Immár harmadik generációjával a Škoda Octavia minden eddiginél egyértelműbben képviseli egyedülálló pozícióját kategóriájában. Az új limuzin páratlanul bőséges térkínálattal, megújult formavilággal, magas fokú funkcionalitással, innovatív biztonsági és kényelmi felszerelésekkel, csekély üzemanyag-fogyasztással, „Simply Clever” ötletek sokaságával, illetve a ŠKODA modelljeire jellemző, kedvező ár-érték aránnyal érkezik a piacra.
„A Škoda Octavia a Škoda márka szíve” – emelte ki Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, a Škoda igazgatótanácsának elnöke. „A lehető legjobb értelemben testesíti meg a Škoda kiváló génjeit: tágas tér, kiváló minőség, precíz kidolgozás, modern és bevált technika, időtlen formák, magas fokú funkcionalitás és kiemelkedően kedvező ár-érték arány. Ügyfeleink igényei folyamatosan nőnek, így célunk, hogy e sorozatunk révén – immár harmadik nemzedékében – még jobb autókat kínáljunk. Mindez az új modell fő erényeiben is tükröződik – az Octavia valójában ‚önálló kategóriát‘ képvisel” – folytatta Winfried Vahland.
A Škoda Octavia összességében mindig is egy kicsivel „több autót” kínált az áráért. Ebben nagyvonalú térkínálata éppúgy fontos szerepet játszott, mint a limuzinok formáinak és a nagyméretű csomagtér-ajtó praktikus előnyeinek piaci szegmensében egyedülálló ötvözete. Az új generáció most ismét megerősíti ezen egyedülálló pozíciót. „Az új Octaviával a Škoda jól bevált útján haladunk következetesen tovább, a középkategória kvalitásait kínálva a kompakt modellek árfekvésében. Az igényes és tudatosan vásárló ügyfelek ideális autója, akik minden jellemző erényével rendelkező, modern Octaviát várnak tőlünk. E modell márkánk eddigi legjobbja” – fejtette ki Dr. Frank Welsch, a Škoda igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja.
Térkínálat, optimális funkcionalitás
Az új Octavia térkínálata kétségkívül mércéül szolgálhat kategóriájában. „Az új Octavia olyan bőséges helyet kínál, ami csupán a magasabb kategóriákra jellemző” – folytatta Dr. Welsch. Az alsó-középkategória egyetlen más modellje sem kínál nála hosszabb utasteret (1.782 mm), nagyobb hátsó lábteret térdmagasságban (73 mm), illetve tágasabb hátsó fejteret (980 mm), de ugyancsak „best-in-class” 590 literes csomagtartója is. Az utastér számos további mérete is jelentősen fejlődött a második generációs Octaviához viszonyítva: fejtér elöl +8 mm; szélesség könyökmagasságban elöl +39 mm; szélesség könyökmagasságban hátul +26 mm.
Újszerű igényesség: markáns, letisztult és időtlen formavilág
Az új Škoda Octavia nem csupán tágas és funkcionális, hanem jól is néz ki. Jozef Kabaň, a Škoda vezető formatervezője és csapata „tetőtől talpig” újraalkotta. Még soha nem jelent meg a Škoda Octavia ilyen dinamikus, ugyanakkor időtlen eleganciát sugárzó, markáns, igényes és egyéni formavilággal, mint a márka „bestsellerének” harmadik nemzedéke. „Minden egyes vonalból és illesztési fúgából a pontosság és a részletek iránti különös figyelmesség árad. Az új Octavia semmi mással össze nem téveszthető arc az autók tömegében” – magyarázta Dr. Welsch.
Az újdonság külső hosszúsága és szélessége is jelentősen megnőtt elődjéhez képest, 90 milliméterrel hosszabb, illetve 45 milliméterrel szélesebb az Octavia második generációjánál. Tengelytávja 108 milliméterrel növekedett, ami elsősorban az utastérben, főként a hátsó térkínálatban jelenik meg.
Az autó orrkialakítása hangsúlyos vízszintes vonalaival és a Škoda márkaembléma újszerű elhelyezésével magabiztos fellépést kölcsönöz számára. Az új Škoda Octavia oldalnézete szintén jóval dinamikusabbá vált, amelyben hosszú tengelytávja és karosszériájának rövid túlnyúlásai éppoly fontos szerepet játszanak, mint hosszan hátranyúló C-oszlopa. Magasan húzódó, hangsúlyos „tornádóvonala” az autót vizuálisan megnyújtva járul hozzá a kupészerű körvonalakhoz. Új, különleges ismertetőjegy a hátsó ajtók magasra húzott, dinamikus ablakszegélye, az úgynevezett „uszony”, amely kicsi, ám eredeti és hatásos ötletként ad erőt és irányt az autó formáinak.
Hasonló precizitás, igényesség és tökéletes arányok jellemzik a far kialakítását is, amelynek minden eleme pontosan a megfelelő helyen, harmonikusan elrendezve és kiegyensúlyozottan jelenik meg. A Škoda C-alakú kontúrok jellemezte, sajátos hátsó világítási képe látványos és következetes az új Octavián is. Letisztult elegancia és mindenekelőtt bőséges tér – ezek az új Octavia utasterének fő jellemzői. A Škoda formatervezői a belteret is teljes egészében újratervezték.
Biztonság
Az új Škoda Octavia kifejlesztése során alapvető célkitűzésnek számított az autó még biztonságosabbá tétele. A Škoda mérnökei ennek szellemében korszerű biztonsági rendszerek egész sorát fejlesztették ki az új Octavia számára. Ezek közé tartozik többek között a „Front Assistant” vészfék-funkció (2013. májustól), a sávtartást segítő „Lane Assistant”, a másodlagos ütközések elkerülését szolgáló vészfék-asszisztens, a baleseti helyzetekben a járművet biztosító „Crew Protect Assistant” rendszer, a „Driver Activity Assistant” fáradtságérzékelő funkció vagy az aktív motorházfedél hatékony gyalogosvédelme. E berendezések a balesetek a jármű utasaira, illetve a közlekedés többi résztvevőjére gyakorolt hatását hivatottak enyhíteni, vagy akár teljesen meg is előzni azokat.
Mindezeken túl pontos működésű futóműve, hosszú tengelytávja és szilárd, mégis igen könnyű karosszériája biztosít kifejezetten stabil menettulajdonságokat a legifjabb Škoda számára. Baleset során passzív biztonsági rendszerek átfogó csomagja gondoskodik a vezető és utasai lehető leghatékonyabb védelméről. Adott esetben akár kilenc légzsák is óvhatja őket, amelyek a hárompontos biztonsági övekkel kifinomult együttműködésben fejtik ki hatásukat. Első ízben jelennek meg az Octavia kínálatában a térdlégzsákok (az EU-országokban széria) és a hátsó oldallégzsákok.
Újszerű gazdaságosság: akár 89 g/km széndioxid-kibocsátás
Jelentős előrelépést produkáltak tervezői a Škoda Octavia üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása terén, elsősorban az új fejlesztésű benzin- és dízelmotorjai, alacsony cw-értéke és csekély saját tömege révén.
A Škoda Octavia GreenLine változata (1,6 TDI/81 kW) kilométerenként mindössze 89 gramm széndioxid-kibocsátással üzemel, és átlagosan 3,4 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként. Összesen négy benzinmotor – kivétel nélkül a legkorszerűbb TSI-technikával – és négy modern common-rail közvetlen befecskendezésű TDI dízel-aggregát sorakozik a palettán, amelyekhez a későbbiekben egy földgázhajtású erőforrás is csatlakozik majd. Az egyes benzines és dízel alapmotorokon túl mindegyik erőforrás az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System), illetve a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszereivel kiegészített Green tec változatban is rendelkezésre áll. A motorpaletta csúcsán a 132 kW teljesítményű 1,8 TSI áll. A sebességváltók kínálatában manuális konstrukciók és a DSG váltómű szerepel, s a tervek szerint a Škoda Octavia összkerékhajtású, valamint a különösen sportos Octavia RS változatban is készül majd.
A megnövekedett méretek, illetve a több és fejlettebb fedélzeti technika ellenére az új Škoda Octavia kiviteltől függően akár 102 kilogrammal is kevesebbet nyomhat második generációs elődjénél. Mindezt a könnyűszerkezetes építés következetes alkalmazása tette lehetővé, a nagy és különösen magas szilárdságú acélfajták alkalmazásával, illetve a célzott anyagválasztással. A tömeg-megtakarítás pontos mértéke az egyes járművek specifikációjának függvénye.
Kényelem innovatív technikával
Az új Škoda Octavia számos olyan új kényelmi berendezést is kínál, amelyek mindeddig csupán a felsőbb kategóriákból voltak ismerősek. Ezek egyaránt premierjüket tartják az Octavia sorozat kínálatában, egy részük a Škoda teljes palettáján is újdonságnak számít. Az új technikák e széles körű alkalmazása azonban korántsem öncélú, hanem mindenkor az ügyfelek konkrét előnyeivel szolgál – semmi erőltetett „cicoma”, csakis az ember, a technika és a mobilitás biztonságát, valamint a kényelmet szolgáló megoldások.
Első ízben jelenik meg Škoda modellben a követési távolság tartásáért felelős „Adaptive Cruise Assistant” rendszere. Az új „Intelligent Light Assistant” a távolsági fény önműködő be- és kikapcsolásával fokozza a kényelmet és a közlekedés biztonságát. Az „Automatic Parking Assistanta” az új Octavia parkolási manővereit segíti. Szintén első ízben jelenik meg a a Škoda kínálatában a „Traveller Assistant” csomag részét képező közlekedési tábla felismerő funkció. A „Driving Mode Selection” szabályzórendszer segítségével a vezető gombnyomásra változtathatja meg a jármű bizonyos menetdinamikai paramétereit. További újdonság az elektromos mozgatású panoráma billenő-/tolótető, amely nagyméretű üvegfelületével szolgálja az Octavia utasainak kényelmét és kellemes közérzetét. Az új Octavia palettáján a KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System) automatikus nyitási és indítási rendszere is megjelenik.
Infotainment-rendszerek új generációja
Az új Škoda Octavia rádió- és rádió-navigációs rendszerek teljes egészében új fejlesztésű generációjával érkezik. A Škoda modellek körében első ízben kezelhetők e technikák felsőbb kategóriás kivitelei közelítés-érzékelővel kiegészített érintőképernyővel és lapozó-funkcióval. A színvonalas hangzásélményekről a CANTON hangrendszere s az e tekintetben is optimalizált utastér-kialakítás gondoskodik.
Praktikum „Simply Clever” megoldásokkal
Mint minden Škoda, az új Octavia is „Simply Clever” megoldások sokaságával könnyíti vezetője és utasai életét. A következő felszerelések az adott kiviteltől függően már szériában vagy extraként állnak rendelkezésre: a csomagtér összehajtható Cargo-elemeivel az egyes tárgyak biztonságosan rögzíthetők a padlózaton; először kapható a Škoda Octavia megfordítható csomagtér-padlóval; a tanksapka-fedél jégkaparónak ad helyet; a vezetőülés alatt külön tartó áll rendelkezésre a láthatósági mellények számára; az ajtózsebekben hulladéktartó rekeszek találhatók; az iPod, a mobiltelefon és társai multimédiás tartóban helyezhetők el. A Škoda Octavia utas- és csomagterének rendjéről további rakodórekeszek, tartók és akasztók sokasága gondoskodik, ilyen például az első mennyezetkárpit extra méretű szemüvegtartója. A praktikus megoldások között a téves tankolás megelőzése és a hátsó ülések mögé hajtható csomagtér-borítás is szerepel.
Hozzászólások