Írta: Administrator   
2011. december 23. péntek, 18:27

 

A várakozások szerint a Focus Electric modell lesz az első olyan, teljesen elektromos üzemű, ötszemélyes gépkocsi, amely 2,35 l/100km-nek megfelelő üzemanyag-fogyasztást ér el, egyben első, gyorstöltési lehetőséget biztosító, tisztán elektromos üzemű jármű: akkumulátor-csomagja 240 voltos aljzatról fele annyi idő alatt tölthető fel, mint a Nissan Leaf.

ford-focus-electric

Mindezen felül a Focus Electric modellhez kifejlesztett, speciális MyFord Touch® SYNC® kommunikációs technológia révén a vezető könnyedén kiterjesztheti az autó hatótávolságát. A MyFord® Mobile okostelefonos alkalmazás, illetve webportál segítségével, az ezeken keresztül elérhető, innovatív és gazdaságos töltési megoldások révén az ügyfelek megfelezhetik elektromos energia költségeiket.


A vadonatúj, „benzinmentes” Ford Focus Electric a márka legelső, teljes egészében elektromos üzemű személygépkocsija – a Ford népszerű kompaktjának olyan, nulla CO2-kibocsátású kivitele, amely öt személynek kínál férőhelyet, és a várakozások szerint elsőként ér el a 2,35 l/100km-nek megfelelő energia-fogyasztást. A Focus Electric a Ford megújult modellkínálatának zászlóshajója: azé a modellcsaládé, amelynek egyharmada 2012-re legfeljebb 5,9 l üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren, összhangban a vállalat azon ígéretével, hogy a gazdaságos közlekedésre vágyó ügyfeleknek megadják a választás lehetőségét.
A Focus Electric emellett a teljesen elektromos üzemű személygépkocsik közül elsőként alkalmaz olyan, gyorstöltési technológiát, amelynek révén akkumulátorai 3-4 órán belül (azaz a Nissan Leafnél kétszer gyorsabban) teljesen feltölthetők. Ezzel a technológiával a felhasználók naponta többször is feltölthetik autójukat, és ezzel gyakorlatilag megkétszerezhetik annak napi hatótávolságát.

ford-focus-electric-muszerfal

A Ford húsz éve kutatja és fejleszti az elektromos üzemű járművek hardver- és szoftver-technológiáját, így a Focus Electric kialakításában és szerkezetében kiforrott járműnek tekinthető. A Ford hozzávetőlegesen 500, nevére bejegyzett szabadalmat, valamint további több száz, szabadalmi bejegyzés alatt álló technológiát alkalmazott az új Focus Electric, valamint egyéb, részben vagy teljesen elektromos üzemű gépjárművek fejlesztése és gyártása során. Észak-Amerikában a reménybeli ügyfelek idén november óta adhatják le megrendelésüket a 2012-es modellévi Focus Electric modellre a Kalifornia, New York és New Jersey államokban működő, az elektromos üzemű modellek értékesítésének speciális követelményeit teljesítő márkakereskedésekben. 2012 során, a gyártás felfuttatásával párhuzamosan a Focus Electric további 15 piacon válik elérhetővé, és az év végén a tervek szerint megérkezik Európába is.

A Focus Electric a Ford azon ígéretének megtestesítője, hogy olyan járműveket bocsássanak forgalomba, amelyek takarékos üzemük mellett változatlan menetteljesítményeket, praktikus alkalmasságot és élvezetes vezethetőséget kínálnak.  Habár a modell hivatalos hatótávolságát, illetve ekvivalens üzemanyag-fogyasztását még nem véglegesítették, a Focus Electric a várakozások szerint felveszi a versenyt a hozzá hasonló, teljesen elektromos üzemű modellekkel.

„A Focus Electric tervezése során ügyeltünk arra, hogy a modell ugyanazt a menetdinamikát és vezetési minőséget nyújtsa, amelyet ügyfeleink a hagyományos Ford Focustól megszokhattak.” – árulja el Eric Kuehn, a Focus Electric program főmérnöke. „A  modell ugyanazokat a prémium komponenseket és funkciókat kínálja, mint benzinmotoros társai, ugyanakkor határozottan gazdaságos, és semmihez sem fogható vezetési élményt biztosít.”

Minőségi akkumulátor
A Focus Electric energia-ellátásáról egy fejlett lítium-ion akkumulátor-rendszer gondoskodik; a nagyobb, összetettebb szerkezetű rendszer optimális hőháztartását egy modern, aktív vízhűtő/-fűtő kör biztosítja. Az aktív vízhűtő/-fűtő rendszer optimális hőmérsékletűre hűtött vagy felmelegített hűtőfolyadékot keringtet az akkumulátor-rendszerben. A hűtő-/fűtőkör a környezeti körülményektől függetlenül temperálja a rendszert. A rendszerben keringő folyadék nagy melegben elnyeli a felhevülő akkumulátorok hőjét, azt a hűtőn keresztül leadja a környezetnek, majd ismét alacsony hőmérsékletű hűtőközegként lép vissza a körbe. Hidegben ezzel szemben a rendszer a körben keringő folyadékot felmelegítve biztosítja az akkumulátorok hatékony töltéséhez, illetve a szükséges üzemi energia-leadáshoz optimális üzemi hőmérséklet fokozatos elérését.
A Ford az 1980-as évek óta fejleszti és teszteli a rendszerben működő akkumulátorokat, amelyek tartóssága és megbízhatósága a márka elektromos átállási programjának meghatározó oszlopa. A vállalat a mai napig mintegy 43 millió akkumulátorcellát tesztelt, illetve használt fel piaci forgalomban üzemelő járművekben, és ezek közül mindössze 5 cella esetében dokumentáltak rendellenességeket.

focus-electric

Plug and play… a megtakarításokért
A fogyasztás még a viszonylag stabil üzemanyag-árak mellett is a legfontosabb szempont az új autót vásárló ügyfelek körében. A Ford által idén ősszel, az USA 36 városában végzett felmérés szerint a vásárlók csaknem 45 százaléka mindenekelőtt az üzemanyag-fogyasztás alapján dönt új autójáról. A második legfontosabb tényező a formaterv: a felmérésben résztvevők mindössze 16 százaléka választott új autót a dizájn alapján.
Rendkívül takarékos üzeme egyedülállóvá teszi a Focus Electric modellt a piacon: 128 km távolságon például a kalkulációk szerint 1000 Ft alatt marad a modell üzemeltetési költsége, míg egy hasonló, de 7,8 l/100km átlagfogyasztású modell esetében az azonos távolságra eső üzemeltetési költség megközelítheti a 4000 Ft-ot.
A modellhez a Microsoft által kifejlesztett, különleges, egyszerűen használható töltőrendszer révén az Egyesült Államokbeli ügyfelek könnyedén tölthetik fel autójuk akkumulátorát olcsóbb tarifájú elektromos árammal, a rendszer bevezetését Európában is tervezik. Az optimalizált töltési megoldás segítségével elkerülhetők a felesleges kiadások. A jövőben az ilyen, intelligens töltési gyakorlatok alkalmazásával az energiaszolgáltató cégek pontosabban felmérhetik és tervezhetik az elektromos autók töltésének betudható, plusz hálózati terhelést.
A Focus Electric az első olyan, teljesen elektromos üzemű személygépkocsi a piacon, amely gyorsabb töltési technológiát alkalmaz. A modell akkumulátor-csomagja egy 240 voltos töltőponton 3-4 óra alatt (azaz a Nissan Leafnél kétszer gyorsabban) teljesen feltölthető. Amerikában a Ford és a SunPower Corp. közösen egy olyan, háztetőn elhelyezhető napelem-rendszert kínál, amely lehetővé teszi, hogy a Focus Electric vásárlói tiszta, megújuló forrásból származó elektromos energiával töltsék fel járművük akkumulátorát.
Az autón kialakított – praktikusan a bal első kerékdobon elhelyezett – töltőaljzat körüli fénykör a töltőkábel csatlakozását követően kétszer felvillan. Ezt követően a fénykör négy részre osztva, negyedenként felgyulladva jelzi a töltés szintjét: a fénykör minden negyede az akkumulátor teljes töltöttségi szintjének 25 százalékát képviseli. A folyamatban lévő töltést villogó körcikkek, az aktuálisan elért töltöttségi szintet folyamatosan világító körnegyedek jelzik. Ha az akkumulátor teljesen feltöltött, az egész fénykör folyamatosan világít.

Takarékosabb üzemeltetést, kisebb fogyasztást eredményező technológia

A Focus Electric MyFord Touch® SYNC® vezetőtájékoztató rendszerét kifejezetten a villanyautó-tulajdonosok speciális igényeit figyelembe véve fejlesztették ki. A rendszer az üzemeltetéshez szükséges alapvető adatokat – például az akkumulátor töltöttségi szintjét – jeleníti meg, MyView funkciója révén pedig a felhasználó további járműadatokhoz is hozzáfér, így megtekintheti a jármű hatótávolságát potenciálisan befolyásoló fedélzeti rendszerek, például a légkondicionáló elektromos energiafogyasztását. A vezető a MyFord Touch térképes navigációs rendszerben megadhatja tervezett úti célját, beleértve a töltőpontokat, és a rendszer tanácsokat ad arra vonatkozóan, hogy hogyan érheti el az ehhez szükséges hatótávolságot – illetve jelzi, ha a tervezett útvonalat módosítani kell. A fedélzeti navigációs rendszer a takarékos vezetési jellemzőket figyelembe véve egy gazdaságos útvonal-verziót (EcoRoute) is kidolgoz.
A Focus Electric új generációs, EcoGuide takarékossági oktató funkcióval felvértezett SmartGauge®rendszere a műszerfali kijelzőn megjelenített kék pillangókkal jelzi, hogy a vezető mennyivel lépheti túl a betervezett töltőpontig mért távolságot.  Minél több pillangó látható a képernyőn, annál nagyobb tartalékkal érheti el az autó a célállomást.
A kijelzőről minden út végén leolvasható a megtett távolság, a regeneratív fékrendszer alkalmazásával nyert hatótávolság, a felhasznált energiamennyiség, valamint a benzinüzemre vetített, ekvivalens megtakarítás mértéke.

Távvezérlés
A Focus Electric tulajdonosai a távolból is folyamatosan kapcsolatot tarthatnak autójukkal, hála a Ford által kifejlesztett MyFord® Mobile mobiltelefonos alkalmazásnak. A MyFord Mobile alkalmazás okostelefonon vagy internetes felületen keresztül a következő funkciókat biztosítja:
- azonnali jármű állapotjelentés lekérése
- alapvető funkciók távvezérelt végrehajtása
- a töltöttségi szint és az aktuális hatótávolság lekérdezése
- töltés szükségességére, illetve a töltési folyamat végére figyelmeztető riasztások fogadása
- a töltési beállítások átprogramozása, járműadatok elemzési céllal történő letöltése
- töltőállomások keresése, útvonaltervezés a kiválasztott állomáshoz

A szolgáltatás révén a felhasználók a hálózati energia segítségével fűthetik fel vagy hűthetik le a töltőre csatlakoztatott autó utasterét – ezt nevezik előzetes klimatizálásnak.  Nyáron például este beprogramozhatják az autót, hogy a rendszer másnap reggel, adott időre teljesen feltöltse az akkumulátorokat, valamint adott hőmérsékletűre hűtse az utasteret.
A MyFord Mobile a MapQuest® rendszerrel együttműködve képes (a SYNC szolgáltatásokon keresztül) a töltőállomásokra és egyéb érdekes helyszínekre vonatkozó információkat a Focus Electric rendelkezésére bocsátani. A fedélzeti, térképes navigációs rendszer részletes útbaigazítást biztosít a vezetőnek, aki a SYNC szolgáltatásokhoz csatlakozva közvetlenül és egyszerűen letöltheti a töltőállomásokra vonatkozó, aktuális adatokat a Focus Electric fedélzeti rendszerébe.

Élvezetes vezethetőség
A Focus Electric nem csupán kivételesen gazdaságos és megbízható, de hamisítatlan vezetési élményt is nyújt. A teljesen elektromos erőforrás és az egyfokozatú erőátvitel közvetlen, robbanékony gázreakciókat és finom gyorsítóképességet biztosít; a jármű várható végsebessége 136 km/óra.
A Focus Electric javarészt hasonló kormány- és fékérzetet, valamint vezethetőséget mutat, mint az alapját képező, belső égésű motorral szerelt, agilis és sportos, ötajtós Focus modell. Ugyanakkor a benzin- vagy dízelmotor hiánya és a típus kiváló aerodinamikai jellemzői együttesen kivételesen csendes, komfortos utazást biztosítanak.
A Focus Electric egy sor biztonsági és vagyonvédelmi funkciót kínál alapáron, beleértve a hat légzsákot, az elektronikus kipörgésgátlót, illetve a MyKey® funkciót (az észak-amerikai piacon). A Focus Electric az első olyan személygépkocsi a világon, amelynek utasterét 100 százalékban fenntartható, tiszta technológiák felhasználásával alakították ki, beleértve az újrahasznosított műanyag palackokból előállított REPREVE® szövetből készített üléskárpitokat
A Ford Focus Electric észak-amerikai kivitele ezeken kívül alapfelszerelésként kínálja a 15 küllős, 17 collos könnyűfém keréktárcsákat, a 60/40 osztott hátsó üléspadot, a nyomógombos indítást, az AM/FM/CD/MP3 funkcionalitású, 9 hangszórós Sony® audiorendszert, SiriusXM műholdas rádióvevővel és HD Radio™ funkcióval. Szintén alapfelszerelés a hároméves, ingyenes előfizetés a SYNC szolgáltatás-csomagra, amely a legkülönfélébb információk (pl. forgalom, hírek, sport, időjárás, horoszkóp, tőzsde és moziműsor) mellett üzleti kereső funkciót, valamint részletes útbaigazítást is kínál.
Az észak-amerikai piacon értékesített, benzin- és villanymotoros Ford Focus modelleket a Ford Michigan állambeli Wayne városában működő összeszerelő üzemében gyártják, mégpedig részben az állam egyik legnagyobb naperőművéből származó energia felhasználásával.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER