2011. szeptember 13. kedd, 16:10

 

A SEAT következetesen fejleszti design-génjeit – új SEAT IBL koncepciómodellje egy már-már extrém dinamikus és magabiztos fellépésű sportlimuzin képében tükrözi a spanyol márka egyedülálló és következetes formai nyelvezetét. A SEAT IBL puritán, minimál-design stílusú külső megjelenését igényesség, minőség és precizitás jellemezte belső térrel kombinálja.

seat-ibl

„Az IBL egyértelműen jelzi, hogy a sportos limuzinok a jövőben is fontos szerepet kapnak a SEAT termékportfoliójában. E tanulmány egyetlen konkrét modellt sem képvisel előzetesen, hanem azon egyéni design-filozófiát testesíti meg, ahogyan egy limuzint ruházunk fel a SEAT semmi mással össze nem téveszthető személyiségével“ – emelte ki James Muir, a SEAT, S.A. elnöke. „Az IBL tökéletesen képviseli a SEAT értékeit, egyedülálló megjelenésével, illetve alapvetően precizitást és igényességet közvetítő kisugárzásával egyaránt. A SEAT elkövetkező évek során zajló modelloffenzívája mentén az IBL szellemisége számos sorozatgyártású modellben visszatér majd.“

Az IBL révén a SEAT azon koncepciómodelljei sorát teszi teljessé, amelyek a SEAT Design fejlesztéseihez szolgálnak genetikai alapokkal. E folyamat úttörőjeként az IBE kompakt elektromos sportkupé széles körű elismerést aratott. Az őt követő IBX pedig egy egészen más jellegű architektúra, a SUV-modell és a sportkupé ötvözetét képviselő Crossover keretein belül mutatta meg a SEAT Design új génjeit.

„A SEAT műszaki fejlesztése a Volkswagen Konszern által biztosított legkorszerűbb technikákat egészen egyéni formai nyelvezetünkkel ötvözi, ily módon alkotva olyan izgalmas koncepciókat, mint például az IBL“ – fejtette ki Dr. Rabe, a SEAT igazgatótanácsának műszaki fejlesztés területéért felelős tagja.


A limuzin és a kupé interpretációja a SEAT stílusában
Az IBL valósággal újrafogalmazza a sportos limuzin témáját. Ennek során pedig – elsősorban tekintélyes, 2,71 méteres tengelytávjából illetve 4,67 méteres hosszúságából adódó – erőteljes arányaival, s lendületesen ívelő, dinamikus tetővonalával szinte már a négyajtós kupék kategóriájába lép. A SEAT IBL harmonikusan illeszkedik a színvonalas és egyéni életstílushoz, ahol a letisztult formák és a minőség, valamint a magas fokú műszaki tudás és a dinamika egyaránt kiemelt helyen áll.

Design
Az IBE és az IBX után az új IBL koncepció sokat ígérő kitekintést nyújt a SEAT formavilágának fejlődésére. Alapvetően puritán formái, pontos vonalvezetése és gondosan kiformált felületei az IBL formájában éppen azon egyedülálló formai nyelvezetet képviselik, amelyet minden modernségével együtt a SEAT identitása nem csupán megőriz, hanem egyértelműen még intenzívebbé is tesz.

Crossover limuzin- és sportkupé-alapokon
Az IBL mindemellett ezen új design-irányvonal további evolúciójaként azt is hatásosan igazolja, hogy e koncepció milyen jól működik a felső Business Class modellje esetében is. A SEAT IBL így valójában a szó legjobb értelmében vett crossover, amely a klasszikus limuzinok eleganciáját, bőséges térkínálatát és magas használati értékét a nagyteljesítményű sportkupék erőteljes fellépésével és dinamikus karakterével ötvözi.

Az új generációk génjei
„Az IBL azon egyedülálló design-génállomány alapjain született, amely járműveink teljes elkövetkező generációját meghatározza majd“ – hangsúlyozta Alejandro Mesonero. „Az IBL ugyanis jóval több egy limuzinnál, valójában a kifejezetten sportos négyüléses modellek filozófiájának a SEAT szerinti egyéni megfogalmazása. E tanulmányunkkal azt is megmutatjuk, hogy elegáns dinamikánk és fiatalos karakterünk egy felsőkategóriájú koncepciót is abszolút egyedivé és semmi mással össze nem téveszthetővé avathat.“

Alapként erőteljes arányok
Tekintélyes, 4,67 méteres hosszúságával és 1,85 méteres szélességével a SEAT IBL kétségkívül a felsőkategóriájú limuzinok méreteivel rendelkezik. Kimondottan hosszú, 2,71 méteres tengelytávja eredményeképpen karosszériája elején és hátulján egyaránt rövid túlnyúlások adódnak, ami – minden jó forma nélkülözhetetlen alapjaként – határozottan dinamikus arányokat tesz lehetővé. Az IBL orrkialakítását a SEAT Design immár klasszikus alapelemeként ismert „Nyíl-motívum” határozza meg, motorháztetején egyértelműen kiformált középső osztóvonallal. Hűtőrácsa szintén e karakteres ötszögletű nyílformát hordozza, ez esetben természetesen hangsúlyosan széles és lapos interpretációban.

LED-fényszórók
A teljes egészében LED-technikával működő fényszórók megjelenésükben extrém precizitást, míg funkciójukban a legkorszerűbb műszaki megoldásokat képviselik. E valóságos világító műalkotások egyes szegmensei pontosan meghatározott feladatot látnak el, a változó intenzitású menetfényektől az irányjelzőn át, egészen a nappali világításig. Az orr alsó traktusán húzódó légbeömlő nyílásokat vonalak kifinomult játékaként formálták ki, s egyfajta nyomtatott áramkört idézve a helyi alkalmazásokban – az IBL által hálózatról tölthető (plug-in) hibridjárműként képviselt – teljes mértékben károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedésre utalnak. E nyílások feketében és vörösben, igényes krómkerettel szegélyezve jelennek meg, éppoly egyértelműen hangsúlyozva az autó szélességét, mint felsőkategóriás karakterét.

Extrém izmos hatású oldalsó vonalak
A SEAT IBL oldalnézetét méretes kerekei határozzák meg, amelyek 20 col peremátmérőjükkel és szimpla illetve kettős küllőik kifinomult mintázatával nem csupán abszolút sportos, hanem kifejezetten elegáns benyomást is keltenek. Ezt az eleganciát a hangsúlyosan kiformált kerékjáratok is kiemelik, miközben a teljes autó mintha kerekeire orientálódna, amelyek extrém izmos hatású oldalnézetét szilárdan az úthoz kapcsolják. A végigfutó dinamikavonal és az ablak alsó szegélyének krómvonala a tanulmány teljes oldala számára egyfajta megnyújtott hatást kölcsönöz, a kisméretű billenőkilincsek és a külső visszapillantó tükrök alumínium tartói pedig a következetesen a lényegre szorítkozó designstílust fejezik ki. A SEAT IBL maga a letisztult forma, a SEAT Design lényege, nincs hely – sem szükség – semmiféle funkció nélküli, öncélú díszítésnek.

Letisztult hátsó formák, éles metszésű lámpák

Mindez a far formavilágára is érvényes: a LED-technikájú hátsó lámpatesteket különösen éles metszésű vonalak határolják, a különböző világítási funkciókat az ívek egyes szakaszai látják el. Csupán egyetlen fénytörési él emeli ki a lökhárítót, egy krómléc pedig az autó szélességét hivatott hangsúlyozni, akárcsak a finoman kiformált hátsó diffúzor.

Utastér – Sportosság luxusszínvonalon
Letisztult és a lényegre összpontosító, ám egyben különösen igényes és precíz – így írható le leginkább a belső tér filozófiája. Innovatív és tökéletes kivitelezése itt a pihentető kényelem és a luxusszínvonalú sportosság sajátos hangulatává egyesül. A felületeken világos és matt bőrbevonat a meghatározó, a tágasság és a könnyedség érzetét sugározva a négyüléses modell tágas belterében. Az ízléses kontrasztról ez esetben a sportos fekete bőr és a külső vörös színében megjelenő díszítőberakások gondoskodnak. A műszerfal formái szintén a könnyedség jegyében születtek, s szinte „lebegnek” a térben.

Komplett cockpit íves üvegfelület alatt
A cockpit minden elemében egyértelműen a vezetőre összpontosít, s a teljes műszerfalat egészen a középre helyezett másik képernyőig egyetlen összefüggő üvegfelület borítja. A kormánykerék mögötti főkijelző teljes egészében digitális megjelenítésű, s a vezető egyéni igényei szerint programozható. Adatai ennek megfelelően a hagyományos analóg körműszerek illetve komplett digitális információs rendszer formájában is megjeleníthetők.

A legkorszerűbb, programozható információs rendszerek
Az információs rendszer felépítése és színvilága három választható program szerint határozható meg: „Travel” a pihentető utazásokhoz, „Sport” a vezetés önfeledt élvezetéhez és „Efficiency”, ha éppen a hálózatról is tölthető (plug-in) hibridhajtás gazdaságossága áll a középpontban. A műszerfal közepén elhelyezett második képernyő a szórakoztató, kommunikációs és információs rendszereket szolgálja ki. A fejlett navigációs berendezés a Google Earth képeit és valós idejű közlekedési információkat is használ útvonaltervezése során. Az információs rendszerek kezelésében a kormánykerék küllőibe integrált két érintőfelület (touchpad) is segít, mégpedig egészen intuitív módon, egyszerűen a két hüvelykujj mozgatásával.

Huzatmentes légkondicionálás
A tervezők különös hangsúlyt fektettek a színvonalas légkondicionálásra. Szinte a műszerfal teljes felső felülete egyetlen összefüggő légbefúvóként működik, ami alapvetően huzatmentes szellőzést tesz lehetővé. A levegő célzott áramoltatása szinte alig láthatóan a kijelzők köré csoportosított légcsatornákkal történik, amelyek ezúttal tömör alumíniumból precízen kimart járatok. E részletek is jól mutatják mindazt a szenvedélyes igényességet, amellyel a SEAT IBL tervezői annak legkisebb alkatrészét is megalkották.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER