Írta: Administrator   
2011. november 18. péntek, 16:29

 

A Ford jövőbeni biztonsági kutatásait nagyban segíti majd egy gyermek digitális emberi modellje, amelyben megtalálható a teljes csontvázszerkezet, a belső szervek és az agy is. A modell megalkotásában gyermekek MRI és CT felvételei segítettek, ezek segítségével jobban megérthető, mennyiben gyakorol egy karambol másféle hatást a gyerekekre, mint a felnőttekre. A meglévő felnőtt digitális modellek már több mint egy évtizede használatban vannak, ezek a modellek szintán átfogó kutatások eredményeként születtek meg.

 

toresteszt-babu

A Ford a világ legelső digitális gyermektest-modelljének megalkotásán dolgozik egy úttörő program keretében, amelynek célja, hogy az autók magasabb szintű biztonságot nyújtsanak a kicsik számára.

“Gondosan tanulmányozzuk a sérülések fajtáit, tudván, hogy 4 és 34 éves életkor között az elhalálozások első számú oka a közúti baleset.” – avat be Dr. Stephen Rouhana, a Ford Kutatási és Tervezési Intézetének vezető biztonságtechnikai szakembere. “Szeretnénk megérteni, mennyiben más a sérülések hatása a gyermekeknél.”

“Védelmi rendszereinket úgy fejlesztettük, hogy csökkentsék a súlyos és halálos sérülések esélyét, és e téren bizonyítottan hatékonyak is.” - teszi hozzá Rouhana. “Ám egy baleset során egyéb sérülések is előfordulhatnak. Minél többet tudunk meg az emberi testről, annál tökéletesebb utasbiztonsági rendszereket alkothatunk.”

Egy digitális modell elkészítése nem egyszerű feladat. A Ford felnőtt emberi modelljének megalkotása 11 évig tartott. A digitális modelleket a kutatások során használják, nem pedig a járműfejlesztésben, vagyis nem helyettesíthetik a tesztbábukat, amelyekkel mérhetők a testre gyakorolt erőhatások. Inkább arra szolgálnak, hogy a sérülések mechanizmusának megismerése révén még tökéletesebbé fejlődhessenek az utasvédelmi rendszerek.
Egy digitális modell részegységről részegységre épül fel – agy, koponya, nyak, mellkas, alsó és felső végtagok –, és minden egyes rész megalkotása mögött átfogó kutatómunka áll.

“Egy emberi modell felépítése ugyanolyan, mint egy autó modelljének megalkotása.” - magyarázza Rouhana. “Az ember az egyes komponensek felületi kialakításával kezd, aztán jönnek az egyes részegységek – ebben az esetben mindez az emberi test és a belső szervek.”

digitalis-gyerek

A különféle adatok – például az orvosi röntgenképek és az anatómiai ismeretek – összegyűjtése után a kutatók részről részre haladnak, kialakítva a test különböző részeit. A Ford felnőtt digitális modelljében az agy külön egységként épült fel, olyan részegységekre bontva, mint az agytörzs, a szürkeállomány és az egyes rétegeket elválasztó folyadék. Az elkészült részegységekből áll össze a virtuális emberi test, amely igen nagy mértékben hiteles. Ezután az orvosi és mérnöki szakirodalomból merített matematikai és analitikai ismeretek alapján a fejlesztők már megállapíthatják, milyen hatást gyakorol az emberi testre egy ütközés, illetve az utasvédelmi rendszerek által kifejtett nyomás.

“Egy gyermek teste sokban különbözik egy felnőttétől.” - teszi hozzá Rouhana. “A gyermeki test digitális modelljének megalkotása nagy segítséget jelent majd nekünk abban, hogy a jövő biztonsági rendszerei komolyabb védelmet nyújtsanak a fiatal utasok számára.”

Az ütközéseknek az emberekre gyakorolt hatását vizsgáló kutatómunkája miatt Rouhana elnyerte az Autóipari-Orvostudományi Szövetség nívódíját. A múlt hónapban Párizsban átadott díj a legmagasabb szintű elismerés, amit e téren egy magánszemély megkaphat.

A hagyományos tesztbábuk története

Az elmúlt hét évtized során a Ford hagyományos 'dummy'-kat, azaz tesztbábukat használt, hogy autóinak utasvédelmét fejlessze.

A világ első tesztbábuját az USA légiereje használta 1949-ben. A Sierra Sam kódnevű 'dummy' a sugárhajtású gépek katapultülésének tesztelésére szolgált.
Az 50-es évek közepén a Ford amerikai tervező- és kutatórészlege kifejlesztette saját, élethű műanyag tesztbábuit FERD I. és FERD II. néven. Az elektronikus aggyal és acél csontvázzal készült bábun keményebb műanyag részek szimulálták az izmokat, és lágyabb műanyagból készült a mesterséges bőr.
1971-ben a Ford bemutatta a világ első szabványosított autóipari törésteszt-bábuját, a Hybrid I modellt, amit a modernebb Hybrid II követett. A jelenlegi Hybrid III modell gerince fémtárcsákból készült, s mozgatható nyaka, acél mellkasa, műanyag bőre és térdei révén ugyanúgy reagál egy balesetben, mint az emberi test.
A Ford különleges bábukat használ az oldalirányú ütközési tesztekhez. A WorldSID és az EuroSID modellekben több mint 220 különféle érzékelő található, amelyek a baleset során keletkező sérüléseket és erőhatásokat mérik.

toresteszt-babuk

“Egy törésteszt-bábu ma már igen bonyolult eszköz.” - magyarázza Jake Head, a Ford biztonsági főmérnöke. “Egy Hybrid III ára mintegy 34.000 euró, de teljes műszerezettséggel az ár akár 50.000 eurónál is magasabb lehet.”

A töréstesztek során a Ford egyaránt használ gyermek- és felnőttméretű bábukat, hogy biztonsági berendezései bármilyen testméretű és tömegű utas számára védelmet nyújtsanak.

A vállalat a virtuális biztonsági kutatások terén is világelsőnek számít. A Ford mérnökei az USA-ban és Németországban több mint 12.000 alkalommal végeztek virtuális töréstesztet a jelenlegi Ford Focus modellel, hogy megbizonyosodjanak arról: az új technológiák megvédik az utasokat egy baleset során. E szimulációk annyira hatékonynak bizonyultak, hogy így jelentősen kevesebb valós töréstesztre volt szükség.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER