aurisnak.
Jobb érzékelhető minőség a beltérben
Az új Auris fedélzetén érdemben javult az utastér érzékelhető minősége, köszönhetően annak, hogy a tervezők csökkentették a műszerfal „optikai tömegét”, letisztultan integrálták az egyenletesebben megvilágított műszeregységet, valamint egységesebb formában és kidolgozással alkalmazták a szemcsézett felületű anyagokat és díszítő elemeket.
Maga a műszeregység erőteljesebb, sportosabb kialakítást kapott. A sebesség- és fordulatszámmérő műszerek „csöves árnyékolóban” helyezkednek el, a kettő között egy új, 4,2 colos, színes TFT multi-információs monitor található.
Az íveltebb műszerfal-kialakítás részeként a középkonzoli kezelőszerveket egyetlen sima, letisztult felületre csoportosították; az érintésérzékeny kapcsolók homogén hátérvilágítást kaptak. A műszerfal felső és elülső felületét mostantól ugyanaz a puha tapintású, egységes szemcsézetű anyag borítja.
A beltér számos funkcionális eleme – a légbeömlő rostélyoktól az ajtókilincseken át a sebességváltó keretéig – minőségibb, frissebb megjelenést kapott. A festett, illetve krómozott dekorelemek alakját és anyagát egységesítették az utastérben. Az új üléskárpit mintázata is hozzájárul a fényűzőbb, kifinomultabb, prémium hatású környezethez.
Az új Auris két vadonatúj árnyalatban: sötétkék mica és metálkék színben is megrendelhető.
Átdolgozott hajtáslánc-választék
Azokhoz az alsó-középkategóriában tapasztalható trendekhez igazodva, amelyek az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és az üzemben tartási költségek mérséklését követelik meg, anélkül, hogy ez a vezetési élmény vagy a menetteljesítmények rovására menne, az Új Auris benzines, dízel és full hybrid hajtáslánc-kínálatát kibővítették és alaposan átdolgozták.
Mostantól a kínálatban szerepő összes erőforrás teljesíti az Euro6-os károsanyag-kibocsátási norma előírásait.
Az eddig is elérhető, 1,33 literes Dual VVT-i, valamint az 1,6 literes Valvematic erőforrások mellett a vadonatúj, közvetlen befecskendezéses 1.2T turbómotor egészíti ki az Auris benzinmotoros kínálatát. A 2,0 literes turbódízel motor helyére egy új fejlesztésű, 1,6 literes D-4D erőforrás lépett, míg az 1.4 D-4D motort alapvetően átdolgozták.
A kategória egyik leggazdagabb motorválasztékát az 1,8 literes hybrid hajtáslánc teszi teljessé. A különleges, élvezetes vezetési élményt kategóriaelső CO2-kibocsátással (akár 79 g/km*) társító Toyota full hybrid technológia, amely már 2014-ben is az Auris európai eladásainak több mint 50 százalékát tette ki 1), most tömegpiaci ajánlatként, teljes jogú hajtásláncként folytatja térnyerését.
Az Auris motorkínálatának minden egyes tagja megkapta a Toyota Optimal Drive csomagot; a legkülönfélébb fejlett technológiai megoldások és belső fejlesztési programok ötvözéséből született program a nagy teljesítmény és a vezetési élmény tökéletes harmonizálására hivatott a kedvező üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással. (1) 2014. évi európai eladások = EU 28 + 3 EFTA ország (Svájc, Norvégia és Izland)
Még csekélyebb károsanyag-kibocsátású Full Hybrid rendszer
Az egyedi, csendes és pihentető, élvezetes vezetési élményt kínáló Auris full hybrid modell kategóriaelső, rendkívüli adókedvezményekre jogosító CO2-kibocsátási adatokkal (akár 79 g/km*) büszkélkedhet az európai homológ vegyes ciklus szerint mérve.
A HSD rendszer külön-külön és együtt is működni képes komponensei, az 1,8 literes VVT-i Atkinson ciklusú benzinmotor, illetve az elektromos motorok együttes teljesítménye 136 LE, ami 10,9 másodperces gyorsítóképességgel ruházza fel az Auris Hybrid modellt, a végsebesség 180 km/óra.
Az Auris Hybrid NOx-, illetve részecske-kibocsátása gyakorlatilag nulla. Ráadásul a mild hybrid modelleknél egyáltalán nem elérhető, egyedi, kapcsolható elektromos üzemmódban (EV) az Auris Hybrid zéró helyi CO2-, NOx– és részecske-kibocsátással üzemel. Erre mintegy 50 km/óra egyenletes sebességet tartva körülbelül 2 kilométeren át képes, az akkumulátor töltöttségi szintjétől és a menetkörülményektől függően.
Az Auris Hybrid hajtásláncát úgy tervezték meg, hogy városi környezetben a lehető leggyakrabban legyen képes benzinmotorja nélkül haladni. A Toyota saját adatai szerint a full hybrid üzem összesített eredményeként jelentős részben beszélhetünk emissziómentes üzemeltetésről.
1.2T: vadonatúj, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor
A Toyota vadonatú, 1197 cm3-es, 16 szelepes, négyhengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotorja egy hagyományos, 1,6 literes erőforráshoz mérhető teljesítményszintet képes nyújtani, számottevően kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás mellett.
A kistömegű, igen kompakt építésű erőforrás számos fejlett technológiai megoldással rendelkezik. Ilyen a közvetlen üzemanyag-befecskendezés, a továbbfejlesztett szívó- és kipufogó oldali, széles tartományban változó szelepvezérlés (VVT-iW(2)), a fokozott keverékörvénylést biztosító szívóoldali beömlők, a kipufogó leömlők hengerfejben közösítettek, a könnyű szelepvezérlés, a változó vezérlésű olajfúvóka rendszer, valamint a műanyagból (resin) készült keverőház és szívócsövek.
A turbófeltöltő, az egy munkaütemen belül több befecskendezést is lehetővé tevő közvetlen befecskendezés, valamint az újonnan kifejlesztett VVT-iW(2) rendszer együttes hatásaként a motor már alacsony fordulatszámon nagy forgatónyomatékot biztosít, kedvező teljesítményre és alacsony üzemanyag-fogyasztásra képes.
Az új motor maximális teljesítménye 116 LE, maximális forgatónyomatéka 185 Nm a lenyűgöző 1500/perctől egészen 4000/perc fordulatszámig. Hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval társítva a motor igen versenyképes 10,1 mp alatt gyorsítja az új Aurist 100 km/óra sebességre, a modell végsebessége 200 km/óra.
Az új erőforrás emellett beéri mindössze 4,7 liter üzemanyaggal 100 kilométeren *, CO2-kibocsátása pedig csupán 109 g/km*, ami igen kedvező üzemben tartási költségeket jelent. A motor Multidrive S (CVT automata) sebességváltóval is társítható; ebben az esetben az üzemanyag-fogyasztás 4,6 l/100 km*, a CO2-kibocsátás 106 g/km*. (2) Széles tartományú, intelligens változó szelepvezérlés (Variable Valve Timing Intelligent Wide)
Új 1.6 D-4D dízelmotor
Az Auris kínálatában most első ízben megjelenő, új, 1598 cm3-es turbódízel motor a leköszönő, 2,0 literes erőforrás helyére lép.
Az új motor maximális teljesítménye 112 LE, legnagyobb forgatónyomatéka 270 Nm (1750- 2250/perc között). Az Auris 1.6 D-4D így kategóriáján belül igen versenyképes menetdinamikai sarokszámokkal büszkélkedhet: 0-100 km/óra 10,5 másodperc alatt, 80-120 km/óra (5. fokozatban) 10,9 másodperc alatt, 190 km/óra végsebesség.
A motor CO2-kibocsátása (104 g/km*) ugyanakkor jóval alacsonyabb a kifutó 2,0 literres motorénál, az üzemanyag-fogyasztás 4,1 l/100 km*. Az Auris 1.6 D-4D üzemben tartási költségeit tovább csökkenti a 20 000 kilométeres karbantartási periódus.
Átdolgozott 1.4 D-4D
Az 1364 köbcentiméteres turbódízel motort átdolgozták, így most már teljesíti az Euro6-os károsanyag-kibocsátási norma előírásait. A változások azonban jóval sokrétűbbek ennél.
A motor számos pontján megújult, a módosítások a teljesítmény növelését és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célozták. Az új turbófeltöltő turbinatengelyének súrlódása 20 százalékkal kisebb; a jobb hatásfokú üzem révén alacsonyabb fordulatszámokon nagyobb töltőnyomás érhető el.
Az új szolenoid üzemanyag-befecskendezési rendszer nagyobb üzemanyagszivattyút alkalmaz, valamin magasabb, 180 MPa üzemi nyomást tesz lehetővé a közös nyomócsöves rendszerben. Ezt a módosítás kompatibilissá teszi az Euro6-os motorvezérlő egységgel és szoftverrel. A kipufogó rendszeren belül egy NOx redukciós katalizátort helyeztek el; ezzel teljesült az Euro6-os normában előírt, 55 százalékos NOx-csökkentés.
Az új kialakítású dugattyú és a nyitott kamrás dugattyútető 3,4 százalékkal mérsékli az üzemanyag-fogyasztást. Az új dugattyúk gyémántkeménységű bevonatot (DLC) kaptak, ami csökkenti a súrlódást, és ezáltal a fogyasztást.
A szelepfedél szintén új; a műanyagból készült alkatrész 40 százalékkal könnyebb elődjénél, ráadásul a vezérműtengely kenésében és az olajgyűjtésben egyaránt jobb teljesítményt ér el.
Az átdolgozott motor legnagyobb teljesítménye 66 kW / 90 LE. A maximális forgatónyomaték már 400/perc fordulatszámmal korábban rendelkezésre áll, a 205 Nm nyomatéki csúcs 1400-2800/perc között elérhető. Az Auris 1.4D-4D álló helyzetből 12,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a modell végsebessége 180 km/óra.
(3)NSR: NOx tároló és csökkentő rendszer; HPL: nagy nyomású kör; EGR: kipufogógáz-visszavezetés
A kézi sebességváltóval és Stop & Start technológiával felszerelt, továbbfejlesztett 1.4 D-4D 90 dízelmotor vegyes ciklus szerinti átlagfogyasztása 3,4 l/100 km*, a CO2-kibocsátás mindössze 89 g/km*.
Multidrive S fokozatmentes sebességváltó
Az 1.2 Turbo és 1.6 Valvematic benzinmotorokkal szerelt Auris modellekhez megrendelhető Multidrive S fokozatmentes sebességváltó (CVT) teljesen automatikus vagy kézi, szekvenciális hétfokozatú sport üzemmódban működtethető.
Sport üzemmódban a rendszer a gyorsításokra és közvetlen reakciókra optimalizálva működik; a vezető a váltókarral vagy a váltófülekkel határozhatja meg az aktuális áttételt. A Sport üzemmód külön kanyarvételi vezérléssel rendelkezik: amint lassítást észlel, a vezérlés visszakapcsol és motorfékkel segíti a lassulást. A kanyar kijáratánál prediktív visszaváltási rendszer vezérli a váltómű működését, minden körülmények között gondoskodva a kigyorsításhoz optimális áttételről.
Jobb menetdinamika, kedvezőbb zaj- és rezgésszint
A megújult Auris modellcsalád futóművét és kormányművét is átdolgozták, így az komfortosabb rugózik, és precízebben vezethető. Számos megoldással csökkentették a nem kívánatos zajok és rezgések beszűrődését az utastérbe.
Az első MacPherson rugóstag elemeit módosították: új kialakítású a csavarrugó, a lengéscsillapító, a felső szigetelő, a gumi ütköző és a stabilizátor perselye.
Az új Auris hátsó futóműve kettős keresztlegőkaros vagy csatolt lengőkaros kialakítású. Az előbbi felfüggesztést kapja meg minden 1.2 Turbo, 1.6 benzin, 1.6 dízel, valamint full hybrid hajtáslánccal szerelt autó. Az 1,33 literes benzinmotorral és az 1,4 literes dízelmotorral rendelkező autók hátsó felfüggesztése csatolt lengőkaros.
Az első és hátsó felfüggesztést érintő módosítások együttesen jobban csillapítják a kezdődő oldaldőlést, minimális szintre szorítják le a súrlódást, és rugózzák az egyenesfutás során jelentkező rugózási képességet.
Mindezen felül az Auris elektromos szervokormány (EPS) rendszerét úgy hangolták át, hogy a sebesség növekedésével az eddigieknél is egyre súlyosabb legyen a kormányzás, ami 60-80 km/óra sebesség felett jobb visszajelzést ad.
Tökéletesített zaj- és rezgésszint
Az Auris zaj- és rezgésszintjének csökkentésére szolgáló megoldásoknak köszönhetően a Toyota komfortosabb rugózást és érezhetően alacsonyabb zajszintet kínál.
A tökéletesebb hangszigetelés érdekében kiegészítő hangelnyelő anyagokat építettek be a motorház külső szigetelésénél, a műszerfalnál és a váltóalagútnál. Utóbbit kívülről elhelyezett szigeteléssel is ellátták, így csökkentve minimumra az erőátvitel felől jövő zajszintet.
A motor-, út- és szélzaj csillapítását szolgálja továbbá az első kerékdobban, a műszerfali belső zajszigetelésnél, továbbá az ajtók környékén alkalmazott kiegészítő záróréteg.
BIztonság
Az Auris ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP törésteszt-programjában. Az új, 2015-ös modell az opciós Toyota Safety Sense csomag alkalmazásával még magasabb szintre emeli az aktív és passzív biztonságot.
Az adatokat egy, a szélvédő tetején elhelyezett kompakt, lézert és kamerát egyaránt magában foglaló egység segítségével feldolgozó Toyota Safety Sense olyan funkciókat kínál az ügyfeleknek, mint az ütközés előtti biztonsági rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az automatikus távolsági fény vezérlés, vagy a jelzőtábla-felismerő funkció.
A Toyota Safety Sense rendszer állapot-információi és riasztásai a műszeregységben található, 4,2 colos színes TFT multi-információs képernyőn jelennek meg.
* Végső homologizáció függvényében
Hozzászólások