2011. május 17. kedd, 20:46

 

A Skoda–Hispano Suiza luxuslimuzin hordozta elsőként a szárnyas nyílvesszőt. Az első példányt 1926. május 10-én Masaryk csehszlovák államelnöknek szállították ki. A szárnyas nyílvessző napjainkra a márka jól ismert márkajelzése.

skoda-hispano-suiza



85 esztendeje gördült le a szárnyas nyílvessző szimbólumát hordozó Skoda-logót viselő első autó a szerelőszalagról. A Skoda–Hispano Suiza luxuslimuzin volt az első modell, amely a cseh gyártó e karakteres, összetéveszthetetlen márkajelzésével készült. Az első példányt 1926. május 10-én Tomáš Garrigue Masaryk csehszlovák államelnöknek szállították ki. A különleges luxusmodellből 1929-ig mindössze száz darab hagyta el a gyárat.
A luxuslimuzinok gyártására vonatkozó licenc a spanyol Hispano-Suiza részéről már 1924-ben, tehát még a Laurin & Klement autógyárral történt fúzióját megelőzően a pilseni ipari konszern rendelkezésére állt, ami a névhozzáadás magyarázatául is szolgál. A gyártás végül 1925 tavaszán vette kezdetét, 1926 májusában pedig elkészült az első autó. Formavilága a kor vezető karosszériaépítői, Brožík, Jech, majd később a Laurin & Klement alkotása.

A korabeli gyártás még igen messze állt attól, amit ma sorozatgyártás alatt értünk. A Skoda-Hispano Suiza 25/100 LE minden egyes példánya egyedileg, vásárlója konkrét kívánságai szerint készült el, így minden autó abszolút egyedülálló technikának számított. Az újdonság saját tömege felszereltségtől függően mintegy 2.700 kilogrammot tett ki, legnagyobb sebessége pedig a 140 kilométer/órát is elérte.

olditmer hispano suiza

A további vásárlók között szerepel többek között Antonín Švehla akkori miniszterelnök, valamint számos csehszlovák és külföldi iparmágnás illetve arisztokrata. Luxusszínvonalú felszereltségének megfelelően alakult természetesen a Skoda-Hispano Suiza ára is, amely 190 ezer koronáról indulva eleve az akkor kapható átlagautók árának többszörösét tette ki. A felszereltségtől függően azonban a számok egészen negyedmillió koronáig is felkúszhattak, míg az államelnöki hivatal csúcsnak számító 280 ezer koronát fizetett az első példányért.
Csupán összehasonlításképpen, a kis Skoda 422 38 ezer, de még a nagy ŠKODA 860 limuzin is nagyjából 120 ezer koronáért szerepelt az árlistán.
A gyártó egykor így fogalmazott e modelljéről: „A Skoda-Hispano Suiza olyan luxusautó, amely egészen a legapróbb részleteiig viseli zseniális tervezője keze nyomát, s a legnemesebb anyagokból, a legnagyobb gondossággal készült.“


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER