2011. október 22. szombat, 16:41

3-as-bmw-arc



Az új BMW 3-as Limousine
A BMW EfficientDynamics az új BMW 3-as sorozatban
Az új BMW ActiveHybrid
A 3-as BMW hat generációja
Az új BMW 3-as Limousine Műszaki adatai
Teljesítmény- és forgatónyomaték-diagramok
Külső és belső méretek

Egy globális trendalapító sikertörténete
Ha létezik vérbeli BMW, az kétségkívül a 3-as. A középkategória sportlimuzinjának szinonimájaként e szerepkörét immár sok éve őrzi töretlenül kategóriája prémiumszegmensének élén. 1975-ös bemutatkozása óta világszerte több mint 12 millió alkalommal döntöttek a vásárlók a 3-as BMW valamely változata mellett. Mindeközben a sorozat a legkülönfélébb célcsoportok igényeinek is megfelelt, kiemelkedő sikerének okai így igencsak sokrétűek.

A 3-as BMW koncepciója akárcsak napjainkban, már akkor is egyedülállónak számított: középkategóriájú limuzin elegáns formavilággal, korszerű és erős motorokkal, klasszikus hátsókerék-hajtással és alapvetően sportos hangolású futóművel. Mindezek eredményeképpen menetdinamikai képességeit és a mozgékonyságát egyaránt különösen magas színvonal jellemezte. A 3-as BMW rövidesen az adott korszellem és potenciális vásárlói egyéni kívánságainak hű megtestesítőjévé lépett elő. Ennek során számos olyan különösen innovatív karosszériakoncepció és műszaki megoldás született, amely párját ritkította a vetélytársak körében, ahol a 3-as BMW egyértelműen a sportos középkategória alapvető mércéjéül szolgált. Ennek aktuális példái a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégia fejlett műszaki megoldásai, amelyek a BMW 3-as sorozat modelljeit kategóriájuk legkedvezőbb tüzelőanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeivel ruházzák fel.

A világszerte legnépszerűbb Limousine után az idők folyamán megszületett a BMW 3-as Cabrio, a BMW 3-as Touring, a BMW 3-as Coupé és a BMW 3-as Compact, valamint a BMW kifejlesztette BMW M3 nagyteljesítményű sportlimuzinját is. A világ legnagyobb darabszámban értékesített prémiummodelljének sikertörténete azonban 36 esztendeje még egy kétajtós lépcsőshátú limuzin formájában vette kezdetét.

1975: Az első generáció – Premier erős négyhengeres motorokkal kínált kétajtós limuzinként
Az első 3-as BMW 1975. júliusi bemutatóján a BMW az autózás történetében is új fejezetet nyitott. A kompakt méretek és kifejezetten sportos karakter jellemezte kétajtós modell már a kezdetektől egyedülálló stílust képviselt. Elölnézetét egyértelműen a „BMW-vesék” határozták meg. Hosszúsága 4.355, szélessége 1.610 és magassága 1.380 milliméteres értékével az újdonság egyszerre keltett kompakt és felnőttes benyomást. Elöl 1.364, hátul 1.377 milliméteres nyomtávjával határozott fellépéssel és stabilan állt az úton. Tökéletesen illettek e karakterhez korszerű, kifejezetten sportos hangolású McPherson első, illetve rugóstaggal kialakított, ferdekaros független hátsó felfüggesztései.

Az első 3-as motorházfedele alatt 1.573, 1.766 és 1.990 köbcentiméteres négyhengeres, erőforrások dolgoztak, a méretre utalva az egyes változatoknak 316, 318, 320 és 320i típusjelzéseket adtak. A befecskendezős aggregát kivételével mindegyik konstrukciót normálbenzinre tervezték. Abszolút újdonságnak számított a beltér formavilága, az egyértelműen a vezetőre összpontosító, őt körülölelő cockpit, amely hosszú időn át a BMW
meghatározó belső motívuma maradt. Az „auto, motor und sport“ magazin olvasói már a következő évben úgy vélték, hogy a két liter alatti kategóriában a BMW 320 a világ legjobb limuzinja. 1977-ben a 3-as BMW szegmensében elsőként kapott hathengeres erőforrást, amit a BMW 320 és 323i esetében négy tárcsafék egészített ki. Különösen a BMW 323i vívta ki magának gyorsan a dinamikus atléta jelzőt, amely 105 kW/143 LE teljesítményű motorja révén könnyedén gyorsított akár 190 kilométer/órás tempóig is. A 3-as BMW fő vásárlási indokaiként menetteljesítményei, irányíthatósági tulajdonságai és sportos megjelenése szolgált, s ötből négy vásárlója később ismét e sorozat valamely tagja mellett döntött. Mindössze hat gyártási évet követően 1981-ben már az egymilliomodik 3-as BMW gördült le a szerelőszalagról.

bmw-kulcsok

1982: A második generáció – négyajtós, Cabrio, Touring és a BMW M3, illetve a sportlimuzin első dízelmotorja
A megújult 3-as BMW koncepcióját minden tekintetben óriási fejlődés és sokszínűség jellemezte, mégpedig újszerű dizájn, továbbfejlesztett aerodinamikai képességek, nagyobb térkínálat és kényelem, fokozott teljesítmény, illetve további karosszéria- és motorváltozatok formájában. A BMW következetesen bővítette legsikeresebb modellsorozatát, céltudatosan alakítva azt vásárlói ízlésvilágának megfelelően. E generációban ünnepelhette premierjét a családi négyajtós (1983), a BMW 3-as Cabrio és a sportos BMW M3 (mindkettő1985). Napjainkban az első BMW 3-as Cabrio youngtimerként áll nagy becsben a márka rajongói körében. A vonzó formavilágú Touring révén a BMW 1987-ben látványosan igazolta, hogy az élvezetes vezetés és a magas fokú használati érték, illetve a tágas térkínálat és a funkcionalitás a sportos középkategóriában sem egymást kizáró tényezők. Ekkor jelent meg az első dízelmotor illetve az összkerékhajtás is a BMW 3-as sorozatában. Mi sem bizonyítja jobban a stratégia sikerét, mint e generáció összesen 2,3 millió eladott példánya, amely így mintegy egymillióval múlta felül elődjét.

Az „éta” hathengeres bemutatkozásával a BMW 1984-ben új takarékossági koncepciót hirdetett meg. A 325e különösen erős és takarékos, valamint tisztaüzemű technikaként jelent meg, mégpedig az első kizárólag katalizátorral kapható 3-as BMW-ként. A döntéshozók bátorságáról tanúskodik a 324d, amely a 3-as BMW alapjain az első dízelmotoros sportlimuzinként érkezett a piacra. Ekkor mutatkozott be a bivalyerős 325i, amely 325iX jelzéssel állandó összkerékhajtással is megjelent a palettán. A Visco-tengelykapcsolós központi differenciálmű a blokkolásgátló (ABS) alkalmazását is lehetővé tette, amely így mindkét modellben a szériafelszereltséghez tartozott. 1989-ben jelent meg a 318is, s ezzel az első nagysorozatú, 16-szelepes hengerfejjel szerelt négyhengeres BMW.

1990: A harmadik generáció – Bemutatkozik a BMW 3-as Coupé és a BMW 3-as Compact, új hathengeres benzines és turbódízel motor
A négyajtós limuzin harmadik modellgenerációja 1990-ben mutatkozott be, különösen elegáns karosszériával és számos műszaki újdonsággal felszerelve. Karosszériaméretei és térkínálata szintén jelentős fejlődésről tanúskodtak. A kétajtós változat 1992-ben mutatkozott be, ezúttal kifejezetten elegáns Coupéként. Mindössze néhány hónappal később a BMW két különlegességgel is megjelent: az új Cabrio illetve az új BMW M3 változatokkal. A karosszériakoncepció továbbfejlesztését jelentette 1994-ben a BMW 3-as Compact, amely elsősorban a márka azon vevői körében talált rajongókra, akik anélkül összpontosítottak a gazdaságosságra, hogy a kiemelkedő dinamikáról és kényelemről le kellett volna mondaniuk.

Az új hathengeres erőforrás két vezérműtengellyel és hengerenként négy szeleppel rendelkezett, s elsőként a Coupé orrában dolgoztak a VANOS változó szelepvezérléssel készült konstrukciók. Ez az új technika egyszerre kínált kedvezőbb forgatónyomatéki karakterisztikát, illetve tüzelőanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket, miközben a sűrítési arány jelentős növelését is lehetővé tette a mérnökök számára. A család két új tagjaként a turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel működő, hathengeres dízellel szerelt 325tds, valamint az első négyhengeres turbódízelként bemutatkozó 318tds jelent meg. Az 1994/95-ös modellév-váltáskor a BMW könnyű alumínium forgattyúházzal látta el hathengeres motorjait.

1998: A negyedik generáció – Common-rail közvetlen befecskendezés, VALVETRONIC és BMW xDrive
Negyedik generációjában 1998 májusában érkezett a piacra a 3-as BMW, teljesítménye, kényelme és biztonsága ismét magasabb színvonalával. Az újdonság hosszúsága és szélessége egyaránt négy-négy centiméterrel haladta meg elődjéét, s ennek megfelelően bővült utastere is. Az 1999-es év végére a 3-as BMW a németországi forgalomba helyezési statisztika harmadik helyére lépett elő, ami korábban kategóriája egyetlen képviselőjének sem sikerült még.

A 320d modellben mutatkozott be a márka első közvetlen befecskendezésű dízel erőforrása, míg a 318i blokkjában forgott elsőként két kiegyenlítő tengely. A hathengeres benzines konstrukciók műszakilag legjelentősebb fejlesztésének a Kettős-VANOS szelepvezérlés bemutatkozása számított. A szívó- illetve a kipufogóoldali vezérműtengely egyaránt fokozatmentes és teljesen automatikus állítása tovább mérsékelt károsanyag-kibocsátás mellett biztosított még kedvezőbb forgatónyomatéki karakterisztikát. A nagy erejű 330d dízelben első alkalommal vette át common-rail befecskendezés a hengerek tüzelőanyag-ellátásának feladatát. 2001-ben mutatta be a BMW a fojtószelep nélküli terhelésszabályzás VALVETRONIC rendszerét, amely a szívószelepek emelésének változtatásával magasabb teljesítményszint mellett tette lehetővé a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás további mérséklését. A VALVETRONIC nem sokkal később immár a széles körű sorozatgyártásban is megjelent.

Mindezeken túl a BMW új összkerékhajtási rendszert is bemutatott Limousine és Touring modelljei számára. A BMW xDrive hagyományos differenciálzárak helyett már automatikus kerekenkénti fékezési beavatkozásokkal látta el e feladatot. Szintén újdonság volt az első és a hátsó tengely közötti teljes mértékben rugalmas nyomatékelosztás. A negyedik generáció különlegességeinek számított mindemellett a BMW 3-as Coupé és Cabrio is, amelyek dízelmotoros változatban is megjelentek a kínálatban, autentikus módon ötvözve az élvezetes vezetés, az egyéni stílus és az átgondolt technika kvalitásait.

2005: Az ötödik generáció – BMW EfficientDynamics, High Precision Injection, TwinPower Turbo és a széndioxid-kibocsátás új bajnoka
A Genfi Autószalonon tartotta bemutatóját a 3-as BMW most kifutó generációja. Az erőteljes motorok, dinamikus, egyben rendkívül kulturált menettulajdonságok, markáns dizájn és innovatív felszereltség megújult kínálata világszerte kedvező visszajelzésekre lelt. Immár 2007 óta képviseli meggyőzően a BMW EfficientDynamics fejlesztési stratégia, hogyan hozható a 3-as BMW kínálta élménye a példamutatóan alacsony üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel is összhangba.

Ennek szellemében ekkortól minden benzinmotor a Nagypontosságú Közvetlen Benzinbefecskendezés (High Precision Injection) rendszerével készült, amely a BMW 330i és 325i hathengeres, illetve a 320i és a 318i négyhengeres erőforrásaiban a különösen tüzelőanyag-takarékos szegénykeverékes üzemben működött. A BMW 335i motorjában e korszerű befecskendező-rendszer a TwinPower Turbo technikával, azaz két turbófeltöltővel, illetve a Kettős-VANOS változó szelepvezérléssel dolgozott együtt. A tömegcsökkentés jegyében a BMW alumínium, vagy még könnyebb magnézium-alumínium forgattyúházat alkalmazott.

A 2010-es modellévre minden motor teljesítette az EU 5 kipufogógáz-szabvány előírásait. A középkategória messze leggazdaságosabb modelljeként mutatkozott be a BMW 320d EfficientDynamics Edition, amelynek a harmadik generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel működő, 120 kW/163 LE teljesítményű erőforrása az EU-tesztciklus során átlagosan mindössze 4,1 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként.

Az elmúlt 36 esztendő során a BMW folyamatosan tovább növelte előnyét a középkategória sportos prémiumszegmensében. A BMW 3-as sorozat a legkülönfélébb modellváltozataiban és teljesítménylépcsőiben kategóriája minden más tagjánál meggyőzőbben juttatta kifejezésre alapvetően sportos gyökereit és stílusát. A BMW így mindenkor, újra és újra innovatív trendalapítóként volt jelen a piacon, s korántsem csupán motor- illetve futómű-technikája révén.



Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER