2012. január 15. vasárnap, 20:13

 

A BMW 3-as Limousine a világ legnagyobb darabszámban értékesített prémiummodelljeként immár hatodik generációjával állít új mércét a sportosság, az elegancia és a kényelem területén. A számos tekintetben úttörő 3-as sorozat történelme az új sportlimuzin tervezői számára is inspirációul szolgált, amelynek erőteljes formavilága a BMW immár hagyományos dizájnelemeinek legfrissebb interpretációja és céltudatos továbbfejlesztése.

uj-bmw-3-as



Új 3-as BMW
3-as BMW-k története
Új 3-0s BMW műszaki adatai

Az új BMW 3-as

Az új BMW arculat, amelynek karcsú fényszórói egészen a „BMW vesékig” nyúlnak, szintén az új BMW 3-as sorozat elegánsan dinamikus karakterét emeli ki. A BMW 3-as sorozatának immár hatodik nemzedéke méreteiben is növekedett elődjéhez képest. Széles nyomtávja (elöl +37mm, hátul +47 mm) már első pillantásra szembetűnő, míg megnövelt hosszúsága (+93 mm) és szintén megnyújtott tengelytávja (+50 mm) ugyancsak alapvetően sportos körvonalait hangsúlyozzák.
Az új BMW 3-as Limousine belső méreteiben tapasztalható jelentős növekmény mindenekelőtt a hátsó utasok kényelmét szolgálja. A BMW megújult 3-as sorozata ezúttal három felszereltségi szint – a „Sport Line”, a „Luxury Line” és a „Modern Line” – választékával szolgál. Mindegyikük egészen egyéni módon alakítja a sportlimuzin karakterét, egyaránt exkluzív, magas minőségi színvonalat képviselő anyagválasztással és az új sorozat prémiumkarakterét hangsúlyozó, kiemelkedő minőségi színvonallal.

Hajtásrendszere és futómű-technikája mindig is a márka mérnökei szakértelmének alapvető területe volt, így a kiemelkedő mozgékonyság és menetdinamikai képességek az új BMW 3-as sorozat esetében is az alapvető sajátosságok között szerepelnek. Az új modell elődjéhez képest 40 kilogrammal alacsonyabb saját tömeggel cáfolja nagyobb méreteit. A márkára oly jellemző sportos menetteljesítmények mellett az utastér fokozott kényelme szintén nagyban hozzájárul a vezetés az új 3-as sorozat kínálta élményéhez.



Piaci bevezetésekor négy kifinomult, gazdaságos és erőteljes motor – mindegyikük a BMW TwinPower Turbo technikájával – szerepel az új 3-as sorozat palettáján. A két továbbfejlesztett dízel erőforrás és a már nagysikerű hathengeres benzines aggregát mellett a vásárlók immár a BMW 328i új turbófeltöltésű négyhengeres erőforrását is választhatják. E legújabb generációs benzinmotor igencsak visszafogott tüzelőanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett szolgál különösen dinamikus menetteljesítményekkel.
A BMW az első gyártóként kínál nyolcfokozatú automata sebességváltót a prémium középkategóriában, amely a motorpaletta bármely dízel vagy benzines tagjával párosítható és már szériakivitelben az Automatikus Motorleállítás és -indítás rendszerével (Automatic Start Stop Function) dolgozik együtt. E kompakt és különösen gazdaságos technikával az új BMW 3-as modellek gazdaságosságuk és emissziós értékeik tekintetében egyaránt elérik, illetve felül is múlják a hagyományos hatfokozatú manuális váltóművel szerelt változatok szintjét. Az új nyolcfokozatú automata váltómű a kényelmes váltások, a dinamika és a gazdaságosság legmagasabb szintű ötvözetével az új limuzin kiemelkedő menetdinamikai képességeivel is tökéletes harmóniát alkotva működik.

A BMW EfficientDynamics koncepció részeként az Automatikus Motorleállítás és -indítás rendszere, a Fékenergia-visszanyerés, a Sebességváltást segítő kijelző, illetve az igény szerinti szabályzás mentén működő segédberendezések - a légkondicionáló hajtásról leválasztható kompresszorát is magában foglaló - rendszere szintén nagyban hozzájárulnak a tüzelőanyag-fogyasztás mérsékléséhez. Mindezeken túl az új „élménykapcsoló” „COMFORT”, „SPORT” és „SPORT +” állásai mellett az új „ECO PRO” üzemmód kínálja minden modellváltozat esetében a további takarékosság lehetőségét. Utóbbi célzottan a tüzelőanyag-takarékos közlekedést segítve teszi lehetővé az egy-egy tanknyi üzemanyaggal elérhető hatótáv növelését. Kiváló példa minderre a széndioxid-kibocsátás területén is igazi „bajnok” BMW 320d EfficientDynamics Edition, amely 163 lóerős teljesítménye mellett az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként átlagosan 4,1 literes tüzelőanyag-fogyasztást és kilométerenként 109 gramm széndioxid-kibocsátást pordukált.

Önállóság, kényelem és biztonság fejlett rendszerek intelligens hálózata révén

A BMW ConnectedDrive az új BMW 3-as sorozat számára is a korszerű vezetői segédrendszerek és a fejlett mobilitási szolgáltatások egyedülálló kombinációjával szolgál. Újdonság a prémium középkategóriában a legújabb generációs, színes Szélvédő-kijelző (Head-Up-Display), amely a fontos információkat nagy felbontásban, s közvetlenül a vezető látóterében vetíti a szélvédőre. A „Side View” és „Top View” kameráit is magában foglaló „Surround View” funkció szintén rendelkezésre áll, igény szerint akár madárperspektívából jelenítve meg a járművet és közvetlen környezetét. A Parkoló-asszisztens akár önállóan is a parkolóhelyre kormányozza az autót. A BMW ConnectedDrive további vezetői segédrendszerei között szerepel az araszoló (Stop&Go) funkcióval működő Aktív Sebességszabályzás, valamint a kameraalapú Ütközés-figyelmeztető funkcióval kiegészített Sávváltáskor Figyelmeztető Rendszer és a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, amelyek első ízben jelennek meg a BMW 3-as Limousine kínálatában. A csomagtér-fedél érintés nélküli nyitását kínáló innovatív kényelmi funkció és az „Active Protection” kiegészítő utasvédelem extrafelszerelésként szerepel a palettán.

A BMW EfficientDynamics az új BMW 3-as sorozatban:

Magasabb teljesítmény, alacsonyabb fogyasztás
Nagyteljesítményű motorjaival, igényes futómű-technikájával és már-már extrém torziós merevségű karosszériaszerkezetével erősíti tovább az új 3-as BMW piaci szegmense élén a legsportosabb limuzinként elfoglalt vezető pozícióját, miközben a kényelem területén az eddiginél is magasabb színvonalat kínál. A sportos limuzin alapvető jellemzői továbbra is kiemelkedő menetdinamikai képességei és mozgékonysága, döntően határozva meg a vezetése kínálta intenzív élményt is.

Korszerű benzinmotorok az új BMW 3-as sorozatban: fokozott dinamika, mérsékelt fogyasztás a BMW TwinPower Turbo technikájával
A piaci bevezetésre rendelkezésre álló benzinmotorokat egyaránt magas teljesítményszint, pörgős karakter és rendkívül kulturált járás jellemzi, mégpedig felülmúlhatatlan gazdaságosság mellett. Legyen szó az agilis BMW 328i orrában dolgozó új négyhengeresről vagy akár az új BMW 335i nagyobb hengerűrtartalmú hathengereséről, e korszerű erőforrások egyaránt olyan innovatív műszaki megoldásokat vonultatnak fel, amelyeket a tervezők igényes és magas színvonalú technikák csomagjává állítottak össze. E motorok közös jellemzője a BMW TwinPower Turbo koncepciója, amelyet a Kettős Turbófeltöltő (Twin Scroll Turbo), a Nagypontosságú Közvetlen Benzinbefecskendezés (High Precision Injection), a Kettős-VANOS vezérműtengely-állítás és a VALVETRONIC változó szelepvezérlés megoldásai alkotnak. A belső súrlódásaik tekintetében optimalizált alapmotorok emellett különösen könnyű, s teljes egészében alumínium forgattyúházzal készülnek, amely nem csupán az új 3-as BMW gazdaságosságára, hanem mozgékonyságára is kedvező hatást fejt ki.

Modern dízelmotorok: nyomatékosak, kulturált járásúak és gazdaságosak
Az új sportlimuzin BMW TwinPower Turbo dízel-aggregátjai is a BMW hajtástechnikájának legfrissebb állását képviselik. E korszerű dízel konstrukciókban a legújabb generációs common-rail közvetlen befecskendezés, turbófeltöltés és teljes egészében alumínium konstrukció gondoskodik a mindenkor magas vonóerőről, a rendkívül kulturált járásról és az egyedülálló gazdaságosságról. Kettős tömegű lendkerekük a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolás („Fliehkraftpendel”) megoldásával egészül ki, amely a forgómozgás során fellépő kisebb kiegyensúlyozatlanságok kiegyenlítésével egészen alacsony fordulatszám-tartományokon is nyugodt és rezgésmentes járást biztosít. A sportlimuzin hatodik generációjában is valóságos széndioxid-kibocsátási „bajnok” a BMW 320d EfficientDynamics Edition változata, amely a vonatkozó EU-szabvány szerint felvett 100 kilométerenkénti átlagos 4,1 liter tüzelőanyag-fogyasztása mellé kilométerenként mindössze 109 gramm széndioxid-kibocsátást párosítva szolgál új mércéül szegmensében. Az BMW 320d és BMW 320d EfficientDynamics Edition számára emellett 2012 közepétől a jövőbe mutató BMW BluePerformance technika is megjelenik, amely a dízel részecskeszűrőt és az oxidációs katalizátort NOX-tároló katalizátorral egészíti ki. A rendszer a nitrogén-oxidok kibocsátásának rendkívül hatékony mérséklését kínálja, jelentősen az EU6 kipufogógáz-szabvány határértékei alatt maradva.

Kívánságra optimalizált erőátvitel: hatfokozatú manuális vagy nyolcfokozatú automata sebességváltó
Motorváltozattól függetlenül a BMW új sportlimuzinja a legkorszerűbb hatfokozatú manuális sebességváltóval készül, amely kívánságra, első ízben ebben a sorozatban, nyolcfokozatú automata váltóművel helyettesíthető. Mindkét konstrukciót különösen magas hatásfok, kompakt beépítési méretek és mérsékelt saját tömeg jellemzi. A BMW 335i és a két dízelváltozat hajtásrendszerében a hatfokozatú manuális váltómű szárazkarteres kenési rendszerrel és átdolgozott fogaskerék-áttételekkel működik. Ez az újszerű kialakítás jelentősen mérsékli a fogkapcsolódások súrlódási veszteségeit, a szabályozott olajellátás révén pedig az olajkavarási veszteségeket sikerült szinte teljes mértékben kiiktatni. Minden manuális váltóművel szerelt modell a Sebességváltást segítő kijelzőt is tartalmazza, amely a pillanatnyi menethelyzet függvényében tájékoztatja a vezetőt a kapcsolások ideális időpontjairól. Az új „ECO PRO” üzemmódjában a kijelző a lehető legintenzívebb üzemanyag-takarékosság jegyében működik.

A nyolcfokozatú automata sebességváltót szintén innovatív belső elrendezés jellemzi. Míg az új váltómű méretei, és saját tömege sem nagyobb, mint hatfokozatú elődjéé, két további fokozatot illetve jóval szélesebb áttételi tartományt kínál. Mindemellett hidraulikus nyomatékváltó-egysége minimálisra mérsékelt relatív fordulatszám-eltérése (szlip), a magas hatásfok, a csekély súrlódási veszteségek illetve az intelligens szabályzás együttesen kiemelkedő gazdaságossági potenciállal ruházza fel e technikát. A BMW 335i, a BMW 328i és a BMW 320d modellekbe építve a vonatkozó EU-szabvány szerint felvett tüzelőanyag-fogyasztás még a manuális váltóval szerelt modellekét sem éri el. Az általa leváltott hatfokozatú automata sebességváltóval összevetve, a nyolcfokozatú automata révén mintegy 9-13 százalékkal csökken a sportlimuzin tüzelőanyag-fogyasztása. Ezzel az automata váltóművel még a széndioxid-kibocsátásban élen járó BMW 320d EfficientDynamics Edition modell is a manuális konstrukcióval szerelt változatával megegyező tüzelőanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket produkál. Új „ECO PRO” üzemmódjában az automata sebességváltó jóval korábbi felkapcsolások és késleltetett visszaváltások jellemezte karakterisztika mentén működik.

Start-Stop rendszer, rekuperáció, „ECO PRO”
Az új BMW 3-as Limousine már alapfelszereltségében az Automatikus Motorleállítás és -indítás rendszerével (Automatic Start Stop Function) készül, amely a rövid megállások alkalmával – például közlekedési lámpánál vagy a torlódások során – a motor átmeneti leállításával hatékonyan előzi meg a felesleges üzemanyag-fogyasztást. E rendszer a BMW vetélytársak körében első ízben, s mindmáig egyedülálló módon alkalmazza az új nyolcfokozatú automata sebességváltóval együtt. Az ugyancsak az új 3-as BMW szériafelszereltséghez tartozó Fékenergia-visszanyerés gondoskodik arról, hogy a fékezési és motorfék-fázisok során visszatáplált energia a későbbiekben a fedélzeti elektromos hálózat rendelkezésére állhasson. Emellett a dinamikus gyorsítások során a generátor gyakorta lekapcsolható hajtásával, így az elektromos energia messzemenőkig üzemanyag-takarékos előállítása mellett az agilis sportlimuzin gyorsítási képességei is még kedvezőbben alakulhatnak. Végül, de nem utolsósorban az „élménykapcsoló” segítségével az „ECO PRO” üzemmód is aktiválható. E módusz a hajtásrendszer megfelelő szabályzásával, a fűtés és a légkondicionáló berendezés, valamint a külső visszapillantó tükrök és az ülések fűtésének gazdaságosságra összpontosító üzemével támogatja a tüzelőanyag-takarékos közlekedést, akár 20 százalékos megtakarítást is lehetővé téve.

Energiatakarékosság az igény szerinti szabályzású segédberendezésekkel
Az új 3-as BMW intelligens energiamenedzsment-rendszerében a hagyományos megoldásokhoz képest jóval energiatakarékosabb üzemű segédberendezések is fontos szerepet töltenek be. Kiváló példa erre az igény szerinti szabályzással működő hűtőfolyadék-szivattyú, a megfelelő jellegmező szerint szabályozott olajszivattyú, valamint az elektromechanikus szervokormány, amely csakis akkor vesz fel energiát, amikor valóban szükséges. Hasonló érvényes a légkondicionáló rendszer speciális kompresszorára is, amely a sportlimuzin számos modellváltozatában megjelenik. Amint a vezető kikapcsolja a klímaberendezést, a kompresszort mágneses tengelykapcsolója haladéktalanul leválasztja szíjhajtásáról, minimálisra mérsékelve a rendszer veszteségét.

Intelligens könnyűszerkezetes építés a tüzelőanyag-fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás további mérséklése szolgálatában
A megfelelő anyagok alkalmazásával a célzott könnyűszerkezetes építés hozzájárul a jármű saját tömegének csökkentéséhez, ugyanakkor a jelentősen megnövelt szilárdság jellemezte utascella magas biztonsági színvonala is döntő fontosságú. Mindemellett a kiemelkedő menetdinamikai tulajdonságok elérését is nagyban segíti. Ennek megfelelően az intelligens könnyűszerkezetes építés a BMW fejlesztésének minden területén meghatározó, s modelljei minden fő komponensére kiterjed, a karosszériától a motortervezésen át, egészen a futómű-technikáig. Ennek során a nagy- és különösen magas szilárdságú acélfajták, a B-oszlopok melegen alakított konstrukciója, illetve a különböző műanyagok mellett a járműszerkezetekben a legkorszerűbb kombinált anyagok is megjelennek. Az alumínium a motor- és a futómű komponensei körében tapasztalható egyre szélesebb körű alkalmazása szintén nagyban mérsékli az adott fődarabok tömegét.

Az autó aljának aerodinamikai fejlesztései

A tüzelőanyag-fogyasztás mérséklésének szintén fontos eleme a légellenállás mérséklése. Az új 3-as BMW a legkorszerűbb szélcsatorna-létesítményben nyerhette el aerodinamikai „finomhangolását”, légellenállási tényezője mindössze cw = 0,26, ami kiváló érték. A légellenállási tulajdonságok aprólékos fejlesztése mindemellett zajkomfortja és stabilitási tulajdonságai tekintetében is meghatározó. Különösen jelentős befolyást gyakorol a nemkívánatos emelőerők ébredésére a jármű aljának kialakítása, az új BMW 3-as sorozat tagjait e területen is áramlási szempontból optimalizált konstrukció jellemzi. Ennek elemei az mindkét oldalon, a motorburkolat illetve a kipufogórendszer első alagútja alatti, bővített méretű és sima felületű borítások, amelyek összességében minden eddiginél nagyobb mértékben zárt alsó kialakítást biztosítanak. A hátsó tengely környéki diffúzor-hatású további burkolatok tovább mérséklik a légellenállást és az emelőerők nagyságát, egyben a kőfelverődésekkel szemben is hatékonyan védik a hátsó traktust. Az első lökhárító úgynevezett „Air Curtain” elemei egyfajta levegő-függönyt állítanak elő, amely az első kerekek környezetében mérsékli hatékonyan a légellenállást. Mindemellett a kedvező áramlási tulajdonságok szellemében kiformált kerékjáratok illetve az előttük elhelyezett légterelők segítik a tüzelőanyag-fogyasztás mérséklését.

Dinamikus, gazdaságos és innovatív: Az új BMW ActiveHybrid 3

A BMW 3-as sorozata 2012 őszén további modellváltozattal bővül, amikor a középkategóriájú sportlimuzinok prémiumszegmensében egy teljes-hibrid konstrukció is premierjét tarthatja. Az új ActiveHybrid 3 a BMW innovatív ActiveHybrid hajtásrendszere és a BMW 3-as sorozat alapvetően sportos karaktere éppoly dinamikus, mint hatékony ötvözeteként jelenik meg. A hathengeres benzinmotor és az elektromos hajtás e kombinációja ugyanis még alacsonyabb tüzelőanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek mellett kínálja a vezetés egyedülálló élményét, még intenzívebb formában valósítva meg az új BMW 3-as sorozatára jellemző sportosan gazdaságos közlekedést. A dinamika és a gazdaságosság ezen együttes fejlődése ideális módon képviseli a BMW EfficientDynamics koncepció célkitűzéseit. Az új BMW ActiveHybrid 3 révén így olyan sorozatgyártású modell érkezhet a piacra, amely a belsőégésű motor és az elektromos hajtásrendszer intelligens kombinációjával a modellre oly jellemző dinamikai pluszt is a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás jelentős mérséklése mellett kínálhatja. Első ízben vehették figyelembe a tervezők már a kezdetektől az ActiveHybrid technológiákat az új 3-as BMW tervezése során, amelyre a hibrid hajtásrendszer optimális helyigényű elrendezése szolgál kiváló példával.

A BMW ActiveHybrid 3 hajtásrendszere kifejezetten a BMW 3-as sorozat sportos karakterének megfelelően készül. Egy 225 kW/306 LE teljesítményű, a BMW TwinPower Turbo koncepció műszaki megoldásaival szerelt hathengeres benzinmotor, valamint egy hibrid-specifikus nyolcfokozatú automata sebességváltóba integrált elektromos motor alkotja, amely átmenetileg akár 40 kilowattot (54 LE) is produkál. A maximális rendszerteljesítmény 250 kW/340 LE, míg a forgatónyomaték csúcsértéke 450 newtonméter. E kiváló menetteljesítményeket rejtő magas színvonalú potenciálhoz meglepően alacsony tüzelőanyag-fogyasztási értékek párosulnak, az EU-tesztcikluson mért érték 6,4 literre adódik 100 kilométerenként. Ezzel az ActiveHybrid technológia a BMW ActiveHybrid 3 esetében mintegy 12,5 százalékos fogyasztáselőnyt biztosít a BMW vele összevethető teljesítményszintű, ám hagyományos hajtásrendszerű sportlimuzinjaival szemben.
A gyakorlatban az elektromos motor kiegészítő forgatónyomatékával támogatja a belsőégésű motort, a különösen dinamikus gyorsítások során, igény szerint „Boost” funkcióval szolgálva. Mindez jól érzékelhetően intenzívebbé teszi a vezetés a BMW ActiveHybrid 3 kínálta élményét. A BMW ActiveHybrid technológiája mindemellett a tisztán elektromos hajtást is lehetővé teszi, akár 3-4 kilométeren át is károsanyag-kibocsátás nélkül, s szinte zajtalanul haladva. Az elektromos üzemmód csúcssebessége a vonóüzembeli 60 kilométer/órától egészen a jármű lendületét kihasználó, a motor fékező hatásától is mentes „vitorlázás” során elérhető 160 kilométer/óráig terjed. A pillanatnyi terhelési állapotnak megfelelően a belsőégésű motor automatikusan beindul, míg a gázelvételt követően a rendszer leválasztja a hajtásról. Ekkor, illetve a fékezések során az elektromos motor generátorüzemre váltva, a jármű mozgási energiájának egy részét elektromos energiává alakítja, amit a fedélzeti hálózat az akkumulátorban tárol. Az elv tulajdonképpen a hagyományos hajtású szériamodellekben alkalmazott Fékenergia-visszanyerés rendszerével azonos, azonban a BMW ActiveHybrid 3 elektromos motorjának rekuperációs teljesítménye annak többszörösét teszi ki.

A belsőégésű motor és az elektromos hajtásrendszer hatékony és harmonikus együttműködéséről a központi teljesítmény-szabályzó elektronika gondoskodik, amely intelligens és előrelátó energiamenedzsmentje révén tovább növeli a teljes rendszer hatásfokát. Mindennapos használhatósága és variálhatósága tekintetében a BMW ActiveHybrid 3 csupán alig észrevehetően tér el a sorozat többi modelljétől, noha magasfeszültségű töltéstárolója a csomagtér padlózata alatt kapott helyet. Tágas, 390 literes csomagtartójával és hátsó ülése korlátozás nélkül rendelkezésre álló rakodónyílásával teljes mértékben megőrzi a sorozatra egyébként jellemző magas színvonalú kényelmet és használhatóságot.

Új 3-as BMW
3-as BMW-k története
Új 3-0s BMW műszaki adatai



Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER