Címkék: Toyota | Toyota Prius

2015. október 06. kedd, 10:58

 

A negyedik generációs, vadonatúj Prius modell bevezetése újabb mérföldkő a Toyota hybrid technológiájának történetében. Az új modell elődeinek erősségeire és eredményeire építve új mércét készül állítani az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és a hatékonyság terén.

Mindegyik Prius generációval újabb fejlesztések jelentek meg ezeken a területeken, ám a mostani, új modell minden eddiginél nagyobb léptékű teljesítményugrásra készül: a CO2-kibocsátás csökkentésének megcélzott mértéke nem kevesebb mint 18 százalék*.



Ez a teljesítménynövekedés csak az egyik eredménye az új képességeket és jobb vezethetőséget célzó termékfejlesztésnek. Az új generációs Toyota Full Hybrid hajtással felszerelt új Prius jelentős előrelépést tesz az országúti üzemanyag-fogyasztás mérséklésében és sokkak fantasztikusabb vezetési élményt nyújt. Az autó finomabban és rugalmasabban gyorsít, gázreakciói közvetlenebbek, nagy sebességnél csendesebb, jobban idomul a motor fordulatszámához.

Az új Prius menetdinamikai képességei az új közös Toyota struktúra (Toyota New Global Architecture (TNGA)) kifejlesztésében gyökereznek. Egy csapással alacsonyabb lett az autó tömegközéppontja, mely jobb kormányzást és nagyobb stabilitást biztosít. A formatervezőknek is nagyobb szabadságot ad a változatosabb külső megjelenés, alacsonyabb oldalvonalak és sportosabb oldalnézet megtervezésében. Ezenkívül a TNGA segít fejleszteni a “belső béke” beltért a kiváló pakolhatóság, vezetési pozíció és kényelem érdekében. A csomagtér is növekedett, köszönhetően a kisebb, viszont erősebb hybrid akkumulátornak és a kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztésnek, melyek nem vesznek el helyet.

A Prius marad a Toyota technológiai nagykövete, az új, fontos műszaki technikák eszköztára, melyek új szintre emelik a biztonságot, a kényelmet és a teljesítményt.

A biztonság továbbra is megkülönböztetett figyelmet kap, a TNGA struktúra optimalizálja a kiváló ütközésbiztonságot. A Toyota Safety Sense biztonsági csomag bekerül az új Prius felszereltségébe is, kibővítve a radar alapú adaptív sebességtartó automatikával és a gyalogosfelismerő funkcióval az ütközés előtti biztonsági rendszerben.

A Full Hybrid hajtás alapos átdolgozáson ment keresztül a hatékonyság javítása érdekében, csökkent a tömege és fokozták a teljesítményét. A fontos változtatások a motorban több mint 40%-os termikus hatékonyságot eredményeznek – világelső teljesítmény egy benzinmotorban. Egyéb hybrid rendszer alkotóelemek még kompaktabbak lettek, áthelyezték őket az optimális pakolhatóság érdekében, továbbá hozzájárulnak az autó alacsonyabb tömegközéppontjához. Az új nikkel-metál hidrid hibrid akkumulátor szintén kisebb lett, miközben tartóssága és töltési teljesítménye jelentősen javult.

Összegezve, ezek a változtatások és újítások módosítják azt a közkeletű elképzelést, hogyan lehet vezetni egy öko-autót és hogyan nézhet ki egy ilyen jármű. Az új Prius magában hordozza a Toyota full hybrid technológia eredeti értékeit, de közben olyan előnyös, új tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek más Toyota hybrid modellek új generációiban élhetnek tovább.



A Prius története
1997-ben ezzel a szlogennel mutatkozott be a legelső Toyota Prius: ”éppen időben a XXI. századnak." A világ legelső tömeggyártású hybrid személygépjárműveként a modell hűnek bizonyult neve latin gyökereihez: prius annyit tesz, megelőzi saját korát.

Az első generációs modell egy kompakt, négyajtós szedán volt, amelynek új fejlesztésű hybrid rendszere egy 1,5 literes, VVT-i szelepvezérlésű, Atkinson-ciklusú benzinmotorból és egy 33 kW teljesítményű villanymotorból állt. A modell CO
2-kibocsátása 120 g/km volt, az átlagos üzemanyag-fogyasztás mindössze 5,1 l/100km. Ezt a legelső rendszert alaposan átdolgoztuk és tökéletesítettük a második generációs, a 2003-ban színre lépett modellben; számottevően jobb teljesítményt és takarékosabb üzemeltetést kínált, ráadásul mindezt egy nagyobb, divatosabb, kényelmesebb és praktikusabb ferdehátú karosszériában. A tökéletesített hybrid rendszer egy új hybrid akkumulátorcsomagot alkalmazott, amely bár kisebb és könnyebb volt, nagyobb energia hatékonysággal rendelkezett. Az üzemanyag-fogyasztás 15 százalékkal javult (4,3 l/100km) míg a CO
2-kibocsátás rekord alacsony 104 g/km volt.

A jelenlegi Prius 2009-ben mutatkozott be, és a teljesítmény és takarékosság még lenyűgözőbb kombinációját kínálta. A hybrid rendszer összteljesítménye több mint harmadával meghaladta az első generációét; ugyanakkor a CO2-kibocsátás negyedével, az üzemanyag-fogyasztás pedig 23 százalékkal csökkent.

Az első generációs Prius megteremtette a hybrid járművek piacát. A második nemzedék előre mutató megjelenésével még népszerűbbé tette a modellt, míg a harmadik generáció bebiztosította annak tömegpiaci sikerét, hozzásegítve a Toyotát ahhoz, hogy fokozatosan tömegpiaci modellcsaládjaiban is bemutassa a hybrid technológiáit.

A Prius pályafutásának első 18 évében teljesen átformálta az autóipar térképét; behozta a hybrid technológiát a tömegpiacra, és ráirányította az iparág és a fogyasztók figyelmét arra, hogyan lehetnek tisztábbak és takarékosabbak a gépkocsik. 1997 óta több mint nyolcmillió hybrid Toyota gépkocsit adtak el világszerte - ebből több mint 3,5 millió Priust - ami mindennél jobban szemlélteti, hogy az emberek hogyan értették és tanulták meg nagyra értékelni, és választották a Toyota hybrid technológiáját. A növekedés üteme úgy nőtt egyre nagyobb mértékben, ahogy a technológia egyre inkább az emberek látómezejébe került, és ahogy a járművek egyre több piaci szegmenst lefedő, egyre szélesebb választéka vált mind inkább elérhetővé. A Prius negyedik generációja még inkább megszilárdítja a hybrid technológiák piaci vonzerejét: minden elődjénél környezetbarátabb, ugyanakkor formavilágában és menetdinamikájában is föléjük magasodik.

A Toyota Priusszal szerzett tapasztalatok meghatározóak voltak a hybrid technológiában, mint az alternatív hajtásláncok sarokkövének fejlesztése: nem csupán a hagyományos belső égésű (benzines és dízel üzemű) erőforrásokkal kapcsolatban, hanem a bioüzemanyagok és a hidrogén üzemanyagcellák vonatkozásában is. A Toyota és a Prius áttörését lehetővé tevő technológiai alaptételek változatlanul új mobilitási megoldások fejlesztését segítik elő, a tisztán elektromos üzemű, városi i-Road modelltől egészen a Toyota Mirai-ig, a Toyota első hidrogén üzemanyagcellás szedánjáig.


A piac
Az újautó-piac sokat változott az alatt a 18 év alatt, mióta a Toyota bevezette az első Priust, és ezzel útjára indította hybrid technológiai programját. A környezetet érintő kérdésekkel kapcsolatos, egyre nagyobb tudatosság, valamint a természeti források védelmének követelménye alapvetően megváltoztatta az emberek gondolkodását azzal kapcsolatban, hogy milyen teljesítményt várnak el egy autótól, és ezt a szemléletet erősítik azok az országos és nemzetközi jogszabályok is, amelyek megkövetelik a gyártóktól, hogy csökkentsék modelljeik üzemanyag-fogyasztását.

Ezek a változások mind hozzásegítették a Toyota hybrid modelljeit ahhoz, hogy megvessék lábukat a nemzetközi piacokon, egyben arra biztatták a többi gyártót, hogy maguk is hybrid rendszereket és egyéb alternatív hajtásláncokat (például elektromos vagy plug-in hálózatról tölthető hybrideket) fejlesszenek, kiváltva a hagyományos benzin- és dízelüzemű erőforrásokat,

Mára a hybrid technológia a Toyota első számú versenyelőnyévé vált: ez az elsődleges minőségi tényező, amely megkülönbözteti a márkát a többiektől, és amely konkrét és egyedi kompetenciát jelent a piacon. Ugyanez tükröződik abban, hogy a Toyota hybridjei teszik ki az Európában eladott alternatív hajtású gépkocsik több mint 50 százalékát: több Toyota hybrid fogy, mint minden egyéb hybrid, hálózatról tölthető hybrid és elektromos gépkocsi együttvéve.

A hybrid technológia első számú mozgatórugójává vált annak a sikernek, amit a Toyota Európa meghatározó újautó-piaci szegmenseiben elért, amint arról a 2014-es értékesítési adatok is tanúskodnak: az Auris modellek összeladásainak 55 százalékát a hybrid modellek tették ki; ugyanez az arány a Yaris esetében 33 százalék volt. Mindezen túlmenően a hybrid technológia egyre több új ügyfelet szerez a Toyotának: ezeknél a modelleknél ugyanis kiemelkedően magas a más márkáktól átcsábított vevők aránya - akár 63 százalék a Yaris Hybrid, és 51 százalék az Auris Hybrid esetében.

A Toyota szerint a hybrid piac további növekedési potenciállal bír: egyre többen pártolnak át a technológiához, amint a hagyományos benzin- és dízelmotorok károsanyag-kibocsátását mind szigorúbban szabályozzák a törvényhozók. Ugyanakkor egyre több gyártó követi a Toyota példáját, és vezeti be saját hybrid modelljeit: ezzel fokozzák a piaci versenyt, és egyre szélesebbé teszik a választékot az ügyfelek számára.

A Toyota továbbra is előnyben van, köszönhetően full hybrid rendszerének, amelyben a villanymotor a belső égésű erőforrástól teljesen függetlenül is képes üzemelni. A gépkocsi így igény szerint tisztán elektromos üzemmódban is vezethető, nulla üzemanyag-fogyasztással és zéró károsanyag-kibocsátással. A 'mild' hybrid rendszerek nem képesek ezeket az előnyöket biztosítani: az ilyen hajtásláncokban a villanymotor csupán arra szolgál, hogy támogassa a belső égésű erőforrás teljesítményét.

A Toyota szerint a full hybrid technológia folyamatos tökéletesítése révén a vállalat képes lesz megerősíteni piaci pozícióját, még mielőtt a piac széles körben az olyan alternatívák felé fordul, mint a hálózatról tölthető hybridek, elektromos járművek vagy hidrogén üzemanyagcellás modellek. A növekedés biztosításához meg kell erősíteni a technológia környezeti teljesítményét, miközben még vonzóbbá tesszük a hybrid modelleket, mint élvezetesen vezethető autókat. Pontosan ezek az új Prius meghatározó értékei: a modell új mércét állít a környezetvédelmi teljesítmény terén, miközben továbbfejlesztett formavilága, minősége és vezethetősége révén erőteljes érzelmi kapcsolatot alakít ki a vásárlókkal.




Az új Prius 3 alappillére
Az új Prius kiemelkedő színvonalú hybrid technológiára épül, soha nem látott mértékben takarékos, és minden eddiginél barátságosabb a környezettel. Ezen értékeken túlmenően ugyanakkor a modell olyan, erőteljesebb érzelmi és teljesítmény-alapú értékekkel bír, amelyek még szélesebb körben teszik még kívánatosabbá azok szemében, akik nagyra értékelik a tetszetős, eredeti formavilágot, a fokozott érzékelhető minőséget, a praktikumot, valamint a hamisítatlanul élvezetes, emlékezetes vezetési élményt.

Mindezen értékeket három pillérre támaszkodva valósítja meg az új Prius: ezek a Toyota új globális platformja (TNGA), a formaterv, valamint az új generációs Full Hybrid rendszer.


A Toyota első TNGA struktúrája
Az új Prius az első modell, amely a Toyota új közös TNGA platform-jára (Toyota New Global Architecture) épül. Ez alapjaiban határozza meg a modell eredendően élvezetes vezethetőségét. Az új Prius tömegközéppontja mélyebben van, mint a jelenlegi modellé, ez pedig többek között kedvezőbb üléshelyzetet eredményez.

Ez az elrendezés jelentős mértékben hozzájárul a kedvezőbb menetdinamikai tulajdonságokhoz, amelyek felülmúlnak minden várakozást, amit egy környezetbarát autóval szemben bárki elképzelhetne. Ezt a minőséget támogatja az a karosszéria is, amely 60 százalékkal merevebb, mint az előd vázszerkezete, köszönhetően a nagyszilárdságú acélok széles körű használatának, valamint a B-oszlopok* alsó bekötésénél, illetve a lemezillesztéseknél alkalmazott kiegészítő merevítéseknek. Az eredmény: kiemelkedő, közvetlen és kezes vezethetőség, anélkül; hogy merevebb felfüggesztési beállításokat kellett volna alkalmazni.


Kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés
Az új kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés fontos szerepet játszik mindebben, hiszen egyenetlen úton harmadakkora erőhatást közvetít az utastér felé, mint a jelenlegi Prius. A még jobb vezethetőség és a közvetlen, kezes reakciókészség egyidejű megvalósítása érdekében az első MacPherson rugóstagot áthangolták: megnövelték a lengéscsillapítók dőlésszögét, és ferde csapágyakat alkalmaztak.

A futómű képes teljes mértékben kontrollálni az új full hybrid rendszer által biztosított, közvetlenebb gyorsítóképességet. Megnövelték a rendszer stabilitását, az oldaldőlés számottevően csökkent a nagysebességű sávváltások során, illetve javult a rossz útfelületen mutatott teljesítmény. Kanyargós utakon az új Prius könnyedén tartja a vezető által kijelölt ívet; nagy sebességnél kiváló egyenesfutás örvendezteti a vezetőt.


Tökéletesített biztonság a TNGA platformmal
A biztonság kulcsfontosságú szempont volt az új TNGA platformok fejlesztése során, nem csak a biztonságos, stabil vezethetőség tekintetében, de a vezető látómezejének kiterjesztésében is. Az új Prius kormánykereke mögül számottevően szélesebb és mélyebb látótér nyílik előttünk, mint a jelenlegi modellből, a hátratekintést szélesebben ívelő hátsó szélvédő javítja.

A padlólemezt úgy tervezték, hogy kimagaslóan teljesítsen a független nemzetközi törésteszteken, beleértve az Euro NCAP vizsgálatát.




Formaterv
A Prius több egyszerű környezetbarát autónál: formaterve és általánosan kiváló minősége nagyságrendekkel vonzóbbá teszi, egyben erőteljes, kívánatos karakterrel ruházza fel, amelynek hátterében az új TNGA platform eredendő szerkezeti szilárdsága áll. Mivel a Toyota legfejlettebb gépjárművéről, az arculatot meghatározó „kulcs modellről” van szó, magától értetődő, hogy a tervezők olyan formavilágot igyekeztek létrehozni, amely azonnal hatása alá vonja az embert.

Az autó új, mélyen ülő kiállása – amit a TNGA platform alkalmazása tett lehetővé – kiemelkedő menetdinamikát sejtet; az új, jellegzetes formaterv egyszerre sportos és áramvonalas. Az eredmény egy olyan emberi-technológiai formaterv, amely erőteljes érzelmi töltéssel bír, ugyanakkor messzemenőkig kiaknázza a jármű mélyebb tömegközéppontjában rejlő lehetőségeket.


Külső formaterv
Az új Prius formai tematikájával a tervezők szerették volna megragadni a karosszéria dús ívei és feszes, kemény felületei közötti kontrasztot. Az eredmény egy olyan, új formavilág, amely lágy, mégis határozott vonalhasználatával emelkedik ki a tömegből.

Az orrkialakítás hű maradt a Prius hagyományaihoz: a Toyota emblémát fókuszpontként alkalmazták, ugyanakkor erőteljes látványelem is, amely a jóval alacsonyabb motorházfedélen elhelyezkedve a fejlettebb formatervről és teljesítményről tanúskodik. Az új fényszórók keskenyebb, lenyűgözőbb lámpatestek kialakítását tették lehetővé; amelyek a ködfényszórók és a légbeömlők gondosan kimunkált, mégis egyszerű összhatása mellett jellegzetes, karakteres megjelenést kölcsönöztek az autónak.

A Prius oldalnézetből az eddiginél alacsonyabb, sportosabb profilt mutat. A TNGA platform lehetővé tette, hogy a tervezők bizonyos kulcsfontosságú pontokon érdemben csökkentsék a szerkezet magasságát, ami alacsonyabb, dinamikusabb megjelenést eredményezett. A teljes magasság (1470 mm) 20 mm-rel kisebb, mint a jelenlegi Priusé. A tető legfelső pontját előrébb hozták, az övvonal lejjebb költözött, kihangsúlyozva az autó erőteljesebb menetdinamikai jellemzőit. Az új modell tengelytávja ugyanúgy 2 700 mm, mint a jelenlegi Priusé, miközben a karosszéria 60 mm-rel hosszabb (4540 mm) lett. A szélesség (1760 mm) 15 mm-rel nőtt.

Az új Prius tetőlemezének hátsó szakasza egyedülálló aerodinamikai kialakítást kapott: ez a megoldás elősegíti a levegő akadálytalan áramlását a jármű felett, illetve mögött. Az új TNGA platform a lehető legsimább légáramlást biztosítja a padlólemez alatt. A jármű légellenállást csökkentő részletei együttesen világszínvonalú közegellenállási együtthatót eredményeztek.

A hátsó kialakítása egyetlen erőteljes lendülettel húzódik a légterelőtől egészen a lökhárítóig; a kerekek elhelyezése is megerősíti az autó masszív, stabil kiállását. A kecses, lenyűgöző megjelenésű hátsó lámpatestek a hátfal pereméhez költöztek; éles törésszögüket még inkább kiemeli a piros LED-es helyzetjelző jellegzetes, folytonos vonala.

A Toyota ragyogó színválasztékot kínál az új Priushoz: összesen hétféle árnyalatban, köztük a vadonatúj Érzéki Vörös színben is megrendelhető az autó.


Belső kialakítás
A beltér vezérmotívuma a 'belső béke': az utastér hívogató, csendes és kényelmes környezet, amelyben a műszerfal finoman ívelve veszi körbe a vezetőt, és folytatódik az ajtópanel burkolatában. A műszerfal mostantól kevesebb elemből áll, a zongoralakk felület például egyetlen darabból készül. Ez erőteljes kontrasztot teremt a műszerfallal és az ajtópanelekkel, amelyek kiváló minőségű fehér borítóanyaga ellenáll a karcolásoknak, ráadásul puha tapintású.

A részletekbe menő, gondos megmunkálás tetten érhető az olyan pontokon is, mint például a légbeömlő rostélyok, míg a fokozottan ergonomikus jelleg az ülések elhelyezésében és állítási tartományában is megnyilvánul. A belső tér kiemelkedő érzékelhető minőségét a kellemes tapintású bőr kormánykerék is kiemeli. A tervezők kétféle belső színvilágot dolgoztak ki az új Priushoz: a szürkét és a feketét. Az utastér összhatásában világos és tágas.

A csend mindig is fontos megkülönböztető jegye volt a Toyota hybrid járműveinek, és az új Prius belső környezete elképesztően alacsony zaj- és rezgésszintjeivel a legkiválóbb luxusautók színvonalát idézi. Az új Prius tökéletesített rugózási kényelmét még komfortosabbá teszik az új kialakítású első ülések, amelyek még kényelmesebbek, egyben kiváló oldaltámasztást is nyújtanak.


Új hybrid rendszer
Az új Prius a Toyota egyedülálló hybrid hajtásának új generációját vonultatja fel. Ez az új erőforrás-család arra a két olyan alapvető értékre épül, amelyek a Toyota hybridjeit világszerte népszerűvé tették: a kimagasló takarékosságra, valamint a pihentető, gondtalan vezethetőségre.

A Toyota komoly energiát fektetett abba, hogy új generációs hybrid modelljei még könnyebben, még élvezetesebben vezethetők legyenek. Hangolásuknak köszönhetően természetesen, közvetlenül, mégis finoman reagálnak a gázpedál parancsaira. A kifinomult és magabiztos technológia optimális teljesítményt bocsát a vezető rendelkezésére.

Természetesen az üzemanyag-fogyasztás is tovább csökkent. Az új hybrid rendszerek a korábbinál kevesebb helyet foglalnak, tömegük kisebb, költségeik pedig alacsonyabbak. Az új hajtómű-generáció jelentős előrelépést mutathat fel az akkumulátor-, villanymotor- és benzinmotor-technológiák terén.

Az akkumulátorok magasabb energiasűrűségüknek köszönhetően nagyobb teljesítményreképes változatlan mérettel és tömeggel. A villanymotorok kisebbek lettek, ugyanakkor jobb tömeg/teljesítmény arányt kínálnak.

Végezetül a belső égésű motor termikus hatásfoka - amely a maga 38,5 százalékos értékével már a jelenlegi Prius esetében is rendkívül magas volt - tovább javult, meghaladva a 40 százalékot: ez a világ legkedvezőbb értéke a benzinmotorok körében.

Mindezekkel az eredményekkel az új Prius módosított hybrid rendszere a várakozások szerint 18 százalékkal* takarékosabb lesz a jelenlegi modellnél.

A Toyota csúcstechnológiai nagykövete
A Prius mindig is referenciának számított a Toyota hasznos, intuitív és ultramodern funkciók létrehozását célzó fejlesztési tevékenységeiben, és ez a negyedik generációs modell esetében is igaz maradt: az új Prius egy sor olyan innovatív megoldásban részesült, amelyek fokozott biztonságot, nagyobb praktikumot, valamint kifinomultabb működésű kezelőfelületeket (HMI) eredményeznek.

„A Prius a Toyota technológiai nagykövete, amely mintegy húzza maga után kulcsmodelljeink hybrid eladásait” - mondta Koji Toyoshima, az új Prius főmérnöke.




Toyota Safety Sense rendszer kiegészítő funkciókkal
Az új Prius a Toyota Safety Sense rendszer bevezetésével jelentős előrelépést tett az aktív és passzív biztonság terén. A biztonsági funkciókat tömörítő csomag fontos új tételekkel gyarapodott: ilyen a radarvezérelt adaptív sebességtartó automatika, valamint az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) gyalogosfelismerő funkciója.

A Prius jelenlegi generációjában az eladott járművek csupán mintegy 2 százalékában található meg az ütközést megelőző biztonsági rendszer. Az új Prius esetében ez már a Toyota Safety Sense rendszer egyik alap eleme lesz, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, az automatikus távolságifény vezérléssel és a jelzőtábla-felismerő rendszerrel egyetemben.

Plusz érzékelők a fokozott biztonságért és kényelemért
A Prius egymást követő generációi számára kifejlesztett Toyota technológiák mindig is egyértelmű célt szolgáltak. Nincs ez másképp a legújabb modell esetében sem: a mérnökök a korábbinál nagyobb mennyiségű szenzort alkalmaztak, ezzel biztosítva a vezető még teljesebb körű tájékoztatását, valamint a fokozott biztonsági, praktikus és kényelmi szolgáltatásokat. Az új Prius gyakorlatilag a vezető hatodik érzékévé válik: felismeri azokat az eseményeket, és felkészül rájuk, amiket a sofőr talán észre sem vesz.
* Az új európai ciklus (NEDC) szerint

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER