Címkék: Lexus | Lexus RC 200t | Lexus RC 300h

2016. február 03. szerda, 08:10

 

Az új Lexus RC, prémium kétajtós kupéként a provokatív, lenyűgöző formatervet a magával ragadó, kifinomult vezetési élmény örömével párosítja. A legfejlettebb Lexus technológiákat alkalmazó modell a várakozások szerint új, fiatalabb ügyfélkört vonz a Lexus márkához. Az RC Európában kétféle hajtáslánccal lesz elérhető: a 2,5 literes full hybrid az RC 300h fedélzetén, illetve a kétliteres benzines az RC 200t-ben.

RC 300h
Az RC300h[1] Lexus Hybrid Drive hajtáslánca egy 2,5 literes, négyhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotorból és egy nagyteljesítményű villanymotorból áll; a maximális rendszerteljesítmény 223 LE / 164 kW. Az RC 300h 8,6 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára; végsebessége 190 km/óra, ugyanakkor az átlagos üzemanyag-fogyasztás akár csupán 4,7 l/100km; míg a CO2-kibocsátás környezeti és adózási szempontból egyaránt különösen kedvező 108 g/km.
Az RC 300h továbbfejlesztett elektromos szervokormányt és felfüggesztést kapott, a platform által biztosított rugózási komfort és dinamikus vezethetőség mellé a full hybrid hajtáslánc által nyújtott, egyedülállóan csendes és kifinomult vezetési élményt sorakoztatja fel.

rc-300h-jon
A hybrid rendszer elektronikus, fokozatmentes sebességváltója hatfokozatú, szekvenciális Shiftmatic üzemmódban is működtethető, amely a sportos kupétól elvárható menetdinamikával ruházza fel a modellt. A full hybrid technológia által lehetővé tett egyedi, elektromos (EV) üzemmód csak a villanymotort alkalmazva ultra csendes közlekedést tesz lehetővé, nulla üzemanyag-fogyasztással, illetve helyi CO2, NOx és részecske-kibocsátással.
Az RC 300h F SPORT változat egyedi hangolású első és hátsó felfüggesztést kapott, dinamizmusát és vezethetőségét az adaptív változó felfüggesztés (AVS) alkalmazása emeli még magasabb szintre.

RC 200t
Az RC 200t[2] a 2015 során a Lexus több modelljén is bevezetett, 2,0 literes, kettős megfúvású turbómotort alkalmazza. A fejlett ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion – takarékosság kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motortechnológiákat alkalmazó, négyhengeres motor közvetlen gázreakciókat és alacsony fordulatszámon is magas nyomatékot kínál, maximális teljesítménye 245 LE / 180 kW, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 350 Nm.
Az RC 200t álló helyzetből 7,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, legnagyobb sebessége 230 km/óra.

A 2,0 literes turbómotor az eredetileg a nagyteljesítményű RC F modell számára kifejlesztett, nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket. A kormánykerékre szerelt váltófülekkel kézi üzemben is működtethető sebességváltó különleges funkciója a G AI-SHIFT Control váltóvezérlés, amely a sebességváltást a fellépő gyorsulási erőktől függően szabályozza.
Az RC 200t felfüggesztése és elektromos szervokormánya (EPS) egyaránt kiemelkedő menetdinamikai jellemzőkkel ruházza fel a modellt, amely így a sportos, kétajtós kupéktól elvárható dinamizmussal, pontos kormányreakciókkal és szuverén tapadással bír.
Az RC 200t F SPORT változat számottevően kedvezőbb vezethetőségét a Torsen részlegesen önzáró differenciálműnek, valamint az adaptív változó felfüggesztés (AVS) alkalmazásának köszönheti.

Formatervezés és helykihasználás
Az RC elegáns, ugyanakkor erőteljes, kétajtós formaterve kifinomult menetképességeket és dinamizmust sugall. A sportos, prémium minőségű belső tér testre szabott, vezetőcentrikus vezetői környezete optimális ergonómiával segíti elő a fejlett Lexus HMI kezelőfelületek működtetését. A műszerfal két szintből: egy felső, kijelző zónából, valamint egy alsó kezelő zónából áll.
Ami a fedélzeti technológiákat illeti, a vásárlók választhatnak a Lexus Display Audio (LDA) vagy az Electro Multi Vision Navigation (EMVN) multimédiás rendszerek között, amelyek összehangolt kezelésére a 4,2 colos multi-információs kijelző, illetve egy 7 colos központi monitor szolgál. Szintén rendelkezésre áll a második generációs Lexus Remote Touch kezelőfelület (RTI) érintéskövető vezérléssel, valamint számos audiorendszer, köztük a 17 hangszórós Mark Levinson® Premium Surround rendszer.
Az RC 300h F SPORT és RC 200t F SPORT kivitelek egyaránt egyedi külső és belső stíluselemeket alkalmaznak, beleértve a különleges, orsó alakú, 'F' rácsmintázatú hűtőmaszkot, valamint az exkluzív könnyűfém keréktárcsákat, karosszéria színeket, burkolatokat és díszítőelemeket.

rc-200t-jon

Biztonság
Az RC tervezése során kiemelt figyelmet szenteltünk annak, hogy a modell a lehető legmagasabb szintű aktív, passzív és megelőző biztonságot kínálja. A típus alapfelszerelésként kínálja a Lexus egyedülálló integrált járműdinamikai vezérlőrendszerét (VDIM), valamint az adaptív tempomatot magában foglaló, kifinomult ütközés előtti biztonsági rendszert (PCS).
A további aktív biztonsági funkciók között megtalálható a holttérfigyelő rendszer (BSM), a hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA), az abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer (AL-TPWS), amely pontosan megmutatja, melyik abroncsban elégtelen a nyomás, valamint az adaptív távfény (AHB) technológia.


Formatervezés

  • A lenyűgöző, kétajtós karosszéria formavilága kifinomult menetképességeket és dinamizmust sugall
  • A sportos, prémium minőségű belső tér testre szabott, vezetőcentrikus vezetői környezetet kínál
  • Optimális ergonómia segíti a fejlett Lexus HMI kezelőfelületek működtetését
  • Exkluzív F SPORT külső és belső stíluselemek: különleges hűtőmaszk és rácsozat, könnyűfém keréktárcsák, karosszériaszínek, burkolatok és díszítőelemek


A kétajtós kupékra jellemző, elegáns formaterv
A lenyűgöző, kétajtós RC kupé karosszériájának arányai (4695 x 1840 x 1395 mm; tengelytáv 2730 mm), mélyre süllyesztett optikai tömegközéppontja, valamint széles kiállása kompakt utasfülkével, agresszívan domborodó kerékívekkel, valamint mélyre szántó vonalakkal tagolt sziluettel nyűgözi le a szemlélőt.
Az erőteljes karaktervonalak előállításához olyan fejlett lemezgyártási eljárásokra volt szükség, amelyek messze meghaladják a hagyományos lemezsajtolási megoldásokat, és amelyeket idáig kizárólag koncepciójárműveken alkalmaztak. Az ebből adódó, erőteljesen háromdimenziós forma folyamatosan változtatja a megjelenését, amint körbejárjuk az autót, így a Lexus RC minden irányból lenyűgözően hat.
A kupé átfogó stílusához illő módon a márka jellegzetes, orsó alakú hűtőmaszkja szélesebb, mint amit a Lexus szedánjain megszokhattunk, és vízszintes helyett hosszirányú rácsmintázat jellemzi, kihangsúlyozva az RC széles, határozott kiállását és alacsony tömegközéppontját. A formatervet és a funkcionalitást tökéletes egységbe foglaló hűtőmaszkban kaptak helyet a ködfényszórók, valamint a fékhűtő levegőt bevezető nyílások.
A kupé kompakt, háromszögletű fényszórója a Lexus sportmodellek legszebb formai hagyományait idézi. Az egyidejűleg világító, három lámpatestből álló fényszóró minden egyes elemében tompított és távolsági fényforrások is helyet kaptak. A Lexus jellegzetes, L alakú tompított világításához különálló LED-es nappali világítás társul, ami együtt különösen agresszív, sportos, és teljességgel egyedülálló megjelenést kölcsönöz az RC-nek.

rc-300h-oldal

A feltűnő, izmos kerékívek közé zárt far kialakítása az orr orsó-kontúrját idézi.
A különleges ikerkipufogó profilja és a stabilizáló légterelő elemek az RC 200t és 300h szélsőséges menettulajdonságaira és dinamizmusára utalnak.
A keskeny hátsó lámpatestek divatos kialakítása ugyancsak a Lexus L-motívumának evolúcióját testesíti meg. A korábbi megoldások ugyanezt a motívumot grafikus elemként jelenítették meg a lámpaházban. Az RC lámpatestéből ezzel szemben kiemelkedik a hátsó helyzetjelző és a féklámpa, így erőteljes, háromdimenziós L-alakot kapunk.
Ráadásul a korábbi modelleken alkalmazott, homogén világítás helyébe ragyogó, ékszerszerű megvilágítást alkalmaztunk, amelyet egy többrétegű, bordázott felületű belső lencse hoz létre, és amely egyedülálló megjelenést kölcsönöz az RC hátsó részének.
A lehető legszűkebb hézaggal illesztett karosszériapanelek és a mélyen ülő, kecses arányok mellett két fejlett gyártási eljárás teszi még lenyűgözőbbé az autó megjelenését: a peremezett hátsó kerékívek, valamint a lézeres forrasztás.
Az előbbi a kerékív pereménél csökkenti a lemezvastagságot, valamint szűkíti a függőleges távolságot az abroncs és a kerékív között. Az utóbbi lézeres forrasztással hoz létre tiszta, közvetlen csatlakozást a tető és az oldalidomok között, anélkül, hogy szükség volna a hagyományos vízelvezető peremre.
Az RC kupé felszerelhető 9 küllős 17 colos[3], 5 küllős 18 colos, vagy 10 küllős 19 colos könnyűfém keréktárcsával. Az autó hétféle karosszériaszínben rendelhető.
Ezek között megtalálható a Sonic White, amely a kétfázisú SONIC fényezési rendszer alkalmazásával teremt kristályos szerkezetű, térbeli hatású festést; valamint a Radiant Red, amely innovatív, többrétegű fényezési eljárással készül, amelynek egy ezüst alapréteg adja meg a ragyogó fényét, míg a mély, telített színről sötétebb árnyalat gondoskodik.

Egyedi belső kialakítás, vezetőközpontú cockpit
A Lexus gyorsan, ösztönösen és ergonomikusan kezelhető, fejlett technológiáját alkalmazó vezérlőfelület iránti elkötelezettségét igazolva az RC testhez álló, lényegre törő vezetői környezete egy felső, kijelző zónából, valamint egy alsó kezelő zónából áll.
A felső, kijelző zóna foglalja magába a műszeregységet, valamint a 7 colos, színes központi monitort. A sportos műszeregység kiválóan leolvasható, nagyméretű fordulatszám- és sebességmérőt kínál, amelyek között egy kormányról irányítható, 4,2 colos, színes TFT multi-információs műszerfal található.
A műszeregység háttérvilágításának színe a Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszer beállításától függően változik: a kék szín az ECO üzemmódot jelzi, míg Sport módban pirosra vált a megvilágítás.
Az alsó, kezelő zónában a középkonzolon a 8 irányú joystickkel vezérelhető Lexus Display Audio (LDA) rendszer, vagy a második generációs Remote Touch interfész (RTI) által kiszolgált Electro Multi Vision Navigation (EMVN) rendszer kap helyet.
Mindkét megoldás (LDA és EMVN) kezelőszerveit a felső kategóriás audiorendszereket idéző, körkörös felületkezelés díszíti, míg a Mark Levinson Premium Surround rendszerrel felszerelt EMVN panelje mart alumínium kezelőszerveket kapott, ahogy azt a Mark Levinson otthoni hifi-megoldásainál megszokhattuk.
A középkonzolon elektrosztatikus kapcsolókkal, egyetlen érintéssel szabályozható a klímaberendezés hőfokbeálltása.
Az exkluzív, remek megtámasztást adó első sportülések integrált habosítási eljárással készültek. Ez az eljárás lehetővé teszi nagy konkáv felületek kialakítását, anélkül, hogy a kárpit és a szivacs között rés keletkezne: így egyszerre biztosítható a kiemelkedő kényelem és a kiváló oldaltartás.
Az egyetlen gombnyomásra aktiválódó beszálló funkció révén könnyen megközelíthető a 60:40 arányban osztott hátsó üléspad. Az első ülés automatikusan előre siklik, amint a vállrészen található kart meghúzva előre döntjük a támlát. Az ülés a támla visszaállításakor automatikusan eredeti helyzetébe áll vissza.
Az üléseken, a padlókonzol díszítésén, valamint a vastagon párnázott térdtámaszokon alkalmazott, kontrasztos varrások prémiumhatást kölcsönöznek a belső térnek; egyben még határozottabbá teszik a finom műbőr vagy félanilines bőrkárpit által biztosított megtámasztást.
A kupé sportos eleganciáját kihangsúlyozva az RC prémium minőségű beltere a legteljesebb mértékben kihasználja a kontrasztos színekben, anyagokban és megvilágításban rejlő lehetőségeket. Utóbbi esetében különleges, felfelé szórt környezeti megvilágítást alkalmaztunk, beleértve az ajtókárpit háttérvilágítását is, amelynek intenzitása automatikusan a környezeti fényviszonyokhoz igazodik.
A kontrasztos belső színvilág és a háromdimenziós, polírozott fém még inkább kiemeli a középkonzol és az ajtópanelek réteges kialakítását. A belső kidolgozás kihangsúlyozására szolgáló dekorbetétek között a Lexus által tökéletesített, rétegelt fa gyártási technológiák eredményeként létrehozott, valódi Shimamoku fabetétek is megtalálhatók
A négyféle választható színvilág (fekete, Topaz barna, vagy a frissen kidolgozott Clove és Moon Stone) még inkább kiemelik az RC utasterének sportos eleganciáját.


F SPORT exkluzív külső és belső kidolgozás
Az RC kupé F SPORT kivitelei olyan egyedi kialakítású, orsó alakú hűtőrácsot kaptak, amely szélesebb és mélyebbre nyúlik, mint bármely eddigi Lexus modellen, rácsozata pedig exkluzív 'F mintázatot kapott.
Ezeket egyedi rajzolatú, 19 colos könnyűfém keréktárcsa, különleges emblémák, valamint kilencféle árnyalatból álló színválaszték egészíti ki - utóbbiban három exkluzív szín: a Lava Orange, a Heat Blue és az F White is megtalálható. Mindezeken felül az RC 200t F SPORT opcióként exkluzív, narancssárga első és hátsó féknyergekkel is felszerelhető.
Az F SPORT műszerparkjában az LFA innovatív mozgó központi gyűrűje köszön vissza. Az F SPORT belső kialakítását szabadon álló öltésekkel varrott első ülések, perforált bőrkormány és váltókar, alumínium pedálsor és küszöbbetétek, valamint háromdimenziós kidolgozású Wedge Metal dekoráció, illetve Dark Rose színharmónia határozza meg.

rc-200t-oldal

MOTOROK ÉS SEBESSÉGVÁLTÓK
RC 300h

  • 223 LE / 164 kW full hybrid hajtáslánc: 4,7 l/100km átlagos üzemanyag-fogyasztás, akár 108 g/km CO2-kibocsátás.
  • Rendkívül kedvező, 38,5%-os termikus hatásfokával rendelkező 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson ciklusú benzinmotor.

Mint minden Lexus hybrid modell, az RC 300h is full hybrid, azaz képes kizárólag benzines, illetve elektromos üzemben működni, vagy a két erőforrást egyszerre működtetni.
A modell Lexus Hybrid Drive hajtáslánca a 105 kW/143 LE-s villanymotort Euro6-os besorolású, 2494 cm3-es, kettős befecskendezésű négyhengeres, Atkinson-ciklusú benzinmotorral társítja, amelynek maximális teljesítménye 131 kW/181 LE percenkénti 6000-es fordulatszámon, míg a legnagyobb forgatónyomaték 221 Nm 4200-4800/perc között.
A legnagyobb rendszerteljesítmény 164 kW / 223 LE; a két erőforrás a pillanatnyi helyzettől függően külön-külön, vagy együtt hajthatja a hátsó kerekeket.
A benzin- és a villanymotoron kívül az RC 300h hybrid drive hajtáslánca generátorból, nagyteljesítményű nikkel-metál hidrid akkumulátorból; a teljesítményt a két erőforrás és a generátor között a pillanatnyi üzemi követelményeknek megfelelően, egy bolygóművön keresztül megosztó teljesítménymegosztó egységből, valamint a rendszerkomponensek gyors együttműködését szabályozó, kompakt teljesítmény-szabályzó egységből áll.
Az RC 300h 8,6 másodperc alatt gyorsul 0-100 km/órára; végsebessége 190 km/óra, ugyanakkor az átlagos üzemanyag-fogyasztás akár csupán 4,7 l/100km; míg a CO2-kibocsátás környezeti és adózási szempontból egyaránt különösen kedvező 108 g/km.
Az Atkinson-ciklusú benzinmotor egy sor olyan fejlett technológiát alkalmaz, amelyek révén optimálisan integrálható a full hybrid hajtásláncba, és amelyek minimális üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett kínálnak nagyobb teljesítményt.
Az Atkinson-ciklust követő szelepvezérlés során a tágulási (munkavégzési) ütem hosszabb, mint a sűrítési, így az égési energia jobb hatásfokkal aknázható ki. Az Atkinson-ciklus, a megnövelt sűrítési viszony és további előremutató technológiák alkalmazása javította a motor termikus hatásfokát, amely így rendkívül kedvező 38,5%.
Az új generációs D-4S üzemanyag-befecskendezési rendszer nagyobb, 20 MPa befecskendezési nyomással, valamint megnövelt átfolyással dolgozik. Mindez homogénebb levegő-üzemanyag keveréket tesz lehető, ami egyszerre biztosít nagyobb teljesítményt és kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást.
Az üzemanyag-fogyasztást a hengeren belüli, közvetlen befecskendezők is csökkentik, köszönhetően oldalt hornyolt kialakításuknak, ideális alakú befecskendező nyílásuknak, a módosított formájú szívócsőnek, valamint az optimalizált légáramlásnak. A görgős szelepemelő himbák és a görgős D-4 szivattyú tovább csökkenti a fogyasztást.
A szelepemelő himbák csúszó elemeinek a súrlódását nagyban csökkentettük. A csekély súrlódású, javított kopás- és nyúlásállóságú vezérműlánc, valamint a feszességet mérséklő, önfeszítő szíj tovább mérsékli csökkenti a súrlódást, és ezáltal javítja az üzemanyag-fogyasztást.
A Dual VVT-i (intelligens, változó szelepvezérlés) rendszer a szívó és kipufogóoldalon egyaránt üzemel, lehetővé téve a motorteljesítmény jelentős javítását. A Dual VVT-i rendszer nagyobb fokú szelepösszenyitást engedélyez, ami a kis és nagy fordulatszámon leadott forgatónyomatékot éppúgy növeli, mint ahogy csökkenti a károsanyag-kibocsátást, valamint javítja a hidegindítási képességet.
A kiváló hatásfokú kipufogógáz-visszavezetés (EGR) rendszer vizes EGR-hűtőt és léptetőmotoros EGR-szelepet kapott; utóbbi jelentősen gyorsabban reagál a korábbi technológiánál, így optimális EGR gázáramlást tesz lehetővé. Mindezen technológiák együttesen kivételesen kedvező üzemanyag-fogyasztást tesznek lehetővé.
Végezetül számos megoldás gondoskodik arról, hogy a motor a lehető legcsendesebben, legfinomabban járjon, összhangban a Lexus Hybrid Drive rendszer eredendően halk üzemével.
A szívótorok-befecskendező egységek elhelyezkedését, illetve magát az alapjáraton és csekély terhelésen alkalmazott szívótorok-befecskendezést egyaránt optimalizálták, ahogy a forgattyús tengely alakját is. A zaj és a rezgések további csillapítását szolgálja a motorblokk és a szívócsonk merevítése; az optimalizált teljesítményt nyújtó kiegyensúlyozó tengely, valamint a hybrid erőátviteli egységben alkalmazott, műanyag fogaskerekek.
A full hybrid hajtáslánc elektromos, fokozatmentes sebességváltóját (E-CVT) vezeték nélküli (Shift-by-Wire) technológia vezérli. A Menetdinamika fejezetben részletesen ismertetett rendszer hatfokozatú, szekvenciális Shiftmatic váltórendszere a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel működtethető.


RC 200t - 2.0 literes turbómotor

  • 245 LE/ 180 kW 2.0 literes turbómotor: 0-100 km/h 7,5 mp alatt, 230 km/óra végsebesség.
  • Nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) sebességváltó G AI-SHIFT Control vezérléssel, amely a sebességváltást a fellépő gyorsulási erőktől függően szabályozza.

Az RC 200t mindössze 160 kg tömegű, kiemelkedően könnyű és kompakt, 1998 köbcentiméteres, négyhengeres benzines turbómotorja a fejlett ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion – takarékosság kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motortechnológiákat alkalmazva javítja az égési folyamatot, és ezáltal növeli a termikus hatásfokot.
A technológiák között megtalálható a D-4ST (közvetlen benzinbefecskendezés, négy ütem, Superior kivitel turbófeltöltéssel) üzemanyag-befecskendezés, a kettős megfúvású turbófeltöltő, a vízhűtéses hengerfej integrált leömlővel, valamint a VVT-iW (széles tartományban üzemelő, intelligens) változó szelepvezérlés.
Az alacsony fordulatszámon mutatott gyors gázreakciót és nagy forgatónyomatékot különösen kedvező üzemanyag-fogyasztással társító erőforrás legnagyobb teljesítménye 180 kW / 245 LE, a maximális forgatónyomaték 350 Nm. Az RC 200t álló helyzetből 7,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, legnagyobb sebessége 230 km/óra, miközben az átlagos üzemanyag-fogyasztás 7,2 l/100km, a CO2-kibocsátás pedig csupán 166 g/km.
A D-4ST rendszer a nagy nyomású közvetlen befecskendezést kisnyomású szívótorok-befecskendezéssel kombinálja. Így akár nagy terhelés, illetve alacsony hőmérséklet esetén is optimális, egyenletes égés érhető el.
Ez a fejlett üzemanyag-befecskendezési rendszer a turbófeltöltővel párosítva teljes mértékű kompatibilitást szavatol az optimalizált geometriájú szívótorkok révén elért, fokozott örvénylés, valamint a turbónyomás-szabályozás között.
A vízhűtésű hengerfejbe négy-a-kettőbe leömlőt integráltunk. A leömlőn szívási, illetve sűrítési ütemük szerint párosítva osztozik a négy henger. A kiemelkedő hatásfokú, ikeráramú (twin-scroll) turbófeltöltővel összhangban működő, innovatív leömlő megelőzi az egyes hengerekből kiáramló kipufogógázok interferenciáját; így a lehető legszélesebb fordulatszám-tartományban biztosít kiemelkedő forgatónyomatékot.
A közvetlenül a motorblokkra szerelt, vizes köztes töltőlevegőhűtő jelentős mértékben csökkenti a turbófeltöltő után a motorba szívott levegő térfogatát, ami minimális turbólyukat és ezáltal fokozott gázreakciót eredményez.
Maga a turbófeltöltő aktív megkerülőszelepet alkalmaz. Csekély terheléses üzemben nyit a szelep, ilyenkor csökken a leömlőben a nyomás, és ezzel mérséklődnek a szivattyúzási veszteségek, így javul az égési hatásfok.
A motor emellett változó szelepvezérlést (a kipufogó oldalon VVT-i, a szívón pedig VVT-iW rendszert) alkalmaz. Ez a megoldás az intenzív csúcsteljesítményt a teljes fordulatszám-tartományban optimalizált forgatónyomaték-leadással párosítja, ugyanakkor a motor indításkor Otto-ciklusban üzemelhet, később mégis a takarékosabb Atkinson-ciklusba válthat át. Gyorsítás során a motor ismét visszavált Otto-ciklusra.

rc-200t-megy

Nyolcfokozatú Sport Direct Shift automata sebességváltó
A 2,0 literes turbómotor az eredetileg a nagyteljesítményű RC F modell számára kifejlesztett, nyolcfokozatú SPDS (Sport Direct Shift) sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket.
A kormánykerékre szerelt váltófülekkel kézi üzemben is működtethető, kivételesen finoman és csendesen működő sebességváltó olyan különleges funkciókkal bír, mint a hegymeneti visszakapcsolás-szabályozás (Uphill Downshift Control), a visszakapcsolás reteszelés szabályozás (Downshift Lock-up Control), a lassítási torzulás reteszelés szabályozás (Deceleration Flex Lock-up Control), az üzemanyag-takarékos szabályozás (Power Saving Control), a Stop & Start vezérlés, valamint a G AI-SHIFT Control váltóvezérlés, amely a sebességváltást a fellépő gyorsulási erőktől függően szabályozza.
Az RC 200t Drive Mode Select üzemmódválasztó rendszerének Sport állásában aktiválódó G AI-SHIFT Control vezérlés automatikusan visszavált, ha a vezető kanyar előtt intenzíven lassít, ívmenetben tartja a fokozatot, majd a kanyar kijáratánál azt a fokozatot választja, amelyben a vezető a legintenzívebb gázreakcióban részesülhet.
Kézi üzemmódban a sebességváltó nem csupán tartja a választott fokozatot, de a 2-8. fokozat-tartományban teljes áthidalással gondoskodik a közvetlen és gyors reakciókról.

Menetdinamika

  • Igen merev vázszerkezet, precíz kormányreakciókra és kiemelkedő tapadásra hangolt aerodinamika
  • Átfogó zaj- és rezgéscsillapítási megoldások az optimális komfortérzetért és alacsony belső zajszintért
  • F SPORT - tökéletesített dinamika az adaptív változó felfüggesztés (AVS) rendszernek, valamint - az RC 200t modellen - a Torsen részlegesen önzáró differenciálműnek köszönhetően

Az új RC menetdinamikai jellemzői tökéletesen tükrözik a Lexus azon szándékát, hogy járműveinek rugózási kényelmét és vezethetőségét továbbfejlesztve még sportosabb, még inkább magával ragadó vezetési élményben részesítse ügyfeleit.

Rendkívül merev vázszerkezet
Az RC dinamizmusának, precíz kormányreakcióinak és intenzív tapadásának alapját a rendkívül szilárd karosszéria adja. A kellő merevségről olyan megoldások gondoskodnak, mint a Lexus IS-énél csaknem kétszer nagyobb átmérőjű küszöbök, a motorburkolatnál elhelyezett merevítés, a fenéklemez optimalizált merevítése, vagy a nagy szilárdságú ragasztóval rögzített első és hátsó szélvédő.
Ugyancsak a váz szilárdságát javítja számos egyedi gyártási technika, a karosszéria ragasztóanyagok alkalmazásától a többpontos hegesztésen át az ajtónyílásoknál, a hátsó háromszögablaknál és a hátsó felső karosszériapanelnél alkalmazott lézeres csavarhegesztésig.
Mindezen megoldások együttesen maximális torziós merevséget szavatolnak, javítva a kormányreakciókat és csökkentve a kanyarodáskor jelentkező oldaldőlést.

Aerodinamikai teljesítmény
A nagy sebességű stabilitás érdekében az RC a motorsportban bevált aerodinamikai megoldásokat alkalmaz a karosszérián és a fenéklemezen egyaránt.
Az első lökhárító sarkaiban kialakított légbevezető csatornák szabályozzák a karosszéria oldalfala mellett eláramló levegő sebességét, és ezzel mérséklik a légörvények kialakulását. Az orsó alakú hűtőmaszk mögött elhelyezett légstabilizáló elem elnyomja a rácson átlépő levegő örvénylési hajlamát, ezzel javítva a hűtési hatásfokot.
Az első és hátsó kerékíveknél elhelyezett légterelő lapok megakadályozzák, hogy a légáramlat találkozzon az abronccsal, ezzel javítva az általános aerodinamikai teljesítményt, míg az első kerékdob bordázott bélése a kerék mentén áramló levegő irányításában jut szerephez. A hátsó kerékdob bélésén kialakított perem kivezeti a kerék forgása által keltett légáramlatot a kerékív belsejéből.
Az ajtókeret burkolatának belépő sarkánál, valamint a hátsó lámpatesteken elhelyezett légterelő idomoknak köszönhetően a levegő egyenletesen áramlik végig az oldalfalak mentén, ami javítja az egyenesfutást, és ívmenetben kiküszöböli az imbolygó mozgást. A csomagtérfedél kilépő élének profilja, a hátsó lökhárító sarokkialakítása, valamint az alsó díszítőelem alsó perem mind arra szolgál, hogy elvezesse a levegőt az autó hátuljától.
A fenéklemez kialakítása során ugyancsak figyelembe vettük az aerodinamikai szempontokat. Szerephez jutnak a motor, a padlólemez és a hátsó padlólemez nagyméretű burkolatai, valamint az ezeken elhelyezett stabilizáló elemek, amelyek a légörvények kialakítását hivatottak csillapítani. A fenéklemez dőlésszöge hátrafelé emelkedik, ami a Venturi hatás révén fokozott leszorító erőt termel, valamint örvénymentesen vezeti el a levegőt a jármű farától.

rc-300h-megy

Zaj- és rezgéscsökkentő megoldások
Az RC 300h Lexus Hybrid Drive hajtásláncának rezgésmentes, csendes működését kiegészítendő az RC esetében egy sor átfogó zaj- és rezgéscsillapító megoldást alkalmaztunk, amelyek révén az utasok a lehető legcsendesebb, legkomfortosabb környezetben utazhatnak.
A műszerfalpanel és a padlólemez rezgési tulajdonságainak gondos hangolása mellett olyan megoldásokkal csillapítottuk a fenéklemezen ébredő rezonanciákat, mint az optimalizált vastagságú műszerfal, illetve középső padlólemez, valamint a padló hegesztési varratának gondosan megválasztott alakja és elhelyezése.
A műszerfal acéllemez szendvics-szerkezete kereszttartót, valamint központi merevítőt is magába foglal. A műszerfalon belüli zajcsillapító elem vastag, kétrétegű szerkezet, amely eltérő sűrűségű anyagok alkalmazásával gondoskodik a zajok maximális mértékű kiszűréséről.
A karosszéria, az ajtók, a műszerfal és a váltóalagút stratégiai pontjain hangelnyelő és- szigetelő rétegeket helyeztünk el, külön figyelmet szentelve a motorban és a légkondicionálóban ébredő, a műszerfalon át terjedő zajok csillapítására. A bevonattal ellátott zajcsillapító anyagok széles körű alkalmazásával hatékonyan csillapítottuk a padlólemezen ébredő rezgéseket, valamint még csendesebbé tettük az utasteret.
A további zaj- és rezgéscsillapító, illetve a szélzajt elnyomó megoldások között említést érdemel az A-oszlop profiljának az optimalizálása, az ajtókban, a hátsó háromszögablak-nyílásban, valamint a homlokfalon alkalmazott habtöltet, illetve rezgéscsillapítás, valamint a kerékdobok és a motorházfedél oldalsó szigetelése ami távol tartja a motorzajt az utastértől.
Végezetül a szélzaj csillapítására szolgál a szélvédőüveg és a szélvédőkeret közötti szintbeli eltérés csökkentése, illetve a külső visszapillantó tükrök és az ablaktörlő lapátok pozíciójának optimalizálása.

Magával ragadó menetdinamika
Az RC kettős lengőkaros első és többlengőkaros hátsó felfüggesztését úgy hangoltuk, hogy a kiegyensúlyozott, dinamikus vezethetőséget kiemelkedő rugózási komforttal társítsa.
Az első felfüggesztésnél egyedi kialakítást kapott a felső bekötés, a rugóráta, a kanyarstabilizátor és a persely, valamint az alsó lengőkar hátsó perselye. A lengéscsillapító kis súrlódású folyadéktöltete és a műanyagot nem tartalmazó dugattyú egyaránt a súrlódás csökkentésére szolgál.
A hátsó felfüggesztésnél hasonló finomhangolást végeztünk a lengéscsillapítóknál, a csavarrugóknál, a kanyarstabilizátoroknál, valamint a felső elülső perselynél.
Mindezen megoldások együttesen mérséklik az autó alulkormányozottsági hajlamát, kanyarodás során precíz perdületi reakciókat szavatolnak, biztosítják az ívmeneti jellemzők fokozatos változását, valamint harmonikus és közvetlen összefüggést teremtenek a kormánymozdulatok és a jármű viselkedése között, egyszerre megvalósítva a komfortos rugózást és a magával ragadó, dinamikus vezethetőséget.
Kiemelt figyelmet szenteltünk az elektromos szervokormány visszajelzésének, pontosságának és az általa nyújtott kormányérzetnek: a kormánymű precízen és egyértelműen tájékoztatja a vezetőt a kerék és az aszfalt közötti kapcsolatról. A kormányoszlop igen merev rögzítése, valamint a csillapítatlan köztes kormányoszlop együtt folytonos, pontos és azonnali kormányreakciókat szavatol már a legcsekélyebb kormánymozdulatra is.
Az RC Drive Mode Select rendszere havas, ECO, normál és Sport (az F SPORT modelleken Sport S és Sport S+) üzemmódokat kínál. SPORT üzemmódban a motorteljesítmény, a fojtószelep nyitása és az EPS rásegítés egyaránt úgy módosul, hogy közvetlenebb gázreakciók és súlyosabb kormányérzet segítse a dinamikus, magával ragadó vezetést.
Az RC 200t változatain Eco Driving kijelző segít a vezetőnek a lehető legtakarékosabb gázadagolás elsajátításában. Amennyiben a vezető környezetbarát módon közlekedik, kigyullad az Eco Driving jelzőfény, továbbá az Eco Driving kijelző képernyőn megjelenik, hogy milyen tartományban gazdaságos a gázpedál-kezelés. Amennyiben a gázpedál működtetésre kilép ebből a tartományból, a kijelző jobb széle elkezd villogni.

rc-300h-h-lampa

RC 300h - Különösen csendes és kifinomult
A kiemelkedően merev vázszerkezetre épülő RC 300h továbbfejlesztett elektromos szervokormányt és felfüggesztést kapott, ami a platform által biztosított rugózási komfort és dinamikus vezethetőség mellé a full hybrid hajtáslánc által nyújtott, egyedülállóan csendes és kifinomult vezetési élményt sorakoztatja fel.
A Lexus Hybrid Drive rendszer minden körülmények között számos üzemmód között váltogatva működik, így maximalizálva a fogyasztás-csökkentést.
A jármű álló helyzetében leáll a benzinmotor, így nem pazarol üzemanyagot. Olyan üzemi körülmények között, ahol a belső égésű motor kedvezőtlen hatásfokon működne - például elinduláskor, illetve kis vagy közepes sebességeknél, a jármű tisztán elektromos üzemben működik. Ilyenkor a hajtáslánc nem bocsát ki széndioxid, nitrogén-oxidokat, sem részecskéket.
Normál üzemi körülmények között a vezérlés folyamatosan változó arányban működteti a belső égésű motort és a villanymotort, így az optimális teljesítmény minimális fogyasztással párosul.
Lassítás és fékezés során a villanymotor nagyteljesítményű generátorként tölti az akkumulátort (regeneratív fékezés.) A más esetben hővé átalakuló mozgási energiát a hybrid rendszer elektromos áram formájában nyeri ki a rendszerből, amit aztán a nagyteljesítményű akkumulátorban tárol.
A hybrid rendszer különösen finoman üzemelő elektronikus, fokozatmentes sebességváltója hatfokozatú, szekvenciális Shiftmatic üzemmódban is működtethető. Ez a konfiguráció a sportos kupéktól elvárható menetteljesítményeket kínálja, a Lexus Hybrid Drive technológiára jellemző, kiemelkedően kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett.
Az RC 300h Drive Mode Select rendszere négyféle, igény szerint aktiválódó üzemmódot kínál, amelyekkel a full hybrid hajtáslánc képességei messzemenőkig kiaknázhatók. Ezek egyike, a kizárólag full hybrid rendszerrel megvalósítható, tisztán elektromos (EV) üzemmód, amely csak a villanymotorokat alkalmazva ultra csendes közlekedést tesz lehetővé, nulla üzemanyag-fogyasztással, illetve helyi CO2, NOx és koromrészecske-kibocsátással.

RC F SPORT - továbbfejlesztett vezethetőség és dinamizmus
Az RC F SPORT a számottevően intenzívebb vezethetőséget változatlanul kiemelkedő rugózási komfort mellett biztosítja. Ennek érdekében az első és a hátsó felfüggesztésnél egyaránt adaptív változó felfüggesztést (AVS) alkalmaztunk, míg az RC 200t F SPORT modell Torsen részlegesen önzáró differenciálművet is kapott.
Az AVS rendszer a módosítható csillapítású lengéscsillapítókat automatikusan aktiválva változtatja a rugózási jellemzőket mind a négy keréknél, így az egyenesfutási rugózási komfortot kiemelkedő kanyarstabilitással párosítja.
SPORT S+ üzemmódban az AVS rendszer automatikusan megnöveli a különbséget az ívbelső és -külső lengéscsillapítók karakterisztikája között, így ívmenetben még inkább csökken a karosszéria oldaldőlése.

FEDÉLZETI TECHNOLÓGIÁK

  • A 4,2 colos multi-információs kijelzőn és a 7 colos középkonzoli monitoron keresztül összehangoltan vezérelhető, fejlett multimédiás rendszerek
  • Második generációs Remote Touch kezelőfelület (RTI) érintéskövető vezérléssel
  • Hathangszórós, 160 wattos, vagy 10 hangszórós, 256 wattos Pioneer audiorendszer, valamint 17 hangszórós Mark Levinson Premium Surround berendezés


Fejlett multimédiás rendszerek
Az RC nagyfelbontású, 7 colos színes kijelzőjéhez kétféle multimédiás rendszer társítható: a Lexus Display Audio (LDA) és az Electro Multi Vision Navigation (EMVN).
A 8 irányú joystickkel vezérelhető LDA rendszer alkalmas okostelefonok csatlakoztatására is. Ilyen esetben akár a mobiltelefonon lévő navigációs alkalmazást is használhatják; annak adatai a 7-colos kijelzőn jelennek meg.
Az EMVN rendszert úgy fejlesztettük ki, hogy kimagasló minőségű konnektivitást és előremutató HMI funkciókat kínáljon. A rendszer multimédia csatlakoztatási funkciója koordinált rendszervezérlést tesz lehetővé, akár a 4,2 colos multi-információs kijelzőn, akár a 7 colos középkonzoli monitoron keresztül.
Azzal, hogy az EMVN a multi-információs kijelzőhöz csatolható, a vezető a képernyőn tekintheti meg a zeneszámok adatait, a mobiltelefonra vonatkozó információkat, valamint a bejövő hívás adatait, továbbá a navigációs útmutatásokat. Emellett a kormányon elhelyezett kapcsolók segítségével választhat a zeneszámok között, illetve kimenő hívásokat indíthat. A képernyőn keresztül elérhető menük testre szabhatók.
A beépített navigációs rendszer processzora komoly teljesítménnyel bír, így gyors, pontos és zökkenőmentes működést ígér.
A térképmegjelenítést a kereszteződéseknél automatikusan kinagyító navigációs rendszer számos fejlett funkcióval bír. Ezek között említést érdemel a digitális terepviszony-modellezés, a közlekedési táblák pontos megjelenítése, a sebességkorlátozásokra vonatkozó információk, a folyamatos dugótájékoztatásra szolgáló kijelző, valamint az aktuális forgalmi eseményekre figyelmeztető szolgáltatás.
Az ügyfél Bluetooth-képes mobiltelefonján keresztül létesített internet-kapcsolaton keresztül a rendszer hozzáférést ad a Google Helyi Keresés adatbázisában megtalálható POI címekhez, valamint a Google Térkép oldalon megadott címeket képes célállomásként beállítani. A Google kapcsolat révén a rendszer a Google Utcakép és a Panoramio funkciók megjelenítésére is alkalmas.

rc-300h-muszer

Második generációs Remote Touch kezelőfelület
Az EMVN rendszer kezelésére szolgáló, második generációs Lexus Remote Touch (RTI) multifunkciós kezelőfelület igen felhasználóbarát és könnyen kezelhető.
A rendszer érintéskövető vezérlést alkalmaz. A felhasználó ujjait egy elektrosztatikus felületen mozgatja; a kívánt funkció aktiválásához megnyomva a felületet vagy duplán koppintva azon, pont mintha okostelefonját kezelné.
A haptikus visszajelzés rezgéssel tájékoztatja a felhasználót a képernyőn megjelenő ikonokról; a rendszer ismeri az okostelefonok működtetéséből ismert, kétujjas kicsinyítés és nagyítás, illetve a pöccintés parancsokat is.
A széles érintőfelület kellemes tapintású felszínét kifejezetten úgy alakítottuk ki, hogy a felhasználók ujja akadálytalanul mozoghasson rajta: nem tapad, nem ugrik.
A rendszert még inkább felhasználóbaráttá teszi az elektrosztatikus felület megvilágítása, illetve az RTI vezérlő egység és a kartámasz közötti, minimálisra csökkentett magasságkülönbség.

Prémium audiorendszerek
Az RC felszerelhető egy hathangszórós, 160 wattos, vagy egy tízhangszórós, 256 wattos Pioneer audiorendszerrel, amelyek mindegyike torzításmentes, tiszta hangzást kínál, széles tartományú hangvisszaadással, telt hangzással és természetes hangdinamikával.
A tízhangszórós rendszer Coherent Source Transducer (CST) technológiája a műszerfal bal- és jobboldalán található középtartományú és magas hangszórókat egységbe foglalja, és ezzel természetesebb hangvisszaadást biztosít.
A rendszer emellett automatikusan ellensúlyozza a magas frekvenciák és a részletgazdagság elvesztését, amire tömörített zenei források (pl. MP3 lejátszók) alkalmazásakor kerülhet sor, és tisztább, teltebb hangzást biztosít.
Mindkét audiorendszer két USB csatlakozóval, valamint iPod funkcionalitással bír; a kezelőfelület minőségét feljavítottuk. Az audiorendszer immár képes az iPodon vagy USB adathordozón tárolt albumgrafika megjelenítésére a 7 colos középkonzoli monitoron.

Mark Levinson Premium Surround audiorendszer
Az RC kupé EMVN rendszeréhez társítható, 17 hangszórós Mark Levinson Premium Surround rendszert kifejezetten a részletgazdag, magas zenei élményt nyújtó hangzás igényét szem előtt tartva fejlesztettük ki; a rendszer kiváló, természetes zenei dinamikát és telt harmóniákat biztosít egy 360 fokos, térbeli hangzástérben.
Habár méretében kompakt, a 835 wattos rendszer kiemelkedően nagy teljesítményre és kiváló hangminőségre képes, ötcsatornás lejátszással. Az elülső bal, jobb és center, valamint a hátsó surround bal és jobb hangszórók optimálisan egységes hangminőséget kínálnak minden utas számára.
A Mark Levinson Premium Surround rendszer új generációs Signal Doctor lejátszási technológiája ellensúlyozza a magas frekvenciák és a részletgazdagság elvesztését, amire digitális zenei lejátszók, illetve egyéb tömörített zenei források alkalmazásakor kerülhet sor, és az eredeti felvétel minőségéhez közelebb álló, tisztább, teltebb hangzást biztosít.

Biztonság

  • Ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) adaptív sebességtartó automatával
  • Integrált járműdinamikai szabályozás (VDIM) rendszer
  • Holttérfigyelő rendszer (BSM), hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA), sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA), abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer (AL-TPSW) automatikus hibahely-azonosítással
  • Nagy szakítószilárdságú acélból készült vázszerkezet a tökéletes utasbiztonság érdekében
  • Felugró motorházfedél (PUH) és alacsony elülső profil az optimális gyalogosvédelem érdekében
  • Nyolc légzsák alapfelszerelésként


Minden Lexus modell tervezése során kiemelt figyelmet szenteltünk annak, hogy az a lehető legmagasabb szintű aktív, passzív és megelőző biztonságot kínálja. Az RC utasvédelmi teljesítményének alapját a Lexus egyedülálló integrált járműdinamikai vezérlőrendszere (VDIM) alkotja, amelyet az adaptív tempomatot magában foglaló, kifinomult ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) egészít ki.
A további aktív biztonsági funkciók között megtalálható a holttérfigyelő rendszer (BSM), a hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA), az abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer (TPSW), amely pontosan megmutatja, melyik abroncsban elégtelen a nyomás, valamint az adaptív távfény (AHB) technológia.
A rendkívül merev vázszerkezet kiemelkedő ütközési kompatibilitásról gondoskodik. Emellett alapfelszerelés a nyolc légzsák, míg a felugró motorházfedél lehetővé teszi, hogy a modell az alacsony profilú orrkialakítás ellenére optimális gyalogosvédelmi teljesítményt nyújtson.

rc-300h-e-lampa

Aktív biztonság
Ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS)
Az RC kupé kifinomult ütközés előtti biztonsági rendszere (PCS) képes enyhíteni az ütközés következtében fellépő károkat, személyi sérüléseket. A PCS rendszer milliméteres hullámhosszon működő radaros érzékelője képes észlelni az autó előtti akadályokat, akár kanyarodás közben is. A rendszer fedélzeti számítógépe számos szenzor jele alapján figyeli az RC kupé sebességét, a kormány elfordulási szögét, valamint a függőleges tengely körüli elfordulás mértékét, és ezek alapján előre felismeri, ha elkerülhetetlen egy ütközés.
Amennyiben fennáll az ütközés veszélye, a PCS rendszer a multi-információs kijelzőn megjelenő riasztással, valamint hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen, valamint ezzel egy időben előkészíti az ütközést megelőző vészfékrásegítő rendszert, hogy amint a vezető a fékre lép, a lehető legnagyobb fékerőt tudja biztosítani. Amennyiben a vezető nem fékez, és elkerülhetetlen az ütközés, a PCS rendszer automatikusan fékezni kezd, ezzel elkerülve az ütközést vagy mérsékelve annak következményeit.

Adaptív sebességtartó automata (ACC)
A PCS rendszert kiegészítő funkcióként az RC kupét adaptív sebességtartó automata (ACC) rendszerrel is felszereltük. A rendszer kétféle üzemmódban működhet: állandó sebességszabályozás, vagy járművek közötti távolság-szabályozás.
Az állandó sebességszabályozás funkció megegyezik a hagyományos tempomat funkcionalitással. Kb. 40 és 200 km/óra közötti sebesség állítható be.
A járművek közötti távolság-szabályozó funkció a PCS rendszer milliméteres hullámhosszon működő radaros érzékelőit használja, összekötve azokat az állandó sebességet, lassítást, követést és gyorsítást vezérlő funkciókkal, és automatikusan lelassítja az autót, igazodva az elöl haladó jármű sebességéhez, majd ha ismét tiszta az út, visszagyorsít az eredetileg beállított sebességre.

Integrált járműdinamikai szabályozás (VDIM)
Az RC a Lexus egyedülálló, ultramodern integrált járműdinamikai szabályozás (VDIM) rendszerét alkalmazva biztosít fokozott menetdinamikát, tapadást és járműstabilitást.
A VDIM a jármű minden pontján elhelyezett érzékelőktől gyűjtött, összetett adatokat felhasználva integrálja az RC aktív rendszereit - a blokkolásgátló fékberendezést (ABS), elektronikus fékerőelosztó rendszert (EBD), kipörgésgátlót (TRC) és menetstabilizáló rendszert (VSC) - az elektronikus szervokormánnyal (EPS) és, amennyiben beépítésre került, az adaptív változó felfüggesztéssel (AVS).
A jármű mozgását befolyásoló minden komponens - beleértve a motor forgatónyomatékát, a fékeket és a kormányművet - integrált szabályozása révén a VDIM nem pusztán a fékek, valamint a menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszerek működtetését optimalizálja, hanem a jármű általános kinetikus teljesítményét is képes javítani.
Ezen túlmenően, miközben egy hagyományos aktív biztonsági rendszer közvetlenül azt követően aktiválódik, hogy a gépkocsi átlépte saját menetdinamikai határait, a VDIM már azt megelőzően működésbe lép, hogy a gépkocsi elérné ezt a pontot. Ennek eredményeként megnőtt a gépkocsi dinamikai határtartománya, ugyanakkor ezen a tartományon a kevésbé agresszív beavatkozás révén finomabb viselkedést és ezáltal élvezetesebb vezethetőséget kínál a GS.

Holttérfigyelő rendszer (BSM)
A továbbfejlesztett holttérfigyelő rendszer (BSM) rendszer hátrafelé mutató, gyakorlatilag milliméteres hullámhosszon működő, akár 60 méteres hatótávolságú radarral észleli a Lexus RC holtterében elhelyezkedő, illetve a szomszédos sávokban nagy sebességgel közeledő járműveket. A rendszer a megfelelő oldali külső visszapillantó tükörben felvillantja a BSM ikont, így figyelmeztetve a vezetőt a felmerülő helyzetre. Amennyiben ezzel egy időben működik az irányjelző, a BMS ikon villogni kezd.

Hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA)
Az RCTA rendszer a BSM rendszer radarjait felhasználva figyelmezteti a parkolóhelyről kitolató vezetőt, ha oldalról olyan gépjármű közeledik, amelyet sem a tolatókamera nem mutat, sem a külső visszapillantó tükrökben nem látható. Közeledő jármű észlelésekor a rendszer a külső tükrökben villogtatni kezdi a BSM ikonokat, és figyelmeztető hangjelzést ad.

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA)
A sávfelfestéseket kamera segítségével figyelő sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) a műszerfalon megjelenő riasztással, illetve hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, amennyiben a jármű anélkül kezd kilépni a sávból, hogy a vezető működtette volna az irányjelzőt.

Abroncsnyomásra figyelmeztető rendszer automatikus kerék-azonosítással (AL-TPWS)
Az abroncsok szelepébe beépített érzékelőt alkalmazó AL-TPWS rendszer a műszerparkon belül elhelyezett képernyőn jeleníti meg mind a négy kerék egyedi nyomásértékét. Alacsony nyomás esetén a rendszer sárga színnel jeleníti meg az érintett abroncs nyomási értékét.
A hagyományos rendszereknél a figyelmeztető jelzés nem mutatja meg, melyik abroncsban észlelt hibát a rendszer, az AL-TPWS ezzel szemben pontosan megmutatja az alacsony nyomási érték helyét.
Mivel az érzékelők a gyújtás ráadásának pillanatában aktiválódnak, a vezető már indulás előtt ellenőrizheti a nyomási értékeket. Ez nem csupán az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére és az abroncs élettartamának a meghosszabbítására szolgál, de fontos megelőző biztonsági funkció is, hiszen így mérsékelhető a defekt vagy egyéb meghibásodás kockázata.

Automatikus távolsági világítás (AHB)
Az automatikus távolsági világítás, kamera segítségével érzékeli a szemből érkező, vagy előttünk haladó gépkocsi világítását, és ilyenkor automatikusan képes tompított világításra átváltani, ezzel jobb éjszakai látási viszonyokat teremtve.

Passzív biztonság
Karosszéria-szerkezet
A Lexus különösen szigorú követelményeket támaszt gépjárműveinek más autókkal szemben mutatott ütközési kompatibilitásával kapcsolatban. Ezzel összhangban az RC kupé fejlesztése során konkrét igényként merült fel, hogy az autó optimális védelmi teljesítményt mutasson fel a teljes és félátfedéses frontális, oldalirányú, valamint ráfutásos ütközések során.
A nagy szakítószilárdságú acélok karosszérián belül történő alkalmazása révén a vázszerkezet optimálisan vezeti és nyeli el a becsapódás során felszabaduló energiát. Ennek köszönhetően balesetben a lehető legcsekélyebb mértékben deformálódik az utascella, így megmarad az utasok túlélőtere.
A frontális ütközés energiájának eloszlatását az RC egy másodlagos elemmel, megnövelt keresztmetszetű küszöbelemekkel, előre kinyúló küszöbszerkezettel, valamint nagy szilárdságú acélból készült A-oszlopokkal és tetőkerettel segíti elő. A frontális, kis átfedéses ütközések során fellépő erők hatásos eloszlatását szolgálja a csavarodást megakadályozó utascella, illetve az A-alakú merevítés, amely a kerekek felől érkező ütközéstől óvja a bent ülőket.
A karosszéria alakváltozását az ütközés energiájának optimális átadása és eloszlatása révén mérséklő, oldalsó ütéselnyelő szerkezet olyan elemekből áll, mint a műszerfal, a homlokfal, a tető és a hátsó homlokfal merevítései, valamint a padlót merevítő számos kereszttartó. A padlólemez központi keresztmerevítőjének háromszög alakú betoldása a nagyszilárdságú acélból készült B-oszlop belső szerkezetét köti össze a padlólemez központi keresztmerevítőjével, és azáltal aktívan adja át a terhelést a kereszttartónak.
A kiváló borulásvédelmi teljesítményről az A-oszlopok, a tetőkeret, valamint a homlokfal gyártásánál nagy mennyiségben alkalmazott, nagy szilárdságú acél elemek gondoskodnak, amelyek a kiemelkedő merevséget csekély tömeggel társítják, így segítenek alacsonyan tartani az RC tömegközéppontját.
Az utasfülkében a tetőburkolatba, a tetőoszlopokba, az ajtókárpitokba és a könyöklőkbe beépített, kiegészítő energiaelnyelő elemek találhatók, amelyek hatékonyan védelmezik a fej, a has és a csípő területeit.

Gyalogosvédelem
Az RC felugró motorházfedele (PUH – Pop-Up Hood) lehetővé teszi, hogy a modell a lehető legalacsonyabb profilú orrkialakítás ellenére optimális gyalogosvédelmi teljesítményt nyújtson.
A rendszer az első lökhárítóban elhelyezett érzékelő segítségével észleli, ha a gépkocsi embernek ütközött. Ekkor a működtetők azonnal megemelik a motorházfedelet: így megnő a rés a lemez és a motor között, így az előbbi deformálódva nyelheti el a becsapódás energiáját, óvva a gyalogos fejét a sérüléstől.
A precíziós érzékelők és a vezérlő rendszer biztosítja, hogy a PUH nem lép működésbe, ha az autó behajtásgátló oszlopnak, lámpaoszlopnak vagy egyéb tereptárgynak ütközik.

Légzsákok
A Lexus RC összesen nyolc légzsákot kínál: két kétfázisú elülső légzsákot, vezető és utasoldali térdlégzsákot, első oldallégzsákokat, valamint az utastér teljes hosszát lefedő függönylégzsákokat
A vezető és utasoldali, változó nyitási erejű légzsákok működését fejlett légzsákvezérlő rendszer szabályozza. A becsapódás súlyosságát szenzorok mérik fel, ebből meghatározva a légzsákok nyitásának az erejét.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER