2013. február 19. kedd, 15:15

 

A CITROËN annak idején úttörő szerepet játszott a részecskeszűrő bevezetésében, az elsők között jelentkezett Stop&Start rendszerrel, a Hybrid4 technológia révén a dízel hibridek születésénél is bábáskodott, és élen jár az elektromos autók forgalmazásában is. A 2013-as Genfi Autószalonon a márka tovább folytatja innovációinak sorát: itt debütál a Hybrid Air nevet viselő vadonatúj technológia. Az elnevezés egy hidraulikus rendszerhez társított, sűrített levegőt használó full hibrid megoldást takar.

citroen-logo

A Hybrid Air rendszer nem igényel kiegészítő akkumulátort, átlagfogyasztása pedig kevesebb mint 3l/100km.

Az új technológia előnyei:
- még kisebb ökológiai lábnyom;
- elérhetőbb ár;
- a kis helyigényből adódóan ugyanolyan méretű utastér.

A forradalmi technológia jól alkalmazható kis- és alsó középkategóriás modellekben, valamint a haszongépjárműveknél. A Hybrid Air a Genfi Autószalon standján az új CITROËN C3-ban mutatkozik be a nagyközönségnek. A prototípus által elért fogyasztási rekord 2,9l/100km (69g/km CO2-kibocsátás mellett).


A CITROËN Genfben mutatja be a Hybrid Air technológiát, melyet a PSA Peugeot Citroën a Bosch® csoporttal közösen fejlesztett ki a márka mérnökeinek több évtizedes, a hidraulika autóipari hasznosítása terén szerzett szakértelmére támaszkodva.

1955-ben a CITROËN látványos újítást vezetett be a DS-szel. A sűrített levegőt a nagynyomású hidraulikával társító technológia egyszerre segítette, illetve vezérelte a felfüggesztést, a kormányzást, a fékrendszert és a félautomata sebességváltót.

1958-ban a CITROËN mérnökei elkészítették a 2 CV hibrid prototípusát, mely a sűrített levegőt hidraulikával társította a belső égésű motor teljesítményének növelése érdekében. A piaci körülmények és a sorozatgyártáshoz szükséges technológiai feltételek hiánya miatt ez a projekt ipari méretekben sajnos nem valósulhatott meg.
2013-ban azonban a Hybrid Air technológia forradalmasítja az autóipart.

Hybrid Air: A benzinmotor találkozása a sűrített levegővel
A Hybrid Air technológia több, már széleskörűen alkalmazott technológiai megoldás - egy Puretech benzinmotor, egy, az energiát sűrített levegő formájában tároló rendszer, egy két hidraulikus szivattyúból álló egység, illetve egy bolygóműves automata sebességváltó - leleményes ötvözete. A fejlesztési projekt során a PSA Peugeot Citroën csoport 80 szabadalmat jegyeztetett be. A rendszert egy központi felügyelő egység irányítja, mely az energiafelhasználás optimalizálása érdekében integrálja a vezető szándékait is. A rendszer háromféle üzemmódban működhet:

- Air üzemmód, nulla károsanyag-kibocsátással;
- benzines üzemmód, amelyben csak a benzinmotor működik;
- vegyes üzemmód, amelyben a benzinmotor és a sűrített levegő teljesítménye összeadódik.


A CITROËN C3 VTi 82 modellbe épített Hybrid Air rendszer révén harmadával csökkenthető az üzemanyagfogyasztás: a prototípus vegyes körülmények között alig 2,9l/100 km-es minimális fogyasztási rekorddal büszkélkedhet (69g/km CO2-kibocsátás mellett); városi forgalomban pedig 45%-os üzemanyag-fogyasztást sikerült elérnie.

Az egész világon elérhető
Az kiegészítő akkumulátort nem igénylő Hybrid Air technológia mind az európai, mind a nemzetközi piacokon kedvező áron kerül forgalomba. A technológia az időjárási és közlekedési viszonyoktól függetlenül azonos hatékonysággal működik. A Hybrid Air technológiát így nem csupán Európában, hanem az összes nemzetközi piacon bevezetik, ahol a CITROËN jelen van. A rendszer egyaránt alkalmazható személy- és haszongépjárműveken, kis- és alsó középkategóriás modelleknél pedig különösen hatékonynak bizonyul.

A Hybrid Air technológia nem befolyásolja az autó belső méreteit, így a csomagtér méretét sem. Ez az alapvetően mechanikus rendszer egyszerűsíti a karbantartási műveleteket és megkönnyíti a gépjármű jövőbeni újrahasznosítását.

Vezetési kényelem
Az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás csökkentése mellett az új technológia jelentősen megnöveli a vezetési kényelmet is, köszönhetően az alábbi tényezőknek:
- a bolygóműves automata sebességváltó folyamatos teljesítményleadást biztosít;
- a vegyes üzemmódban rendelkezésre álló többletnyomaték növeli a teljesítményt;
- a kettős működésű generátort használó Stop&Start-rendszer;
- a rendszer működése a vezető számára teljesen átlátható.

A Hybrid Air technológia bemtatása

Háromféle üzemmód az optimalizált működés érdekében
A különböző technológiákat ötvöző Hybrid Air rendszer a háromféle üzemmód közül mindig azt használja, melyet az intelligens elektronikai vezérlőrendszer a legjobbnak ítél. Az energiahatékonyság optimalizálásának a célja az üzemanyag-fogyasztás csökkentése, valamint a sűrített levegő optimalizált visszatöltése az energiatároló rendszerbe.

Air üzemmód
Az Air üzemmód a hibrid autók zéró károsanyag-kibocsátási (ZEV) üzemmódjához hasonlóan működik. A benzinmotor ilyenkor nem üzemel. Az eltárolt energia (sűrített levegő) a hidraulikus motorokon és a sebességváltón keresztül jut el a kerekekig. A forgalmi viszonyoktól függően városi körülmények között az autó 60-80%-ban közlekedhet ebben a módban. A lassítások és fékezések maximális kihasználásával biztosított a sűrített levegő hatékony újratöltése a tárolórendszerbe. Ez az üzemmód 70 km/h-ig aktív.

Benzines üzemmód
A benzines üzemmódban a hajtás az eltárolt energia rásegítése nélkül jut el a kerekekig. Ez az üzemmód főként országúton használatos. Lassításkor és fékezéskor ebben a módban is azonnali energiavisszanyerő-rendszer működik, mely hatékonyan és gyorsan támogatja a zéró károsanyag-kibocsátási üzemmódot vagy a vegyes üzemmód boost funkcióját.

Vegyes üzemmód
A vegyes üzemmódban benzinmotor és a sűrített levegő teljesítménye összeadódik. Ez a mód főként dinamikus vezetésnél és gyorsításkor lép működésbe, és határozottan érezhető teljesítménynövekedéssel jár (az összteljesítmény akár 90kW is lehet), így a rendszer egy felsőbb kategóriába tartozó motor dinamizmusát nyújtja.

A C3 Hybrid Air prototípusa a Ganfi Autószalon standján
A Genfi Autószalon látogatói közelebbről is megismerkedhetnek a Créative Technologie legújabb modelljével, a C3 Hybrid Airrel. A kiállított prototípus az alábbi sajátosságokkal rendelkezik:
- új, speciális méretű (165/50 R18) Michelin® gumiabroncsok, melyek segítségével 100 km-enként 0,2l-rel csökkenthető a fogyasztás. A nagy átmérőjű, ám keskenyebb gumiabroncs előnyei: kisebb gördülési ellenállás, kisebb tömeg, alacsonyabb gördülési zaj.
- Speciális színek és anyagok: ánizs színezetű keréktárcsák, külső visszapillantótükör-burkolatok és fényszóró törlőpengék.

A prototípus végigpásztázható a „Car Scan” alkalmazás segítségével, mely fényt derít a Hybrid Air technológia kulisszatitkaira.

Citroen technológiák
- Hybrid4 dízel hibrid, mely a DS5 modellhez rendelhető (2012-ben az Európában eladott DS5 modellek 25%-a dízel hibrid volt);
- elektromos meghajtás a C-ZERO városi kisautóhoz, illetve a Berlingo kishaszonjárműhöz (2013 második negyedévétől rendelhető);
- e-Hdi technológia, a piac legkifinomultabb rendszere, mely a kényelmet hatékonysággal ötvözi, és a legtöbb modellhez rendelhető. E megoldásnak köszönhetően például az új C3 e-HDi 70 motorral szerelt változatának CO2-kibocsátása csupán 87g;
- új, nagyobb teljesítményű, környezetkímélő PureTech benzinmotorok: 15%-kal nagyobb teljesítmény, 25%-kal kisebb fogyasztás és CO2-kibocsátás az előző generációs benzinmotorokhoz képest.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER