2012. szeptember 27. csütörtök, 22:26

Az új Mitsubishi Outlander PHEV-változata nem csupán egy hagyományos belső égésű motoros jármű (ICE) hálózatról tölthető-hibrid technológiával utólag felvértezett verziója, hanem sokkal inkább az új Outlander még újabb változata – a dízel és a benzines változat mellett.

mitsubishi-outlander-plug-in-hibrid

Ez az első tömeggyártású autó egy vezető autógyártó kínálatában, amelyet kezdettől fogva úgy terveztek, hogy a belső égésű motoros változat mellett PHEV-verzió is készül majd belőle.
Az Outlander PHEV forgalmazását 2013 elején kezdik meg Japánban, majd hamarosan Európában és más régiókban is.


Több, mint elektromos autó
Az MMC több mint négy évtizedes tapasztalata az elektromos járművek építése terén először az i-MiEV 2009-es megjelenésekor öltött formát (amit a japán piacra szánt « K » osztályú elektromos LCV követett). Ezt követően a vállalat magasabbra tette a lécet: olyan elektromos jármű tervezését tűzte ki célul, amely hosszú távok megtételére is képes, valamint elegendő teret kínál öt személynek és csomagjaiknak.
Az MMC « Jump 2013 » (Ugrás 2013) üzleti tervében megfogalmazta: az elektromos és PHEV rendszerű járművek aránya és választéka jelentősen növekedni fog 2015-ig. Ugyanakkor a jelenlegi akkumulátor-technológia erőteljesen behatárolja az elektromos járművek hatótávolságát – így az MMC a hálózatról tölthető hibrid technológia irányában indult el az elektromos hajtás és az összkerékhajtású autók fejlesztéseivel.

Az eredmény az új Outlander PHEV:
-    A Mitsubishi Motors első hálózatról tölthető hibrid autója (Plug-in Hybrid), amely az MMC átfogó elektronikus fejlesztési tapasztalatai alapján készített elektromos hajtásra épül, és amelynek hajtásában szükség esetén a benzinmotor is besegít.
-    A Mitsubishi világszerte elismert, négykerékhajtási rendszerekkel kapcsolatos tapasztalatait kihasználva ez az első 4WD hajtású, tömeggyártású elektromos autó egy nagyobb autógyártótól
-    Végül, de nem utolsósorban elmondható, hogy az új Outlander tervezőinek szeme előtt a kezdetektől fogva ott lebegett egy hálózatról tölthető hibrid verzió megalkotása is – így a modellcsalád tagjai nem szenvedtek hátrányokat azért, mert az elektromos hajtáslánc főbb elemeit utólag kellett beépíteni.

A jobb áttekinthetőség kedvéért a mai hibridek a következő kategóriákba sorolhatók:

-    2WD hajtású soros hibridek (belső égésű és elektromos motor elöl) 
-    4WD hajtású soros hibridek (belső égésű motor elöl + elektromotor hátul) 

-    2WD hajtású soros/párhuzamos hibridek (belső égésű és elektromos motor elöl) 
-    4WD hajtású soros/párhuzamos hibridek (belső égésű és elektromos motor elöl + elektromotor hátul) 

-    2WD hajtású tölthető soros/párhuzamos hibridek (belső égésű és elektromos motor elöl + külső forrásból tölthető rendszer) 
-    4WD hajtású tölthető/párhuzamos hibridek (belső égésű motor elöl, elektromotor hátul + külső forrásból tölthető rendszer) 

mitsubishi-outlander-plug-in-hybrid

Az új Outlander PHEV-vel a Mitsubishi Motors új kategóriát hoz létre:
-    Ikermotor/párhuzamos tölthető hibrid (vagyis: belső égésű motor + elektromotor elöl + elektromotor hátul + külső forrásból tölthető rendszer) 

Ez a felépítési mód jobban hasonlít az elektromos autókéra, mint a hagyományos belső égésű motorosokéra – míg a jármű variálhatósága és használhatósága a crossoverek és a SUV-ok hasonló tulajdonságaival vetekszik.

Elektromos hajtásra tervezték
Az új Outlander PHEV egy kompromisszumok nélkül használható elektromos hajtású autó. 
Ugyanakkor a jármű szerkezete bizonyos értelemben a hagyományos rendszerekhez is hasonlít: belső égésű motor elöl + váltó + hajtásáttétel (elölről hátrafelé):
-    Első motor: ugyanaz a kétliteres benzines erőforrás* a motortér jobb oldalán elhelyezve, akárcsak az új Outlanderben
-    Első elektromotor (60 kW) + inverter + generátor: a motortér bal oldalán, keresztben elhelyezve. 
-    Akkumulátorcsomag: biztonságosan a padló alatt elhelyezve, a beltér méretét nem befolyásolva
-    Hátsó elektromotor (60kW) + inverter a padló alatt a csomagtartóban

*Az autó még fejlesztési stádiumban van, a benzinmotor teljesítménye nem végleges.

mitsubishi-elektromos-hibrid-mukodes

Ez az innovatív felépítés a gyakorlatban azt jelenti, hogy (elektromos üzemmódban) nincs hagyományos értelemben vett váltó és kardántengely; a rendszer teljesen elektronikus vezérlésű, s az elöl elhelyezett benzinmotor az első kerekeket hajtja (párhuzamos hibrid üzemmódban) a váltón keresztül.
Az Outlander PHEV elsődleges hajtásáról a két elektromotor gondoskodik, akárcsak egy 100%-os, 4WD-hajtású elektromos jármű esetében.
-    A Mitsubishi Motors PHEV rendszere egy új fejlesztésű ikermotoros négykerékhajtási rendszert használ, amelyet a Mitsubishi S-AWC (Szuper Összkerékvezérlési) rendszerével párosítottunk. A Lancer Evolution modellből származó négykerékhajtási rendszerre alapuló S-AWC integráltan, a PHEV-rendszerrel együttműködve kezeli a 4WD rendszert, az ASC-t és az ABS-t.
-    A két motor egymástól függetlenül hajtja az első és a hátsó tengelyt. A késlekedés nélkül reagáló motorok kiemelkedő kontrollt, finomabb és precízebb kezelhetőséget biztosítanak a 4WD rendszeren keresztül. Az ikermotoros 4WD rendszerben nincs szükség kardántengelyre, hidraulikus rendszerre és kuplungra, amelyeket a hagyományos rendszereknél az első és a hátsó tengelyek összekapcsolására használnak. 
-    A kifinomult négykerékhajtási rendszer aktív biztonsági előnyein felül a Mitsubishi PHEV rendszere azonnali és 100%-os nyomaték-leadást kínál, amely az elektromotorok sajátossága. Ennek köszönhetően az autó gyorsulása egy háromliteres, V6-os motorral felszerelt jármű gyorsulásával is vetekszik – miközben az elektromos ikermotoros rendszer finom teljesítményleadást kínál, amely különösen értékesnek bizonyulhat télen, a csúszós utakon.

Az Outlander PHEV vezetője két különböző, manuálisan kapcsolható üzemmód közül választhat:

-    ECO üzemmód :     Középpontban a takarékosság
-    NORMAL üzemmód :     Optimális egyensúly a menetteljesítmények és a környezeti hatások 
között

Töltés céljából az Outlander PHEV bármilyen elektromos hálózati forráshoz csatlakoztatható – akárcsak az i-MiEV. A teljes töltés négy órát vesz igénybe (240V – 15A), vagy 30 percet a gyorstöltéssel, aminek köszönhetően jelentősen kiterjeszthető a jármű napi hatótávolsága tisztán elektromos üzemmódban. 

-    A vezető bármikor kiválaszthatja a “Battery Charge Mode”-ot, vagyis az akkumulátor-töltési üzemmódot, amelynek során a benzinmotor áramot termel az akkumulátorok számára.

-    Amikor a vezető fékez, akkor az első és a hátsó elektromotor generátorként működik, és visszatáplálja a mozgási energiát az akkumulátorokba.

Végül, de nem utolsósorban (akárcsak az i-MiEV esetében) az elektronika meghatározó szerepet játszik abban, hogy a PHEV-technológia mindennapi valósággá válhatott. A jármű vezérlőrendszerének agya az MMC MiEV OS operációs rendszer.

Ez a fejlett integrált járművezérlési rendszer gondoskodik arról a magas fokú biztonságról és megbízhatóságról, amely elvárható egy új generációs elektromos autótól és tölthető hibridtől. A ”MiEV OS” elnyerte a 2009-es Év Autótechnikai Újítása díjat a Japan Automotive Hall of Fame nonprofit szervezettől. 

Emlékeztetőül: a ”MiEV OS” az elektromos hajtás legfontosabb részegységeiből érkező adatok alapján integráltan kezeli a jármű teljesítményét. A fejlett rendszer folyamatosan figyeli az akkumulátor töltöttségi állapotát, és fékezések során nyert regeneratív energia mennyiségét, miközben úgy szabályozza a kimeneti oldalt, hogy állandóan finom és erőteljes gyorsulást tegyen lehetővé álló helyzetből. Ennek eredményeképpen a jármű haladás közben az aktuális útviszonyoknak megfelelően mindig optimális mennyiségű energiát használ fel.

mitsubishi-outlander-utaster

Hatótávolság
Az új Outlander PHEV egyedi hajtáslánca (első elektromotor + hátsó elektromotor + első benzinmotor + generátor) háromféle hajtási mód alkalmazását teszi lehetővé:

-    Tisztán elektromos üzemmód (Twin Motor 4WD EV) :
.    Az autót ilyenkor a két elektromotor hajtja, az energiát az akkumulátorcsomag szolgáltatja
.   Az Outlander PHEV 55 kilométert képes megtenni akár 120 km/h sebesség mellett (ahol engedélyezett) – így megfelel a mindennapi használat követelményeinek, miközben a lehető legkevesebb káros anyagot bocsátja ki (49 g/km – EU szabvány szerint).
-    Soros hibrid (Twin Motor 4WD EV, amelynél a benzinmotor generátorként működik) :
.    Amikor az akkumulátorok feszültsége alacsony, vagy egy váratlan gyorsítás miatt többlet-energia igény lép fel, a rendszer közvetlenül a generátortól nyer többletteljesítményt. 
.    Ebben az esetben a generátor segít azzal, hogy 1) tölti a hajtó akkumulátort 2) többlet-energiát juttat az elektromotoroknak.
.    A benzinmotor nem avatkozik be a hajtásba
-    Párhuzamos hibrid (a benzinmotor hajt, és a Twin Motor 4WD besegít):
.   Az Outlander PHEV ebben az esetben minden erőforrását hasznosítja: 
•    A benzinmotor* hajtja az első kerekeket a váltón keresztül,
•    Az iker elektromotorok észrevétlenül segítenek az első és a hátsó kerekek hajtásánál
•    Az energiahatékonyság növelése érdekében a generátor elosztja a többlet-nyomatékot, és csökkenti az akkumulátor terhelését

-    Mindennek köszönhetően az Outlander PHEV igazi hosszú távú elektromos utazóautó, csekély károsanyag-kibocsátással és magas fokú biztonsággal:
•    Teljes hatótávolsága több mint 880 km (1)
•    Fogyasztása 1,64 l/100 km (1)
•    CO2–kibocsátása 49 g/km alatt van (2).
(1)    A JC08 szabvány szerint  / (2) EU-szabvány szerint

Működés
Az új Outlander karosszériáját hosszas szélcsatornás teszteléssel formáltuk, és a jármű teljes fejlesztési folyamata során mindvégig arra törekedtünk, hogy csökkentsük a menetzajokat. A PHEV verzió ezen túlmenően még az EV-kre jellemző, hihetetlenül csendes működésével is kitűnik tisztán elektromos üzemmódban.
Ráadásul a soros és a párhuzamos hibrid üzemmódban a hajtáslánc kifinomult vezérlése gondoskodik arról, hogy a benzinmotor csupán minimális mértékben működjön – vagyis csak szükség esetén.
Az Outlander PHEV vezetési élményét különlegessé teszi a finom, elektronikusan vezérelt, fokozatmentes gyorsítás, amelynél nem jelentkeznek terhelésváltási hatások.
Nagy hatótávolsága mellett (több mint 880 kilométer…) a PHEV változat stabilabb és komfortosabb vezetési élményével is gazdagítja az új Outlander-család dinamikus jellemzőit. Ez részben annak köszönhető, hogy a hajtást szolgáló akkumulátorokat a padló alatt helyeztük el a tengelyek között - ami nagy szerepet játszik az alacsony tömegközéppont kialakításában -, részben pedig a kitűnő (55-45 százalékos) súlyelosztásnak tudható be.

mitsubishi-outlander-plug-in-hybrid-hajtaslanc

Dizájn
Az új Outlander-család régóta várt tagja, a PHEV változat hamisítatlan Outlander, amely csak néhány jellemzőjében tér el a modellcsalád többi tagjától. Ilyen kívülről is látható különbség az új « Technical Silver » fényezés, a különleges hűtőmaszk, a LED-technikájú hátsó lámpák, a 18 colos könnyűfém keréktárcsák, a színre fújt lökhárítók, illetve a beltérben a különleges műszerfal, amelyen külön energiaszint-kijelző is helyet kapott, a joystick-szerű váltóbot.


Előzetes műszaki adatok

Karosszéria
-    Hosszúság:                  4655 mm
-    Szélesség:                1800 mm
-    Magasság:                1680 mm
-    Tengelytáv:                2670 mm
-    Nyomtáv:                1570 mm / 1570 mm
-    Tömeg:                ± 1810 kg
-    Cd:                    0.33
-    Abroncsméret/típus:            225/55R18 / alacsony gördülési ellenállású
-    Szállítható személyek száma:     5
-    Csomagtartó térfogata:        Hasonló az új Outlander hagyományos változatához

Hajtáslánc:
-    Motor :                kétliteres benzinmotor (a teljesítmény még meghatározás alatt)
-    Első elektromotor + inverter:  60 kW (81,6 LE) / 137 Nm
-    Generátor :             70 kW (95,2 LE)
-    Akkumulátorcsomag :        12 kWh, 80 cellás, lítium-ion
-    Hátsó elektromotor + inverter: 60 kW (81,6 LE) / 195 Nm

Erőátvitel:
-    Állandó elektromos hajtás ”Twin Motor 4WD”
.    Elektromosan vezérelt hajtás a motoroktól a kerekekhez – elöl-hátul független
.    Integrált  ”Szuper Összkerékvezérlés” modul
-    Az első kerekeket a benzinmotor is hajthatja egy sebességváltón keresztül (csak párhuzamos hibrid üzemmódban)

Töltés:
-    Menet közben: 
.    Generátor
.    Regeneratív fékezés
-    Hálózatról :
.    4 óra – normál töltés (240V / 15A)
.    30 perc – gyorstöltés – 80 százalékig (CHAdeMO szabvány)

Teljesítmény:
-    Maximális hatótávolság:         Több mint 880 km (1)
-    Hatótávolság EV-üzemmódban :    Több mint 55 km (1)
-    Fogyasztás:                 Kevesebb, mint 1,64 l/100 km (1)
-    CO2-kibocsátás :            Kevesebb, mint 49 g/km (2)
-    Maximális sebesség :            170 km/h (ahol megengedett)

(1)    A japán JC08 alapján
(2)    EU-szabvány szerint

mitsubishi-outlander-phev


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER