2011. szeptember 05. hétfő, 16:45

 

A Multicity internetes portál elindításával valóságos utazási szakértővé vált Citroen másfajta mobilitási megoldásokkal is kísérletezik: a „Créative Technologie” szellemében, szakmai tudása legjavára támaszkodva létrehozta a Tubikot.

tubik-vezetoules

Az élenjáró technológiákat felvonultató felső kategóriás minibusz megalkotását az a határozott elgondolás vezérelte, hogy segítségével újra kedvet kapjunk az utazáshoz. Mégpedig egy közös élményeket nyújtó, intelligens, a külvilággal folyamatos kapcsolatot biztosító és környezetbarát utazáshoz!

Egy olyan világban, ahol már nem távolságokról, hanem menetidőről szokás beszélni, ahol az információ gyorsabban jut célba, mint maga az ember, ahol ugyanaz az útvonal számtalan közlekedési eszközzel bejárható, ahol a fogyasztók a minél egyszerűbb közlekedési megoldásokat keresik, egy autóipari cég számára a legfőbb kihívást az jelenti, hogy képes-e már ma adekvát választ adni a holnap mobilitási kérdéseire. A Multicity projekt hűen tükrözi a Citroen mobilitásról vallott elképzeléseit. A projekt első lépése a Citroen Multicity portál franciaországi elindítása volt, mely az utazások könnyebb megszervezése érdekében az összes lehetséges közlekedési eszközt (autó, vonat, repülő stb.) figyelembe véve ajánl útvonalakat a felhasználók számára.

citroen-tubik

A projekt egy újabb szakasza kezdődött a Tubik tanulmányautó megalkotásával, mely a mobilitás kérdésére adott újabb lehetséges válaszként nem kevesebbet akar, mint újra értelmet adni az utazásnak.

A modern társadalmak fejlődésével párhuzamosan a család fogalma is átalakulóban van: a változás érzékeltetésére a szociológusok ma már inkább „érzelmi közösségekről” beszélnek, melyekbe az újraházasodással létrejött ún. mozaik családok vagy a baráti társaságok is beletartoznak. Ezek a csoportok már nem csak 4-5 személyből állnak, és jogos elvárásuk, hogy együtt utazhassanak, még pedig úgy, hogy a csomagjaiknak is legyen elég hely.

A Tubik esetében a feladat egy olyan 9 üléses gépjármű megalkotása volt, mely stílusát és az általa kínált szolgáltatások színvonalát tekintve nem hajlandó feláldozni a modern limuzinok státuszjegyeit. A híres Citroen Type H sziluettjéből kiindulva – melyet elődje után a nagyközönség kedvesen csak „TUB”-ként emlegetett –, a Citroen tervezőmérnökei az egyedi és szokatlan stílust olyan színekkel és anyagokkal párosították, melyek a magasabb szintű esztétikai és kényelmi elvárásoknak is megfelelnek.

citroen-tubik-muszerfal

De a Tubik még ennél is messzebb megy: utasainak egy lounge-szellemben fogant, otthonos védőburkot kínál, ahol minden a kényelmet és a kikapcsolódást, és ezáltal az utazás örömének újrafelfedezését szolgálja. Az ülések sokféle elrendezési módja (félig fekvő helyzet, egymással szembe állítható ülések stb.) és az alkalmazott fedélzeti technológiák (félkör alakú óriás képernyő, HD térbeli hangzás stb.) igazi élet- és közösségi teret varázsolnak az utasok számára, melyben maga az utazás éppen olyan fontossá válik, mint az úti cél.

Ahhoz, hogy egy ekkora autónál ne kelljen kiugró fogyasztással számolni, újfajta, innovatív meghajtórendszerre volt szükség. A Hybrid4 technológia sikeresen megoldotta ezt a kérdést. Az aerodinamikára fordított figyelemmel kiegészülve ez a full hibrid technológia teszi lehetővé, hogy a Tubik CO2-kibocsátása egy hagyományos limuzinéhoz lehessen hasonlatos.


A Tubik vonalvezetésében felsejlik a Citroen TUB (Traction Utilitaire Basse) és hihetetlenül ötletes utódja, a Citroen Type H alakja, mely sokoldalúságának és elragadó stílusának köszönhetően kora egyik legkeresettebb modellje volt (forgalmazásának 34 éve alatt félmillió példány kelt el belőle). A legendás előd alakját kölcsön vevő Tubik impozáns méreteinek köszönhetően (2,08 m széles, 2,05 m magas, 4,80 m hosszú) 9 utas számára biztosít kényelmet.
A gépkocsitestből kiemelkedő orr-rész bordázatával a Citroen Type H hullámos karosszérialemezét juttatja eszünkbe, a szélvédőkeret pedig annak két jellegzetes élét idézi.
A védőburok jelleg hangsúlyozására a Citroen tervezőmérnökei két egymással erős kontrasztot alkotó színt társítottak: a metálszürke gépjárműtesthez gyöngyházfehér orr- és farrész tartozik, melyek a hibrid hajtáslánc részét képező belső égésű motort (elöl), illetve villanymotort (hátul) rejtik.
Az egyszerűségükben is esztétikus külső felületek között egy színezetlen üvegű széles panoráma szélvédő és két nagy ajtó bújik meg, melyek a vezetőhelyre, illetve az utastérbe nyílnak. A vezetőoldalon felfelé nyíló ajtó található, a jobb oldali ajtó pedig a teljes utastérhez hozzáférést biztosít.
És mivel az utazáshoz a csomagok is hozzátartoznak, a hátsó részben egy rejtett csomagtartót alakítottak ki.

Vezetőülés
A Tubik volánja mögött a vezető olyan csúcstechnológiás környezetben találja magát, ahol minden őt szolgálja. A Citroen dizájnerei által csak ciklotronként (részecskegyorsító) emlegetett térben egyetlen körív mentén helyezkedik el a vezetőülés, a pedálok, a kormány és a head-up display kör alakú kivetítője. A robusztus és védelmező jelleget hangsúlyozandó, itt is visszaköszön a Tubik alumíniumszürke külső árnyalata.
A fekete nappabőr ülésen helyet foglaló „parancsnokot” digitálisan azonosítja a rendszer. A vezetőnek a head-up display kijelzőn és a kormány közepén elhelyezett képernyőn a navigáláshoz szükséges összes információ a rendelkezésére áll. A gépkocsi mögötti tér szemmel tartása érdekében egy képernyő gondoskodik a tolatókamera és a hátralátást biztosító kamerák képeinek kivetítéséről.

citroen-tubik-vezetoules

Utastér

A lounge jellegű, otthonos utastérben a belső kialakítás és dizájn stílusjegyeit magukon viselő anyagokat találunk: gyapjú üléspárnák, selyemborítású háttámlák és ajtókárpitok, bőr bevonatú padló. A színek és anyagok árnyalatokban gazdag világát még inkább kiemelik az utastér fényviszonyai. A moucharabieh (amelynek ötletét a mór stílustól kölcsönözték ) és a színezetlen üvegű széles panoráma szélvédő páratlan kilátást biztosítanak, ugyanakkor a kíváncsi tekintetektől is megvédenek.

citroen-tubik-utaster-2

Az utasok kedvük és igényeik szerint változtathatják a három sorban elhelyezett ülések pozícióját. A maximális kényelem érdekében minden ülés külön-külön mozgatható. Az első üléssor két utasülésén tetszés szerint a menetiránynak megfelelően vagy a többi utassal szemben utazhatunk. A középső sorban három személy foglalhat helyet, de az ülések asztalka helyzetbe is állíthatók, vagy lehajthatók és az utolsó sor alá rejthetők (amivel közel 2m²-nyi terület szabadul fel), vagy teljesen kihajtva akár kanapévá is alakíthatók. Ez utóbbi elrendezés tökéletes kikapcsolódást ígér: az utasok félig fekvő helyzetben élvezhetik a nagy multimédiás képernyő előnyeit.

citroen-tubik-utaste

tubik-utaster

Tubik menettulajdonságok
Nagy méreteinek hála, a Tubikot kivételes helykínálat jellemzi, és a HYbrid4 meghajtás jóvoltából a CO2-kibocsátása sem magasabb egy hagyományos limuzinénál. A full hibrid hajtáslánc nagyobb hatótávolságot biztosít, mint egy belső égésű motorral szerelt modellé, és a négykerékmeghajtás lehetővé tételével (ahol az első futóművet a belső égésű motor, a hátsót pedig a villanymotor hajtja) a gépjármű meghajtását is optimalizálja. 

A Tubik 22 colos keréktárcsákkal és alacsony gördülési ellenállású – és ezáltal alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosító – ún. „tall & narrow” gumiabroncsokkal rendelkezik. A kényelem és az úttartás nagyobb összhangja érdekében a Tubik – egyedül a Citroennél alkalmazott – hidraktív felfüggesztéssel van felszerelve. A hasmagasság valós idejű vezérlésének köszönhetően a felfüggesztési rendszer a gépkocsi terhelésétől függetlenül állandó szabad magasságot biztosít. Nagy sebességnél például automatikusan leengedi az autót, hogy a kedvezőbb aerodinamikai körülmények hatására alacsonyabb legyen a fogyasztás és a CO2-kibocsátás.

tubik-dizajn


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER