2012. szeptember 28. péntek, 11:41

 

A Hyundai Motor Co. bejelentette, hogy 2012 végére megkezdi a közületeknek és magánfelhasználóknak szánt lízingkonstrukcióban elérhető, hidrogén üzemű üzemanyagcellás ix35 jármű sorozatgyártását.

A Hyundai 2012 decemberében kezdi meg az ix35 Fuel Cell típus sorozatgyártását a koreai Ulsan gyártóüzemében, a tervezett éves darabszám 1000 autó, amit 2015-re kíván elérni a Hyundai.

A Hyundai már több dániai és svédországi várossal írt alá lízingszerződést az önkormányzati gépjárműparkba szánt üzemanyagcellás ix35 modellek használatáról.

A Hyundai a tervek szerint 2015 után megkezdi az ix35 Fuel Cell korlátozott darabszámú tömeggyártását, a tervezett éves kapacitás 10 000 darab.

„Az ix35 Fuel Cell a Hyundai előremutató műszaki fejlesztőmunkájának legjavát testesíti meg, és egyben a márka azon elkötelezettségének legerőteljesebb megnyilvánulása, hogy a környezetbarát mobilitás terén piacvezető szerepre lépjen. Az emissziómentes jármű immár nem álom: a Hyundai ix35 Fuel Cell már megérkezett, és készen áll a kereskedelmi felhasználásra” – mondta Woong Chul Yang, a Hyundai K+F tevékenységeiért felelős alelnöke.

hidrogen-hyundai

A szabadalmaztatott technológiát alkalmazó Hyundai ix35 Fuel Cell üzemanyaga a hidrogén. Ebből egy üzemanyagcella-köteg állítja elő a villanymotort meghajtó elektromos áramot. Az ix35 Fuel Cell működésének egyetlen mellékterméke pedig a víz.

Az ix35 Fuel Cell a Hyundai Blue Drive almárkájának jelkép értékű típusa. A Blue Drive logót csak a Hyundai legtisztább üzemű modelljei viselhetik: ilyen a Sonata Hybrid, az i20 Blue Drive vagy a BlueOn, a Hyundai i10 akkumulátorról üzemeltethető változata.

Ma, amikor a kormányzatok világszerte egyre szigorúbb korlátozásokat szabva igyekeznek csökkenteti a szénkibocsátást és az ásványi üzemanyagtól való függőségüket, az olyan emissziómentes mobilitási megoldások, mint a Hyundai ix35 Fuel Cell a változás mozgatórugójává válhatnak. Az ix35 Fuel Cell egybevág azzal a 2009-es egyezménnyel, amelyben az Európai Unió G8 országai 2050-re előírták a szénkibocsátások 80 százalékos mérséklését. A modell ezenfelül teljesíti az Emissziómentes Járművekre vonatkozó kaliforniai előírásokat is.
A Hyundai ix35 Fuel Cell vezethetősége és menetteljesítményei hasonlatosak a benzinüzemű ix35-éhoz. Az ix35 Fuel Cell hidrogéntartálya néhány perc alatt feltölthető. A jármű álló helyzetből 12,5 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet, végsebessége 160 km/óra, egyetlen feltöltéssel pedig 588 kilométert képes megtenni.
A Hyundai a népszerű ix35 (egyes piacokon Tucson) modellt választotta az üzemanyagcellás technológia bevezetésére. Az ix35 a Hyundai második legkeresettebb járműve Európában (csak az i30 előzi meg), és elsőként alkalmazta a Hyundai díjnyertes „folyékony szobrászat” formanyelvét. Az ix35 családi és vállalati autóként egyaránt népszerű, köszönhetően vezetőbarát szolgáltatásainak, teljesítményének, ötszemélyes utasterének és tágas csomagtartójának.

A Hyundai erőfeszítéseit számos kormányzat is támogatja, különösen Európában, a hidrogéntöltő infrastruktúra létrehozására vonatkozó tervek felállításával, illetve az ehhez szükséges források biztosításával. Már számos európai országban léteznek hidrogéntöltő pontok, valamint folyamatban, illetve tervben van további töltőállomások létesítése. Az üzemanyagtöltő infrastruktúra bővítése várhatóan Koreában, illetve Kaliforniában is megindul, így a Hyundai ezeken a piacokon is megkezdheti az ix35 Fuel Cell közületi és magán üzemeltetők részére történő forgalmazását.
Mint valódi emissziómentes jármű, a Hyundai ix35 Fuel Cell kiváló eszköz azon közületi és magán üzemeltetők számára, akik szeretnék nagymértékben csökkenteni gépjármű flottájuk szénkibocsátását. Az üzemanyagcellás ix35 a klímaváltozás ellen meghirdetett küzdelem erőteljes, rendkívül jól látható jelképe.

Fogyasztás és az üzemanyag ára
Mivel a hidrogén számos különböző módon állítható elő, és mivel az ezzel hajtott járművek iránti kereslet ma még korlátozott, a hidrogén üzemű gépkocsik üzemanyag-ellátásának költségeit napjainkban még nem a piac alakítja, azokat mesterségesen határozzák meg. Ennek megfelelően 100 kilométernyi út megtételére elegendő üzemanyag jelenleg hozzávetőlegesen 10 euróba kerül. Az ix35 Fuel Cell teljes feltöltéssel körülbelül 5,6 kilogramm hidrogént tud magával vinni, ami 588 kilométerre elegendő, egy tankolás költsége tehát körülbelül 56 euro.

A Hyundai ix35 Fuel Cell jelenleg a H2moves elnevezésű európai demonstrációs körúton, a European Hydrogen Road Tour programon vesz részt. Ez a turné Európa számos városát érintve mutatja be a hidrogén üzemanyagcellás hajtási technológiákat. A Párizsi Autószalon alkalmából most a francia fővárosba érkezett rendezvény keretében a nagyközönség és a sajtó képviselői személyesen is kipróbálhatják a Hyundai ix35 Fuel Cell modellt a turné standjánál.

Az ix35 Fuel Cell tesztpéldányai már komoly mindennapi felhasználást tudhatnak maguk mögött, aminek kapcsán rengeteg elismerést kaptak. Az Európai Parlament tagjai részére 2011-ben szervezett tesztvezetések során is az ix35 Fuel Cell modellt használták. A Hyundai saját gyártású üzemanyagcellái és az ix35 Fuel Cell modellek a 2012-es koreai Yeosu Expo hivatalos energiafejlesztő-, illetve szállítóeszközeiként szolgáltak.

Az ix35 Fuel Cell a Hyundai Üzemanyagcella Kutatási és Fejlesztési Központ (Mabuk, Korea) több száz munkatársának 14 évnyi, több száz millió euró értékű kutatómunkája eredményeként születhetett meg. A jármű a mai napig több mint kétmillió tesztkilométert tett meg valós körülmények között Európában, Koreában és az Egyesült Államokban.

A Hyundai ix35 Fuel Cell 2012 elején megdöntötte a hidrogén üzemű járművek hatótávolsági rekordját, amikor kizárólag az üzemelő töltőállomásokra támaszkodva a norvégiai Oslótól egészen Monacóig jutott el.

Mong Koo Chung, a Hyundai Motor Group elnöke a vállalat kiemelt jelentőségű projektjeként kezeli és személyesen vezeti az üzemanyagcellás programot, amellyel a Hyundai a környezetbarát mobilitási megoldások létrehozása révén a társadalmi felelősségvállalás terén is példát mutat.

A Hyundai ix35 Fuel Cell üzemanyagcellás jármű

Az ix35 Fuel Cell nem csak a Hyundai által valaha gyártott legfejlettebb környezetbarát jármű, de egyben a mindennapos közületi és magán felhasználás szigorú elvárásait is kielégíti.

Vezetőként vagy utasként az ix35 Fuel Cell alig megkülönböztethető hagyományos üzemanyaggal hajtott testvérétől. Az egyetlen feltűnő eltérés a motorzaj teljes hiánya, hiszen az ix35 Fuel Cell rendkívül csendes indukciós villanymotorral üzemel.

A Hyundai lekicsinyítette szabadalmaztatott üzemanyagcella-kötegét, így az ix35 Fuel Cell fedélzetén akár öten is kényelmesen utazhatnak. A tankolás mindössze néhány percig tart, akárcsak a benzinüzemű modellek esetében. Mivel az ix35 Fuel Cell egy feltöltéssel 588 kilométert képes megtenni, a felhasználóknak nem kell a hatótávolság miatt aggódniuk, szemben az egyéb alternatív hajtású gépkocsik vezetőivel.

A legnagyobb különbség a vezető és a környezet számára, hogy az ix35 Fuel Cell „kipufogócsövéből” nem jön ki más, mint tiszta víz.

Az új Hyundai ix35 Fuel Cell külső formaterve megújult: a modell új hűtőmaszkot kapott, emellett számos egyéb apró formai jegy segít megkülönböztetni a korábbi teszttípusoktól.

Az ix35 Fuel Cell technológiai szempontból is jelentős változásokon esett át. Az üzemanyag-fogyasztás és ezzel összefüggésben a hatótávolság 10 százalékkal javult az elődmodellhez képest. A fedélzeti rendszereket tovább modularizálták, így az ix35 Fuel Cell minden technológia korlát nélkül gyártható a hagyományos gyártósoron a Hyundai Ulsan-i üzemében.

A felhasználók számára igen fontos változás, hogy az új ix35 Fuel Cell vezethetőségét és menetdinamikáját kifejezetten az európai autóvezetők igen magas elvárásaihoz hangolták.

Üzemeltetési jellemzők
Más üzemanyagcellás járművektől eltérően, – amelyek sűrített levegő segítségével juttatnak oxigént az üzemanyagcellához –, a Hyundai ix35 Fuel Cell a környezeti levegőt használja fel. Ezzel csökken az oxigénellátás káros vesztesége, ami 50 százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és az energia-felhasználást. Az utasok szempontjából ez a megoldás azért fontos, mert a légkompresszor elhagyásával csökkenhetett az utastéri zajszint.

Az üzemanyagcella-kötegen kívül az ix35 Fuel Cell ugyanazt a lítium-polimer akkumulátort alkalmazza, amelyet a Hyundai Sonata Hybrid fedélzetén is megtalálhatunk. A fékek működtetésekor vagy lejtmenetben fékenergia-visszanyerő rendszer tölti az akkumulátorcsomagot.

Az ix35 Fuel Cell start-stop rendszerrel is rendelkezik. Ez a berendezés álló helyzetben lekapcsolja az üzemanyagcellát. Ilyenkor a jármű fedélzeti rendszerei kizárólag az akkumulátorról üzemelnek, aminek köszönhetően a városi közlekedés minimális energiaveszteséggel jár.

Mindent összevetve az ix35 Fuel Cell a Hyundai igen népszerű ix35 szabadidőjárművének vezethetőségét, dizájnját és szolgáltatásait egy igen komoly bónusszal, az emissziómentes közlekedés lehetőségével egészíti ki.

A Hyundai Üzemanyagcella Program

A Hyundai Üzemanyagcella programjának központja a Mabuk városában (Korea) működő Öko-technológiai Kutató Intézet. A Szöultól körülbelül 45 percnyi távolságra található létesítményben folyik a Hyundai környezetbarát hajtáslánc-kutatási tevékenységeinek legjava.

Az energiatakarékos, LEED-tanúsítvánnyal rendelkező kutatóközpontban saját hidrogéntöltő állomás, valamint házon belüli üzemanyagcella-köteg gyártás működik.

A program 1998-ban indult útjára, a vállalat által ekkor felállított távlati tervek az üzemanyagcellás járművek sorozatgyártását 2012 végére, az ügyfelek részére történő eladások megkezdését 2015-re irányozta elő.

„A Mabuk kutatóközpont feladata, hogy piaci szempontból életképes, emissziómentes járműveket fejlesszen ki. Az ix35 Fuel Cell minden szempontból teljesíti ezeket az elvárásokat, így egyértelműen kiváló lehetőségként jelenik meg a közületi és a privát vásárlók előtt” – hangsúlyozta Dr. Tae Won Lim, az Üzemanyagcella K+F tevékenységek ügyvezető igazgatója.

A Hyundai ix35 Fuel Cell műszaki adatai
Hosszúság    4410 mm
Szélesség    1820 mm
Magasság    1655 mm
Maximális hatótávolság    588 km
Hatásfok     0,96 kgH2/100km
Végsebesség     160 km/óra (100 mérföld/óra)
Gyorsulás, 0 - 100 km/óra    12,5 mp
Üzemanyagcella teljesítménye     100 kW
Energiatároló rendszer     Akkumulátor, 24 kW
Üzemanyag      Hidrogén (700 bar, 5,6 kg)
Kipufogó gáz    vízpára


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER