2012. április 15. vasárnap, 13:42

 

A Hyundai a 2012-es New York-i Autókiállításon mutatta be a Santa Fe modell új generációját. A Hyundai sikeres, nagyméretű szabadidőjárműve kívül és belül egyaránt megújult, új funkciókkal és új technológiával gazdagodott, továbbfejlesztett motorjai pedig az eddiginél is takarékosabbak, ezért az idén nyártól forgalmazott modell, vonzó megjelenésű, kifinomult alternatívát jelent az európai vásárlók számára.

uj-hyundai-santa-fe



Új Hyundai Santa Fe Műszaki adatok, európai változat

Ami nem változott, az a Santa Fe elnevezés, amely már a harmadik generáció óta kíséri a Hyundai közkedvelt, kiforrott szabadidőjárművét. A 2000-ben bevezetett Santa Fe a mai napig világszerte csaknem 2,56 millió példányban talált gazdára, csak Európában több mint 350 000 darabot adtak el belőle.

A Hyundai várakozásai szerint az új generációs modell tovább erősíti a márka eleve stabil pozícióját a szabadidőjármű piacon, és 2013-ban, az értékesítés első teljes évében több mint 5 százalékos piaci részesedésre tehet szert Európában.

A harmadik generációs Santa Fe formatervében tetten érthető a Hyundai folyékony szobrászat formanyelvének hatása, ám a modell egyedi formai koncepciót alkalmaz: a ’Storm Edge’ filozófia a viharok kialakulása során létrejövő, erőteljes és dinamikus természeti képeket hivatott visszaadni.

hyundai-santa-fe-uj

A modell merész, méretes felületeivel harmonizáló, kifinomult vonalai az eddiginél férfiasabb, agresszívebb és karakteresebb megjelenéssel ruházzák fel az új generációs Santa Fe szabadidőjárművet.

Az európai vásárlók háromféle hajtáslánc közül választhatnak. Az új, kivételesen takarékos, Euro6 kompatibilis, 2,0 literes ‘R’ VGT dízelmotor 150 lóerőt ad le, átlagos CO2-kibocsátása csupán 155 g/km. A 2,2 literes dízelmotort takarékosabbra hangolták, így az immár kategóriájának legtisztább üzemű tagja, széndioxid-kibocsátása mindössze 145 g/km.

Az európai kivitelű modell a mindenre kiterjedő fejlesztőmunkának köszönhetően optimálisan igazodik az európai autóvezetők ízléséhez és elvárásaihoz. A módosítások kiterjedtek a kormányműre, a kerékfelfüggesztésre és a fékrendszerre; az egyedi beállítások révén javult az autó stabilitása nagy sebességnél, valamint nőtt a vontatóképessége is.

Mint minden új európai Hyundai modell, az új generációs Santa Fe is megkapja a Hyundai Tripla 5 garanciális csomagját, amely ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciát, ötéves asszisztencia-szolgáltatást, valamint öt éven át érvényes, évenkénti műszaki átvizsgálást foglal magában.

A Hyundai várakozásai szerint az új generációs Santa Fe egy szélesebb demográfiai megoszlású, új ügyfélcsoport – többek között egykori prémium szabadidőjármű-vásárlók – számára bizonyulhat vonzó ajánlatnak.

Dizájn és forma


Modern, urbánus formavilága erőteljes, dinamikus és kifinomult személyiséggel ruházza fel az új generációs Santa Fe-t, amelynek karosszéria-formája egyértelműen azt sugallja, hogy biztonságos és praktikus, egyszersmind kifinomult járműről van szó.

Az új modell formatervezői a természetben előforduló, a viharok kialakulása során keletkező formákból nyertek ihletet, amely kreatív megközelítést ’Storm Edge’-nek nevezték el. Termékkínálatán belül különösen jelentős szerepet szán a Santa Fe-nek a Hyundai. Erről tanúskodik az is, hogy a modell elsőként értelmezi egyéni módon azt a ’folyékony szobrászat’ formanyelvet, amely az elmúlt évek során teljes mértékben felfrissítette a Hyundai választékának megjelenését.

hyundai-santa-fe-uj-generacio

A Hyundai teljes aktuális modellválasztékával összhangban az új generációs Santa Fe is megkapta a márka jellegzetes, hatszögletű hűtőmaszkját, mégpedig kifinomult, sötét króm kivitelben. A lökhárító fölött húzódó nagyméretű fényszórók könnycsepp alakja alább, a ködfényszórók sziluettjében köszön vissza. A karosszéria mélyre húzódó, kéttónusú alsó része bőséges szabad hasmagasságot biztosít; a szemből látható, ezüstszínű alsó burkolópanel egyszerre javítja a modell aerodinamikáját és ütésvédelmet biztosít a modell fenéklemezének.

Az új generációs Santa Fe 2700 mm-es tengelytávja megegyezik az elődmodellével, ugyanakkor az autó összességében hosszabb, alacsonyabb és szélesebb lett, ami markánsabb megjelenést kölcsönöz neki. A klasszikus, kétterű szabadidőjármű felépítmény kiváló férőhelyet biztosít, ám az új sziluett ezen túlmenően kiemelkedően erős járműről tanúskodik, impozáns orrkialakítással és izmos felsőtesttel. A modell profilját a keréktárcsák sötét króm kivitele erősíti – ezek most először jelennek meg a Hyundai szabadidő-jármű kínálatában, és akár 19 colos méretig választhatók gyári szerelésű tartozékként. A mélyre nyúló ajtók a küszöbre záródnak, így utóbbiak minden körülmények között tiszták maradnak, így be-, illetve kiszállás során nem szennyezik be az utasok ruházatát.

A modell alacsonyabban húzódó tetővonala, döntött első és hátsó szélvédője, valamint hátsó oldalablakainak meredeken felhúzott alsó éle dinamikus kiállást kölcsönöz az autónak.

Az új Santa Fe oldalsó karosszériapaneljeit az első kerékívektől a csomagtartóig húzódó, markáns törésvonal osztja meg. Ez a karaktervonal határozza meg az első és hátsó ajtókilincsek helyzetét, valamint az oldalfalra is átnyúló hátsó lámpatestek felső élét. Az utóbbiak fölött emelkedő hátsó szélvédőt felülről kisméretű tetőszárny határolja, még jobban kiemelve az új Santa Fe dinamikus kiállását. A sportos hangulatot ikerkipufogó, valamint az első és hátsó lökhárítók alsó részének méhsejt-mintázatú rácsbetétje erősíti.

Az első és a hátsó kerékívek mélyre nyúlnak, így az abroncsok szinte felső szélükig kilátszanak. A kerekeknél alkalmazott karosszéria-domborítás még erőteljesebbé és határozottabbá teszi az autó megjelenését.

Kényelem és praktikum

Az új generációs Santa Fe egy sor olyan intelligens funkciót vonultat fel, amelyek kényelmesebbé és praktikusabbá teszik az autót a vezető és utasai számára.

A vezetés fokozott élvezetét szolgálják a harmadik generációs Santa Fe fedélzetén megtalálható olyan vezetőtámogató rendszerek, mint a radarvezérelt távolságtartó tempomat, vagy a környezeti viszonyok függvényében automatikusan aktiválódó szürkületérzékelős világítás, és esőérzékelős ablaktörlő, amelyek lehetővé teszik, hogy a vezető minden figyelmét a vezetésre összpontosítsa.

Az új generációs Santa Fe-t az intelligens parkolássegítő rendszerrel is felszerelik, amellyel a vezető a legszűkebb parkolóhelyeket is kihasználhatja.

A fokozott kényelmet szolgálják a motoros mozgatású első ülések, illetve a vezetőülés memóriafunkciója, amely több személyes beállítást is képes eltárolni. A második sor hosszirányban eltolható ülései egy mozdulattal előre dönthetők, így az utasok könnyedén és gyorsan beszállhatnak az opciós harmadik üléssorra.

Az első és második üléssorban a második generációs modellnél tágasabb (+38, illetve +45 mm) lábtér várja az utasokat. Az egy darabból álló, széles és hosszú panoráma napfénytetőnek köszönhetően pedig természetes fény járja át az egész utasteret. A csomagtartó 37 mm-rel mélyebb, mint az elődmodellnél, ami kategóriaelső 534 literes kapacitást eredményez (ötszemélyes konfigurációban).

A manőverezést a csomagtartó fedelén elhelyezett, hátramenet kapcsolásakor automatikusan aktiválódó tolatókamera segíti, amelynek széles látószögű képe a műszerfali, 7 colos kijelzőn jelenik meg. A kamera elég mélyen található ahhoz, hogy a vezető az alacsony akadályokat, illetve kistermetű gyalogosokat (pl.: gyermekeket) is észlelje.

Az opcióként megrendelhető, 220 voltos aljzat révén az utasok közvetlenül az autóról működtethetnek olyan elektromos eszközöket, mint a hordozható számítógép, nyomtató vagy porszívó. A csomagtartóban kialakított dugalj legfeljebb 200 watt névleges teljesítményű fogyasztókat képes külön átalakító nélkül táplálni.

Az új Santa Fe további intelligens megoldásokkal is szolgál. Ilyen a külső visszapillantó tükrökben elhelyezett környezetmegvilágító lámpa, amely az autó körüli talaj megvilágítására szolgál, vagy a fokozott biztonságot és kényelmet nyújtó sötétített üveg.

hyundai-santa-fe-suv

Motorok


Az új generációs Santa Fe hajtáslánc-választékát úgy alakították ki, hogy kielégítse az európai vásárlók elvárásait. A bevezetéskor rendelkezése álló három motor 80 százalékban lefedi a térség teljes méretű (D-szegmensbeli) szabadidőjármű-piacán jelentkező keresletet.  A széles teljesítmény- és nyomaték-tartományt felölelő három motor a legkülönfélébb terepviszonyok között biztosít bőséges teljesítményt a vásárlóknak, mégpedig kategóriaelső üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett.

A hajtáslánc-választék egy benzines és két dízelmotorból áll. Mindhárom erőforrás kimagasló teljesítményt (150-200 LE) biztosít, a korábbinál is kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás és kategóriaelső károsanyag-kibocsátás mellett.

A kínálat élén továbbra is a Hyundai 2,2 literes ’R’ dízelmotorja áll, változó geometriájú turbófeltöltővel (VGT) felszerelve. A motor maximális teljesítménye 200 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 431 Nm. A Hyundai mérnökei 145 g/km-re mérsékelték a motor CO2-kibocsátását, így ez kategóriájának legtisztább üzemű tagja.

Ez a nagy teljesítményű erőforrás különleges menetteljesítményekkel ruházza fel az új Santa Fe-t: a modell álló helyzetből 9,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára (kézi sebességváltó, 2WD hajtáslánc).

A Santa Fe dízelmotor-kínálatát egy kisebb, 2,0 literes, változó geometriájú turbófeltöltővel felszerelt (VGT) ’R’ erőforrás egészíti ki. A 150 LE teljesítményű, 382 Nm forgatónyomatékú motor kifinomult működésű, CO2-kibocsátása a Santa Fe fedélzetén csupán 155 g/km.

A két dízelmotor változó geometriájú turbófeltöltője révén az új generációs Santa Fe már alacsony (2000/perc) fordulatszámon vezetője rendelkezésére bocsátja a forgatónyomaték maximumát, így az autó éppúgy alkalmas a kemény terepek leküzdésére, mint a dinamikus országúti közlekedésre.

A benzinmotorban
gondolkodó európai vásárlók számára a 2,4 literes ’Theta II’ GDI erőforrás jelent alternatívát. A 193 LE csúcsteljesítményű, mindössze 197 g/km CO2-kibocsátású motor kategóriájának legtisztább üzemű modelljévé teszi az új generációs Santa Fe-t.

Sebességváltók

Az új generációs Santa Fe hatfokozatú kézi kapcsolású vagy hatfokozatú automata sebességváltóval rendelhető. Mindkét váltóművet a háromtagú motorkínálat teljesítmény-leadási karakterisztikájához hangolták.

A ‘Theta II’ 2,4 literes GDI benzinmotor és a 2,2 literes ‘R’ VGT dízelmotor kézi és automata sebességváltóval egyaránt társítható. A 2,0 literes ‘R’ dízelmotorhoz alapkivitelben a hatfokozatú kéziváltó csatlakozik.

A hatfokozatú sebességváltók legfelső fokozata hosszú áttételt kapott, ami nagy sebességű utazás során alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást eredményez, egyben lehetővé teszi a vezető számára, hogy közúton vagy akár kemény terepen maximálisan kiaknázhassa a rendelkezésére álló motorteljesítményt.

Az automata sebességváltó kétféle üzemmódot kínál. Városi közlekedéshez a teljesen automata üzem az ideális választás, míg a ’Sport’ állás a kuplungozás nélküli kézi, szekvenciális sebességváltás lehetőségét, és ennek köszönhetően közvetlenebb vezetési élményt kínál. Noha a sebességváltó hagyományos, hidrodinamikus nyomatékváltóval felszerelt automata egység, különleges, ’lapos” nyomatékváltója és innovatív belső kialakítása révén a világ minden más hatfokozatú sebességváltójánál kompaktabb – ráadásul 12 kilogrammal könnyebb és akár 12 százalékkal takarékosabb, mint egy hagyományos automata váltó.

A 2,2 literes ‘R’ VGT dízelmotor kétkerékhajtással (2WD) és a hatfokozatú kézi sebességváltóval társítva mindössze 145 gramm CO2-ot bocsát ki kilométerenként.

Futómű

Az új generációs Santa Fe elismerésre méltó úttartást, valamint kiemelkedő utaskomfortot kínál országúton és terepen egyaránt. Normál menetviszonyok közepette a személyautókat idéző vezethetőség jellemzi, szükség esetén automatikusan összkerékhajtásba kapcsol.

A Santa Fe az első olyan Hyundai szabadidőjármű, amely megkapta a márka FLEX STEER szervokormány rendszerét. A rendszer háromféle kormánymű-beállítást biztosít, igazodva a vezető pillanatnyi igényeihez és a menetviszonyok diktálta követelményekhez. Az aktuálisan kiválasztott üzemmódról (normál, sport vagy komfort) a műszercsoporton elhelyezett, 4,2 colos LCD képernyőn keresztül tájékoztat a rendszer.

Az új Santa Fe kerékfelfüggesztését úgy hangolták, hogy komfortos csillapítást biztosítson, ugyanakkor közvetlenül reagáljon a vezető utasításaira. A MacPherson első rugóstag fordított L alakú alsó lengőkarjai a kerékdőlés szabályozását teszik lehetővé, kellően érzékeny kormányzás mellett. Az első segédvázkeret felfogató perselyeinek hangolása segít a kellemetlen rezgések kiszűrésében, ugyanakkor megnyugtató mértékű visszajelzést biztosít az útfelületről.

A Santa Fe többlengőkaros hátsó felfüggesztésének hosszlengőkarja a futómű egy kereszttartójához csatlakozik, ami optimális, kifinomult rugózási jellemzőket szavatol, ugyanakkor kevés helyet rabol a csomagtartóból. Alapfelszereltség az automata szintszabályozós hátsó felfüggesztés: ez a megoldás teljes terhelés mellett is kifinomult rugózási jellemzőket és kiegyensúlyozott vezethetőséget szavatol.

A szükség esetén automatikusan aktiválódó összkerékhajtási rendszer kizárólag akkor váltja fel az alapértelmezett elsőkerékhajtást, ha arra valóban szükség van. Ha a szenzorok tapadásvesztést észlelnek az első kerekeknél, a rendszer automatikusan megosztja a hajtóerőt az első és hátsó tengely között. Alaphelyzetben ez az arány 100:0 (csak az első kerekek hajtottak), amit a rendszer csúszós útviszonyok esetén önállóan és fokozatmentesen képes akár 50:50 százalékig módosítani.

Különösen rossz tapadási viszonyok (pl. sáros terepen, illetve havon vagy jégen történő haladás) esetén a vezető a műszerfalon elhelyezett ’Lock’ gombot megnyomva reteszelheti az összkerékhajtást, amely ilyenkor legfeljebb 40 km/óra sebességig állandó 50:50 arányú hajtóerő-megosztást biztosít az első és hátsó kerekek között.

A rendszer által biztosított, kiemelkedő tapadási és vonóerő-átviteli teljesítményt az új generációs Santa Fe esetében blokkolásgátlós fékberendezés (ABS), menetstabilizáló elektronika (ESP), járműstabilitás-szabályozó rendszer (VSM), lejtmeneti szabályozó rendszer (DBC), valamint visszagurulás-gátló és emelkedőn való elindulást segítő (HAC) funkciók támogatják.

A jármű legfeljebb 2500 kg tömegű utánfutót vontathat (teljes járműterhelés, fékezett utánfutó és kézi sebességváltó esetén).

hyundai-santa-fe-szabadidoauto

Vezethetőség


Az új generációs Santa Fe megalkotása során a Hyundai mérnökei megőrizték a szabadidőjárművekre jellemző jegyeket, ugyanakkor nagyban továbbfejlesztették a jármű közúton mutatott képességeit.

A motort, a sebességváltót és a felfüggesztést tartó első segédvázkeretet egyedi kialakítású perselyekkel rögzítették, amelyek hatékonyan tartják távol az utastértől a kellemetlen zajokat és rezgéseket, miközben minden körülmények között kiváló kormányvisszajelzést biztosítanak a vezetőnek.

A harmadik generációs Santa Fe vadonatúj vázszerkezetének megalkotása során a 2011-es Euro Car Body díjat elnyert Hyundai i40 esetében is alkalmazott technológiákat használták a mérnökök. A kis tömegű, ám nagy szilárdságú acél és alumínium alkatrészek összetett kombinációja az elődmodellénél jobb torziós és hajlítási szilárdságot szavatol. A karosszéria gyártása során felhasznált acél a vállalat saját koreai acélművéből (Hyundai Steel) származik.

A Hyundai könnyebb anyagok felhasználásával, csillapított motortartó bakok beépítésével, továbbá fokozott hangszigetelés alkalmazásával optimalizálta a harmadik generációs Santa Fe hajtásláncait, és teremtett csendes, pihentető környezetet az utasok számára.

Mindezen megoldások az előző modellnél kedvezőbb zaj- és rezgésszinteket eredményeztek, így a Santa Fe országúton és terepen egyaránt fokozott utaskomfortot nyújt.

Biztonság

A Hyundai európai modellválasztékának többi tagjához hasonlóan az új generációs Santa Fe is modern aktív és passzív biztonsági megoldások révén biztosít kiemelkedő utasbiztonságot és nyújt fokozott védelmet a gyalogosok számára.

A Santa Fe vezetője az aktív biztonsági rendszereknek köszönhetően hatékonyabban kerülheti el a baleseteket. A megelőző rendszerek között említhetjük a blokkolásgáltót (ABS), a menetstabilizálót (ESP), a járműstabilitás-szabályozást (VSM), az ereszkedés-szabályozó rendszert (DBC) és a visszagurulás-gátlót.

A Santa Fe sávelhagyásra figyelmeztető rendszere tájékoztatja a vezetőt, ha az autó úgy lépi át a forgalmi sáv határait, hogy a vezető előtte nem aktiválta az adott oldali irányjelzőt. A veszélyhelyzetre hangjelzés hívja fel a vezető figyelmét.

A távolságtartó tempomat figyeli a Santa Fe előtt haladó forgalmat, és biztosítja, hogy az autó túlságosan ne közelítsen meg más járműveket. Ez egyrészt kényelmesebbé teszi a Santa Fe vezetését autópályán, másrészt nagyban mérsékeli az ütközés kockázatát.

A kiváló látási viszonyok meghatározóak a menetbiztonság szempontjából, ezért az új generációs Santa Fe számos megoldással gondoskodik a kiemelkedő nappali és éjszakai kilátásról. A xenon fényszórók nagy fényerővel messzire világítanak el, és sötétben is optimális látási viszonyokat teremtenek. A messzebbre ellátás és a biztonság fokozása érdekében a Santa Fe reflektora a külső fényviszonyok függvényében, automatikusan felkapcsol. A nappali világítás természetesen az alapfelszereltség része.

Ami a passzív biztonságot illeti, az új generációs Santa Fe kis tömegű, nagy szakítószilárdságú acél és alumínium felépítése igen merev és erős vázszerkezetet eredményez, amely hatékonyan óvja az utasokat egy esetleges ütközés során.

Az új generációs Santa Fe az alapfelszereltség részeként nem kevesebb, mint hét légzsákot kínál: a vezető-és utasoldali elülső, oldalsó és függönylégzsákok mellett szériafelszerelés a vezetőoldali térdlégzsák, amelyek együttesen minden modellváltozatban kiemelkedő utasbiztonságot szavatolnak.

A Hyundai mérnökei a gyalogosok biztonságát is szem előtt tartották, ezért a Santa Fe-t a márka történetében elsőként aktív motorházfedéllel szerelték fel, amely jelentős mértékben fokozza a gyalogosok védelmét egy esetleges gázolás során. Ütközés esetén a motorházfedél megemelkedik, csökkentve a becsapódás energiáját, és ezzel a sérülés kockázatát.

Mindezen jellemzőknek köszönhetően az új Santa Fe kiemelkedően biztonságos, megerősítve a Hyundai az irányú elkötelezettségét, hogy ezen a létfontosságú területen kategóriaelső teljesítményt bocsásson vásárlói rendelkezésére. A várakozások szerint az új generációs Santa Fe – akárcsak a Hyundai többi, frissen bemutatott modellje – ötcsillagos eredménnyel zárja majd az Euro NCAP töréstesztjét, mégpedig az új, jóval szigorúbb, 2012-es tesztszabvány szerint.

Új Hyundai Santa Fe Műszaki adatok, európai változat



Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER