Címkék: . terepjáró | Lexus | Lexus NX | szabadidőautó

2014. október 12. vasárnap, 10:06

 

A Lexus NX a márka első modellje a prémium középkategóriás szabadidőjárművek kategóriájában. A típust a „prémium városi sportfelszerelés” koncepció égisze alatt fejlesztették ki, párhuzamot vonva közte és az élvonalbeli sportórák, kerékpárok vagy sportruházat között. Az eredmény: egy provokatív, érzelmekben gazdag formavilág, amely egy új ügyfélkört: az aktív életet élő, nagyvárosi vásárlókat szólítja meg.

A közepes méretű szabadidőjárművek kategóriája az egyik leggyorsabban növekvő, legélesebb versenyt felmutató szegmens a piacon. A középkategóriás szabadidőjárművek iránti globális kereslet az elmúlt hét évben csaknem meghétszereződött, a várakozások szerint 2015-re eléri az évi egymillió darabot.



A Lexus az RX 1998-as bevezetésével úttörő szerepet játszott a prémium szabadidőjárművek szegmensében. Ezt követően, a GX és az LX bevezetésével a vállalat irigylésre méltó hírnevet vívott ki magának, és új mércét állított a minőség, a kifinomult formatervezés és a fejlett technológiák terén a prémium szabadidőjármű és terepjáró szegmensekben.

Formatervezés
Az NX, melynek formatervében egyértelműen felismerhető a 2013. évi Frankfurti és Tokiói Autószalonokon bemutatott LF-NX tanulmányautó hatása, a Lexus formanyelvének legújabb, legprogresszívebb megnyilvánulását testesíti meg.

Az első hűtőmaszk egyedi kialakítása és az előretolt utasfülke által meghatározott, mélyre húzódó sziluett agresszív, látványos külső megjelenést eredményez. A szabadidőjármű kifejezetten erőteljes fellépése fiatalabb, a divat iránt fogékony ügyfelek új generációját vonzza a Lexus márkához.
Az NX emellett a helykínálat és a csomagszállítás terén különösen praktikus megoldásokkal szolgál.

Ügyfélcentrikus innovációk
Olyan technológiákról van szó, mint a hordozható elektronikus berendezésekhez, például mobiltelefonokhoz kifejlesztett, vezeték nélküli töltőtálca; az első ízben alkalmazott, új generációs, érintésérzékeny Lexus Remote Touch kezelőfelület, a 360 fokos panoráma kamerarendszer, a továbbfejlesztett, turbónyomás-mérővel és a Lexusnál első ízben alkalmazott gyorsulásmérővel felszerelt multi-információs kijelző, vagy a 6,2 colos head-up display.

Menetdinamika, hajtásláncok
A korábban dízelmotorok uralta piaci szegmensben látványosan nyilvánul meg a Lexus által a szabadidőjármű-vásárlóknak kínált kimagasló szintű kifinomultság, mint a modern hibrid hajtáslánc-technológiák bevezetésében. Ennek első képviselője a forradalmian új RX 400h volt 2005-ben. Ezt követte 2009-ben az RX 450h, majd most a vadonatúj NX 300h.

Az NX 300h különösen takarékos üzemű hibrid hajtáslánca 116 gramm széndioxidot bocsát ki kilométerenként, az összesített rendszerteljesítmény 197 lóerő.

Az erőforráshoz társítható első-, illetve összkerékhajtás. Az NX 300h-t úgy tervezték, hogy magával ragadó vezetési élményt és kiemelkedő rugózási komfortot nyújtson, takarékos üzem mellett.

Az F SPORT kivitel agresszívabb és merészebb megjelenését az exkluzív F SPORT kiegészítőknek és karosszériaelemeknek köszönheti. A sportos lengéscsillapítóknak köszönhetően a modell a menetdinamikai terén is többet kínál.

Biztonsági csomag
A Lexus fejlett aktív, passzív és megelőző biztonsági technológiáival a biztonság és a vezetőtámogatás terén is új mércét állított a szabadidőjárművek és terepjárók osztályában.

Az új NX a Lexus legmodernebb biztonsági rendszereit kapta meg, köztük a fejlett ütközésmegelőző biztonsági rendszert (PCS), a jármű stabilitás-vezérlést (VSC), a teljes sebességtartományban aktív adaptív sebességtartó automatát (ACC), a sávelhagyást gátló rendszert (LKA), a holttérfigyelőt (BSM), az automatikus távolsági fény szabályozást (AHB) és a mögöttes keresztirányú forgalomfelügyeletet (RCTA).


 

Kilenc tény a Lexus NX-szel kapcsolatban
1. Ajtókilincs kialakítás: nincs látható kulcsnyílás – világújdonság a meghúzható kilincsek között
2. Motoros mozgatású hátsó ülés: a kategória első 40:60 osztású, motorosan lehajtható hátsó üléssora, amely a műszerfalról, a csomagtartóból, valamint az ülések oldaláról egyaránt működtethető.
3. Shimamoku fa: egy olyan fapolírozó eljárás, amely különleges, csiszolt fémhez hasonló felületet ad, hasonlót, mint amit a Yamaha legkiválóbb versenyzongoráin láthatunk: ez a kidolgozás megakadályozza, hogy a színpadi reflektorok fénye a felületről visszaverődve megzavarja a művészt. A Lexus a GS beltéri díszítőelemeinél és az LS kormánykerekénél alkalmazott először Shimamoku fabetéteket.
4. Vezeték nélküli töltőtálca: a középkonzolon kialakított tálcára elég ráhelyezni az okostelefont, és máris megkezdődik a töltés, vezeték csatlakoztatása nélkül.
5. 360 fokos panoráma kamerarendszer: úgy jeleníti meg az NX-et, mintha felülről szemlélnénk, így induláskor lehetővé teszi a környezet alapos ellenőrzését.
6. Érintésérzékeny Remote Touch kezelőfelület: a középkonzolon elhelyezett rendszer kényelmes és gyors hozzáférést biztosít a kiegészítő kezelőszervekhez, minimális figyelemelterelés mellett.
7. Mark Levinson prémium térhatású audiorendszer Clari-FiTM  technológiával - világújdonság az autóiparban. A rendszer kielemzi és feljavítja a digitális, tömörített zenei források minőségét.
8. Új generációs, lineáris szolenoid típusú adaptív szabályozható felfüggesztés: a lengéscsillapítás kifinomult szabályozását teszi lehetővé, a korábbinál több fokozattal, 9-től 30-ig.
9. Fejlett Pre-Crash ütközésmegelőző biztonsági rendszer (PCS) a teljes sebességtartományban működő, adaptív sebességtartó automatával (ACC): észleli, ha ütközés kockázata áll fenn az NX és egy előtte lévő tárgy között. Amennyiben a rendszer úgy ítéli meg, hogy az ütközés közvetlen veszélye fenyeget, működésbe hozza a PCS fékrendszert, ezzel elkerülve az ütközést, vagy fokozott mértékű lassítás révén enyhítve annak következményeit.


Formaterv és kialakítás
Az új Lexus NX formatervét alapvetően befolyásolták azok a 2013-as LF-NX tanulmányautók, amelyeket először a Frankfurti, majd a Tokiói autószalonon mutattak be, orrában a vadonatúj turbómotorral.

Külső formaterv
Nobuyuki Tomatsu, a külső formatervért felelős, vezető formatervező úgy álmodta meg az NX-et, hogy az a szabadidőjárművekre általában nem jellemző mozgékonyság érzetét közvetítse, miközben maradéktalanul megőrzi városi jellegét. Első pillantásra az agresszív formaterv egyszerre utal a modell funkcionalitására és teljesítményére.
Az NX alacsonyan húzódó tetővonala dinamikus, előretolt utasterű sziluettel párosul. Az oldalfal vonalából kiemelkedő, erőteljes kerékdobokat az orsó alakú hűtőmaszkból eredő vonalak integrálják a gyémántszerű karosszériával. Az NX a Lexus kínálatának legegyedibb, legagresszívabb orrkialakításával rendelkezik, látványos, orsó alakú hűtőmaszkját új LED-es fényszórók és LED-es nappali menetfények emelik ki. Az autó kecses profilját a hátrafelé eső tetővonal hangsúlyozza ki. A merész, hangsúlyos kerékíveket kitöltő, 17 vagy 18 colos kerekek az útra lapuló, izmos kiállással ruházzák fel az autót. A világ első olyan ajtókilincs-szerkezete, amelyet rejtett zárnyílással és beépített világítással szereltek fel, az aerodinamikus külső visszapillantó tükrökkel együtt még igényesebbé teszi a prémium NX lágy, lendületes vonalait. Az orsó alakú hűtőmaszk kialakítására rímelő L-alakú kombinált lámpatesteket találunk hátul, a formába harmonikusan illeszkedő, LED-es fényforrásokkal.

Aerodinamika
Az NX az aerodinamika és a formaterv optimális egyensúlyát valósítja meg. Kompakt méretei különösen nagy kihívást jelentettek az autó aerodinamikai fejlesztése során. A hátsó légterelő létfontosságúnak bizonyult a jármű faráról leváló légáramlatok elsimítása szempontjából; az intenzív szélcsatorna-tesztek eredményeit felhasználva a szárny kilépő élét finoman felkunkorították, ami nem csupán lenyűgöző formai elem, de az élvonalbeli, 0,32-es légellenállási mutató záloga is. Az első és hátsó kerékjáratokban elhelyezett légterelők, a hátsó padlóburkolat, valamint a hibrid erőforrás alsó burkolata mind új fejlesztés volt az NX számára. Az alsó motorburkolat alakja és anyagösszetétele egyszerre biztosít fokozott hőtartósságot és kiemelkedő aerodinamikát.

Fények és lámpatestek
A Lexusnál elsőként alkalmazott, csekély energiafelhasználású LED fényforrások kulcsfontosságú szerepet kaptak az NX formai célkitűzéseinek megvalósításában. A LED-ek gyorsabban aktiválódnak, ugyanakkor kevesebb energiát használnak fel. Az NX fedélzetén összesen 90 darab LED-del (fénykibocsátó diódával) találkozhatunk. Minden fényszóróban hat darab új, nagy fényerejű LED található, köztük három L-alakú tompított fényforrás. A nappali világításhoz 23 darab LED-et használtunk, további 16-16 darabot a kétoldali irányjelzőkhöz. A vastag belső lencsék látványos, kristályszerű csillogással ruházzák fel a lámpatesteket. Az NX emellett adaptív LED kanyarfényszórókat is kapott. Az irányjelző aktiválásakor automatikusan felgyullad két LED fényforrás, megvilágítva a kanyar ívét. A forradalmi világítástechnológia és a precíz gyártás különleges megjelenést kölcsönöz az NX hátsó lámpatestének: folytonos, egybefüggő fénysáv köti össze a karosszériát a csomagtérajtóval. A külső lencsénél alkalmazott, vastag falkialakítási technológia a belső fénytörő részletekkel párhuzamosan metszett kristályüveg lámpatest illúzióját kelti.

Ajtókilincs kialakítása
Az újonnan tervezett ajtókilincsen nem látható zárnyílás, ami világújdonság a húzva nyitható kilincseknél. A Lexus kidolgozott egy olyan szerkezetet, amely mindazonáltal szükség esetén lehetővé teszi a kulcs beillesztését. A kilincs felső éle mentén LED fényforrás rajzol ki hívogató fénysziluettet; ugyanez a LED világítja meg az ajtó előtti területet. A zökkenőmentes fogadtatásra törekvő Lexus szándékával összhangban a lámpa már akkor működésbe lép, amikor a vezető megközelíti az NX-et. Ugyanekkor az új Remote Touch kezelőfelület is fénybe borul a beltérben.

Külső visszapillantó tükrök
A közvetlenül az ajtóra szerelt, ezért szélesebb látómezőt biztosító, új kialakítású külső visszapillantó tükrök optimális hátsó kitekintést és mérsékelt szélzajt nyújtanak. A tükör és az autó közötti, zajt keltő örvénylést minimalizálták, az apró, rögzített háromszög-ablak a tükör előtt, oldalirányban biztosít optimális kitekintést.

Új színek
A Lexus NX palettáján egy új karosszéria árnyalat: a Sonic fehér szerepel. A Lexus GS-en bevezetett Sonic ezüst és az elsőként az IS-nél alkalmazott Sonic titánszürke után a Sonic fehér újabb Sonic színárnyalat a Lexus kínálatában, amely metál hatású csillogást kínál. A Sonic fehér ragyogóbb fényű, mint az eddig ismert legcsillogóbb, hagyományos fehér szín. A Sonic technológia kettéválasztja a festékréteget: az egyik réteg esztétikai, a másik funkcionális szerepet tölt be. Száradás után az esztétikai réteg korábbi vastagságának egyharmadára zsugorodik, ennek során a festékben foglalt mica részecskék összetömörülnek, ami erőteljes fényvisszaverő képességet és fény-árnyék hatásokat eredményez. A mica részecskék átlátszóak, ugyanakkor magas fényűek, ami markáns fényvisszaverődéseket és árnyékokat kelt. A kínálatban további négy, semleges színárnyalat: szaténezüst, higanyezüst, fekete és éjfekete szerepel, míg négy különleges tónus, a cseresznyepiros, a Sienna barna, ultrahang kék és a meteorkék inkább a fiatalabb, divatorientált városi ügyfélkör számára lehet izgalmas.

Exkluzív keréktárcsák
A Lexus vadonatúj könnyűfém keréktárcsákat fejlesztett ki az NX számára. Ezek más és más, fényes felületkidolgozást kínálnak, közös jellemzőjük a különlegesen kis tömeg. A vásárlók választhatnak a 17 colos, tízküllős keréktárcsa és kétféle 18 colos öntött alumínium ötvözet keréktárcsa között. Az utóbbiak közül az egyik háromdimenziós kerékagyat kapott, öt küllőjét U-alakú grafikus részlet díszíti. A másik dinamikus, háromdimenziós kialakításával és magas fényű, gépi megmunkálású, Y-alakú küllőivel hívja fel magára a figyelmet. A Lexus NX F Sport kétféle, egyedi keréktárcsával rendelhető. A 225/60R18 méretűnek új, fekete festése és magas fényű gépi megmunkálása kölcsönöz agresszív, sportos kiállást. A valamivel alacsonyabb profilú 235/55R18 kerék exkluzív, erősen kidolgozott, sötét prémium metál felület kidolgozást kapott.



Utastér
Tetsuo Miki, az NX belső kialakításáért felelős, vezető formatervező kezét az a cél vezérelte, hogy a „prémium városi sportfelszerelések” koncepcióját közvetlenül megidéző izgalommal vértezze fel az NX utasterét. Alapötlete az volt, hogy a nagyteljesítményű gép szerkezeti szépségét, luxust és funkcionalitást sugalló anyagokkal és textúrákkal elegyítse. Az új NX ergonomikus kialakítású, vezetőközpontú cockpitje hosszú távon is zavartalan koncentrációt és komfortot tesz lehetővé. A Lexus ember-gép interfész (HMI) technológiája az összes kapcsoló és vezérlőszerv gyors, ösztönös kezelését teszi lehetővé, ezzel minimalizálva a vezető figyelmét elterelő tényezőket. A Lexus NX belső kialakításában tükröződik a külső formaterv merészsége. A beltér a nagyteljesítményű gép szerkezeti szépségét, luxust és funkcionalitást hangsúlyozó anyagokkal és textúrákkal vegyíti. A markáns, ezüst színű középkonzolt mélyen beágyaztuk a műszerfalba, ezzel is kihangsúlyozva az NX robusztus, strapabíró szabadidős karakterét. Két oldalán puha bőr térdtámasz teremt erőteljes kontrasztot a fémhatású vázzal, egyben biztosít kényelmes, határozott támasztékot a vezető és utasa számára. A beltér természetes luxusát fabetétek hangsúlyozzák ki.

Maximális helykínálat egy középkategóriás szabadidőjárműben
Az NX bőséges férőhelyet kínál minden utasa számára, minden kritikus ponton a méretosztály legjobb értékét nyújtja. Az első és hátsó üléssor közötti tandemtávolság kategória első 962 mm, míg az emelt tetejű kialakítás kivételesen kedvező fejteret eredményezett. A hátsó lábtér még néhány felsőbb kategóriás szabadidőjármű értékét is meghaladja. A csomagtartó ugyancsak tágas, ráadásul praktikus is. Legnagyobb szélessége 1347 mm, így keresztben elfér benne egy golftáska. A csomagtér padlója alatt további tárolóhelyet találunk. A teljes kapacitás így eléri az 555 litert a hibrid, és az 580 litert a benzinmotoros kivitelek esetében. Ahogy egy praktikus szabadidőjárműhöz illik, az NX utasteret tele van a legkülönfélébb tárolórekeszekkel, a kesztyűtartótól a középkonzoli rekeszekig, a középen kialakított lerakótól a szerszámtartó dobozig, a napszemüveg- és pohártartóktól az első és hátsó ajtózsebekig. A középső pohártartókban elfér két félliteres palack, míg az ajtózsebekben egyenként fél-félliteres palackokat helyezhetünk el.

Motoros hátsó ülés
Az NX a Lexusnál és a kategóriában egyaránt első ízben alkalmazott, motorosan lehajtható, 60:40 arányban osztott hátsó ülést kínál. A műszerfalon, az ülések oldalán vagy a csomagtartóban elhelyezett kezelőszervekkel vezérelhető rendszer mindössze 10 másodperc alatt teljesen síkba fekteti a hátsó ülést.

Kijelzők és kapcsolók
Az analóg időmérő óra, a sebesség- és fordulatszámmérő, valamint a hibrid rendszer kijelzője mind mart kialakítású óralapot kaptak. Ez egységes megjelenést ad, és a valódi fém erőteljes hatását kelti. A hibrid modelleken található hibrid rendszer kijelzője valós időben mutatja a hajtáslánc teljesítmény-leadását, illetve az energia-visszanyerést. A kizárólag a hibrid modellekben megtalálható műszer Sport üzemmódban funkciót vált, és fordulatszámmérővé változik. Az Öko kijelző megjeleníti azt a tartományt, amelyben környezetbarátnak tekinthető a gyorsítás mértéke, illetve valós időben kijelzi a gyorsítás állapotát, ezzel támogatva a környezettudatos vezetést. A műszerpark közepén egy 4,2 colos, TFT LCD multi-információs kijelző (MID) található. A színes MID környezeti megvilágítása a „Drive Mode Select” – üzemmód-választó kapcsoló állásától függően változtatja a színét. A multimédia csatlakoztatás funkció segítségével a MID képes mobiltelefon és audio információk megjelenítésére.

Az NX az első olyan Lexus modell, amelyben a tetőkárpitba illesztett érintőkapcsolók vezérlik a beltéri világítást és a térképolvasó lámpákat. Egy mikroszámítógép észleli, ha a vezető ujja a kapcsoló felé közelít, és fel- illetve lekapcsolja a lámpákat.

Az érkező utasok köszöntése fontos eleme a Lexus mindenre kiterjedő ügyfélközpontú megközelítésének. Amikor a vezető, zsebében a kulccsal, megközelíti az NX-et, felgyulladnak a fények az ajtókilincsekben, továbbá a Remote Touch kezelőfelületen.

A lábtérvilágítás, amely biztonsági szempontból éppúgy fontos, mint fényűző részletként, az utas üléspozíciójára irányul. A tökéletes éjszakai láthatóság érdekében a hátsó olvasólámpát LED fényforrásokkal szerelték fel.

Anyaghasználat
Az új NX utasterét a Lexus minden modelljére jellemző, magas szintű, részletekbe menő figyelemmel kiviteleztük. A középkonzoli palacktartók belső felületét például olyan, csúszásmentes anyaggal vontuk be, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy egy kézzel kinyissa a palackot.

Shimamoku fa
A Lexus NX gyártása során különleges fafeldolgozási folyamattal hoztak létre egy különleges, polírozott fémhatású felületet, amelyet a Yamaha csúcskivitelű versenyzongorái ihlettek. A Shimamoku elnevezésű felületkidolgozás megakadályozza, hogy a színpadi reflektorok fénye a felületről visszaverődve megzavarja a művészt vagy a karmestert. A Lexus először 2012-ben, a GS utastér-díszítésében és az LS kormánykerekénél alkalmazta a Shimamokut. Az új NX-hez azonban egy új, nyolc lépésből álló eljárást dolgoztak ki, amely jellegzetes, lágy hatású, nem tükröződő felületet eredményezett.



Fedélzeti technológiák
Számos innovatív technológia az NX fedélzetén mutatkozik be először a nagyközönségnek, ami még élvezetesebbé teszi a modell birtoklását és használatát.

Vezeték nélküli töltőtálca
A padlókonzolon új, vezeték nélküli töltőtálca található. Ezen okostelefonok és a vezeték nélküli nemzetközi töltési szabvánnyal (QI protokoll) kompatibilis, egyéb berendezések tölthetők fel kábel nélkül. A töltés megkezdéséhez elegendő a tálcára helyezni a készüléket.

Panoráma kamerarendszer
Az új NX a Lexus történetében először 360 fokos panoráma kamerarendszert kapott. A rendszert azért fejlesztettük ki, hogy a vezető szűk helyen is magabiztosan manőverezhessen, aszfalton vagy terepen, legfeljebb 20 km/óra sebességgel. A C-oszlop mögött elhelyezett, egyedi ECU folyamatosan ellenőrzi a bal és jobb oldali külső tükörnél, az első hűtőmaszknál és a hátsó rendszámtábla-keretnél elhelyezett négy, egymással összeköttetésben lévő kamera jeleit. Az ECU feldolgozza a képeket, majd azokat hét, egymás követő képen jeleníti meg az audio- és navigációs rendszer központi kijelzőjén. Az NX akár „felülnézeti képen” is megtekinthető, hogy a vezető indulás előtt részletesen ellenőrizhesse környezetét. Az új panoráma kamerarendszer lehetővé teszi a vezető számára, hogy olyan akadályokat is észrevegyen, amelyek a hagyományos elülső és hátsó kamerák előtt rejtve maradnának. A rendszer teljes képernyős képalkotásra képes, az analóg kamera formátuma miatti képtorzulás nélkül. A panoráma kamerarendszer a Lexus parkolássegítő és keresztirányú forgalomfelügyeleti (RCTA) rendszereivel együttműködésben üzemel, amely felismeri a vezető holtterében, keresztirányban közlekedő gépkocsit, miközben a parkolóból tolatunk ki.

Head-up kijelző
A head-up kijelző egy sor információt jelenít meg a szélvédő alsó szélén, beleértve a gépkocsi sebességét, a motor fordulatszámát, a navigációs útmutatásokat és az audiorendszer beállításait.

Remote Touch kezelőfelület
Az új érintésérzékeny Remote Touch kezelőfelület a középkonzoli működtető zóna szerves részét alkotja. Az RTI ergonomikus szerkezete révén a kéz természetesen talál rá a képernyőn található ikonokra. A még könnyebb működtetést szolgálja a tenyértámasz. Az RTI gyors, ösztönös, menet közbeni hozzáférést enged a segédrendszerek vezérléséhez, miközben a lehető legkevésbé vonja el a vezető figyelmét a vezetésről. A rendszert az elöl ülő utas is könnyedén képes kezelni.

Audiorendszerek
A Lexus NX rendkívül merev karosszéria-szerkezete optimális alapot teremt a kétféle, kiváló minőségű audiorendszer beépítésére: az egyik a nyolc vagy tíz hangszórós Pioneer prémium audiorendszer, a másik a 14 hangszórós Mark Levinson prémium térhatású rendszer. Az NX előre beállított hangszínszabályozási programjai eltérnek az egyéb Lexus modellekben alkalmazott beállításoktól, hiszen itt más a belső tér mérete és az utasfülke berendezése. Mindkét audiorendszert kifejezetten az NX-hez fejlesztették ki, külön figyelmet szentelve annak, hogy az ügyfelek manapság egyre gyakrabban játszanak le tömörített zenei fájlokat, amelyeknek ilyen módon képesek vagyunk feljavítani a minőségét. A Pioneer rendszer az újonnan kifejlesztett Digitális jelfeldolgozó (DSP) segítségével állítja helyre a tömörítési eljárás során elveszett magas hangokat. A teljesen digitális, D-osztályú erősítő az első ajtókban elhelyezett, 16 centiméteres hangszórók mellett a műszerfalba beépített, 6,5 centiméteres magas hangszórókat hajt meg. A Mark Levinson prémium surround rendszer szabadalmaztatott technológiát alkalmazva azonos energiafelhasználás mellett több mint megkétszerezi a kimenő teljesítményt. A rendszer 12 csatornás, D-osztályú erősítőt és új Unity technológiát alkalmaz, amelynél a műszerfal két végén egy-egy 9 centiméteres hangszóró található. A rendszer csatornánkénti teljesítménye 125 watt, összteljesítménye 835 watt; a torzítás 0,1 százalék alatt marad. Az autóiparban most először alkalmazott Clari-FiTM technológia a Mark Levinson prémium surround rendszerhez társítható. Az új technológia kielemzi a zenét, és képes feljavítani minden típusú digitális, tömörített zenei fájl hangminőségét.



Menetdinamika
Az új NX dinamikus vezethetőséget kínál, igen magas szintű menetkomfort mellett.
Az NX főmérnöke, Takeaki Kato szerint munkatársai a Lexus IS modell megoldásait tekintették mértékadónak a menetdinamikai és stabilitási célok megvalósítása során. Különösen nagy hangsúlyt fordítottak az olyan mechanikus segédrendszerekre, mint a differenciálmű előfeszítés, amely precízebb kanyarvételi képességeket eredményez. Az adaptívan szabályozható felfüggesztésen végrehajtott fejlesztéseknek köszönhetően a vezérlő erőhatások szintje a korábbi 9 helyett 30 fokozatban változik.


Kiemelkedő karosszériamerevség
A forrón sajtolt, nagy szakítószilárdságú acéllemezek, illetve az alumínium széles körű alkalmazása révén a mérnökök kistömegű, igen szilárd karosszériaszerkezetet kaptak.

A Lexus IS fejlesztése során kidolgozott, fejlett gyártási technikák (különös tekintettel a karosszéria ragasztóanyagaira, a lézeres hegesztésre és a kiegészítő ponthegesztésekre) alkalmazásával fokozták a karosszériaelemek illesztésének merevségét. Az ajtónyílások körül alkalmazott lézeres hegesztési eljárást új karosszéria ragasztási módszerekkel egészítették ki az ajtónyílásokban, a hátsó kerékívnél és a padlólemez hátsó szakaszán. A felfüggesztések bekötéseinek merevítése erős platformot teremtett; a hármas számú kereszttartó megerősítése fokozott megtámasztást biztosít a hajtásláncnak. A szélvédő rögzítésére igen merev uretán szigetelőanyagot alkalmaztak, ami teherviselő elemmé tette az üvegtáblát, ezzel mérsékelve a karosszéria csavarodási hajlamát. Az NX csomagtér-ajtaját emelő teleszkópok fokozott csillapítási ereje kiszámítható és egyenletes illeszkedést eredményez.

Felfüggesztés
A Lexus NX minden jellemzője közül talán a kivételes rugózási komfort és a rendkívül kezes vezethetőség egyedülálló párosítása érdemli a legnagyobb figyelmet.

A Lexus NX elöl MacPherson rugóstagokat kapott, különösen merev felső bekötésekkel és csekély súrlódású toronycsapágyakkal. A felfüggesztés hordó alakú rugókat, nagy átmérőjű,igen merev kerékcsapágyakat, fokozott csillapító erejű szilenteket, illetve alsó lengőkar bekötéseket alkalmaz, fokozott merevségű kanyar-stabilizátorral társítva.

Hátul új tervezésű hosszlengőkarral szerelt kettős keresztlengőkaros konfigurációt találunk, amely optimális dinamizmust, stabilitást és rugózási komfortot biztosít. A csavarrugó és a lengéscsillapító elkülönítése révén a futómű minimális helyet vesz el a csomagtartóból, amelynek padlóját így a lehető legalacsonyabban alakíthatták ki a tervezők. A hátsó futómű különleges jellemzői között említést érdemelnek a fokozott merevségű alsó lengőkar bekötések, a csekély belső súrlódású lengéscsillapítók, valamint a fokozottan homogén rugómozgás, amely a hosszlengőkar-persely kialakításának köszönhető.

A futómű fejlesztése során kiemelt jelentőséget kapott a felfüggesztésre ható erők hatékony szabályozása; az útfelületen ébredő, az úthullámokra reagáló abroncs miatt a nyomtávot megváltoztató, oldalirányú erőhatások által okozott rezgések és remegések minimalizálása.

Az NX első futóművében megerősítették az alsó lengőkar bekötését, így a nyomtáv szélessége nem változik a kerék be- és kirugózása során. Ez optimális kormányzási érzetet és irányíthatóságot eredményez.

A futómű merevsége az optimális rugózási teljesítmény, és ezáltal a dinamikus viselkedés kulcsa. Mivel az új NX karosszériája különösen merev, a mérnökök megnövelhették az első futómű felső támasztóperselyeinek rugórátáját (ahhoz képest, amit egy kevésbé merev platform tett volna lehetségessé), így tovább optimalizálták a felfüggesztést, fokozott dinamikát biztosítva.

Még a kormányoszlop rögzítése is merevebb a szokásosnál. A csillapító elemek mozgó alkatrészei közötti, belső súrlódást csökkentve sikerült minimalizálni az ívmenetben fellépő, az útfelületről a kormányra ható, ütő erőket.

A lengéscsillapítók be- és kirugózási görbéit optimalizálták, különösen csekély dugattyúsebességnél, amivel sikeresen kiküszöbölték a karosszéria billenését és bólintását. Az első és hátsó lengéscsillapítók gáztöltésűek, pontos megmunkálásuk révén hatékonyan csillapítják a karosszériában ébredő, apró rezgéseket.


Drive Mode Select üzemmódválasztó
A Lexus Drive Mode Select egyszerre több rendszer összehangolt szabályozása révén fokozza az élvezetes vezethetőséget és a menetteljesítményeket.

A középkonzolon elhelyezett tárcsával kezelhető Drive Mode Select segítségével a vezető a Normal, Eco, Sport és Sport+ üzemmódok között választhat. A hibrid modelleken a tárcsa melletti gomb megnyomásával kiválasztható a tisztán elektromos (EV) üzemmód. Minden üzemmód más és más program szerint vezérli a gázreakciókat, attól függően, hogy a takarékosság vagy a menetteljesítmény élvez-e prioritást.

A Drive Mode Select ezzel egyidejűleg a szervokormány rásegítési görbéjét is módosítja, valamint kétféle beállítást kínál a lengéscsillapítókhoz.


Adaptív szabályozható felfüggesztés
Az NX új generációs, lineáris szolenoid típusú, adaptívan szabályozható felfüggesztést (AVS) kapott. A Drive Mode Select üzemmódválasztóval összehangoltan működő AVS rendszer minden menetkörülmények között automatikusan módosítja a felfüggesztés csillapítását, hogy egyenes menetben a lehető legtökéletesebb rugózási komfortot, nagy sebességű kanyarodáskor pedig fokozott stabilitást biztosítson, a lehető legcsekélyebb oldaldőléssel és optimális kanyarsebességekkel.

Forradalmi megoldás, hogy a hagyományos léptetőmotorok helyett lineáris szolenoid működtető szelepeket alkalmaztak az AVS rendszerben, ez több mint háromszor annyi állítási fokozatot (9 helyett 30) tett lehetővé. Maga a működtető is kisebb lett, így azt a lengéscsillapító teteje helyett annak alsó felére lehetett felszerelni, ami a motorházfedél alacsonyabb elvezetését, illetve a csomagtér kapacitásának megnövelését tette lehetővé. A felfüggesztés reakcióideje negyedére: a korábbi 80 helyett 20 ezredmásodpercre csökkent.

Az AVS működését kilenc bemenő adat szabályozza:
- A jármű sebesség érzékelő kis sebességnél a komfortra, nagyobb tempónál a menetstabilitásra helyezi a hangsúlyt
- Az oldaldőlési hajlam szabályozás kanyarodás során optimális viselkedést tart fenn
- A bólintásgátlás korlátozza a fékezéskor előforduló, kereszttengely körüli elfordulási hajlamot
- Az összeülés-gátlás gyorsítás során segít vízszintesen tartani a járművet
- A kirugózási szabályozás egyenetlen útfelületen csillapítja a bukkanók hatásait
- Az egyenetlen útfelület érzékelő mérsékli a csillapítási erőt, amennyiben egyenetlen útfelületet érzékel
- A rugózatlan tömeg kimozdulás szabályozás megnöveli a csillapítási erőt, amennyiben úgy érzékeli, hogy a rugózatlan elemek, például a kerekek egyenetlen útfelületen beremegnek
- A VSC összehangolt szabályozás a jármű menetstabilizáló rendszerével együttműködve a legjobb menetdinamikai beállításokat nyújtja, amikor például a jármű nyirkos útfelületre érve, csúszni kezd
- A Pre-Crash ütközésmegelőző biztonsági rendszerrel összehangolt szabályozás erőteljes fékezéskor megnöveli a csillapítási erőt, ezzel javítva a balesetelkerülési képességet


 

Hajtáslánc
Az NX 300h révén a prémium középkategóriás szabadidőjárművek szegmensében először válik elérhetővé a Lexus Hybrid Drive által kínált, különleges vezetési élmény. A rendszer a Lexus bevált 2,5 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotorját, egy generátort, egy villanymotort és egy akkumulátort alkalmaz. A rendszer kifinomult hibrid hajtáslánc-vezérlését kifejezetten az NX-hez fejlesztették ki.

A hajtáslánc teljes rendszerteljesítménye 145 kW (197 LE), míg az átlagos üzemanyag-fogyasztás csupán 5,0 l/100km, akár 116 g/km átlagos CO2-kibocsátással.

A 2,5 literes motor finomhangolásának köszönhetően a korábbiaknál jobb gázreakciókat és még kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást értek el. A fejlesztések során említést érdemel a hajtó villanymotor víz-olaj hűtője, amely hatékonyabb hűtést biztosít, valamint az első hajtás módosított fordulatszám-csökkentő áttétele, ami ismét csak kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást, valamint jobb emelkedő-leküzdési képességet jelent.

A frissen kifejlesztett hibrid hajtáslánc kickdown funkciója fokozott gyorsítóképességet eredményez. Az új hajtáslánc egy villanymotor/generátor –egységből, valamint egy elektromos hajtómotorból áll, amelyeket két bolygómű köt össze.

A bolygóműves hajtómű egyszerre három szerepet tölt be: teljesítmény elosztóként szolgál a generátor és az első kerekek között, fordulatszám-csökkentő áttételt biztosít a villanymotor számára, illetve amikor mindkettő egyszerre üzemel, elektronikus vezérlésű, fokozatmentes CVT váltó szerepét tölti be. A hajtáslánc a szekvenciális sebességváltás lehetőségét kínálva biztosítja, hogy szükség esetén maximális teljesítményt fejthessen ki a rendszer, valamint fokozza a motorfék teljesítményét.

A hibrid hajtáslánc elsőkerék-hajtással, valamint a Lexus villanymotoros E-Four összkerékhajtási rendszerével egyaránt társítható.

Gyorsítási érzet
A frissen kifejlesztett hibrid vezérlő szoftver gyorsítás közben minimalizálja a motor hirtelen felpörgését, és ezáltal erősíti a lineáris gyorsulás érzetét. A gázpedál állásához viszonyítva megnöveltük a motorfordulatszámot, ami visszaváltáshoz hasonló érzetet kelt. Az NX igazodik a megcélzott motorfordulatszámhoz, valamint a járműre ható gyorsulási erőkre, és ezáltal természetesebb gyorsulási érzetet kínál, anélkül, hogy szélsőséges mértékben módosítaná a motor fordulatszámát vagy az áttételt.

A szekvenciális váltási funkció a kézi sebességváltáshoz hasonló érzetet biztosít, ezzel teljesítve számos ügyfél kívánságát.

Új funkciók
Az NX egyedi nyomatékszabályozással csökkenti az egyenetlen útfelületen jelentkező úgynevezett ágaskodó mozgást, ami jobb menetkomfortot és fokozott stabilitást eredményez. A Lexusnál elsőként alkalmazott, előfeszített első differenciálművet, amely ívmenetben biztosít optimalizált vezethetőséget, a hibrid hajtáslánc E-Four összkerékhajtási rendszere is megkapta.

E-Four összkerékhajtási rendszer
Az NX 300h Lexus E-Four összkerékhajtási rendszere kiegészítő villanymotorral hajtja meg a hátsó tengelyt, míg az első tengelyt a benzinmotor, az elsődleges villanymotor, vagy a kettő együttesen hajtja.

A kifinomult E-Four rendszer a menetdinamika és az útviszonyok függvényében változtatja a hátsó kerekekre jutó nyomaték arányát, és ezáltal a hagyományos összkerékhajtási rendszerekhez hasonló elindulási képességet, valamint csúszós útfelületen mutatott gyorsítást biztosít.

Az E-Four rendszer energia- és üzemanyag-takarékos, hiszen csak akkor használ összkerékhajtást, amikor arra valóban szükség van. Amikor a rendszer tapadásvesztést észlel az első kerekeknél, csökkenti az első hajtómotort tápláló elektromos áramot, és megnöveli a hátsó tengelyt hajtó villanymotor teljesítményét. A hátsó villanymotor a regeneratív fékezés fázisában generátorként üzemel, így megnöveli a visszanyert mozgási energia mennyiségét.

A Lexusnál most első ízben alkalmazott, előfeszített első differenciálmű akkor is kimagasló egyenesfutási és gyorsítási képességet biztosít, ha a differenciálmű csupán kis mértékű terhelést kap, illetve amikor ívmenetben csekély a sebességkülönbség a bal és jobb oldali kerék között.

A differenciálműben egy lemezrugó található a rózsakerék és annak alátéte között. Ez előfeszíti a rendszert, ezáltal mérsékli a nyomatékmegosztást az első kerekek között. Nagyobb sebességnél a differenciálmű teljesen nyitott szerkezetként működik.

Az NX 300h CO2-kibocsátása akár 116g/km az elsőkerék-hajtású kiviteleken. A mérnökök tökéletesítették a modell aerodinamikáját, apró módosításokat hajtottak végre a sebességváltón, és átdolgozták a vezérlőrendszert.

Új motorbakok
Az NX 300h motorbakjait úgy hangolták be, hogy elnyeljék a benzinmotor beindításakor ébredő rezgéseket, csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást és hozzájáruljanak a menetkomforthoz. A motor tengelyének a tömegközéppontjához viszonyított kitérését – a rezgések kiváltó okát – a hagyományos érték10 százalékára korlátozzák az új motorbakok.

A motorbakok szabályozása révén néhány milliméterrel csökkent a tengely és a tömegközéppont közötti eltolódás. Ez az aprólékos beavatkozás ugyancsak kedvező irányban befolyásolta a vezethetőséget.


Biztonság
A legmagasabb biztonsági szabványok szerint tervezett és gyártott, új Lexus NX az aktív, passzív és megelőző biztonsági rendszerek széles körével rendelkezik.

Az aktív biztonsági csomag része a teljes sebességtartományban működő, adaptív sebességtartó automata, a sávelhagyást gátló rendszer (LKA), a holttérfigyelő rendszer (BSM), a hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA), az újonnan beépített kanyarfényszórók, valamint a head-up display (HUD).

Az NX nappali menetfénnyel (DRL), tolatókamerával, első és hátsó ködlámpával, valamint egy sor további elektronikus biztonsági rendszerrel rendelkezik. Ezek között említhetjük a vészfékezési jelzőrendszert, a menetstabilizáló rendszert (VSC), valamint a kipörgésgátlót, a vészfékrásegítéssel és elektronikus fékerőelosztással kiegészített blokkolásgátlót, továbbá a visszagurulás-gátlót (HAC).

Teljes sebességtartományban működő, adaptív sebességtartó automatika
Az adaptív sebességtartó automatika rendszerbe integrált, továbbfejlesztett, teljes sebességtartományban működő távolságtartó funkció milliméteres hullámhosszú radart és kormánypozíció-érzékelőket alkalmazva észleli az elöl haladó gépkocsikat, és biztonságos követési távolságot tart mögöttük, még akkor is, ha az a jármű megáll.

Sávelhagyást gátló rendszer
A kormányzás-vezérléssel felvértezett, sávelhagyást gátló rendszer (LKA) hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha úgy ítéli meg, hogy az irányjelzéseit nem alkalmazó jármű hamarosan átlépi a forgalmi sáv határait, és ilyenkor a kormányzásba beavatkozva saját forgalmi sávjában tartja a gépkocsit.

Automatikus távolsági-fény szabályozás
Az automatikus távolsági-fény szabályozás (AHB) szélvédő mögé beépített kamerája a szemből érkező és az NX-el azonos irányban haladó gépkocsikat is észleli, és forgalommentes úton automatikusan távolsági fényszóróra kapcsol. A rendszer szintén önműködően képes tompítottra váltani, hogy elkerülje a többi autós elvakítását, majd ha elhaladt az érintett autó, ismét aktiválja a távolsági világítást.

Pre-Crash ütközésmegelőző biztonsági rendszer (PCS)
A többszintű stratégiát alkalmazó PCS a hűtőmaszkba beépített, milliméteres hullámhosszú radar segítségével észleli a járműveket és egyéb akadályokat. Ugyanez a radar biztosítja a távolságmérést a teljes sebességtartományban működő, adaptív sebességtartó automata (ACC) számára is.

A PCS rendszer felismeri, ha fennáll az ütközés kockázata az NX és egy akadály, például egy gépkocsi között. Ha a rendszer megítélése szerint az ütközés közvetlen veszélye fenyeget, aktiválja az ütközésmegelőző fékrendszert (Pre-Crash Brake), és a jármű erőteljes lassításával megpróbálja elkerülni az ütközést vagy legalábbis mérsékelni annak intenzitását.

Légzsákok
Az új Lexus NX modellt összesen nyolc darab légzsákkal szereltük fel: kétfázisú vezetőoldali légzsákkal, kétfázisú, kétkamrás utasoldali légzsákkal, vezetőoldali térdlégzsákkal, az utasoldali ülés ülőlapjába beépített légzsákkal, elülső oldallégzsákokkal, valamint az utastér teljes hosszát lefedő függönylégzsákokkal.

Gyalogosvédelem
A Lexus NX gyalogosvédelmi rendszere a motorházfedél és a kerékdob rögzítőkonzol energiaelnyelő szerkezetéből, valamint a szélvédő tövének ütéselnyelő kialakításából áll. A gyalogosok lábszárának védelme érdekében az első lökhárító elülső felületét, valamint a hűtőradiátor alatti területet energiaelnyelő anyagból alakították ki.


Lexus NX F Sport
 Az F Sport egyedi formai megoldásaival, exkluzív színvilágával és tökéletesített menetdinamikájával kiemelkedik az NX modellcsalád többi tagja közül.

F Sport hűtőmaszk és külső dizájn
A Lexus nagyteljesítményű modelljeire jellemző, rácsos szerkezetű hűtőmaszk, illetve a lökhárító fémhatású burkolattal díszített alsó panelje egyértelműen kiemelik a tömegből az NX F Sport modellt. Az orsó alakú hűtőmaszk nagyméretű nyílása alulról felfelé haladva lépcsőzetes kialakítást kapott, kiemelve a jellegzetes F Sport motívumot. Az NX F Sport egyedi orrkialakítását a külső visszapillantó tükrök sportos fekete burkolata, valamint az első kerékdobon, az A-oszlop alatt elhelyezett, jellegzetes F Sport embléma is kiemeli..

A Lexusnál első ízben alkalmazott sportos keréktárcsa kétféle színben és abroncsméretben kapható. A 225/60/18 méretű abroncs felszerelésére alkalmas, tízküllős keréktárcsa élein fekete festéssel, felületén magasfényű, polírozott kidolgozással biztosít egyedi megjelenést. A másik, szintén tízküllős keréktárcsához alacsonyabb profilú, 235/55/18 abroncs tartozik, a keréktárcsa exkluzív sötét metál kidolgozást kapott.

F Sport exkluzív fényezés és belső kialakítás
Az F Sport modellek utastérben egyedi kialakítású műszereket, kormánykereket, váltókart, sportüléseket, pedálokat találunk; az utas előtti műszerfalat bőrbetét borítja, a beltér sötétrózsa színvilágú.
A fröccsöntött, tűzött ülések stabilan tartják az utasok testét. A perforált, csúszásmentes pedálok és a vezető lábtámasza a dinamikus vezetést támogató, praktikus tartozékok. A kormánykereket szintén perforált bőr borítja, ami még élvezetesebbé teszi a dinamikus vezetést.
A kormánykerék alsó negyedét az F Sport embléma díszíti. A csiszolt fém sebességváltó kar és az ajtó alatti küszöb díszítőpanel szintén az F Sport kiváltsága.

Sportos lengéscsillapítók
Az NX F Sport elöl és hátul nagyteljesítményű lengéscsillapítókat kapott, amelyek fokozzák a szerkezeti merevséget és mérséklik a rezgéseket, ezzel optimális vezethetőséget biztosítva.

Gyorsulásmérő
Az NX F Sport a Lexus első olyan modellje, amelynek színes multi-információs kijelzője (MID) gyorsulásmérőt is tartalmaz.
A G-Monitor képernyőn egy G-golyó mozog a járműre ható hossz- és oldalirányú erőkkel összhangban. A MID kijelző minden irányban megjeleníti a csúcsértéket, Kiegészítő ábrák jelzik a kormányszöget, a fojtószelep állását és a hidraulikus féknyomást.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER