2011. szeptember 14. szerda, 13:11

 

A smart élenjár a világ metropoliszainak városi autózásában. A smart fortwo az electric drive-val már ma megmutatja a követendő irányt. A legnagyobb vegyipari beszállítóval, a BASF céggel közösen együttműködve a smart élre tört a technológiai fejlesztések terén. Az IAA 2011-en látható smart forvision koncepciójármű futurisztikus designnal ötvözi az energia-hatékonyságot, a könnyűszerkezetes építést és a hőfok-gazdálkodást.

Smart-forvision-ulesek

„A Daimler városi mobilitási fellegvára („Think Tank”) a Smart, a forvisionnal minden elismerést megérdemlően játssza szerepét. Számos világpremiert mutatunk be, amelyek kompromisszum nélkül teszik lehetővé a villanyautózást. Az emisszió-mentes hatótáv növelésének világos célkitűzésével az autó összes regiszterén játszunk. Az eredmény egy sor teljesen újszerű koncepció és anyag a szigetelés, a visszaverés, a könnyűszerkezet és az energiagazdálkodás terén. Átlátszó, szerves napelemek, átlátszó és energiatakarékos fénydiódák, valamint infravörös-visszaverő fóliák és festékek mellett kiváló hőszigetelő habanyagokat alkalmazunk. Etalonnak számít a könnyű építésmódban a smart teljesen műanyag keréktárcsája is“, mondta a smart főnöknője, Dr. Annette Winkler. „A smart eleve forradalmi génjei mellett járműveink designja is oly egyedülálló lett, hogy legszívesebben azonnal kirobognánk velük a kísérleti laborból az utcára!“

A jövő autójához az energiafogyasztást csökkentő, ugyanakkor a hatótávot és a komfortot fokozó anyagokra és technológiákra van szükség. Ebben döntő szerepet játszanak az innovációink“, mondta Dr. Christian Fischer, a BASF polimer-kutatási vezetője. „Büszkék vagyunk, hogy a smarttal átfogó koncepciót dolgoztunk ki a tartós urbánus mobilitásra. Közösen prezentálunk egy olyan iránymutató járművet, amely párját ritkítja.“

A smart járműipari tudásának és a BASF anyag- és rendszer-hozzáértésének egyesítése a jövő fenntartható és átfogó elektromos mobilitásának technikahordozójává teszi a smart forvisiont. A kutatók és a formatervezők tudatosan ügyeltek arra, hogy a koncepciójárműben egy sor, részben még kísérleti anyagot és technológiát alkalmazzanak, amelyeknek elvben jó esélyük van a sorozatgyártásra.

Energiahatékonyság: fény és energia felülről
Rögtön magára irányítja a figyelmet a smart forvision tetejének hatszögletű átlátszó része – az első fényáteresztő tető, amely egyben energiát fejleszt. Műszakilag teljes felületükön transzparens napelemekről van szó, amelyek a szendvics-tetőbe foglalt szerves festékanyagokon alapulnak. Ezeket gerjeszti a fény, úgyhogy még szórt- és gyenge fényben is elegendő energiát termelnek a multimédiás készülékek és az autó utasterében lévő három szellőző működtetéséhez, amelyek a klímatizálást segítik. Ha napon áll a jármű, a fényelemek állandóan működtetik a ventilátorokat, amitől az autó lehül. Ezzel az új elemtechnológiával további hatékonysági potenciálok tárhatók fel, és az ily módon termelt energia számos kiegészítőhöz felhasználható találhat az autóban.

Smart-forvision

További szolárcellás újdonság, hogy transzparens OLED (szerves fénydióda) világítja meg ajtónyitáskor vagy gombnyomásra a jármű belsejét, kikapcsolva pedig szabad kilátást enged meg. Ezáltal napvilágnál üvegtető-hatás adódik, éjszaka viszont kellemesen, vakításmentesen világítanak a felületek. A szabad színválasztás révén az OLED kötetlenséget kínál a desing-ban, és feleannyit sem fogyaszt, mint az eddigi energiatakarékos lámpák.

Könnyű szerkezet: más, jobb, stílusos
A smart forvision súlyának jelentős csökkenése és összetéveszthetetlen megjelenése egy világújdonságnak köszönhető: a nagysorozatú gyártásra alkalmas első teljes mértékig műanyag keréktárcsának. Kerekenként három kilónyi súlynyereséget hoz a BASF által kifejlesztett műanyag a mai hoz képest. A klasszikus poliamid-kompozitoktól eltérően hosszú erősítő szálakat tartalmaz, amelyek javítják a mechanikai tulajdonságokat. Az eredmény kiváló hő- és vegyi károsodás-ellenállás, nagy dinamikus szilárdság, szívósság és jó tartós használhatóság. A smartnál végrehajtott intenzív termékvizsgálat szerint van esély az esetleges sorozatgyártásra.

A Tridion utascellán kívül más elemek, például ajtók is készíthetők szénszál-erősítésű epoxigyantából, ami több mint 50 százalékos súlyelőnyt jelentene az acéllal-, és 30-at az alumíniummal szemben. A rövid kikeményedési időnek köszönhetően a BASF gyantái nagyobb darabszámok gyártásához is megfelelnek.

Fűtés: testközeli és hatékony
Energiatakarékos könnyű szerkezettel ötvözi a hatékony hőfok-gazdálkodást a smart forvision multifunkciós komfortülése. Egyszerre több innovatív terméket kombináltak benne, alapja egy újszerű, könnyű és önhordó üléshéj.

Számos vizsgálat mutatta ki, hogy az emberi test csak meghatározott érintkezési pontokon vesz fel hatékonyan hőt. Ezért a hagyományos ülésfűtés helyett úgynevezett E-szöveteket – vékony textil, méretre szabott, vezetőképes bevonattal – alkalmaznak a smart forvisionben. Ez kellemes hőérzetet biztosít a hát középső és alsó részén. Az energia-, hely- és súlytakarékos E-szövet megjelenik az ajtók kartámaszán is, hogy biztosítsa a hidegre érzékeny testtájak felmelegítését.

Egyszerre szolgálja a komfortot és a súlycsökkentést az üléshabosítás. A BASF anyaga 10-20 százalékkal könnyebb az egyéb anyagoknál, és lehetőséget ad, hogy egyetlen munkafolyamatban valósítsák meg a kárpit egyes részeinek eltérő keménységét, ami jelentős ergonómiai előny.

Az ülésbe integrált filces anyag passzív klimatizáló hatása komoly mértékben hozzájárul a komforthoz. A hagyományos klímaülésektől eltérően a smart forvision könnyűszerkezetes ülése nem igényli azt a komplexitást és energiát, amelyet az eddigi mechanikus szellőztetés megkívánt.

Hőfok-gazdálkodás: kívül marad a kánikula

Mivel egy autó fűtése és hűtése sok energiába kerül, a hőfok-gazdálkodás központi kérdés volt a smart- és a BASF kutatóinak. A smart forvisionben egész intézkedéscsomag biztosítja a hatásos klimatizálást, feleslegessé téve a teljes utastér energiaigényes fűtését.

A fűtőpajzs, amelyet eddig nem alkalmazott az autóipar, a BASF újszerű, infravörös visszaverő fóliája, amely a szélvédőnél és az oldalablakoknál véd a napsugárzástól. A biztonsági üveg rétegei között fémmentes fólia éri el e hatást. Mivel átlátszó, használni lehet színezett üvegben is, és eddig nem ismert mértékben veri vissza a káros sugárzást. A bizonyos járművekben már felhasznált fémtartalmú fóliákkal ellentétben kizárólag a Nap infravörös sugárzását veri vissza, a GPS, a Bluetooth, a mobiltelefon vagy a sorompónyitó rádióhullámait átengedi.

Rész vesznek a kellemes belső klíma megteremtésében a karosszériaelemekre felvitt BASF habanyagok is. Nyáron hűvösen tartják az autót, télen a hidegtől védik. Mivel vékony rétegben is hatásosak, bárhol használhatók a járműben. Ezzel az innovatív hőszigeteléssel az autóipar új szakterületére léptek a smart fejlesztői.

Smart-forvision-utaster

Hideg színek, hűvös utastér

Két fontos szempontból is előnyös az infravörös-visszaverő és karcálló festék: segíti a hőgazdálkodást és megőrzi a fényezés ragyogását. A koncepciójármű fehér fényezésében üvegszemcsék csillognak. Fontos mellékkörülmény, hogy a fehér felület különösen jól visszaveri a nap hő- és fénysugarait. Ám a BASF speciális festék-pigmentjeinek köszönhetően hűvösebbek maradnak a sötétre fényezett részek is, mert nem elnyelik, hanem visszaverik a hősugárzást.  Ezáltal a fényezett felület akár 20 fokkal is kisebb hőmérsékletű lehet, az utastér pedig néggyel.

Futurisztikus design

A gyöngy-fehér fényezést kiemelő rézszínűre lakkozott Tridion biztonsági cella kiemeli a smart fortwo struktúráját. A metálfestékbe kevert alumíniumszemcsék csillogása trendi, ugyanakkor értékes hatást ad, a megvilágítás irányától függő világos-sötét játékkal. A smart forvision fedőlakkja kivételesen karcálló.

Igazi látványosság az integrált kilincses fazettált oldalajtó, amelyen újszerű, kifejező, háromdimenziós formát vesz fel a műanyag, megmutatva, mit tesz lehetővé következetes alkalmazása a smarton. A precíz fazetták stabilizálják a felületet, ezáltal vékonyabb lehet az anyag, tehát optimálisan kihasználták a benne rejlő potenciált. Az orrt és a fart viszont lágyabbá teszi a folyamatos átmenet az ajtókból. A kiegészítő alkatrész nélkül integrált ajtókilincshez hasonlóan közvetlenül a külső héjba helyezik a hatszögű kis légbeömlőt is.

A hátsó lámpák repülőgép-hajtóművet idéznek, futurista és sportos látványt keltve. A lámpákban kis ventilátorok szállítják kívülre az utastéri levegőt. Az egészet bekeretező átlátszó koszorú nemcsak a világítási funkciókat látja el, hanem töltés közben mutatja az akku állapotát is. A fényszóró körüli gyűrű a nappali világítást és az indexlámpát foglalja magába, egyben rokonszenvessé téve a smart forvision arckifejezését.

Ajtó nyílik a jövőre
A smart forvision belsejében sokszögű felületek és szerves terek vernek hidat a küllem architektonikus formanyelve felé. Ez áll a színkoncepcióra is: belül szintén a hűvös fehér uralkodik, amelyet a műszerfal belső részének rezes metálszíne ellenpontoz. A fehér padló fehér hatszögű gumibütykei éppúgy illenek a formaterv egészéhez, mint a Ton in Ton szövésű üléshuzatok.

Az oldalajtók fazettált felülete belül megismétlődik. A beépített kartámaszok és rakodóhelyek sokszögű felületei ráfordulnak a belső térre, színük a külső fényezéssel egyezik meg, színes fénydiódák megvilágításában. Az ajtónyitáskor kívülről befelé futó fény hívogatja a vezetőt, vagy kíséri ki az autóból. Az ajtó becsukása után decens hangulatvilágítássá változik a fény-animáció.

A könnyűszerkezetű Tridion vázhoz illően rézszínű, elliptikus kezelőfelület kikapcsolt állapotban félig átlátszó. Az autó bekapcsolása után valamennyi fontos információ erre az immár átlátszó felületre vetítve jelenik meg. A kezelési menükben érintőképernyőn lehet lapozgatni. Fokozza a futurisztikus hatást a repülőgép botkormányára emlékeztető fehér kormánykerék. Funkciós gombok mellett rajta vannak az akku töltöttségét mutató fénydiódák is.

Továbbvivő technikák
A smart forvision megmutatja, hogy nemcsak emisszió-mentes közlekedést nyújthat a villanyautózás, hanem ennek kapcsán új technológiák vonulnak be az autózásba. Sok innováció alapul a nanotechnológián, amely a fenntartható megoldások kulcsa. A nanoanyagok nemcsak az autóiparban, hanem az építészetben, energetikában, egészségügyben és elektronikában is ígéretesek.

A koncepcióautóba integrált megoldások összessége jelentősen meghosszabbítja a hatótávot, amely az akkumulátoros villanyautókkal kapcsolatban mindig vita tárgya. A maximális energia-hatékonyság, intelligens hőfok-szabályozás és következetesen könnyű építés 20 százalékos javulást adhat – ez is hozzájárul a holnap villanyautózásához.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER