2011. április 26. kedd, 14:24

 

Az autóipar történetének egyik legsikeresebb együttműködése ünnepli 20. jubileumát: április 16-án volt húsz esztendeje, hogy kezdetét vette a Skoda Auto cseh autógyártó és Európa legnagyobb autóipari konszernje, a Volkswagen közös munkája.

skoda-volkswagen-egyuttmukodes

A Volkswagen belépésével a szárnyas nyíl szimbolizálta márka rohamos felemelkedése immár nemzetközi sikertörténetté lépett elő. A Skoda a Volkswagen Konszern tagjaként 1991 óta világszerte megnégyszerezte eladásait, s palettáját az 1991-es egyetlen modelljéről mára öt különböző sorozattá bővítette.
A cseh gyártó azonban az elkövetkező évek során tovább kíván haladni ezen az úton, 2018-ra legalább 1,5 millió darabra növelve eladásait. Mindehhez a Skoda jelentős beruházásokat hajt végre az új termékek kifejlesztéséhez illetve újabb piacok meghódításához, különösképpen Kínára, Indiára és Oroszországra fókuszálva. A vállalat ezzel egyidejűleg tovább kívánja erősíteni a cseh és a további európai piacokon kivívott kedvező pozícióit.

Jól mutatja a márka rohamos felemelkedését modellpalettája bővülése. Míg 1991-ben a Favorittal a Skoda mindössze egyetlen modellt kínált, napjainkra korszerű járművek átfogó palettájával várja vásárlóit. Legyen szó a Fabia, az Octavia, a Roomster, a Yeti vagy a Superb sorozatokról, a cseh gyártó autói térkínálatuk, kényelmük illetve ár-érték arányuk tekintetében egyaránt mércéül szolgálnak kategóriáikban egyik értékesítési rekordot a másik után állítva fel. A 2010-es év folyamán első ízben talált több mint háromnegyedmillió Skoda gazdára, ugyanazon mottó jegyében: „Simply Clever”.

Nemkülönben örvendetes fejlődést mutatott az elmúlt évek során a márka nemzetközi jelenléte is. A kilencvenes évek elején a cseh gyártó modelljei még igen egyoldalúan, csupán a hazai illetve a kelet-európai piacon számított elterjedtnek, mára azonban a Skoda már jó ideje az Európán kívüli régiókban is szilárd pozíciókat vívott ki magának, immár több mint száz országban értékesítve termékeit. Az elmúlt tíz esztendő során a vezetés különösen is szorgalmazta a határon túli terjeszkedést, s 2001-ben Indiában is megindulhatott a termelés, de a vállalat 2007 óta Kínában is nagy sikerrel képviselteti magát. Utóbbi ország időközben a Skoda legjelentősebb exportpiacává lépett elő, 2010-ben már mintegy negyedével járulva hozzá a márka értékesítéséhez.

Az elmúlt húsz év sikereinek alapjain a cseh gyártó immár új célokra összpontosít: „A Skoda Növekedési Stratégia keretében az elkövetkező évek során kétszeresére kívánjuk növelni eladásainkat, 2018-ra világszerte legalább 1,5 millió autót értékesítve“ – jelentette ki Winfried Vahland. E növekedési tervek alapjául a vállalat még intenzívebb nemzetközi jelenléte szolgál, mely során a cseh gyártó értékesítése immár több mint felét Európán kívül tervezi realizálni. Ennek során a Skoda elsősorban Kína, India és Oroszország feltörekvő piacain kíván jelentős növekedést produkálni, ehhez pedig az elkövetkező esztendők során modellpalettáját is jelentősen bővítenie kell. „Autóinkkal a világ fontos piacain egyaránt mércét kívánunk állítani a tágas térkínálat, a kiemelkedő ár-érték arány, valamint az ötletes megoldások jellemezte technikák tekintetében“ – hangsúlyozta Vahland.

Mindezeken túl a cseh gyártó helyi érdekeltségét is erősíteni tervezi a jelentős piacokon, így Yeti kompakt SUV-modellje 2013-tól már Kínában is készül majd. „Kínában, illetve a világ további feltörekvő piacain jelentősen erősíteni kívánjuk tevékenységünket“ – folytatta a Skoda elnöke. Mint hangsúlyozta, az európai piacok mindemellett változatlan fontosságúak a vállalat számára: „Továbbra is Európa és Csehország számít otthonunknak, s a nemzetközi feltörekvő piacokon elért sikeres növekedésünkkel hazai pozícióinkat is hatékonyan erősíthetjük tovább.“


A Skoda és a Volkswagen – Húszesztendős története

1990/1991
- A politikai fordulatot követően a Skoda erős nyugati befektető partnert keres, a Volkswagen mellett a GM, a BMW és a Renault is ringbe száll. A külföldi gyártók érdeklődése középpontjában a Skoda Favorit elsőkerék-hajtási technikája áll
- 1990 decemberében végül a cseh vezetés a Volkswagen Konszern számára ad zöld utat, a szerződés 1991. április 16-án lép érvénybe. Új korszak kezdődik a vállalat történetében

1994
- A Favoritot az új Felicia váltja le, amely mind minőségét, mind pedig formavilágát tekintve immár megfelel a nemzetközi elvárásoknak

1995

- Február közepén Mladá Boleslavban leteszik az új középkategóriájú modell, az Octavia gyártórészlegének alapkövét, a beruházás a fényezőüzem számára is új csarnokot foglal magában. Modernizálják az észak-bohémiai Vrchlabí üzemét is, a Volkswagen Konszern beruházásai Csehország teljes külföldi invesztícióinak mintegy 20 százalékát teszik ki

1996
- Április végén elkészül a Volkswagen belépése óta gyártott egymilliomodik Skoda.
- 1996. szeptember 3-án ünnepélyes keretek között megnyílik az Octavia új gyártórészlege
- Az Octavia a cseh gyártó immár második modellsorozata

1998
- A márka egyre sikeresebb, 1998 januárjában a vállalat felveszi a Skoda Auto a.s. nevet, s immár Csehország legnagyobb iparvállalataként működik. Még ebben a hónapban kezdetét veszi az új, napi 1.200 darabos kapacitású karosszériaüzem építése
- 1998 májusában megteszik az első kapavágást az új Skoda Parts Centrum építkezésén
- Novemberben megkezdődik az új ügyfélcentrum, valamint a félmillió darab éves kapacitású motor- és sebességváltó-gyártócsarnok építése
- A Skoda első ízben készít éves szinten több mint 400 ezer autót (1998), amelyeket már 70 országba exportál
- Kombi-változattal bővül az Octavia sorozat

1999

- Újabb modell az Octavia-palettán, ezúttal a 4x4-es változat
- 1999 áprilisában megnyílik az új kutató- és fejlesztőközpont, tovább erősítve a helyi műszaki fejlesztés önállóságát
- Harmadik modellsorozatként az új Fabia érkezik a piacra, s Németországban máris elnyeri az „Arany Kormánykerék” („Goldenes Lenkrad”) díjat

2000
- A Volkswagen Konszern a vállalat száz százalékos tulajdonosává válik
- Bemutatkozik a Fabia kombi-változata

2001
-Tovább erősödik a márka nemzetközi jelenléte, Aurangabadban kezdetét veszi a  Skoda -modellek indiai gyártása
- A Superb piaci bevezetése

2002
- Megkezdődik az indiai értékesítés
- Új gyár nyílik a csehországi Kvasinyban

2003

- A Skoda Mladá Boleslavban legyártja a Volkswagen belépése óta készült négymilliomodik autóját
- Megérkezik a piacra az Octavia II

2005
- Megkezdi működését Mladá Boleslavban az eredeti alkatrészek és kiegészítők új, tovább bővített logisztikai centruma
- November elsején legördül az 1991 óta gyártott ötmilliomodik autó a szerelőszalagról

2006
- Az éves termelés első ízben haladja meg az 500 ezer darabot
- A Skoda belép a kínai piacra
- A márka immár negyedik modellsorozataként bemutatkozik az ötletes „Roomster, „a térkínálat csodája”

2007
- Shanghajban megnyílik a márka első exkluzív kínai autóháza és a Shanghai Volkswagen vállalattal közösen beindul a Skoda modellek licencgyártása
- Megjelenik a piacon az új Fabia, s töretlenül folytatja elődje sikertörténetét

2008
- Márciusban tartja világpremierjét az új Superb. A Skoda ezzel a harmincas években gyártott modellje hagyományait eleveníti fel, immár a felső középkategóriában is megjelenve
- A Volkswagen Csoport, a Volkswagen Konszern 100 százalékos tulajdonú leányvállalata kalugai gyárában Skoda modellek is készülnek
- A Skoda társadalmi felelősségvállalásának kiváló példája a Mladá Boleslav-i „Na Karmeli“ továbbképző központ ünnepélyes megnyitása, ahol a Škoda-főiskola is helyet kapott
- Megjelennek a piacon a különösen környezetkímélő GreenLine modellsorozat első tagjai

2009
- A márka ötödik modellsorozataként bemutatkozik a Genfi Autószalonon a Yeti
- A Volkswagen belépése óta gyártott autók száma átlépi a hétmilliót
- Kalugában teljes kapacitással beindul az Octavia oroszországi gyártása

2010
Első ízben lépi át az éves termelés a háromnegyedmilliós határt
- A Párizsi Autószalonon az Octavia Green E Line tanulmány formájában bemutatkozik a márka első elektromos autója
- Decemberben a Skoda és a Shanghai Volkswagen a Yeti 2013-tól induló, kínai licencgyártásáról ír alá megállapodást
- A Skoda Motorsport nyeri az „International Rally Championship“ versenysorozatot
- A Skoda Növekedési Stratégia keretében világszerte az értékesítés a tervek szerint 2018-ra a kétszeresére, mintegy 1,5 millió autóra bővül

2011
- A márka a „110 éve Skoda Motorsport“ jubileumát ünnepli
- Új vállalati arculat és logó is jelzi a márka dinamikus feltörekvő terveit
- A VISIOND tanulmány a márka jövőbeni designjába enged bepillantást
- A Volkswagennel fennálló kapcsolat 20. évfordulója


További tények és számok:

A Skoda igazgatótanácsának elnökei 1991 óta:
- Ludvík Kalma 1991. április 16-tól
- Vratislav Kulhánek 1997. április 16-tól
- Detlef Wittig 2004. október 1-től
- Reinhard Jung 2007. október 1-től
- Winfried Vahland 2010. október 1-től

Modellek 1991 óta:

- Skoda Favorit – 1987
- Skoda Forman – 1990
- Skoda Pick-up – 1991
- Skoda Felicia – 1994
- Skoda Pick up – 1995
- Skoda Octavia – 1996
- Skoda Fabia – 1999
- Skoda Octavia Combi – 1998
- Skoda Fabia Combi – 2000
- Škoda Fabia Sedan – 2001
- Skoda Superb – 2001
- Skoda Fabia WRC – 2003
- Skoda Octavia II – 2004
- Skoda Octavia Combi II – 2004
- Skoda Roomster – 2006
- Skoda Fabia II – 2007
- Skoda Fabia Combi II – 2007
- Skoda Superb II – 2008
- Skoda Yeti – 2009
- Skoda Superb Combi – 2009

A Skoda értékesítése 1990 óta:

1990    186 762
1991    171 885
1992    199 682
1993    219 158
1994    170 209
1995    209 591
1996    261 067
1997    336 334
1998    363 500
1999    385 330
2000    435 403
2001    460 252
2002    445 525
2003    449 758
2004    451 675
2005    492 111
2006    549 667
2007    630 032
2008    674 530
2009    684 226
2010    762 600


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER