Címkék: Lexus | Lexus GS 200t | Lexus GS 350 AWD

2016. február 03. szerda, 09:34

 

Az új, 2016. modellévi Lexus GS négy kivitelből álló modellcsaládként kerül forgalomba Európában: a kontinens összes országában elérhető, két full hybrid típuson - a GS 300h, valamint a zászlóshajó GS 450h modellen – kívül egyes nemzeti piacokon most először megjelenik a GS 200t típus, továbbá a GS 350 AWD verzió. A GS továbbra is az egyetlen olyan prémium szedán a piacon, amely kétféle hybrid hajtáslánccal kapható.

FORMATERVEZÉS ÉS HELYKIHASZNÁLÁS

A Lexus egyedülálló L-finesse formai filozófiájának továbbgondolásaként az új GS friss, erőteljes, dinamikus külső megjelenést kapott, az eddiginél agresszívabb orrkialakítással, amit a márka jellegzetes, orsó alakú hűtőmaszkja, valamint a sportos, három fényforrásból álló fényszórók határoznak meg.

A tágas utasteret érintő módosítások sorában jelentős fejlődésen ment át a típus funkcionalitása, valamint a felhasznált anyagok kidolgozása és minősége. Ezen belül a vezetőközpontú műszerfal kiemelkedő ergonómiát kínál, olyan, továbbfejlesztett HMI (ember-gép interfész) kezelőrendszerekkel, amelyek új mércét állítanak a kategóriában a fedélzeti technológiák terén.

A továbbfejlesztett Remote Touch kezelőfelület (RTI) egy 12,3 colos képátlójú Electro Multi Vision (EMV) multimédia monitorhoz csatlakozik, amelyet igen hasznos, teljes képernyős megjelenítés funkcióval vérteztünk fel. Az eddiginél nagyobb fényerejű, egyértelműbben leolvasható head-up kijelző (HUD) a korábbinál többféle adatot képes megjeleníteni a vezető látómezejében, beleértve a Lexus Safety System + rendszer helyzetjelentéseit is.

A GS háromzónás, 'nano' légtisztító technológiával felszerelt S-Flow klímaberendezése új funkcióként a befúvás testre szabhatóságát kínálja, amely a Drive Mode Select üzemmód-beállító rendszerből szabályozható. A kiváló audiorendszerek gazdag kínálatában megtalálható a 17 hangszórós Mark Levinson® prémium audiorendszer.

A GS F SPORT modellek egyedi külső és belső stílusjegyeket vonultatnak fel, különleges 'F' rácshálós hűtőmaszkkal, 19 colos alumínium ötvözet keréktárcsákkal, az LFA által ihletett főműszerrel, valamint Naguri stílusú alumínium díszítőelemekkel.

gs-450h-szembol

HAJTÁSLÁNCOK

254 kW/345 LE rendszerteljesítményével a nagyteljesítményű GS 450h zászlóshajó álló helyzetből 5,9 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, végsebessége 250 km/óra. Ugyanakkor a modell átlagos üzemanyag-fogyasztása csupán 5,9l*/100 km, míg a CO2-kibocsátás mindössze 137 g*/km.

A GS 300h kombinált rendszerteljesítménye 164kW/223 LE; az átlagos üzemanyag-fogyasztás 4,7l*/100km, míg a CO2-kibocsátás nem több mint 109g*/km. 

A nagy teljesítményt említésre méltóan kedvező üzemanyag-fogyasztással kombináló, 180 kW/245 LE teljesítményű 2,0 literes turbómotor 7,2 másodperc alatt gyorsítja 100 km/óra sebességre a GS 200t modellt. A végsebesség 230 km/h, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 7,9 l/100 km, a CO2-kibocsátás pedig 183 g/km. A motorhoz nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) sebességváltó csatlakozik.

MENETDINAMIKA

Az új GS modellcsalád menetdinamikai jellemzőit számottevően továbbfejlesztettük, így ügyfeleink még inkább magával ragadó vezetési élményben részesülhetnek.

A karosszéria merevségét a szerkezeti ragasztók nagyobb arányú használatával, illetve a pont-, lézeres, valamint lézeres csavarhegesztések alkalmazásával növeltük. A felfüggesztés, a kormánymű és a fékrendszer optimalizálása precíz, közvetlen kormányozhatóságot, valamint kiváló oldaldőlés-szabályozást eredményezett; az egyenesfutás kiemelkedő, a rugózási komfort pedig pont olyan, amilyet egy Lexus sportlimuzintól elvárnánk.

A Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszer a korábbinál több lehetőséget kínál: újdonság a testre szabható Customise állás, amelyben a vezető egyedileg módosíthatja a hajtáslánc, a felfüggesztés és a légkondicionáló beállításait. Az új GS benzinmotoros változatainak fontos újdonsága az Eco Driving kijelző, amely segít a vezetőnek a lehető legtakarékosabb gázadagolás elsajátításában.

Az F SPORT változat egyedi futóműhangolást kapott: az első és hátsó felfüggesztés különleges beállításai még hatékonyabbá teszik az adaptív változó futóművet (AVS). A hátsókerék-hajtású F SPORT modellek emellett a még intenzívebb lassítóképességet eredményező nagyobb, 18 colos első féktárcsákat kaptak.

A GS 450h F SPORT és GS 350 AWD F SPORT kivitelek megkapták a Lexus Dynamic Handling (LDH) rendszert, amely a sportlimuzin dinamikus hátsókerék-kormányzási rendszerét (Dynamic Rear Steering, DRS), változó áttételű kormányművét (Variable Gear Ratio Steering, VGRS) és elektromos szervokormányát (EPS) integrálva az első- és hátsókerék-kormányzás minden aspektusát képes befolyásolni, és ezzel dinamikus, precíz és magabiztos vezethetőséget ér el, ezáltal közvetlenebb módon reagál a vezető parancsaira.

BIZTONSÁG

A Lexus egyedülálló integrált járműdinamikai vezérlőrendszerének (VDIM) már most is az ötödik generációját alkalmazó GS új, 2016-os modellévi kiadása a kifinomult Lexus Safety System + bevezetésével teszi még tökéletesebbé fejlett aktív biztonsági és vezetőtámogató funkcióit.

Az egyes Comfort, valamint az összes Luxury és F Sport kivitelű modelleken alapfelszerelésként kínált, újonnan kifejlesztett aktív biztonsági csomag olyan funkciókat foglal magába, mint az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) a minden sebességtartományban üzemelő, aktív sebességtartó automata, a csóválásra figyelmeztető rendszerrel kiegészített, fejlett sávtartó asszisztens (A-LKA); a jelzőtábla-felismerő rendszer (RSA) és az automatikus távolságifény-vezérlés (AHS).

Előbbi modelleken, a Lexus Safety System + csomag mellett a keresztirányú forgalomfelügyelettel (RCTA) kiegészített holttérfigyelő rendszer (BSM) is széria, míg az abroncsnyomás-felügyeleti rendszer (TPSW) az új GS modellcsalád minden változatában az alapfelszerelés részét képezi.

FORMATERVEZÉS

  • Izmos, agresszívabb dizájn, a Lexus jellegzetes, erőteljesen kiemelkedő, orsó alakú hűtőmaszkjával
  • Modern, prémium minőségű belső kialakítás fokozott funkcionalitással, továbbfejlesztett műszerparkkal, magasabb színvonalú dekorációkkal
  • Exkluzív F SPORT külső és belső formai elemek egyedi 'F' rácsozatú hűtőmaszkkal, 19 colos könnyűfém keréktárcsákkal, az LFA által ihletett fő műszeregységgel, valamintNaguri stílusú alumínium díszítőelemekkel.

Merész, agresszív külső formaterv

Az új GS formavilágát a karakter és erő határozza meg, amely az eddiginél is merészebben, agresszívabban kerül kivitelezésre, méltón tükrözve a hosszú távú komfort és a dinamikus sportosság azon kombinációját, amely a hamisítatlan Gran Turismo szedánok sajátja.

Az elöl, oldalt és hátul egyaránt módosított formavilágú, új Lexus 4880 mm hosszú: az elődhöz viszonyított 30 mm-es gyarapodás az új hűtőmaszkból és az átrajzolt lökhárítóból adódóan megnövelt első túlnyúlásnak tudható be.

Az orr markáns eleme a Lexus jellegzetes, orsó alakú hűtőmaszkjának erőteljesen kiemelkedő kiadása. Ennek belső részén a rács kerete által kirajzolt orsó sziluett köszön vissza, hogy térben hátrafelé terjeszkedve kirajzolja a motorházfedél központi szakaszának határozott éleit és felületeit.

A hűtőmaszk vízszintes rácsai szürke-fekete színkódolást kaptak, a felső és alsó rácselemen felcserélve jelennek meg a színek. A lamellák kialakítását úgy optimalizáltuk, hogy azok kontrolláltan vezessék be a levegőt a motortérbe.

Az új, keskenyebb és sportosabb kialakítású fényszóró egyedi módon három fényforrást tartalmaz. Az egyidejűleg világító, három lámpatestből álló fényszóró minden egyes elemében tompított és távolsági LED-ek is helyet kaptak, ezek magukba foglalják a Lexus jellegzetes, L alakú tompított világítását is.

A fényszórótestek alatt, a markánsan előre ugró fényszóró felső felületén kapott helyet a különálló, nyílhegy alakú LED-es nappali világítás, amely sajátos, agresszív, egyedülálló megjelenést kölcsönöz a GS-nek.

A dizájn és a funkció tökéletes egységét mutatva az orsó alakú hűtőmaszkon belül kaptak helyet a fékek hűtésére szolgáló légbevezető nyílások, míg a lökhárító alsó felének külső sarkában új rajzolatú ködfényszórók találhatók; ezek kihangsúlyozzák a GS széles, határozott kiállását és mély tömegközéppontját.

gs-450h-jon

Oldlanézetből a korábbinál 20 milliméterrel alacsonyabban húzódik a küszöbborítást kiemelő karaktervonal, így még erőteljesebben érvényesül a GS mély tömegközéppontja. A vonal a hátsó ajtónál felfelé tör, ami egyszerre teszi dinamikussá az autó megjelenését, és erősíti meg a burkolat, valamint az első és hátsó lökhárító közötti optikai egységet.

Hátul a csomagtérfedelet új, L-alakú krómdísz keretezi, míg az új LED-es zárófények a Lexus L-motívumát értelmezik újra. A lökhárító alsó felének színét az eddigi feketéről sötét metálszürkére változtattuk, ami még inkább kiemeli a GS széles, stabil kiállását és mély tömegközéppontját.

Az új GS modellcsalád tagjaihoz háromféle könnyűfém keréktárcsa rendelhető: egy 17 colos, kilencküllős darab, egy új, 18 colos, mart homlokfelületű, ötküllős kerék, valamint egy szintén új, 19 colos tárcsa, hálós küllőkkel és az útzajt csökkentő, üreges peremmel.

Összesen tizenegy különböző karosszériaszín rendelhető, ebből hat - Sonic fehér, Copper barna, Grafit fekete, Mélykék, Zafírkék és Morello bordó - újonnan jelent meg a kínálatban. Az F fehér és a Zafírkék árnyalatok kizárólag az F SPORT felszereltségi szinthez kérhetők.

Modern, prémium minőségű belső kialakítás

Az új GS átalakított belső terét érintő, jelentős módosítások nyomán javult a modell funkcionalitása, valamint a felhasznált anyagok kidolgozása és minősége. A tágas utastér testre szabott, vezetőcentrikus vezetői környezetet kínál, amelyben a sofőr akár hosszú utazások alkalmával is kényelmesen, frissen foglalhat helyet, ami alapvető egy sportos szedán esetében.

Az összes funkció és a vezetéshez kapcsolódó kezelőszervek a vezetőülés közelében találhatók; a belső térben a kiemelkedő ergonómiához olyan, továbbfejlesztett HMI (ember-gép interfész) kezelőrendszer társul, amely új mércét állít a kategóriában a fedélzeti technológiák terén.

A műszerfal két, egymástól jól elkülönülő zónára oszlik: a felső megjelenítő zónát egy különösen széles, egyszerre több információ megjelenítésére alkalmas, 12,3 colos LCD monitor alkotja, amelynek vezetőtől való távolsága elősegíti az adatok gyors és megbízható leolvasását, míg az alsó működtető zóna a rendszer kezelőszerveihez biztosít hozzáférést, beleértve a továbbfejlesztett, jobb funkcionalitású Remote Touch (RTI) kezelőfelületet.

A műszer árnyékolója alatt a nagy átmérőjű Optitron műszereket újrarajzoltuk, így még inkább térbeli megjelenítést kínálnak. A műszerlapok mostantól kiváló minőségű, koncentrikus kialakításúak, a mutatók pedig teljes méretükben fényt bocsátanak ki, míg a fordulatszámmérő nem lineáris skála előtt futva hangsúlyozza ki a csekély fordulatszámon jelentkező forgatónyomaték és a nagy fordulatszámon elérhető csúcsteljesítmény azon együttesét, amelyet az új GS hajtáslánc-választéka az ügyfelek rendelkezésére bocsát.

A két főműszer között helyezkedik el a kormánykerékről vezérelhető, 4,2 colos, színes multi-információs kijelző. Ennek újdonsága a kiegészítő multimédiás csatlakozási funkció, amely lehetővé teszi az olyan információk megjelenítését, mint a bejövő hívásokra vonatkozó adatok, vagy a zeneszámok leírása.

Az új generációs, friss fejlesztésű, 380 mm átmérőjű, dupla öltésekkel varrott, valód bőrrel burkolt kormánykerék karimája fűthető, valamint a fejlett sávtartó asszisztens rendszerhez tartozó rezgő funkcióval is bír.

A belső tér általános tágasságát erősíti a műszerfal letisztult, vízszintes vonulata, amit az annak teljes széltében végig futó, új fémdekoráció tesz még hangsúlyosabbá. Itt kaptak helyet az átdolgozott légbeömlő nyílások, valamint az új, analóg időmérő óra is, amely GPS jelek alapján, automatikusan állítja be a pontos időt.

Ezek alatt, a középkonzolon található az esztergált alumínium gombokkal szerelt új, prémium audiorendszer, míg a klímaberendézés új, nagy kontrasztú ELD (Electroluminescent Display) kijelzőjén pontosan leolvashatók a háromzónás rendszer hőmérsékleti beállításai.

A dekorelemeket érintő, további módosítások között említést érdemel a váltókaron, a kormánykeréken, a légbeömlő rostélyokon, az ajtókilincseken és a kapcsolókon alkalmazott, első osztályú fémdíszítés. Az új kialakítású üléskárpit vízszintes tűzésű hátlapot, valamint új öltési mintával varrott oldalfalakat kapott.

Végezetül a belső megvilágítást középen elhelyezett LED-fény javítja, míg a környezeti világítás árnyalatát a jelenlegi, selymes fehérről meleg fehérre módosítottuk.

Az új GS modern, szépségesen megmunkált, prémium minőségű belső tere nem kevesebb mint hatféle színárnyalatban érhető el. Ebből három vadonatúj: a Sandstone az elefántcsont fehéret világosszürkével kombinálja; a Rich Cream fekete alapon magas fényű, lágy krémszínt kínál; míg a Noble Brown a mélybarna és világosbarna díszítő öltéseket társítja a fekete alapszínnel.

Ezeket a választható színharmóniákat összesen ötféle - köztük három új,  modern hatású - dekorációval társíthatjuk: ezek az Open Pore Walnut (nyitott pórusú diófa); a dinamikus fekete, valamint a lenyűgöző, csíkos fahatású fekete Shimamoku.

gs-450h-felulrol

Exkluzív F SPORT külső és belső formai jellemzők

A vadonatúj GS F SPORT kivitelek egyedi kialakítású hűtőrácsa az erőteljesen térbeli megformálást különleges 'F' rácsmintával kombinálja. Az első lökhárító oldalsó kereteit megnöveltük, ami optikailag szélesebbé teszi a gépkocsit, megerősítve annak sportos hangulatát.

Az F SPORT modellek hátsó lökhárítója kétféle, exkluzív kivitelezéssel kérhető: a fekete metál hatású fényezés mellett az 'F' rácsozatú hűtőmaszkkal azonos árnyalat is rendelhető.

Minden F SPORT kivitel exkluzív, tízküllős, magas fényű, esztergált keréktárcsát kap, 19 colos méretben.

Összesen nyolc különböző karosszériaszín rendelhető, ebből három - Sapphire Blue, Graphite Black és Morello Red - újonnan jelent meg a kínálatban, míg kettő - Sapphire Blue és F White - kizárólag a GS F SPORT kivitelekhez kérhető.

Az F SPORT műszerparkjában az LFA innovatív kijelzője köszön vissza, mellette nagyméretű, 8 colos multi-információs kijelző található. Az F SPORT Hybrid modellek műszerparkja emellett hybrid rendszer kijelzőt is tartalmaz.

Az F SPORT belső kialakítását perforált bőrkormány és váltókar, alumínium pedálsor és küszöbbetétek, csak itt elérhető, Naguri stílusú alumínium díszítőelemek (amelyek kialakításánál hagyományos japán famegmunkálási eljárást alkalmaztunk a fémen), valamint háromféle beltéri színharmónia (köztük a kizárólag az F SPORT modelleken elérhető Dark Rose) határozza meg.

MOTOROK ÉS SEBESSÉGVÁLTÓK

  • Az európai piac legfontosabb modelljei a GS 300h és a GS 450h zászlóshajó: ez az egyetlen olyan típus a szegmensben, amely kétféle hibrid hajtáslánccal is megrendelhető
  • A 2.0 literes benzines turbómotorhoz nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) váltó kapcsolódik
  • A kelet-európai piacokon megvásárolható a továbbfejlesztett, 3,5 literes, V6-os benzinmotor összkerékhajtással. A hajtáslánc összes főbb darabja friss fejlesztésű

GS 300h - Full Hybrid hajtáslánc

A GS 300h Lexus Hybrid Drive hajtáslánca a nagyteljesítményű 105 kW/143 LE villanymotort Euro6-os besorolású, 2494 cm3-es, kettős befecskendezésű négyhengeres, Atkinson-ciklusú benzinmotorral társítja, amelynek maximális teljesítménye 133 kW/181 LE percenkénti 6000-es fordulatszámon, míg a legnagyobb forgatónyomaték 221 Nm 4200-5400/perc között.

A legnagyobb rendszerteljesítmény 164 kW / 223 LE; a két erőforrás a hybrid rendszer elektromos vezérlésű, fokozatmentes erőátvitelén (E-CVT) keresztül akár külön-külön, akár együtt is hajthatja a hátsó kerekeket, a pillanatnyi helyzettől függően.

A benzin- és a villanymotoron kívül a GS 300h hybrid drive hajtáslánca generátorból, nagyteljesítményű nikkel-metál hidrid akkumulátorból; a teljesítményt a két erőforrás és a generátor között a pillanatnyi üzemi követelményeknek megfelelően, egy bolygóművön keresztül megosztó teljesítménymegosztó egységből, valamint a rendszerkomponensek gyors együttműködését szabályozó, kompakt teljesítményszabályzó egységből áll.

A GS 300h 9,0 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára; végsebessége 190 km/óra, ugyanakkor az átlagos üzemanyag-fogyasztás csupán 4,7 l/100km*; míg a CO2-kibocsátás különösen kedvező 109 g/km*.

Az Atkinson-ciklusú benzinmotor egy sor olyan fejlett technológiát alkalmaz, amelyek révén optimálisan integrálható a full hybrid hajtásláncba, és amelyek minimális üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett kínálnak nagyobb teljesítményt.

Az Atkinson-ciklust követő szelepvezérlés során a tágulási (munkavégzési) ütem hosszabb, mint a sűrítési, így az égési energia jobb hatásfokkal aknázható ki. Az Atkinson-ciklus, a megnövelt sűrítési viszony és további előremutató technológiák alkalmazása javította a motor termikus hatásfokát, amely így világelső 38,5%.

Az üzemanyag-fogyasztás a hengeren belüli, közvetlen befecskendezők is csökkentik, köszönhetően oldalt hornyolt kialakításuknak, az ideális alakú befecskendező nyílásuknak, a módosított formájú szívócsőnek, valamint az optimalizált légáramlásnak.  A görgős szelepemelő himbák és a görgős D-4 szivattyú tovább csökkenti a fogyasztást.

A szelepemelő himbák csúszó elemeinek a súrlódását nagyban csökkentettük. A csekély súrlódású, javított kopás- és nyúlásállóságú vezérműlánc, valamint a feszességet mérséklő, önfeszítő szíj tovább mérsékli a súrlódást, és ezáltal javítja az üzemanyag-fogyasztást.

A Dual VVT-i (intelligens, változó szelepvezérlés) rendszer a szívó és kipufogóoldalon egyaránt üzemel, lehetővé téve a motorteljesítmény jelentős javítását. A Dual VVT-i rendszer nagyobb fokú szelepösszenyitást engedélyez, ami a kis és nagy fordulatszámon leadott forgatónyomatékot éppúgy növeli, mint ahogy csökkenti a károsanyag-kibocsátást, valamint javítja a hidegindítási képességet.

A kiváló hatásfokú kipufogógáz-visszavezetés (EGR) rendszer vizes EGR-hűtőt és léptetőmotoros EGR szelepet kapott; utóbbi jelentősen gyorsabban reagál a korábbi technológiánál, így optimális EGR gázáramlást tesz lehetővé. Mindezen technológiák együttesen kivételesen kedvező üzemanyag-fogyasztást tesznek lehetővé.

Végezetül számos megoldás gondoskodik arról, hogy a motor a lehető legcsendesebben, legfinomabban járjon, összhangban a Lexus Hybrid Drive rendszer eredendően halk üzemével.

A szívótorok-befecskendező egységek elhelyezkedését, illetve magát az alapjáraton és csekély terhelésen alkalmazott szívótorok-befecskendezést egyaránt optimalizálták, ahogy a forgattyús tengely alakját is. A zaj és a rezgések további csillapítását szolgálja a motorblokk és a szívócsonk merevítése; az optimalizált teljesítményt nyújtó kiegyensúlyozó tengely, valamint a hybrid erőátviteli egységben alkalmazott, műanyag fogaskerekek.

*Eco modell esetén

GS 450h - Full Hybrid hajtáslánc

A GS 300h-val azonos felépítésű hajtásláncot alkalmazó GS 450h Lexus Hybrid Drive rendszere kompakt, 147 kW teljesítményű, vízhűtéses, állandó mágneses villanymotorból, valamint egy rendkívül finom járású, 3456 cm3-es, Atkinson-ciklusú V6-os benzinmotorból áll. A benzinmotor legnagyobb teljesítménye 215 kW / 288 LE 6000/perc fordulatszámon, a maximális forgatónyomaték 352 Nm 4500/percnél.

254 kW / 345 LE rendszerteljesítményével a GS 450h álló helyzetből 5,9 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, végsebessége 250 km/óra. Ugyanakkor a modell átlagos üzemanyag-fogyasztása csupán 5,9l/100 km*, míg a CO2-kibocsátás mindössze 137 g/km*.

A kifejezetten a full hybrid hajtáslánchoz hangolt 3,5 literes V6 DOHC benzinmotor számos műszaki újdonságot vonultat fel. Az Atkinson-ciklus alkalmazásával optimalizálja a Lexus Hybrid Drive rendszer takarékosságát.

Az üzemanyag-fogyasztás további csökkentését szolgálja az igen magas, 13:1 sűrítési viszony, a szívótorkon belüli örvénygenerátor, valamint az új generációs D-4S közvetlen befecskendezéses technológia.

A Lexus Hybrid Drive működése

Mint minden Lexus hybrid gépkocsi, a GS 300h és GS 450h is full hybrid, azaz képes kizárólag benzines, illetve elektromos üzemben működni, vagy a két erőforrást egyszerre működtetni. A Lexus full hybridek különösen csendes, kifinomult vezetési élményt kínálnak.

A Lexus Hybrid Drive rendszer minden körülmények között számos üzemmód között váltogatva működik, így maximalizálva a fogyasztás-csökkentést. A jármű álló helyzetében leáll a benzinmotor, így nem pazarol üzemanyagot. Olyan üzemi körülmények között, ahol a belső égésű motor kedvezőtlen hatásfokon működne - például elinduláskor, illetve kis vagy közepes sebességeknél, a jármű tisztán elektromos üzemben működik. Ilyenkor a hajtáslánc nem bocsát ki széndioxidot, nitrogén-oxidokat, sem részecskéket.

Normál üzemi körülmények között a vezérlés folyamatosan változó arányban működteti a belső égésű motort és a villanymotort, így az optimális teljesítmény minimális fogyasztással párosul.

Lassítás és fékezés során a villanymotor hangteljesítményű generátorként tölti az akkumulátort (regeneratív fékezés.) A más esetben hővé átalakuló mozgási energiát a hybrid rendszer elektromos áram formájában nyeri ki a rendszerből, amit aztán a nagyteljesítményű akkumulátorban tárol.

A full hybrid hajtáslánc elektromos, fokozatmentes sebességváltóját (E-CVT) vezeték nélküli (Shift-by-Wire) technológia vezérli. A rendszer hatfokozatú, szekvenciális Shiftmatic váltórendszere a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel működtethető.

Ez a konfiguráció a sportos kupéktól elvárható menetteljesítményeket kínálja, a Lexus Hybrid Drive technológiára jellemző, kiemelkedően kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett.

Ráadásul a Drive Mode Select rendszer négyféle, igény szerint aktiválódó üzemmódot kínál, amelyekkel a full hybrid hajtáslánc képességei messzemenőkig kiaknázhatók. Ezek egyike, a kizárólag full hybrid rendszerrel megvalósítható, tisztán elektromos (EV) üzemmód, amely csak a villanymotorokat alkalmazva ultra csendes közlekedést tesz lehetővé, nulla üzemanyag-fogyasztással, illetve CO2, NOx és koromrészecske-kibocsátással.

gs-450h-oldal

GS 200t - 2.0 literes turbómotor

A GS modellcsalád újdonsága a kiemelkedően kis tömegű és méretű, 1998 köbcentiméteres, négyhengeres benzines turbómotor, amely fejlett ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion – takarékosság kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motortechnológiákat  alkalmazva javítja az égési folyamatot, és ezáltal növeli a termikus hatásfokot.

A technológiák között megtalálható a D-4ST (közvetlen benzinbefecskendezés, négy ütem, Superior kivitel turbófeltöltéssel) üzemanyag-befecskendezés, a vízhűtéses hengerfej integrált leömlővel, valamint a VVT-iW (széles tartományban üzemelő, intelligens változó szelepvezérlés), amely révén a motor zökkenőmentesen képes Otto üzemből Atkinson ciklusba váltani, és vissza.

Az alacsony fordulatszámon mutatott gyors gázreakciót és nagy forgatónyomatékot különösen kedvező üzemanyag-fogyasztással társító erőforrás legnagyobb teljesítménye 180 kW / 245 LE, 5800/perc fordulatszámon, a maximális forgatónyomaték 350 Nm az 1650-4400/perc fordulatszám-tartományban.

A nyolcfokozatú SPDS sebességváltóval párosítva a motor 7,3 másodperc alatt gyorsítja 100 km/óra sebessége a GS 200t modellt. A végsebesség 230 km/h, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 7,9 l/100 km, a CO2-kibocsátás pedig 183 g/km.

A D-4ST rendszer a nagy nyomású közvetlen befecskendezést kisnyomású szívótorok-befecskendezéssel kombinálja. A kefe nélküli villanymotor és a kisnyomású injektor üzemanyag-befecskendezési nyomásérzékelője folyamatosan szabályozza a befecskendezési nyomást, ezáltal mérsékeli az adagolószivattyú energiafelvételét. Így akár nagy terhelés, illetve alacsony hőmérséklet esetén is optimális, egyenletes égés érhető el.

Ez a fejlett üzemanyag-befecskendezési rendszer a turbófeltöltővel párosítva teljes mértékű kompatibilitást szavatol az optimalizált geometriájú szívótorkok révén elért, fokozott örvénylés, valamint a turbónyomás-szabályozás között.

A vízhűtésű hengerfejbe négy-a-kettőbe leömlőt integráltunk. A leömlőn szívási, illetve sűrítési ütemük szerint párosítva osztozik a négy henger. A kiemelkedő hatásfokú, ikeráramú (twin-scroll) turbófeltöltővel összhangban működő, innovatív leömlő megelőzi az egyes hengerekből kiáramló kipufogógázok interferenciáját; így a lehető legszélesebb fordulatszám-tartományban biztosít kiemelkedő forgatónyomatékot.

A közvetlenül a motorblokkra szerelt, vizes köztes töltőlevegőhűtő jelentős mértékben csökkenti a turbófeltöltő után a motorba szívott levegő térfogatát, ami minimális turbólyukat és ezáltal fokozott gázreakciót eredményez.

Maga a turbófeltöltő aktív megkerülőszelepet alkalmaz. Csekély terheléses üzemben nyit a szelep, ilyenkor csökken a leömlőben a nyomás, és ezzel mérséklődnek a szivattyúzási veszteségek, így javul az égési hatásfok.

A motor emellett változó szelepvezérlést (a kipufogó oldalon VVT-i, a szívón pedig VVT-iW rendszert) alkalmaz. Ez a megoldás az intenzív csúcsteljesítményt a teljes fordulatszám-tartományban optimalizált forgatónyomaték-leadással párosítja, ugyanakkor a motor indításkor Otto-ciklusban üzemelhet, később mégis a takarékosabb Atkinson-ciklusba válthat át.

Nyolcfokozatú Sport Direct Shift automata sebességváltó

A 2,0 literes turbómotor az eredetileg a nagyteljesítményű RC F modell számára kifejlesztett, nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket.

A kormánykerékre szerelt váltófülekkel kézi üzemben is működtethető, kivételesen finoman és csendesen működő sebességváltó olyan különleges funkciókkal bír, mint a hegymeneti visszakapcsolás-szabályozás (Uphill Downshift Control), a visszakapcsolás reteszelés szabályozás (Downshift Lock-up Control), a lassítási torzulás reteszelés szabályozás (Deceleration Flex Lock-up Control), az üzemanyag-takarékos szabályozás (Power Saving Control), valamint a G AI-SHIFT Control váltóvezérlés, amely a sebességváltást a fellépő gyorsulási erőktől függően szabályozza.

A GS 200t Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszerének Sport állásában aktiválódó G AI-SHIFT Control vezérlés automatikus visszavált, ha a vezető kanyar előtt intenzíven lassít, ívmenetbn tartja a fokozatot, majd a kanyar kijáratánál azt a fokozatot választja, amelyben a vezető a legintenzívebb gázreakcióban részesülhet.

Kézi üzemmódban a sebességváltó nem csupán tartja a választott fokozatot, de a 3-8. fokozat-tartományban teljes áthidalással gondoskodik a közvetlen és gyors reakciókról.

GS 350AWD* - 3,5 literes V6-os benzinmotor összkerékhajtással –Az új GS 350 AWD 3,5 literes, V6-os benzinmotorját átdolgoztuk. A blokk minden fő komponense új fejlesztésű, így az optimalizált teljesítményhez kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás és csekélyebb károsanyag-kibocsátás társul.

A fejlett V6-os erőforrás olyan technológiákat alkalmaz, mint a D-4S közvetlen és szívótorok-befecskendezés; az intelligens változó szelepvezérlés (VVT-i) a kipufogó-, illetve köztes megállító mechanizmussal szerelt, széles tartományban üzemelő, intelligens változó szelepvezérlés (VVT-iW) a szívoldalon; vagy a tökéletesített gázhűtésű hengerek.

Az erőforrás legnagyobb teljesítménye 232 kW / 316 LE 6400/perc fordulatszámon, maximális forgatónyomatéka 380 Nm percenkénti 4800-as fordulatszámon. A GS 350 AWD álló helyzetből 6,3 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 190 km/óra, míg átlagos üzemanyag-fogyasztása 10,2 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 237g/km.

A ‘6 Super ECT’ szűken fokozott, hatfokozatú automata sebességváltó szekvenciális kézi üzemmóddal is rendelkezik. A váltómű egy sor modern megoldással - a gyorsabb váltásoktól kezdve a korábban aktiválódó nyomatékváltó áthidaláson át a visszaváltást kísérő gázfröccsig - támogatja a Drive Mode Select rendszer által kínált, vezető által választható üzemmódokat.

A GS 350 AWD elektronikus vezérlésű összkerékhajtási rendszere automatikusan változtatja az első és hátsó tengelyre jutó hajtóerő mértékét az 50:50-ről akár 20:80-ra, és ezzel minden menetkörülmények között jobb tapadást és kiemelkedő stabilitás biztosít.

*Magyarországon nem elérhető

MENETDINAMIKA

  • Fokozott karosszéria-merevség a szerkezeti ragasztók nagyobb arányú használatával, valamint pont-, lézeres és lézeres csavarhegesztésekkel
  • A tökéletesebb zaj- és rezgéscsillapítás (NV) csendesebb utasteret, a kedvezőbb aerodinamika jobb nagy sebességű stabilitást eredményez
  • Optimalizált felfüggesztés, kormányzás és fékrendszer a fokozott rugózási kényelem, a kimagasló dinamizmus és a pontos kormányérzet érdekében
  • A kiterjesztett tartományú Drive Mode Select rendszer új, testre szabható Customize állása a motor, a futómű és a légkondicionáló egyedi beállítását teszi lehetővé
  • A dinamikus hátsókerék-kormányzás (DRS) funkcióval felvértezett, exkluzív F SPORT futóműhangolást a Lexus dinamikus vezethetőségi rendszer (LDH) támogatja.

Fokozott karosszéria-merevség

Az új GS karosszériája az eddiginél is merevebb, köszönhetően a nagyobb számú (+188) ponthegesztésnek; a karosszériaelemek illesztésénél az eddiginél nagyobb arányban, mintegy 22 500 mm hosszon felhasznált szerkezeti ragasztóanyagoknak; a sűrűbben alkalmazott lézeres hegesztésnek, valamint az ajtónyílások mentén alkalmazott, 132 kiegészítő lézeres csavarhegesztésnek.

Mindezen megoldások együttesen tovább javították a rugózási komfortot, míg a jármű az eddigieknél is precízebben reagál a kormányparancsokra.

Tökéletesebb zaj- és rezgéscsillapítás (NV), kedvezőbb aerodinamika

A Lexus GS szedán eleve kivételesen jó zaj- és rezgéscsillapítási (NV) jellemzőit még tovább tökéletesítettük a motorburkolat felső részén alkalmazott, kiegészítő zajszigeteléssel, ami még csendesebbé tette az utasteret.

A GS 200t esetében az első futóműben, a bal és jobb oldali, kettes számú felfüggesztési elemek között csillapító elemet építettünk be. Ez nem csupán a menetstabilitásra van kedvező hatással, de a karosszéria alapjárati rezgéseit is csillapítja, és még csendesebbé teszi az utasteret.

A jelenlegi GS szériánál vezettük be az aerodinamikai csillapítás fogalmát, amely merőben újszerű módon közelíti meg a karosszéria körül áramló levegő kezelésének a feladatát. A koncepció lényege, hogy a légáramlatot minél közelebb vezetjük a karosszériához, és annak szabályozásával befolyásoljuk a gépkocsi viselkedését, ezzel javítva annak menetstabilitását.

Ennek a különleges aerodinamika koncepciónak a továbbfejlesztéseként az új GS első lökhárítójának az alsó élét 10 mm-rel előrébb hoztuk. Ezzel oly módon változik meg a jármű alatt áramló levegő mennyisége, ami még inkább hozzájárul a gépkocsi stabilizálásához.

Optimalizált felfüggesztés, kormánymű és fékrendszer

Az új GS kettős keresztlengőkaros első és multilink hátsó felfüggesztése a Lexus legendás rugózási kényelmét kiemelkedő dinamizmussal és kormányérzettel párosítja, kiemelt figyelmet fordítva a jármű hátuljának stabilitására.

Optimalizáltuk az első és hátsó felfüggesztés csavarrugóinak a jellemzőit, a lengéscsillapítók dugattyújának az alakját, valamint az első kanyarstabilizátor alakját és rugójellemzőit. Mindezen módosítások nyomán még tovább javult a rugózási komfort és a menetstabilitás.

A változó geometriájú kormánymű (VGRS) nélküli, hátsókerék-hajtású GS modellek elektromos szervokormányát (EPS) áthangoltuk. Eltávolítottuk a köztes kormányoszlop csillapítását. Ezzel megnöveltük a szerkezet merevségét, ezáltal javítva a közvetlen kormányreakciókat.

Az új GS nagyteljesítményű, fáradásra nem hajlamos fékrendszerét 17 colos első és hátsó féktárcsák alkotják. A benzinmotoros modellek fékszervójának karakterisztikáját úgy optimalizáltuk, hogy jobb pedálérzetet, ezáltal fokozott fékerőt és adagolhatóságot biztosítsanak.

gs-450h-hatul

Adaptív változó futómű (AVS) rendszer

Az új GS modellcsalád Luxury felszereltségű, illetve F SPORT kivitelű tagjaihoz rendelhető adaptív változó futómű (AVS) rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető kétféle lengéscsilllapító-beállítás között válasszanak: az ECO / NORMAL / SPORT S állás a mindennapi, kényelmes közlekedésre szolgál, míg az SPORT S+ üzemmód a karosszériadőlés szabályozása, valamint a még pontosabb kormányreakciók révén segíti a precíz kanyarvételt.

A vezető által kiadott utasításoktól, a karosszéria kimozdulásaitól, valamint az útfelület minőségétől függően az AVS automatikusan módosítja mind a négy kerék felfüggesztésének a jellemzőit, külön-külön aktiválva a változtatható csillapítású lengéscsillapítókat, ezzel a legkülönfélébb specifikus futóműszabályozási funkciókat töltve be.

Amennyiben a vezető az AVS rendszer SPORT S+ állását választja, automatikusan megnő a különbség az ívbelső és -külső lengéscsillapítók karakterisztikája között, így ívmenetben csökken a karosszéria oldaldőlése. Ezzel egyidőben a VGRS automatikusan mintegy 10 százalékkal csökkenti a kormánymű áttételét, míg az elektromos szervorkormány hozzávetőlegesen 4 százalékkal megnöveli a rásegítési nyomatékot.

Ezek a módosítások együttesen minimalizálják az oldaldőlést, elősegítik a pontosabb vezethetőséget, valamint optimalizálják a kormányzást, így a tökéletes sportszedánhoz méltó vezetési élményt biztosítanak. Az AVS rendszert teljesen integráltuk az alábbiakban részletezett, kiterjesztett üzemi tartományú Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszerbe

Kiterjesztett üzemi tartományú Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszer

Az új GS módosított Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszere a különböző funkciók eddigieknél szélesebb körét kínálja. A rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető válasszon az ECO, NORMAL, SPORT (AVS rendszerrel szerelt modelleken SPORT S és SPORT S+ funkcióval kiváltva), illetve az újonnan bevezetett CUSTOMIZE üzemmódok között, maximalizálva járműve környezetvédelmi képességeit, illetve menetdinamikai jellemzőit.

ECO üzemmódban automatikusan úgy módosul a motorteljesítmény és a fojtószelep nyitása, ami minden körülmények között az üzemanyag-takarékosságot támogatja. A légkondicionáló rendszer hőmérsékleti és befúvási jellemzőit szintén a fentiekkel összehangolva módosítja a rendszer; a csökkentett fűtő- és hűtőkapacitás révén pedig tovább csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás.

SPORT vagy SPORT S üzemmódban a rendszer úgy optimalizálja a motorteljesítményt és a fojtószelep nyitását, hogy köztes nyitásnál minél intenzívebb legyen a teljesítményleadás; módosítja az automataváltó kapcsolási pontjait, továbbá csökkenti az elektromos szervokormány (EPS) által nyújtott rásegítés mértékét. Ezek a változtatások együttesen rendkívül robbanékony gyorsítóképességet és sportos kormányérzetet biztosítanak, ezáltal pedig dinamikusabb, magával ragadóbb vezetési élményt tesznek lehetővé.

A váltókar M állásában a vezető teljes mértékben maga szabályozhatja a váltó működését, a fokozatokat a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel választva ki. A gyors felkapcsolásoknak, valamint a visszaváltáskor akalmazott gázfröccsnek köszönhetően az ügyfelek az új GS által kínált legközvetlenebb, legsportosabb vezetési élményben részesülhetnek.

Az AVS rendszerrel felszerelt GS modelleken elérhető SPORT S+ üzemmód a SPORT vagySPORT S üzemmódban rendelkezésre álló, fokozott motorteljesítményt az integrált járműdinamikai vezérlőrendszer (5. generációs VDIM) összehangolt szabályozásával párosítva kínálja, beleértve az adaptív változó futómű (AVS), az elektromos szervokormány (EPS), valamint - a Lexus Dynamic Handling (LDH) rendszerrel felszerelt F SPORT kivitelek esetében - változó áttételezésű kormánymű (VGRS) és a dinamikus hátsókerék-kormányzás (DRS) rendszerek vezérlését.

SPORT S+ üzemmódban automatikusan megnő a különbség az ívbelső és- külső lengéscsillapítók karakterisztikája között, így ívmenetben csökken a karosszéria oldaldőlése.  Ezzel egyidőben a VGRS csökkenti a kormánymű áttételét, míg az elektromos szervorkormány változó áramlásszabályozási rendszere (VFC) megnöveli a rásegítési nyomatékot. Mindezen beállítások együttesen mérséklik a karosszéria oldaldőlését, precízebbé teszik a vezethetőséget, és optimális kormányérzetet biztosítanak, így a vezetőnek tökéletesebb menetteljesítményben lehet része.

Az AVS rendszerrel felszerelt kiviteleken elérhető CUSTOMIZE üzemmódban a felhasználó szabadon, egymástól függetlenül állíthatja be a hajtáslánc, a futómű és a klímaberendezés paramétereit az EMV multimédiás monitoron megjelenő üzemmód testre szabási képernyőn keresztül. Így akár olyan kombinációk is megvalósíthatók, amelyek az egyéb üzemmódokban nem érhetők el.

Az új GS vezetője az eddigieknél is szélesebb tartományban igazíthatja járművét saját vezetési stílusához, és ezzel párhuzamosan a műszerfal megvilágítása is módosul: ECO üzemmódban megnyugtató kék, míg SPORT / SPORT S, illetve SPORT S+ üzemmódban piros fényű a műszerfal. A GS 300h és GS 450h modellek esetében SPORT vagy SPORT S üzemmód választásakor a műszerfali teljesítménymutató automatikusan fordulatszámmérőre változik.

Eco Driving kijelző

Az új GS benzinmotoros változatain is elérhető Eco Driving kijelző segít a vezetőnek a lehető legtakarékosabb gázadagolás elsajátításában. Amennyiben a vezető környezetbarát módon közlekedik, kigyullad az Eco Driving jelzőfény, továbbá az Eco Driving kijelző képernyőn megjelenik, hogy milyen tartományban gazdaságos a gázpedál-kezelés. Amennyiben a gázpedál működtetésre kilép ebből a tartományból, a kijelző jobb széle elkezd villogni.

F SPORT MENETDINAMIKA

Az F SPORT modellek áthangolt első és hátsó futóműve révén még inkább érvényesülnek az adaptív változó felfüggesztési rendszer (AVS) képességei, a korlátozott karosszériadőlés és a közvetlenebb kormányreakciók fokozott dinamikai képességekkel ruházzák fel a gépkocsit.

Az első és hátsó lengéscsillapítók módosított beállításai optimalizált AVS csillapítás-szabályozást eredményeznek, míg a kis viszkozitású olaj alkalmazása csökkenti a súrlódást, és ezáltal a lengéscsillapító hatékonyabb működését teszi lehetővé. Ezen túlmenően a hátsó lengéscsillapítók felső bekötési pontját még hátrébb helyeztük, míg az alsó persely nagyobb és merevebb lett.

Mindezen módosításoknak köszönhetően az AVS rendszer maximális mértékben képes kontrollálni a karosszéria oldaldőlését, és ezzel javítva a jármű kormányreakcióit, ami fokozott dinamizmust és intenzívebb vezetési élményt eredményez.

A hátsókerék-hajtású F SPORT modellek emellett a még intenzívebb lassítóképességet eredményező nagyobb, 18 colos első féktárcsákat kaptak.

A Lexus Dynamic Handling (LDH) menetdinamikai rendszer

A GS 350 AWD és GS 450h modellek F SPORT változataihoz megrendelhető a Lexus Dynamic Handling rendszer; ezzel a GS 450h az első és egyetlen olyan hybrid gépkocsi a világon, amely integrált összkerék-kormányzási rendszert kapott.

Az élvonalbeli technológiát alkalmazó Lexus Dynamic Handling rendszer a dinamikus hátsókerék-kormányzási rendszert (Dynamic Rear Steering, DRS), a változó áttételű kormányművet (Variable Gear Ratio Steering, VGRS) és az elektromos szervokormányt (EPS) integrálva az első- és hátsókerék-kormányzás minden aspektusát képes befolyásolni, és ezzel dinamikus, precíz, magabiztos vezethetőséget ér el, amely közvetlenebb módon reagál a vezető parancsaira.

A gépkocsi sebessége, a kormányzási irány, valamint a vezető által kiadott utasítások alapján az LDH mind a négy keréknél kiszámítja az optimális bekormányzási szöget. Az elülső VGRS és a hátsó DRS rendszerek alkalmazása révén a Lexus Dynamic Handling rendszer képes egymástól függetlenül szabályozni az első, illetve a hátsó kerekek kormányzási szögét, ezzel nagymértékben javítva a közvetlen irányváltást, a hátsó kerekek tapadását, a jármű stabilitását, valamint általános kanyarvételi képességét. 80 km/óra alatti sebességeknél az LDH egymással ellentétes irányba fordítja el az első és hátsó kerekeket, míg nagyobb menetsebességnél mind a négy kerék ugyanabba az irányba fordul.

FEDÉLZETI TECHNOLÓGIÁK

  • Továbbfejlesztett Remote Touch kezelőfelület (RTI) 12,3 colos képátlójú, teljes képernyős megjelenítésű funkcióval rendelkező multimédia monitorral
  • Kiterjesztett funkcionalitású head-up kijelző (HUD), amely a Lexus Safety System + rendszer adatait is képes megjeleníteni
  • Tökéletesített háromzónás, S-Flow klímaberendezés a Drive Mode Select üzemmód-beállító rendszer Customize állásából szabályozható beállításokkal, valamint 'nano' légtisztító technológiával
  • Kiemelkedő minőségű audiorendszerek, köztük a 17 hangszórós Mark Levinson® Premium Audio berendezés Clari-Fi MP3-lejátszás technológiával

Továbbfejlesztett Remote Touch kezelőfelület (RTI) 12,3 colos multimédia monitorral

A Lexus Remote Touch (RTI) multifunkciós kezelőfelülete rendkívüli módon felhasználóbarát és könnyen kezelhető. A rendszer a világ legnagyobb fedélzeti multimédiás kijelzőjéhez csatlakozik: a 12,3 colos színes LCD EMV monitor ultraszéles 24:9 képformátumot kínál.

Az RTI rendszer haptikus visszajelzésű csúszó vezérlő egységet alkalmaz: a síkban elcsúsztatható kezelőszerv a számítógépes egerekhez hasonlóan működik, így lehetővé teszi, hogy a felhasználók gyorsan és könnyedén navigáljanak a monitoron.

Az Enter (Bevitel) funkció a kezelőszerv megnyomásán túl mostantól az annak mindkét oldalán megtalálható gombok segítségével is működtethető. A Back (Visszalépés) funkciót az RTI kezelőegység előtt elhelyezett, külön gomb támogatja.

A teljes képernyős megjelenítés (pl. navigációs rendszer) mellett az EMV monitor mérete azt is lehetővé teszi, hogy egyszerre két információtípus is megjelenjen a képernyőn, mint pl. a térkép és az audiorendszer, az éjszakai nézet és a térkép, vagy a navigációs beviteli felület és a bejövő hívások.

Az új GS multimédiás rendszerei új képernyő-elrendezést és plusz funkciókat kínálnak. Az audio és rádió képernyőket újraterveztük, így azok jobban leolvashatók és könnyebben kezelhetők; immár összesen 72 adó tárolható el a memóriában, valamint a rendszer kiegészült egy DAB digitális vevővel is.

Egy gyors elérési menüvel és a főmenűvel egészült ki a hangfelismerő funkcióhoz tartozó képernyő, míg a mobiltelefon kihangosító menüt a kényelmesebb használatot elősegítő gyorstárcsázó funkcióval bővítettük.

Kiterjesztett funkcionalitású head-up kijelző

A GS head-up kijelzőjéről a vezető anélkül olvashatja le az alapvető menetadatokat, hogy tekintetét le kellene vennie az útról. A szélvédő szendvics-szerkezetébe beépített, ék alakú PVC film egyrészt tisztább képmegjelenítést eredményez, másrészt megelőzi a szellemkép-vetítést.

A HUD rendszer maximális fényereje a korábbi 8000-ről 10 000 kandela/m2-re nőtt, és ehhez igazodva módosították a kontraszt arányt is, így a rendszer leolvashatósága kiemelkedő mértékben javult.

A már jelenleg is megjelenített menetsebesség, audio és navigációs adatok, ECO kijelző, fordulatszámmérő (Sport üzemmódban), valamint fokozatkijelző mellett a HUD rendszer mostantól a Lexus Safety System + rendszerhez kapcsolódóan, még szélesebb körben jelenít meg adatokat.

A kijelzőn ennek értelmében megjelennek az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) az aktív sebességtartó automata (ACC), a fejlett sávtartó asszisztens (A-LKA) és a jelzőtábla-felismerő rendszer (RSA) adatai.

Tökéletesített S-Flow klímaberendezés 'nano' technológiával

Az új GS S-Flow háromzónás klímaberendezése a korábbinál könnyebb, csendesebb és jobb hatásfokú kompresszort alkalmaz. A rendszer újdonsága az egyedileg szabályozható befúvási sebesség: a Drive Mode Select rendszer CUSTOMIZE állásában a felhasználók választhatnak a gyors, normál vagy ECO befúvás között.

Az S-Flow technológia optimális utaskomfortot tart fenn, jelentősen csekélyebb energiafogyasztás mellett. A berendezés érzékelők segítségével észleli, ha van valaki az első utasülésen, vagy a hátsó üléseken. Ha nincs, a rendszer automatikusan lezárja a használaton kívüli ülésekhez vezető befúvónyílásokat.

A rendszer minden egyes üléshez egyedileg állapítja meg a szükséges befúvandó légmennyiséget, a hőmérséklet és légmennyiség szabályozás (TAO) segítségével. Nagy hőterhelés esetén (lehűtés nyáron, felfűtés télen) a légkondicionáló az egész utastérben működik, hogy minél gyorsabban elérje a kívánt beltéri hőmérsékletet.  Miután a belső hőmérséklet stabilizálódott, a rendszer kizárólag a foglalt üléshelyekkel foglalkozik.

A TAO vezérléssel kívül többrétegű, alul és felül külön-külön szabályozható légkeveréses technológiát alkalmazva teremtünk a vezetőre, az első utasra, illetve a hátsó utasokra szabott, egyedi környezetet. A rendszer kétlépcsős belső/külső levegő-szabályozás funkcióval is bír, amely az ablakok párásodásának megelőzése érdekében eleve csökkentett páratartalmú levegőt juttat be az utastér felső részébe.

A 'nano' légtisztító technológia automatikus 20-50 nanométeres átmérőjű nanorészecskéket (vízmolekulába burkolt, negatív töltésű ionokat) bocsát a levegőbe a vezető oldali műszerfali légbeömlőn keresztül. A nanorészecskék hozzákapcsolódnak a levegőben lebegő egyéb részecskékhez és molekulákhoz; és ezáltal egyszerre tisztítják és szagmentesítik a levegőt. Emellett megszabadítják az üléseket és a tetőkárpitot a kellemetlen illatoktól.

gs-450h-utaster

Kiemelkedő audiorendszerek

Az új GS modellcsalád tagjai kétféle, kiemelkedő minőségű audiorendszerrel szerelhetők fel, amelyek páratlan teljesítményt és tiszta hangzást biztosítanak.

Az alapkiépítésű rendszer az élethű, kristálytiszta hangvisszaadás új generációját képviseli a Lexus audiorendszerek sorában. Teljesen digitális, Class-D erősítője gyakorlatilag torzításmentes hangzást biztosít, minimális feszültségesés mellett. A részletgazdag erősítés nyomán létrejött természetes dinamikát és telt hangzást tökéletes hanghűséggel adja vissza a 12 hangszórós rendszer.

A 17 hangszórós Mark Levinson® Premium audiorendszer a csúcskategóriás otthoni zenei rendszerekből ismerős technolgiákat alkalmazva kínál a hangversenytermi, élő előadásokhoz mérhető, kimagasló hangminőséget. A rendszer Generation III ML5 erősítője összesen 700 W teljesítményt biztosít, mindössze 6,5 amper áramfogyasztás mellett.

A rendszer újdonsága a Clari-Fi visszajátszási technológia, amely ellensúlyozza a magas frekvenciák és a részletgazdagság elvesztését, amire digitális zenei lejátszók, illetve tömörített zenei források alkalmazásakor kerülhet sor, és az eredeti felvétel minőségéhez közelebb álló, tisztább, teltebb hangzást biztosít.

Mind a 17 hangszóró az azonos energiafelhasználás mellett kétszer akkora hangerőre képes GreenEdgeTM energiatakarékos technológiát alkalmazva. A GreenEdgeTM technológia a hagyományos rendszereknél szélesebb frekvencia-tartományt fed le, ami nagyobb dinamikai tartományt eredményez.

A rendszer öt darab 90 mm-es GreenEdgeTM Unity hangszóróból áll; ezekben a közép- és magashangszórók egyazon koaxiális szerkezetben helyezkednek el. Az öt Unity hangszórót úgy helyeztük el az utastérben, hogy az első és hátsó utasok egyaránt harmonikus hangszínnek örvendhessenek, ami a térhatású, jól definiált hangzás, a légkör és a hangminőség merőben új szintjét eredményezi.

BIZTONSÁG

  • Továbbfejlesztett aktív biztonsági funkciók, köztük az új Lexus Safety System + rendszer
  • Ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) minden sebességtartományban üzemelő, aktív sebességtartó automata, csóválásra figyelmeztető rendszerrel kiegészített, fejlett sávtartó asszisztens (A-LKA); jelzőtábla-felismerő rendszer (RSA), adaptív távfény (AHB) és automatikus távolságifény-vezérlés (AHS)
  • 5. generációs integrált járműdinamikai vezérlőrendszer (VDIM)
  • Opcióként hátsó keresztirányú forgalomfelügyelettel (RCTA) kiegészített holttérfigyelő rendszer (BSM) rendelhető, míg az abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer (TPSW) az alapfelszerelés részét képezi
  • Továbbfejlesztett passzív biztonság: félátfedéses ütközés esetén tökéletesebb energiaeloszlatás, 10 db (SRS) légzsák

AKTÍV BIZTONSÁG

Lexus Safety System +

A Comfort Plus Safety, Luxury és F SPORT kivitelű GS modelleken alapfelszerelés a Lexus Safety System + elnevezésű, újonnan kifejlesztett aktív biztonsági csomag, amely a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni azok következményeit.

A kamerát és milliméteres hullámhosszú radart együttesen alkalmazó, ezáltal fokozott észlelési képességgel felvértezett Lexus Safety Sense + rendszer a következő funkciókat tartalmazza: ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) gyalogosvédelmi funkcióval, minden sebességtartományban üzemelő, aktív sebességtartó automata, csóválásra figyelmeztető rendszerrel kiegészített, fejlett sávtartó asszisztens (A-LKA); valamint vagy automatikus távolsági világítás (AHB), vagy automatikus távolságifény-vezérlés (AHS) technológia. Mindezeken túl az új GS jelzőtábla-felismerő rendszert (RSA) is kapott.

A mintegy 10 km/órától a jármű végsebességéig aktív, ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS)észleli a GS előtt haladó járműveket, és csökkenti a ráfutásos ütközés kockázatát. Amennyiben fennáll az ütközés veszélye, a PCS rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen, valamint ezzel egy időben előkészíti az ütközést megelőző vészfékrásegítő rendszert, hogy amint a vezető a fékre lép, a lehető legnagyobb fékerőt tudja biztosítani.

Ezeken felül a PCS szorosan együttműködik a modell 5. generációs integrált járműdinamikai vezérlőrendszerébe beépített, változó áttételezésű kormányművel (VGRS) és dinamikus hátsókerék-kormányzás (DRS), így a gépkocsi pontosabban képes reagálni a vezető vészhelyzeti elkerülő kormánymozdulataira, javítva az akadály elkerülésének az esélyét.

Amennyiben a vezető nem reagál kellő időben, a rendszer automatikusan fékezni kezd, és mintegy 40 km/órával csökkenti a sebességet, vagy akár teljesen megállítja a gépkocsit, ezzel elkerülve az ütközést vagy mérsékelve annak következményeit.

Mivel a PCS rendszert kamerával és milliméteres hullámhosszon dolgozó radarral is felszereltük, az a potenciális gyalogosgázolás veszélyét is képes felismerni. Ilyenkor 10-80 km/óra sebességkülönbség esetén üzembe lép az automatikus vészfékrendszer, amely mintegy 30 km/órával képes mérsékelni a jármű sebességét.

minden sebességtartományban üzemelő távolságtartó tempomat rendszer segít a vezetőnek a biztonságos követési távolság tartásában. A rendszer képes megkülönböztetni egymástól a közvetlenül a Lexus GS előtt, illetve a szomszédos sávban haladó járműveket. Szükség esetén automatikusan lelassítja a GS-t, igazodva az elöl haladó jármű sebességéhez, majd ha ismét tiszta az út, visszagyorsít az eredetileg beállított sebességre.

Azáltal, hogy az előre tekintő kamerát és a milliméteres hullámhosszon működő radart egyaránt alkalmazva észleli a sávba besoroló, vagy éppen azt elhagyó járműveket, a rendszer nem csupán finom lassításokkal és gyorsításokkal képes tartani a kívánt sebességet, de erre a teljes sebességtartományában képes, beleértve a teljes megállást is. Miután az elöl haladó jármű megállt, majd újra elindult, a GS vezetőjének nincs más dolga, mint finoman megérinteni a gázpedált, és a rendszer máris ismét aktívan követi az előtte lévő gépkocsit.

A minden sebességtartományban üzemelő, aktív sebességtartó automata bekapcsolt állapotában aktív, fejlett sávtartó asszisztens (A-LKA) a sávból történő kilépés megakadályozásához szükséges kormányzásban segít a vezetőnek. A rendszer minimális üzemi sebességhatárát lejjebb szállítottuk, az megközelíti a teljes megállást.

Az A-LKA rendszer részét képező Csóválásra figyelmeztető rendszer egyszerre figyeli a jármű sávon belüli pozícióját, valamint a vezető által adott kormányparancsokat, és ezek alapján felismeri az olyan jelenségeket, amelyek a vezető álmosságára vagy figyelemzavarára utalnak, és ilyenkor a multi-információs kijelzőn megjelenő fényjelzéssel, illetve figyelmeztető hangjelzéssel emlékeztetik a vezetőt a veszélyhelyzetre.

A Comfort felszereltségi szinten feláras opcióként elérhető adaptív távfény rendszer (AHB) éjjel is kiváló látási viszonyokat biztosít. A rendszer észleli a szembejövő gépkocsik fényszóróját, illetve az előttünk azonos irányban haladó gépkocsik hátsó helyzetjelzőjét, és automatikusan úgy vált át a távolsági és tompított világítás között, hogy ne vakítsa el a másik autó vezetőjét.

Az automatikus távolságifény-vezérlés automatikusan kitakarja a fénycsóva azon részeit, amelyek közvetlenül a közeledő vagy előttünk haladó gépkocsira esnének. A rendszer révén gyakrabban használhatjuk a távolsági fényt, ami lehetővé teszi, hogy korábban észleljük a gyalogosokat és akadályokat.

jelzőtábla-felismerő rendszer mindenkor optimálisan tájékoztatja a vezetőt, még akkor is, ha véletlenül elkerülte a figyelmét egy közúti jelzőtábla. A rendszer képes felismerni a sebességkorlátozást, az előzési tilalmat jelző táblákat, valamint az útminőségre figyelmeztető, vagy autóút- és autópálya jelzőtáblákat.

A vezető a kormánykeréken található kezelőszervekkel válthat át a multi-információs kijelző különböző RSA képernyői között: az Állandó megjelenítés egyféle felismert táblát mutat meg, míg a Füles elrendezés egyszerre akár három táblát (pl. sebességkorlátozás, előzési tilalom, behajtási tilalom) is képes megjeleníteni

Aktív sebességkorlátozás, illetve előzési vagy behajtási tilalom észlelése esetén a rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha úgy észleli, hogy az túllépte az adott korlátozást, rossz irányból hajtott be az utcába, vagy megszegte az előzési tilalmat.

5. generációs integrált járműdinamikai vezérlőrendszer (VDIM)

A GS 450h F SPORT a Lexus egyedülálló, ultramodern integrált járműdinamikai szabályozás (VDIM) rendszerének ötödik generációját alkalmazva biztosít fokozott menetdinamikát, tapadást és járműstabilitást.

A VDIM a jármű minden pontján elhelyezett érzékelőktől gyűjtött, összetett adatokat felhasználva integrálja a GS aktív rendszereit - a blokkolásgátló fékberendezést (ABS), elektronikus fékerőelosztó rendszert (EBD), kipörgésgátlót (TRC) és menetstabilizáló rendszert (VSC) - az elektromos szervokormánnyal (EPS) és, - amennyiben a Lexus Dynamic Handling (LDH) rendszer beépítésre került -, az annak vezérlése alatt álló változó áttételezésű kormányművel (VGRS), adaptív változó felfüggesztéssel (AVS) és dinamikus hátsókerék-kormányzással (DRS).

Míg a VDIM az AVS és a VGRS összehangolt szabályozásával képes korlátozni a jármű megpördülését és oldaldőlését, az 5. generációs rendszer az LDH rendszert is magába foglalja. Ez lehetővé teszi, hogy befolyásolja mind a négy kerék kormányzási szögét, és az így elért, optimális csúszási szög révén szabályozza a gépkocsi oldalirányú mozgását olyan esetekben, amikor például kanyarodás során fellép az alul- vagy túlkormányzottság veszélye, vagy amikor a bal és jobb oldalon eltérő tapadási együtthatójú felületen fékezünk.

A jármű mozgását befolyásoló minden komponens - beleértve a motor forgatónyomatékát, a fékeket és a kormányművet - integrált szabályozása révén a VDIM nem pusztán a fékek, valamint a menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszerek működtetését optimalizálja, hanem a jármű általános kinetikus teljesítményét is képes javítani.

Ezen túlmenően, miközben egy hagyományos aktív biztonsági rendszer közvetlenül azt követően aktiválódik, hogy a gépkocsi átlépte saját menetdinamikai határait, a VDIM már azt megelőzően működésbe lép, hogy a gépkocsi elérné ezt a pontot. Ennek eredményeként megnőtt a gépkocsi dinamikai határtartománya, ugyanakkor ezen a tartományon a kevésbé agresszív beavatkozás révén finomabb viselkedést és ezáltal élvezetesebb vezethetőséget kínál a GS.

Hátsó keresztirányú forgalomfelügyelettel (RCTA) felszerelt holttérfigyelő rendszer (BSM) 

BSM rendszer hátrafelé mutató, milliméteres hullámhosszon működő radarral észleli a Lexus GS holtterében elhelyezkedő járműveket. A rendszer a megfelelő oldali külső visszapillantó tükörben felvillantja a BSM ikont, így figyelmeztetve a lehetséges veszélyhelyzetre a vezetőt. Amennyiben ezzel egyidőben működik az irányjelző, a BMS ikon villogni kezd.

Az RCTA rendszer a BSM rendszer radarjait felhasználva figyelmezteti a parkolóhelyről kitolató vezetőt, ha oldalról olyan gépjármű közeledik, amelyet sem a tolatókamera nem mutat, sem a külső visszapillantó tükrökben nem látható. Közeledő jármű észlelésekor a rendszer a külső tükrökben villogtatni kezdi a BSM ikonokat, figyelmeztető hangjelzést ad, valamint a műszerfali EMV monitoron jelzi, hogy melyik irányból közeledik gépjármű.

Abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer (TPWS)

A TPSW értesíti a vezetőt, ha a GS bármely abroncsában csökken a nyomás. A rendszer a multi-információs kijelzőn megmutatja mind a négy abroncs aktuális nyomását. Alacsony nyomásérték észlelése esetén a rendszer sárga színnel jeleníti meg az érintett abroncsot, valamint az aktuális (alacsony) nyomásértéket.

PASSZÍV BIZTONSÁG

Karosszéria-szerkezet

A Lexus különösen szigorú követelményeket támaszt gépjárműveinek más autókkal szemben mutatott ütközési kompatibilitásával kapcsolatban. Ezzel összhangban a megújult GS fejlesztése során konkrét igényként merült fel, hogy az autó optimális védelmi teljesítményt mutasson fel a teljes és félátfedéses frontális, oldalirányú, valamint ráfutásos ütközések során.

A nagy és ultra nagy szakítószilárdságú acélok karosszérián belül történő alkalmazása révén a vázszerkezet optimálisan vezeti és nyeli el a becsapódás során felszabaduló energiát. Ennek köszönhetően balesetben a lehető legcsekélyebb mértékben deformálódik az utascella, így megmarad az utasok túlélőtere.

A frontális, kis átfedéses ütközések során fellépő erők hatásos eloszlatását szolgálja az a csúszó távtartó, amely az első hossztartó külső felét érő erőhatást közvetlenül a karosszériára vezeti át, míg a csavarodást megakadályozó utascella, illetve az A-alakú merevítés az első kerekek táján érkező ütközéstől óvja a bent ülőket.

Kiemelt figyelmet szenteltünk az oldalirányú ütközés elleni védelemnek: ultra nagy szakítószilárdságú acélt használtunk a küszöb külső merevítésénél, vastagabb lemezből készítettük el a hátsó ajtó oldalütközés elleni védőbetétjét, míg a B-oszlop melegen sajtolt acéllemezből készült.

Az eljárás során az acél sajtolásával egyidejűleg megy végbe a hevítés és a hűtés. Ez egyszerre teszi lehetővé a hideg sajtolással nehezen kialakítható idomok létrehozását, illetve fokozza az anyag szerkezeti szilárdságát.

Gyalogosvédelem

Az új GS első lökhárítóját, motorburkolatát és hullámlemez motorházfedelét úgy alakítottuk ki, hogy a lehető legtökéletesebb védelmet biztosítsák a gyalogosok számára egy esetleges gázolás során.

A hullámlemezből készült motorházfedél peremmagasságát és emelkedését új, vékonyabb kialakítás segítségével optimalizáltuk. A motorházfedél elülső szerkezete a gyalogosok combjával találkozva könnyen deformálódik, míg a motorházfedél és a fényszórók felső éle közötti hézag a fejet érő erőhatást hivatott csökkenteni.

Az első lökhárítóba integrált ütéselnyelő anyagok mérséklik a gyalogos lábszárát érő terhelést. Az elülső kerékívek új szerkezete ugyancsak a fejsérülések enyhítését szolgálja.

A motorburkolat könnyen deformálódó szerkezetű; az eltérő anyagvastagság programozott alakváltozást tesz lehetővé.

Légzsákok

Az új Lexus GS összesen tíz légzsákot kínál: két kétfázisú elülső légzsákot, vezető és utasoldali térdlégzsákot (utóbbi a kesztyűtartó ajtajában kapott helyet), első és hátsó oldallégzsákokat, valamint első és hátsó függönylégzsákokat

A vezető és utasoldali, változó nyitási erejű légzsákok működését fejlett légzsákvezérlő rendszer szabályozza. A becsapódás súlyosságát szenzorok mérik fel, ebből meghatározva a légzsákok nyitásának szükséges erejét.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER