2010. október 19. kedd, 15:14


Úhelnicében, a Skoda Auto tesztközpontjában különleges töréstesztet hajtottak végre. Két Skoda félátfedéses frontális ütközését elemző vizsgálatot első ízben mutatták be Csehországban a szakmai közönség számára, amely során egy 90 kilométer/órás tempóval érkező Skoda Yeti csapódott egy álló Skoda Superb Combi elejébe.

 

skoda toresteszt



Mindkét autóban négy-négy tesztbábu ült, bekapcsolt biztonsági övekkel és számos egyéb biztonsági felszereléssel védve. Az ütközés pontos rekonstruálását és a jelentős adatmennyiség feldolgozását követően, a fejlesztőmérnökök egyértelmű következtetésre jutottak: valós körülmények között – amennyiben a járművek összes biztonsági rendszerét előírásszerűen használják – mindkét autó utasai sérülés nélkül vészelték volna át a 90 kilométer/órás ütközést. A Skoda Auto közlekedésbiztonsági kutatócsoportjának (Skoda Auto Traffic Safety Research Team) szakemberei ezzel látványosan igazolták a Skoda modelljeinek kiemelkedően magas biztonsági színvonalát.

A Skoda Auto közlekedésbiztonsági kutatócsoportja valóságos közlekedési baleset alapján végezte el e töréstesztet. A fotókról egyértelműen látszik, hogy a 90 kilométer/órás ütközés gyakorlatilag teljes energiáját a járművek eleje vette fel, a biztonsági utascella semmilyen deformációt nem szenvedett. A nagysebességű kamerák felvételeit elemezve jól megfigyelhető az autók különböző biztonsági elemeket aktiváló elektronikai rendszereinek villámgyors reakciója. Mielőtt még az autókban ülő tesztbábuk egyáltalán mozgásba jönnének, biztonsági öveik, valamint az első légzsákok és a térdlégzsákok már egyaránt működésbe léptek. Mindössze 45 ezredmásodperccel a lökhárítók első érintkezését követően már az összes légzsák készen állt a mozgó emberi testek energiájának felvételére. A felvételeken ugyancsak jól megfigyelhető a járművek elejének, fokozatos, kontrollált deformációs folyamata is.

Noha ez esetben eltérő típusú és magasabb sebességgel végrehajtott ütközésről volt szó, a szakemberek a tesztbábukra ható különböző igénybevételek összevetése során a független Euro-NCAP szervezet kiértékelési rendszerét alkalmazták. A különböző felvételekről egyértelműen kiderült, hány pontot szereztek e járművek egy ilyen kiértékelés során. A Superb Combi felnőtt utasai védelme tekintetében e lehetséges pontok 98,25, míg a gyermekek esetében 100 százalékát gyűjtötte be. A Skoda Yeti eredményei a felnőttek számára 99,94, míg a gyermekek védelmében 93,19 százalékra adódtak.

Skoda Yeti és Soda Superb combi toresteszt

A kiváló eredményeket a részletesebb vizsgálatok is megerősítették, például a fejet ért erőhatások vagy a bábuk mellkasára ható nyomóerő tekintetében. Az európai ECE R94 szabályrendszer, amely alapján az európai utakon forgalomba helyezett összes járművet kell minősíteni, az utasok fejének mozgásában 80 g maximális gyorsulást illetve lassulást engedélyez. Ez az a mérték, amit az emberi agy rövid időn át még komolyabb károsodás nélkül el tud viselni. A Skoda Yeti vezetőülésében ülő bábun a megengedett érték 44 százalékát mérték, vagyis az igénybevétel a szabályzat szerinti maximum felét sem érte el.
A felnőtt utas mellkasának benyomódása tekintetében hasonló eredmény született, s a mért érték az előírt maximum csupán 35,7 százalékát tette ki, míg a combcsontokon a megengedett igénybevétel mindössze 20 százalékát rögzítették.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER