Címkék: Toyota

2015. október 06. kedd, 13:36

 

A jövőben a Toyota új globális platform-ja (TNGA) adja minden Toyota hajtáslánc és Toyota modell alapját. A fejlesztés forradalmasítja és leegyszerűsíti a Toyota járműtervezési, -fejlesztési és -gyártási folyamatait azáltal, hogy meghatározza bizonyos fő összetevők helyét és helyzetét az új, szabványos platformokon belül. Ezáltal a TNGA alapvető eleme a Toyota azon erőfeszítéseinek, hogy mindig jobb autókat alkosson.

 

Emellett az új technológia a Toyota autógyártási módszereit és folyamatait is újraírja, minden eddiginél alapvetőbb változásokat vezetve be a Toyota gyártási rendszerben (TPS). A megoldás hosszú távú előnyei a kisebb, rugalmasabb gyártólétesítmények, amelyeknek gyártósorai a különböző gyártási követelményekhez igazodva gyorsan és könnyedén módosíthatók.



Az új Prius az elsőként kifejlesztett TNGA platformot hasznosítja, amely a későbbiekben egy sor további modell alapjául is szolgál majd. A Toyota a jövőben további platformokat is kifejleszt, hogy mindenre kiterjedő megoldásokat biztosítson teljes modellkínálatához.

A Toyota a TNGA bevezetésével magasabb szintre emelte a közös struktúra koncepcióját: az új rendszer több járműkategóriára vetítve szabványosít egyes alkatrészeket, valamint azok elhelyezkedését, továbbá az új koncepció keretében már igen korai fázistól bevonja beszállítóit és gyártó létesítményeit a folyamatba.

A TNGA révén az ügyfelek olyan, divatosabb autókban részesülhetnek, amelyek egyben biztonságosabbak és élvezetesebben is vezethetők. Ugyanakkor a Toyota számottevően csökkenti a különböző jármű alkatrészek számát és sokféleségét, ami intelligensebb fejlesztést és gyártást tesz lehetővé, ezzel pedig energia és idő takarítható meg.


Alacsony tömegközéppont, tökéletesített menetdinamika
A TNGA közvetlen hozománya az élvezetesebb vezethetőség. Az új TNGA járműplatform tervezése során alapvető követelmény volt az alacsony tömegközéppont, ami az aktív vezetést lehetővé tevő, optimális üléshelyzet mellett a pontosabb, közvetlenebb vezethetőség és a kisebb mértékű oldaldőlés záloga. Ez azt jelenti, hogy a jobb vezethetőség megvalósítható a futómű és a karosszéria megfelelő irányú fejlesztésével, anélkül; hogy kompromisszumokat kellene kötni a rugózási kényelem terén.

A TNGA a nagy szilárdságú acélok stratégiai pontokon történő alkalmazásával számottevően merevebb karosszériát valósít meg, ami pedig közvetlenebb, több visszajelzést adó vezethetőséget eredményez. Ennek eredménye közvetlenül tetten érhető az új Priusnál, amelynek karosszériája 60 százalékkal merevebb elődjénél; a kritikus területeket nagyszilárdságú acél alkalmazásával erősítették meg. Fejlettebb egyben közvetlenebb, jobb visszajelzést adó futómű, komfortosabb rugózás az élvezetesebb vezethetőség érdekében.


Ergonómia és helykihasználás
A TNGA új, pontosan körülírt szabályokat fektet le, amelyek meghatározzák az egyes ultramodern komponensek elhelyezkedését, és ezáltal leegyszerűsítik a járművek szerkezetét, anélkül hogy kompromisszumot kellene kötni azon formai megoldások terén, amelyeknek az egyes modellek egyedi karakterüket és vonzerejüket köszönhetik.

A vezetéshez kapcsolódó alkotóelemek - a pedálok, a kormányoszlop és a vezetőülés - például járműtípustól és platformtól függően ötféle elrendezésben helyezkedhetnek el. Korábban rengeteg idő és energia ment el arra, hogy a mérnökök minden egyes új modell esetében milliméterre pontosan elhelyezzék ezeket az elemeket, meghatározva azok optimális pozícióját, ezáltal kialakítva az ideális üléshelyzetet. A TNGA rendszerben eleve adott egy olyan elrendezés, amely az adott platform által meghatározott padlómagassághoz igazodva optimális ergonómiát nyújt. Minden egyes elrendezés tovább finomítható a pedál elhelyezésének vagy nyomási szögének finomhangolásával, a kormány elhelyezésének és a kormányoszlop szögének aprólékos beállításával.

Ez akkor is érvényes, ha sportos autót terveznek, vagy ha maximális hátsó lábteret igénylő, praktikus helykihasználású gépkocsiról van szó. Az ötféle alap elrendezés a Toyota teljes modellkínálatának minden követelményét lefedi a kompakt sportautóktól a szabadidőjárművekig.

A TNGA a motortér kialakítása terén is új filozófiát honosít meg: az alkatrészeket a lehető legmélyebben építi be, így a lehető legésszerűbben kialakított, rendezett és letisztult motorteret kapunk. Ezzel tetszetősebb formaterv alakítható ki, mélyebben húzódó motorházfedéllel, ami ráadásul biztonságosabb is, hiszen a vezető akadálytalanul tekinthet előre. A megoldás emellett a jármű tömegközéppontját is mélyen tartja, ami jobb vezethetőséget, fokozott stabilitást és végső soron élvezetesebb vezetést eredményez.


Szabad kéz a formatervezőknek
Habár a TNGA bevezetésével szabványosított járműszerkezeteket és számos közös használatú főelemet kapunk, a végeredmény mégsem egymásra szolgaian emlékeztető, a közös alkatrészek gúzsba kötött modellkínálata lesz. A TNGA javarészt az autó azon részeit érinti, amelyek kívülről nem láthatók, így a formatervezők szabadon hozhatnak létre karakteres, egyedi megjelenésű járműveket. A TNGA révén a Toyota formatervezői divatos autókat tervezhetnek, mélyebben ülő, tetszetősebb arányokkal, amint azt az új Prius vagy a C-HR tanulmányautó esetében is látható.


Tökéletesebb biztonsági teljesítmény
Az új platform változatok és formai megoldások megalkotása során elsődleges jelentőségű tényező volt a maximális aktív és passzív biztonság. Az autókat úgy alakították ki, hogy azok maradéktalanul megfeleljenek a független nemzetközi töréstesztek szigorú követelményeinek, és a Toyota Safety Sense rendszer funkcióit és alkotóelemeit felhasználva lenyűgözően magas színvonalú aktív, illetve megelőző biztonsági megoldásokat kínáljanak. Az alacsonyabban húzódó motorházfedél révén a vezető a jelenleginél nagyobb tartományban láthatja be az utat.


Intelligens fejlesztés és gyártás
A TNGA nem csupán azt teszi lehetővé a Toyota számára, hogy mind tökéletesebb autókat építsen, hanem közvetlen, pozitív hatással van a termékfejlesztésre és a gyártásra is. A Toyota gyártási rendszerét minden eddiginél nagyobb mértékben átalakító TNGA végső célja, hogy az autógyártó üzemek kisebbek és rugalmasabbak legyenek, továbbá képesek legyenek gyorsan és könnyedén alkalmazkodni az új vagy kiegészítő modellek iránti igényekhez.

A fentről függesztett rendszereket kiváltó, közvetlenül a padlón rögzített gyártósorok egyszerűbben telepíthetők és hosszuk is könnyebben módosítható. A Toyota várakozásai szerint a TNGA rendszer révén egyazon gyártósoron többféle modell is gyártható lesz, amit az alkatrészek és összetevő rendszerek előállításának új, gazdaságosabb módszere tesz lehetővé. Ezáltal a jövőben a formavilágot és a felszereltséget érintő módosítások is könnyebben, gyorsabban megvalósíthatók lesznek. További előnyöket jelent a fokozott környezeti kompatibilitás, hiszen a felhasznált berendezések nem csupán kisebbek, de energiafogyasztásuk is szerényebb.

Azáltal, hogy számos közös alkotóelemet többféle kategóriába tartozó, változatos modellekben használnak fel, nagyban csökkenthető a megtervezendő, legyártandó és kiszállítandó komponensek és alkatrészek száma.

A Toyota számításai szerint a TNGA bevezetésével 20 százalékkal csökkenthető az autók tervezésének emberi erőforrás szükséglete, a felszabadult erőforrásokat pedig még tökéletesebb autók tervezésére fordíthatja a márka. A rendszer ráadásul az új termékek piaci bevezetésének anyagi költségeit is mérsékli, továbbá növeli a Toyota meglévő gyártólétesítményeinek versenyképességét és rugalmasságát.




 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER