2011. szeptember 17. szombat, 19:02

 

Két különböző hajtásrendszer legelőnyösebb tulajdonságait ötvözve, az Audi A8 hybrid 2012-ben érkezik a piacra. 2.0 TFSI benzines erőforrása illetve elektromos motorja együttesen 180 kW (245 LE) rendszerteljesítménnyel és 480 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál. A luxuslimuzin tisztán elektromos üzemben akár 100 kilométer/óráig is felgyorsíthat, állandó 60 kilométer/óra tempó mellett pedig akár három kilométer emisszió-mentes hatótávot kínál.

a8-hibrid

A szabvány szerinti menetcikluson mérve átlagos üzemanyag-fogyasztása 6,4 liter alatt alakul 100 kilométerenként, amihez kilométerenként kevesebb, mint 148 gramm széndioxid kibocsátása párosul (előzetes adatok).

A hibridhajtás
Az Audi A8 hybrid 2.0 TFSI aggregátja 155 kW (211 LE) teljesítményt és 350 newtonméter forgatónyomatékot produkál, amit az 1.500 és 4.200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon bocsát mindvégig a vezető rendelkezésére. A négyhengeres belsőégésű erőforrás az Audi modelljeire jellemző módon három nagyhatékonyságú gazdaságossági technológiát kombinál egymással: az FSI közvetlen benzinbefecskendezést, a turbófeltöltést és az „Audi valvelift system” (AVS) változó szelepvezérlést. Az AVS rendszere a kipufogó szelepek emelésének a terhelés és a fordulatszám szerinti, két fokozatban szabályozott állításával fokozza tovább a korszerű aggregát teljesítmény- és forgatónyomaték-szintjét, illetve gazdaságosságát.

Az Audi A8 hybrid számára a tervezők több tekintetben is átdogozták a 2.0 TFSI erőforrást. Segédberendezései közül elhagyták a generátort, a főtengely csapágyazását és a turbófeltöltő finomhangolását pedig a hibridüzem speciális követelményei szerint alakították át. A hengerfejben szekunder levegőrendszer biztosítja a kipufogógáz-tisztítás gyors aktiválását. A motorszabályzó egységbe külön úgynevezett hibridmenedzsert integráltak, amely az egyes üzemállapotok közötti hatékony egyben lágy váltásokat koordinálja.

audi-a8-hibrid

Az erőátviteli rendszer egyik fő elemeként egy jelentősen átdolgozott, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó szolgál, amely ez esetben hidraulikus nyomatékváltó-egység nélkül került a hajtásláncba. Ennek helyére ezúttal a tárcsa alakú elektromotor illeszkedik.

Az elektromos gép szerepét állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) látja el, amely önindítóként is szolgál, lassításkor pedig generátorüzemre váltva táplál vissza energiát. Legnagyobb teljesítménye átmenetileg 40 kW (54 LE), maximális forgatónyomatéka 210 newtonméter. Az elektromos egység a motor hűtőkörére csatlakoztatva működik.

Az elektromos motort olajfürdőben futó lamellás tengelykapcsoló köti össze illetve választja le a TFSI-aggregátról. Intelligens szabályzásának köszönhetően e leválasztó tengelykapcsoló minden menethelyzetben nagy pontossággal, lágyan és gyorsan dolgozik.

A motor teljesítményét az első kerekek felé vezető, kényelmes és gyors működésű hibrid-váltómű nagyban hozzájárul az Audi A8 hybrid kiemelkedő gazdaságosságához, fokozatai ugyanis igen széles áttételi tartományra elosztva állnak rendelkezésre. Amikor a 2.0 TFSI erőforrás egyáltalán nem dolgozik, a sebességváltó hidraulikus berendezésében elektromos szivattyú gondoskodik a szükséges rendszernyomásról, illetve az automatikus motorleállítás és -indítás funkciójának (Start-Stop System) működéséről.

A teljesítmény-szabályzó elektronika az egyenáramot szolgáltató akkumulátor és a váltakozó áramú motor között egyfajta áramváltó feladatát tölti be. E saját alacsony hőmérsékletű vízkörével hűtött komponens méretét és saját tömegét egyaránt kimondottan alacsony szinten tartották a tervezők. A teljesítmény-szabályzó elektronika egy egyenáramú feszültség-átalakítót is magában foglal, amely a 12-voltos fedélzeti hálózat fogyasztóit csatlakoztatja a magasfeszültségű hálózatra.

Az akkumulátor
Az Audi A8 hybrid elektromos motorja számára korszerű, mindössze 36,7 kilogrammos lítiumion-akkumulátor tölti be az energiatároló feladatát. E kompakt, csupán 26 liter térfogatú egység ütközésbiztonsági szempontból fokozottan védett pozícióban, a csomagtér padlózata alatt kapott helyet. A csomagtartó 335 literes. Az akkumulátor összesen 72 cellából épül fel, 266 volt üzemi feszültségén energiája 1,3 kWh, teljesítménye akár 40 kW.

A lítiumion-akkumulátor igény szerint két irányból is kap léghűtést. Alacsonyabb termikus terhelések mellett ventilátora segítségével az utastérből nyerhet temperált levegőt, ám ha hőmérséklete meghalad egy adott küszöbértéket, saját hűtőköre is működésbe lép. Utóbbi az Audi A8 hybrid fő automatikus légkondicionáló berendezéséhez csatlakozik, de saját evaporátorral működik. Nagyteljesítményű, aktív hűtőberendezése nagyban hozzájárul a luxuslimuzin jelentősen kibővített tisztán elektromos üzembeli alkalmazhatóságához.

audi-a8-hibrid-muszerfal

Menetprogramok
A vezető egyéni ízlése szerint dönthet arról, milyen karakterisztika határozza meg az Audi A8 hybrid alapvető menettulajdonságait, s a középkonzolon elhelyezett kapcsolóval és az automata sebességváltó karjával három menetprogram közül választhat. Az „EV” jellegmező városi forgalomban az elektromos hajtást helyezi előtérbe, a „D” mindkét motort a lehető leggazdaságosabb energiaigény jegyében szabályozza, míg az „S” üzemmód, illetve a tiptronic sebességváltó karjának manuális kulisszája a sportos vezetés szolgálatában áll. A hibrid-limuzin hajtásrendszere ötféle üzemállapotban dolgozhat: egyedül a TFSI-aggregáttal, tisztán elektromos, valamint hibridüzemben, amelyeket a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) és a „boost” üzemmódok egészítenek ki.

Álló helyzetben mindkét hajtásrendszer nyugalmi állapotban várakozik. Ezen úgynevezett komfort Start-Stop szituációban az automatikus légkondicionáló - elektromos hajtású kompresszorának köszönhetően - mindvégig változatlanul tovább működhet. Amint a vezető felengedi a fékpedált, az Audi A8 hybrid elindul. Tisztán elektromos üzemben akár 100 kilométer/óráig is felgyorsíthat, állandó 60 kilométer/óra tempó mellett pedig akár három kilométer emisszió-mentes hatótávot kínál, ami a lakónegyedek illetve belvárosok nagy részében bőségesen elegendőnek bizonyul.

Amint a vezető a gázpedált egy bizonyos küszöbértéket meghaladóan lenyomja, a hajtás szerepét a belsőégésű motor veszi át. Alacsony fordulatszám-tartományokon terhelése időnként meghaladja a jármű mozgatásához feltétlen szükséges mértéket, munkapontja így feljebb, a magasabb hatásfokok jellemezte régiókba tolódik. Az így képződő forgatónyomaték-többletet az elektromos gép hasznosítja, amely ekkor generátorüzemre váltva tölti az akkumulátort, illetve táplálja az éppen működő elektromos fogyasztókat.

Az erőteljes gázadások során az elektromos gép hatékonyan segíti a TFSI aggregátot (boost), így az „S” móduszban teljes gáznál, illetve az automata sebességváltó forszírozott visszakapcsolásaikor (kickdown) rövid ideig a teljes rendszerteljesítmény a vezető rendelkezésére állhat. A hibridhajtás ekkor egy méretesebb atmoszférikus erőforrás tekintélyes vonóerejével szolgál, ám jóval gazdaságosabban.

Amint a vezető felengedi a gázpedált az elektromos egység generátorüzemre vált, s energiát táplál vissza a fedélzeti hálózatba. A TFSI erőforrás a legtöbb menethelyzetben a hajtásrendszerről teljesen leválasztva áll készenlétben, így indokolatlan motorfékhatása sem jelent további veszteséget. Az ekkor illetve az üzemi fék használata során visszatáplált elektromos energiát a lítiumion-akkumulátor tárolja.

Enyhe fékezéskor egyedül a generátorként működő elektromos egység gondoskodik a kellő lassulásról, az erőteljesebb fékezéskor a hidraulikus üzemi fék is aktiválódik. A fékrásegítőt kiegészítő vákuumszivattyú is ellátja, amelynek komplex szabályzási stratégiája a fékezési folyamatok jellemzőit mindenkor az elektromos hajtás és az energia-visszatáplálás (rekuperáció) igényeinek megfelelően szabályozza. Kormányberendezésként elektromechanikus rendszer szolgál.

Kijelzők

Az Audi A8 hybrid műszerei és kijelzői fejlett koncepciója segítségével a hibridhajtás egyes üzemállapotai jól áttekinthető módon követhetők. A fordulatszámmérőt a kombinált műszeregységben a „powermeter” váltotta fel, amelynek mutatója 0-tól 100 százalékig terjedő skálán jelzi a vezetőnek a rendszerteljesítmény alakulását. Egy másik, színes szakaszokra felosztott skála szürke illetve narancsszínű mezői már az első pillantásra is egyértelműen jelzik, hogy a limuzin éppen elektromos vagy belsőégésű motorjával közlekedik. Egy további műszer a lítiumion-akkumulátor töltöttségi szintjéről ad tájékoztatást.

Mindezzel párhuzamosan az energiaáramlás-jelző informálja a vezetőt jól áttekinthető formában a hibridrendszer üzemállapotáról és egyes komponensei működéséről. E funkció a vezetőinformációs rendszer képernyőjére és a központi MMI-monitorra hívható le. Utóbbi szemléletes oszlopdiagramok formájában és ötperces osztásban az átlagfogyasztást és a rekuperációs folyamatokat is mutatja.

Noha a járműben a teljes hibridtechnikát el kellett helyezni, az Audi A8 hybrid korántsem „fapados” felszereltségű modell. Alapkivitelében a különösen hatékony LED-fényszórók éppúgy megtalálhatók, mint például a Bose hangrendszere, a háromzónás automatikus légkondicionáló berendezés vagy épp a metálfényezés.

Design
Az Audi A8 hybrid szériakiviteléhez tartozó, 18 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsái 10-küllős „Turbine” design szerint készülnek, küllőik a turbinák lapátozását idézik. A gumiabroncsok 235/55 R 18 méretűek, de opcióként az Audi hibridmodelljeire jellemző 19-colos, kéttónusú keréktárcsákra szerelt 255/45 R 19 dimenzióban is kaphatók.

Megjelenésében az Audi A8 hybrid több további diszkrét stílusjegyéről is azonosítható. Csomagtartó-fedelén és első sárvédőin „Hybrid” feliratok láthatók, amelyek megvilágítva küszöblécein is szerepelnek. Exkluzív színárnyalatként az „Arktis-ezüst” választható.

Az Audi A8 hybrid a márka „ultra” könnyűszerkezetes építés területén szerzett gazdag tapasztalatai eredményeképpen kategóriája egyik legkönnyebb limuzinja. Karosszériája az ASF (Audi Space Frame) technológiával teljes egészében alumíniumból készül, míg B-oszlopainak anyaga különösen nagy szilárdságú, úgynevezett formakeményített acél. A szerkezet tömege mindössze 231 kilogramm, ami nagyjából 40 százalékkal könnyebb a vele összevethető acélkonstrukciókénál.

Az ASF-karosszéria felépítésében alapvetően bionikus elveket követ. Vázszerkezete speciális sajtolt profilokból és magasnyomású öntési eljárással készült alumíniumelemekből épül fel, amelyhez az alumíniumlemezből készült külső karosszériaelemek – mint például a tető vagy a sárvédők – szintén teherviselő elemként csatlakoznak. Az emberi csontozathoz hasonlóan minden egyes komponens az optimális funkciót csekély saját tömeggel kombinálja. Anyag csakis ott található, ahol valóban szükséges, mégpedig pontosan az adott helyre szabott formában.

audi-a8-hybrid


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER