A 2016-os Detroit-i Autószalonon, Akio Toyoda által leleplezett új Lexus LC 500 stílusa, teljesítménye és mesteri kidolgozása egyértelműen a Lexus modellkínálatának kupé zászlóshajójaként pozícionálja a modellt.
A 2012-es, emlékezetes LF-LC tanulmányautó által ihletet LC fordulópontot jelent a Lexus fejlesztési folyamataiban és formai irányában egyaránt, és egy merőben új korszakot nyit a Lexus márka életében.
A V8-as erőforrással hajtott LC 500 világpremierjét követően a Lexus most bemutatja a vadonatúj LC 500h modellt, amely a világon elsőként alkalmazza a kifejezetten nagyteljesítményű járművekhez kifejlesztett, új generációs hybrid hajtásláncot: a világelső Multi Stage Hybrid rendszert.
Csábítás és műszaki kialakítás
Az új LC 500h avantgárd eleganciát dinamikus, kupés arányokkal kombináló, csábító formavilága lenyűgöző mértékben megőrizte annak a díjnyertes LF-LC tanulmányautónak a meghatározó stíluselemeit, arányait és optikai dinamizmusát, amely ihletéül szolgált.
Az LC 500h ragyogó külső megjelenése egyedülállóan varázslatos, fokozottan dinamikus módon értelmezi újra a Lexus L-finesse formai filozófiáját.
A kifejezetten hosszú, 2870 mm-es tengelytávval, ugyanakkor kompakt, 920 és 860 mm-es első, illetve hátsó túlnyúlással, továbbá határozottan alacsonyan húzódó motorházfedéllel rendelkező kupé sportos profilját az a lendületes ívű tetővonal határozza meg, amely a középen elhelyezkedő utasoktól kiindulva elkeskenyedik, és ezáltal semmihez sem fogható, emberközpontú sziluettet ad.
A széles, nagy átmérőjű abroncsoknak helyet adó első és hátsó kerékdobok kiemelkednek az utasok által elfoglalt középpontból, ugyanakkor az ajtók felületei befelé húzódva hoznak létre erőteljes, térbeli formát: felülnézetből olyan új, orsó alakú kialakítást láthatunk, amely a Lexus jellegzetes, orsó alakú hűtőmaszkjára rímel.
Elöl ennek a hűtőmaszknak a legújabb interpretációját láthatjuk, krómozott díszítésekkel és radikálisan újszerű kialakítású rácsozattal, amely változó optikai feszültséget teremt. Az LC 500h különleges rajzolatú világítása különálló, nyílhegy kontúrú nappali fényekből, valamint háromlencsés LED-es fényszórókból áll. Utóbbiak rendkívül helytakarékos kialakítása tette lehetővé az alacsonyan húzódó motorházfedelet, illetve a rövid első túlnyúlást.
Hátul az utastér lendületes tetővonala elkeskenyedve fut be a széles, izmos hátsó kerékívek közé, amelyek megerősítik az LC 500h széles, stabil kiállását. A hátsó lámpatest rajzolata nem kevésbé különleges: a fokozatosan egyre erősebb LED-es fényforrások sorozatából álló lámpatest lenyűgözően háromdimenziós megjelenést eredményez.
Az LC 500h kiemelkedő mentdinamikai jellemzői tükröződnek a visszafogott, mégis funkcionális aerodinamikai megoldásokban is. Az első és hátsó kerékíveknél kialakított légrések javítják a nagysebességű stabilitást, míg a hátsó diffúzor, illetve az aktív hátsó légterelő sportos vezetés során optimalizálja a légáramlatokat.
Az új LC 500h egyedi rajzolatú, 20 colos öntött, illetve 20 és 21 colos kovácsolt alumínium ötvözet keréktárcsákkal lesz megrendelhető.
Vezetési élmény és utazási kényelem
Az LC 500h vadonatúj belső kialakítása a kívül megjelenő dinamikus fényűzés tematikáját tükrözi, ugyanakkor maradéktalanul kínálja a fokozott vezetési élményt és utaskomfortot nyújtó Lexus prémium kupé eleganciáját, minőségét és kifinomultságát.
Az első utas környezete előrefelé kiszélesedik, ami kényelmes, hívogató légkört teremt, a vezetői környezetet ezzel szemben úgy alakították ki, hogy elősegítse a dinamikus vezetést, megtámogatva az ösztönösen működtethető kezelőszervekkel és a kiváló ergonómiával.
A vezető csípőpontja a lehető legközelebb került a kupé tömegközéppontjához, így a jármű a lehető leginkább részletgazdag visszajelzésben részesítheti pilótáját. Az ülések még jobb oldaltartást kínálnak, köszönhetően a még gondosabban kidolgozott keresztmetszetüknek.
Kiemelt figyelmet szenteltek az új kormánykerék kialakításának: a karima keresztmetszeti profilja változó, igazodva a működtetés során előforduló, különböző fogásokhoz, illetve csuklómozdulatokhoz. Az átformált, megnövelt méretű, magnéziumból készült váltófülek könnyebben elérhetők, és egyértelműbb visszajelzést adnak.
A tájékoztató kijelzőket fontossági sorrend szerint helyezték el a vezető látóterében. Maga a műszeregység az LFA innovatív, mozgó központi gyűrűs kijelzőjének módosított változata, a középkonzolon a legújabb generációs Remote Touch kezelőfelület érintőfelülete kapott helyet.
Az LC elsőként kapja meg a 2017-es Lexus multimédiás csomagot, amelynek gyorsabb, rugalmasabb szoftvere lehetővé teszi a későbbi frissítéseket, valamint modernizált, grafikus felhasználói felületet kínál. Az utasokra kivételes minőségű zenei élmény vár a beltérben: alapfelszerelés a prémium Pioneer audiorendszer, míg a külön megrendelhető Mark Levinson audiorendszer a legigényesebb felhasználókat is kielégíti.
Az új beltér minden pontján olyan kiemelkedő minőséggel és burkolatokkal találkozunk (a középkonzolt és a műszerfal tetejét kézzel varrott bőr borítja, az ajtópanelt redőzött Alcantarába öltöztették), ami a Lexustól világszerte elvárt színvonalat, a legkiválóbb Takumi mestermunkát tükrözi.
Multi Stage Hybrid rendszer
A Multi Stage Hybrid rendszer kifejlesztésekor két, egymással ellentétes célt kívántak megvalósítani a mérnökök: egy sportosabb hybrid modellt akartak létrehozni, amely a motorfordulatszám és a gázpedál állása közötti, szoros összefüggés révén magával ragadó vezetési élményt kínál, ugyanakkor a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás optimális egyensúlyát kínálja.
Az új, többfázisú Multi Stage Hybrid rendszer a hagyományos full hybrid hajtáslánc elemeit (a 3,5 literes V6-os benzinmotort, a nagyteljesítményű villanymotort és a lítium-ion akkumulátor-csomagot) a hybrid erőátvitel hátuljára illesztett, négyfokozatú automata sebességváltóval párosította.
A villanymotor a belső égésű erőforrásnál intenzívebb gyorsítóképességet biztosít, és a valós áttételek alkalmazásával a fordulatszám pontosabban igazodhat a vezető gázparancsihoz. Az eredmény: a korábbinál jóval közvetlenebb összefüggés a gázpedál állása és a gyorsítás intenzitása között; a 0-100 km/óra gyorsítás jóval kevesebb, mint 5,0 másodpercig tart.
A Lexus Multi Stage Hybrid System emellett ‘M’ üzemmód vezérlést is kapott: Lexus full hybrid hajtásláncot most először szereltek fel a kézi sebességváltás lehetőségével. ‘M’ üzemmódban a vezető közvetlen, dinamikus váltásokkal biztosíthatja a Lexus hybrid típusaitól eddig nem tapasztalt, maximálisan sportos és magával ragadó vezetési élményt.
Az új, könnyű és kompakt villanymotor, valamint a lítium-ion akkumulátor ellensúlyozza az automata sebességváltó plusz tömegét, így a Multi Stage Hybrid rendszer pontosan annyit nyom, mint a jelenlegi, hagyományos hybrid hajtáslánc, ami nem mindennapi mérnöki bravúr.
Vadonatúj platform
Az élvezetesebben vezethető, közvetlenebb járművek új korszakát bevezető, új LC 500h modellt úgy tervezték, hogy érezhetően dinamikusabb, kifinomultabb vezetési élményt kínáljon. A modell a luxuskategóriás csúcskupétól elvárható rugózási komfortot a magával ragadó, dinamikus vezetési élmény olyan magaslataival társítja, amelyhez foghatót eddig egyetlen Lexus modell sem kínált.
Az LC 500h elsőként kapta meg a Lexus vadonatúj, prémium hátsókerék-hajtású padlólemezét, amely a luxusjárművek számára kidolgozott, globális architektúra (GA-L) részét képezi. Az új kupé műszaki alapjai mértékadó mintaként szolgálnak a Lexus soron következő orrmotoros, hátsókerék-hajtású típusai számára.
A dinamikus vezethetőséget meghatározza a platform kialakítása. A Lexus mérnökei az első pillanattól fogva az általuk 'tehetetlenségi specifikációként" emlegetett jellemzőt tartották szem előtt, és arra törekedtek, hogy az LC 500h tömegét (beleértve a motort és az utasokat is) a lehető legmélyebben, a futómű középpontjához legközelebb helyezzék el.
A hajtáslánc tömege az első tengely vonala mögé esik - ezt nevezzük hátratolt orrmotornak -, míg a rendkívül rövid első és hátsó túlnyúlások a jármű sarkaiba tolják a nagy átmérőjű kerekeket. Ezeken defektmentes abroncsok feszülnek, így elkerülhetővé vált a teljes méretű pótkerékkel járó plusz tömeg, illetve a tömegelosztási nehézségek. Ezzel párhuzamosan a vezető csípő- és sarokpontja számottevően mélyebbre került.
A jármű tömegközéppontja még mélyebben helyezkedik el, hála az LC 500h össztömegét csökkentő, számtalan műszaki újításnak. Ezek között említést érdemel az alumíniumból készült motorházfedél, illetve kerékdobok, a szénszálas szerkezetre erősített alumínium ajtólemez, a szén- és üvegszálas kompozit anyagból készült csomagtérfedél, az alumínium első rugótorony, az ultra kis helyigényű LED fényszórók, a külön rendelhető, kovácsolt alumínium keréktárcsák, valamint a szénszálas szerkezetű tetőlemez.
A karosszéria stratégiai jelentőségű pontjain, széles körben alkalmazott nagy szilárdságú acél csökkenti a tömeget, javítja a tömegelosztást, és fokozza a karosszéria merevségét. Ezek egytől egyig javítják a modell kiegyensúlyozott, kiszámítható vezethetőségét, valamint dinamikusabb kormányreakciókat tesznek lehetővé.
A mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak az LC 500h többlengőkaros első felfüggesztésére, amellyel a nagy átmérőjű kerekek alkalmazásával együtt is igen mélyen lehetett elvezetni a motorházfedelet.
A szerkezet két felső és két alsó lengőkarból áll, mindegyik kar kettős gömbcsuklót kapott. Ez a konfiguráció optimális futómű-geometriát kínál, ami a vezető mozdulataihoz és az útviszonyokhoz híven igazodó vezethetőséget, ezáltal pontosabb kormányreakciókat eredményez.
Az optimális precizitású kormánymű és felfüggesztés, valamint a könnyű, kovácsolt alumínium elemek széles körű alkalmazása révén a lehető legnagyobb mértékben sikerült csökkenteni a rugózatlan tömeget. A rendszer oldalirányú gyorsulási terhelésnél is kiemelkedően merev.
Ráadásul a futóművet és a felfüggesztést érintő fejlesztés eredményeként olyan teljesen természetes, semleges vezetői élmény valósul meg, amelyben a precíz reakciók, a kivételesen kiegyensúlyozott vezethetőség és a stabil egyenesfutás a Lexus csúcskupéjához méltó rugózási komforttal társul.
Kategóriaelső biztonsági színvonal
Az új LC 500h alapáron kínált, újonnan kifejlesztett ‘Lexus Safety Sense +’ rendszere aktív biztonsági technológiákat tömörítve a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni azok következményeit.
A kamerát és milliméteres hullámhosszú radart együttesen alkalmazó, ezáltal fokozott észlelési képességgel felvértezett Lexus Safety Sense + rendszer a következő funkciókat tartalmazza: ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) gyalogosvédelmi funkcióval, amely képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni annak súlyosságát; a teljes sebességtartományban aktív távolságtartó tempomat, sávelhagyást gátló rendszer (LKA), valamint automatikus távolsági világítás (AHB).
<Műszaki adatok>
Teljes hosszúság: 4760 mm
Teljes szélesség: 1920 mm
Teljes magasság: 1345 mm
Tengelytáv: 2870 mm
Hajtáslánc konfiguráció: orrmotor, hátsókerékhajtás
E/H túlnyúlás: E: 920 mm, H: 970mm
Kerékméret: 1. 21 colos (kovácsolt alumínium, opciós)
2. 20 colos (kovácsolt alumínium, opciós)
3. 20 colos (öntött alumínium, széria)
Abroncsméret: 1. E: 245/40 RF21, H: 275/35 RF21
2. E: 245/45 RF20, H: 275/40 RF20
3. E: 245/45 RF20, H: 275/40 RF20
Motor típusa: 3,45 literes hybrid erőforrás
Lökettérfogat (cm3): 3456
Szelepvezérlés: 24 szelep, DOHC VVT-i
Hengerek száma: 6
Furat (mm): 94
Löket (mm):83
Motor legnagyobb teljesítménye (kW): 220 @ 6600/perc
Akkumulátor legnagyobb teljesítménye (kW): 44,6
Akkumulátor típusa: lítium
Akkumulátor feszültsége (V): 310
Akkumulátor tömege (kg): 50
Teljes rendszerteljesítmény (kW/LE): 264/354
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): 356 @ 4500/perc
Gyorsulási célérték, 0-100 km/óra (mp.): 5,0 alatt
A Lexusról
Az 1989-ben piacra lépő Lexus világszerte arról vált ismertté, hogy állhatatosan keresi a tökéletességet, a kimagasló minőséget, illetve termékeiben törekszik a kifinomult csúcstechnológiai megoldásokra, valamint a teljes mértékű vevőszolgálat különleges koncepcióját mondhatja magáénak. A Lexus hagyományos erényeit, a páratlanul magas összeszerelési minőséget, a belső tér fényűzését és a különleges technológiát tovább erősíti az L-finesse formatervezési filozófia, ami fontos szerepet játszik abban, hogy a Lexus különlegesen vonzó globális márkaként pozícionálható. Ma a Lexus az első – és egyetlen – prémium autógyártó, amely a full hybrid hajtású járművek teljes palettáját kínálja. E sorozat tagjai az RX 450h, a GS 450h, a GS300h, az LS 600h, az NX300h, az ES 300h, a CT 200h, valamint a vadonatúj IS 300h.
Hozzászólások