2011. szeptember 18. vasárnap, 12:50

 

Az Audi tovább bővíti motorpalettáját, ezúttal egy új nagy teljesítményű benzinmotorral. Az S6, S6 Avant, S7 Sportback és S8 modellekben enyhén eltérő konfigurációban megjelenő 4.0 TFSI teljesítménye a 309 kW (420 LE) és 382 kW (520 LE) közötti tartományon alakul, míg maximális forgatónyomatéka 650 newtonméter. Az új V8-as innovatív műszaki megoldások sokaságát felsorakoztató, vérbeli high-tech aggregát.

audi-4-0-tfsi-motor

A 4.0 TFSI az Audi V-motorjai népes családjának tagja, azok minden jellemző erényét felvonultatva. Hengersorai klasszikus 90 fokos szögben állnak, négy vezérműtengelye és segédberendezései lánchajtása helytakarékos módon, a hátsó oldalán kapott helyet, forgattyúháza pedig alumínium-szilícium öntvény. A nyolchengeres erőforrás emellett igen könnyű, s kompakt konstrukciójának köszönhetően mindössze 497 milliméter hosszú.

Az üzemanyag-ellátásról az Audi FSI közvetlen becskendezése gondoskodik. A beszívott levegőt a szívócsatornában működő, kapcsolható töltetterelő élek perdítik kellő mértékben, még tökéletesebb égésfolyamatot eredményezve. Mint a négykarikás márka szinte minden erőforrása, az új 4.0 TFSI ugyancsak a „downsizing” koncepciója jegyében született, azaz csökkentett hengerűrtartalmát turbófeltöltéssel helyettesíti. A levegő elősűrítését hengersoronként egy-egy feltöltő végzi. Az itt alkalmazott úgynevezett Twinscroll-technika révén a nagysebességű kipufogógáz két külön csatornán keresztül áramlik a turbinakerékre, a forgatónyomaték egészen korai, már közvetlenül az alapjárati fordulatszám felett megkezdődő felépülését eredményezve.

Mindkét turbófeltöltő illetve töltőlevegő-hűtőik a hengersorok közötti V-térben kaptak helyet, nem pedig a megszokott módon, a forgattyúházak külső oldalán. Az Audi a hengerfejeket is újszerű konstrukcióban alakította ki, a kipufogóoldal belül, míg a szívótraktus a külső oldalukon helyezkedik el. Ez az elrendezés a kompakt konstrukció mellett rövid gázcsere-utakat, így csekély áramlási veszteségeket biztosít, vagyis a 4.0 TFSI még érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira. A forró elemek, különösen a kipufogó-leömlők gondos hőszigetelése a hengersorok közötti térben mindvégig stabil termikus viszonyokat teremtenek.

További jelentős innováció az Audi henger-menedzsment rendszere, amely az alsó és a közepes terhelési tartományokon a V8-as aggregát hengersorában két-két hengert lekapcsolva mérsékli jelentősen a tüzelőanyag-fogyasztást. A motor rendkívül kulturált járása fejlett műszaki megoldások egész sorának köszönhetően e fázisok során is mind mechanikailag, mind pedig akusztikailag változatlanul megmarad, a hengerek leállítása gyakorlatilag nem is érzékelhető. A henger-menedzsmentben a továbbfejlesztett „Audi valvelift system” változó szelepvezérlés is részt vesz, megfelelő időben zárva az érintett hengerek szívó- és kipufogószelepeit.

A 4.0 TFSI az Audi gazdaságosságnövelő műszaki megoldásai modulrendszerű koncepciójának minden elemét alkalmazza, a belső súrlódások mérséklésétől a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) és az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) rendszerein át, egészen az innovatív hőmenedzsment megoldásáig. Utóbbi a motor felmelegedési fázisa alatt kiiktatja a hűtőfolyadék-szivattyút, így a motorolaj gyorsabban üzemi hőmérsékletére hevülhet. Az új, szabályozott szállítású olajszivattyú két fokozatban változtatja nyomásszintjét, a dugattyútetők olajsugaras hűtése pedig jellegmezős szabályzás alapján működik.

Az új 4.0 TFSI motor az Audi minden új S-modellje számára kiemelkedő menetteljesítményeket kölcsönöz, mégpedig mindvégig magas fokú gazdaságosság mentén.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER