Címkék: Lexus

2015. július 07. kedd, 08:26

 

A takarékos üzemet és azonnali nyomatékkifejtést biztosító, innovatív D-4ST benzinbefecskendezési rendszerrel szerelt új, kétliteres turbómotorral hajtott Lexus IS 200t sportszedán legnagyobb teljesítménye 245 LE (180kW), a maximális forgatónyomaték 350 Nm.

A dinamikus gyorsításra képes, 230 km/óra végsebességű modell nyolcfokozatú Sport Direct Shift sebességváltóját eredetileg a nagyteljesítményű RC F modell számára fejlesztették ki.



A vízhűtésű hengerfej, az integrált leömlő és a Twin Scroll turbófeltöltő forradalmian újszerű kombinációját alkalmazó, vadonatúj kétliteres turbómotor rendkívül gyors gázreakciót és kiemelkedő menetteljesítményeket kínál; már alacsony fordulatszámon nagy forgatónyomatékot biztosít. Az innovatív VVT-iW (intelligens, széles tartományban változó) szelepvezérlési rendszer lehetővé teszi, hogy a motor Otto- és Atkinson-ciklusban egyaránt üzemelhessen, ami kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást jelent. Az IS 200t álló helyzetből 7,0 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, átlagos üzemanyag-fogyasztása 7,0 l/100 km.


Hengerfejbe integrált, négy-a-kettőbe leömlő, és Twin-Scroll turbófeltöltő
A motortechnológiák ezen innovatív kombinációja fokozott gázreakciókat biztosít minimális turbólyuk és alacsony fordulatszámnál elérhető, nagyobb forgatónyomaték mellett, miközben csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

A négy-a-kettőbe konfigurációjú leömlőn szívási, illetve sűrítési ütemük szerint párosítva osztozik a négy henger. A kiemelkedő hatásfokú, twin-scroll turbófeltöltővel összhangban működő, innovatív leömlő megelőzi az egyes hengerekből kiáramló kipufogógázpok interferenciáját, ezáltal a lehető legszélesebb fordulatszám-tartományban biztosít kiemelkedő forgatónyomatékot.

Mindemellett a közvetlenül a motorblokkra szerelt, levegő-víz rendszerű köztes töltőlevegőhűtő jelentős mértékben csökkenti a turbófeltöltő után a motorba szívott levegő térfogatát, ami minimális turbólyukat, és ennek révén fokozott gázreakciót eredményez.

A twin-scroll turbófeltöltő változó vezérlésű lefúvatószelepet alkalmaz. Ezzel a megoldással a turbó működtetését nem igénylő, kis motorterhelés mellett csökkenthető az ellennyomás, ami a szivattyúzási veszteségek minimalizálását, ezáltal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást jelent.

Ezen túlmenően a hengerfejbe integrált leömlő anélkül segíti elő a kipufogógázok lehűlését, hogy károsan befolyásolná a katalizátor felmelegedését. Ezzel nem csupán a katalizátor élettartama növelhető, de az az üzemi tartomány is, amelyben a motor optimális, sztöichiometrikus keverési aránnyal működik.


D-4ST üzemanyag-befecskendezési rendszer
A D-4ST (közvetlen befecskendezéses, négyütemű Superior benzinmotor, turbófeltöltővel) rendszer az üzemanyagot közvetlenül a hengerekbe bejuttató, nagynyomású üzemanyag-ellátó rendszert kisnyomású szívótorok-befecskendezéssel kombinálja. A rendszer a motor terhelésének függvényében alkalmaz közvetlen vagy szívótorok-befecskendezést, így a menetkörülményektől függetlenül optimális égés érhető el, egyszerre teljesítve a kis fordulatszámon is kiemelkedő forgatónyomaték és a kedvező üzemanyag-fogyasztás követelményét.

Ez a fejlett üzemanyag-befecskendezési rendszer a turbófeltöltő technológiával párosítva teljes mértékű kompatibilitást szavatol az optimalizált geometriájú szívótorkok révén elért, fokozott örvénylés, valamint a turbónyomás-szabályozás között.


Innovatív Dual VVT-iW szelepvezérlési technológia
A Lexus új turbómotorjának innovatív, kétoldali változó szelepvezérlési technológiája a kipufogó oldalon VVT-i, a szívón pedig VVT-iW rendszert alkalmazva, a fojtószelep teljes nyitását engedélyezve a teljes fordulatszám-tartományban optimális nyomatékleadást biztosít, emellett lehetővé teszi, hogy az Otto-ciklus szerint beindított motor a takarékosabb Atkinson-ciklus szerint üzemeljen.

Az Atkinson-ciklus késleltetett szívószelep-zárása mérsékli a szivattyúzási veszteségeket, és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. A VVT-iW rendszer középhelyzetben rögzített állása anélkül teszi lehetővé az Atkinson-ciklus alkalmazását, hogy hátrányosan befolyásolná a hidegindítási képességeket.


További fejlett jellemzők
Az új, kétliteres turbómotor kiemelkedően könnyű és kompakt. A csekély nikkeltartalmú, hőtűrő acélból öntött, műanyag szelepfedéllel, szívócsonkkal és szívócsövekkel szerelt motor tömege mindössze 160 kg. Az erőforrás több mint tízezer órát töltött a fékpadon, mielőtt megkezdték volna intenzív közúti tesztjeit, amelyek során több mint egymillió kilométert tett meg.

A mérnökök a motor több alkatrészén számos súrlódáscsökkentő megoldást alkalmaztak, ezzel is csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. A középvonaltól eltolt főtengely révén csökken a dugattyúra ható tengelyirányú terhelés, és ezáltal a súrlódási veszteségek.

A hengerfurat finomabb megmunkálást kapott, a dugattyú felületkezelését a dugattyúpalástra is kiterjesztve csökkent a csúszó ellenállás. A mérnökök kisebb feszítésű dugattyúgyűrűt alkalmaztak, és csökkentették a forgó alkatrészek tömegét.

Kistömegű, görgős szelepvezérlő rendszert, valamint csekély súrlódású vezérműláncot építettek be, a lánc csúszó komponenseit csekély súrlódású anyagból gyártották. Szintén csekély súrlódású anyagokat alkalmaztak a főtengely olajtömítéseinél, valamint optimalizálták a kenőanyag áramlását, míg az olajszivattyú szállítását változó áteresztésű mechanizmus bevezetésével csökkentették.

A motor gondosan behangolt hőgazdálkodása szintén mérsékelte az üzemanyag-fogyasztást. A blokk gyors felmelegedése érdekében hideg üzemben elzárják a blokkhoz áramló hűtőfolyadékot; szintén az üzemi hőmérséklet gyors elérését szolgálja a dugattyúhűtő olajsugarat vezérlő, azt szükség szerint elzáró rendszer.


Finom járás, csendes üzem, kedvezőbb turbóhang
Az új motor fő szerkezeti elemeinek optimalizált merevsége eleve mérsékli a rezgéseket, ám a maximálisan finom járás érdekében műanyag fogaskerekekkel szerelt kiegyensúlyozó tengelyt is alkalmaztak.

Az újonnan kifejlesztett, kálciummentes kenőolajnak köszönhetően megszűnt a kis fordulatszámon jelentkező kopogási hajlam; ugyanezt a célt szolgálja a dugattyúk olajsugár-hűtése.

A vízhűtésű köztes töltőlevegőhűtő javítja az állóhelyzeti gyorsítóképességet: a 0-100 km/óra gyorsulás ideje 0,3 másodperccel javult a levegőhűtésű intercoolerhez képest.

A gyorsulási görbét kis fordulatszámon jelentkező, fokozott nyomatékkifejtésre hangolták.

A turbómotorok gázelvételkor hajlamosak a zajos üzemre (erre mondják azt, hogy 'sóhajt' a turbó.) Ezt a jellegzetes zajt nagymértékben csökkenti az elektromos elkerülő szelep, valamint a rezonátor alkalmazása. Mivel a turbómotorok optimális működéséhez elengedhetetlen a töltőlevegő finom, egyenletes bevezetése, a Lexus mérnökei olyan, speciális szívócső-profilokat fejlesztettek ki, amelyek zajmentesen biztosítanak nagy teljesítményt.


Kormányról kapcsolható, nyolcfokozatú automata sebességváltó
Az IS 200t megkapta azt a kormányról kapcsolható, nyolcfokozatú Sport Direct Shift sebességváltót, amelyet eredetileg a nagyteljesítményű RC F kupéhoz fejlesztettek ki. A hátsókerék-hajtású IS 200t az első olyan Lexus szedán, amely a gyorsulási erőhatások függvényében szabályozza a sebességváltást.

A sebességváltó a kanyarvételt megelőző, intenzív lassítás során visszakapcsol, a jobb vezethetőség érdekében a teljes íven tartja az alacsonyabb fokozatot, majd a kanyar kijáratánál az éppen optimális fokozatba váltva biztosítja a lehető legjobb gázreakciót.

Az IS 200t modell 2015 szeptemberétől kapható.


 

IS 200t MŰSZAKI ADATOK

MOTOR
Legnagyobb teljesítmény DIN LE / kW 245 / 180
Lökettérfogat (cm3) / Hengerszám / Szelepszám 1998 / soros négyhengeres / 16
Szelepvezérlés Dual VVT-i
Üzemanyag típusa / oktánszám Benzin / 95 vagy magasabb
Maximális teljesítmény (DIN LE / kW @ 1/perc fordulatszámon) 245 / 180 @ 5800
Maximális forgatónyomaték (Nm @ 1/perc fordulatszámon) 350 @ 1650-4400

ERŐÁTVITEL
Hajtott kerék Hátsókerékhajtás
Erőátvitel Nyolcfokozatú Sport Direct Shift automata sebességváltó

MENETTELJESÍTMÉNYEK
Maximális sebesség (km/óra) 230
0-100 km/óra (mp) 7,0
CO2-KIBOCSÁTÁS* (g/km)
Károsanyag-kibocsátási norma Euro 6
CO2, vegyes ciklus szerint 162 (17” kerekekkel) / 167 (18” kerekekkel)

ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁS* (l/100)
Vegyes ciklus szerint 7,0 (17” kerekekkel) / 7,2 (18” kerekekkel)

FÉKRENDSZER
Elöl és hátul belső hűtésű tárcsa

FELFÜGGESZTÉS
Elöl Kettős keresztlengőkaros
Hátul Többlengőkaros

KORMÁNYMŰ
Típus Fogasléces
Fordulatok száma (ütközéstől ütközésig) 2,84
Minimális fordulókör sugár (m) 5,2

TÖMEG (kg)
Megengedett legnagyobb össztömeg 2125
Menetkész tömeg (min. – max.) 1590-1680
Vontatható tömeg (fékezett / fékezetlen) 1500 / 750

KÖZEGELLENÁLLÁSI EGYÜTTHATÓ
CV érték 0,28

TÉRFOGATOK (l)
Üzemanyagtartály 66
Csomagtartó 480

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER