2012. szeptember 13. csütörtök, 16:58

 

A 208 R2 után a 208 Type R5-tel nyit új fejezetet a Peugeot Sport a 208 sportváltozatainak történetében. A vérbeli „verseny-vadmacska” a 207 Super 2000 helyébe lép, amely mind technikája, mind verseny- és eladási eredményeit tekintve etalonná vált az S2000 kategóriában.

A 2011 végén meghirdetett 208 Type R5-ről a Párizsi Autószalonon (szeptember 27-október 14.) hull le a lepel.
Külleme és műszaki tartalma a Peugeot versenyhagyományait viszi tovább, aszfaltos és murvás futamokra egyaránt felkészült. Az első ralikon 2013 második felében áll rajthoz, hogy a következő idényben rámenjen országos és nemzetközi bajnoki címekre.

peugeot-208-r5-bocsi-attila

Úttörőként a 207 Super 2000 megnyert mindent, amit lehetett, és kétségkívül felállította a kategória legnagyobb rekordját: hat nemzetközi ralibajnokságban diadalmaskodott, számos országos bajnoki címet aratott, és világszerte sok első helyet szerzett, köztük volt a San Remo, a Tour de Corse és a Monte Carlo. A mostanáig eladott 107 darab ilyen kocsi privát ügyfeleknél, importőröknél vagy a Peugeot leányvállalatoknál fut, Dél-Afrikában, Belgiumban, Dániában, Spanyol- és Franciaországban, Magyarországon, Olasz- és Lengyelországban, Portugáliában, Csehországban és az Egyesült Királyságban. Olyan versenyzők mutatkoztak be volánjánál, mint Thierry Neuville és Kris Meeke. Mostantól a 208 Type R5 mutathatja meg, hogy méltó utóda a 207 Super 2000-nek.

A 208 Type R5 felhasználja a Peugeot Sport évek alatt szerzett összes tapasztalatát és tudását. A Peugeot Sport műszaki igazgatója Alexis Avril, projektvezetője pedig, aki korábban az 207 S2000 felelőse volt, Bertrand Vallat.
Formatervezője pedig a Peugeot Design Labnál dolgozó BOCSI Attila, aki az 508 RXH-t is tervezte.

Nagy teljesítmény, csökkentett költségek
Az R5 kategóriában legalább 25 ezer darabos sorozatban gyártott autók módosított, A-csoportos változatai futnak. 2013-ban vezette be a FIA, többek között azzal a céllal, hogy jelentősen csökkenjenek a költségek – beleértve az üzemköltségeket is.
A műszaki szabályzat ezért átveszi az S2000 kategória főbb pontjait: az összkerékhajtást, az ötfokozatú, soros sebességváltót, a központi differenciál hiányát és a hosszú berugózású futóművet. Hasonló a helyzet a szélesített nyomtávval, a spoilerrel, a sárvédők kibővítésével 18 colos kerék fogadására, valamint az aszfaltos és murvás kivitel 1200 kilós súlyhatárával.

"A költségkímélés kedvéért", magyarázza Bertrand Vallat, "a szabályzat többek között előírja bizonyos alkatrészek maximális árát, vagy a futómű és a motor alkatrészeinek minimális súlyát. Az autó bizonyos szerkezeti elemeinek azonosnak kell lenni, amire jó példa a kerékagy: egyforma mind a négy. Ezáltal könnyebb a beszerzés, a raktározás és a karbantartás." További fontos tényező, hogy a kétliteres szívómotort felváltja az 1.6-os turbó. A 208 Type R5 standard motorja az EP6 CDT. “Kissé nagyobb teljesítményt vettünk célba, mint az S2000-ben", hangsúlyozza Bertrand Vallat. "Az 1.6 l THP-val indulunk, amely máris díjnyertes. Tudjuk, hogy megbízható és erős, elérhetjük a 280 lóerőt. Szilárd alap ez a motor, ugyanilyen szerepel az RCZ Racing Cupban, ahol jelenleg 260 lóerőt ad le a hosszú távú változat. Arra számítunk, hogy futásteljesítménye 3000 és 5000 kilométer között lesz (az alkatrészektől és a körülményektől függően), ami szintén leszorítja az üzemköltségeket." A FIA 180.000 euróban rögzítette az R5 adók nélküli árát.

Kiváló alap a 208

A 208 Type R5 kifejlesztéséhez remek alapot szolgáltatott a sorozatgyártású 208, különösen, ami a súlyt illeti. A 208 nyers karosszériája ugyanis körülbelül 40 kilogrammal könnyebb a típuselőd 207-énél. Másrészt óriási előny a nagyfokú menetstabilitást biztosító hosszú tengelytáv. A kompaktabb 208 ráadásul dinamikusabb és hatékonyabb is, amelyek kulcstényezőnek számítanak egy versenyautó esetében. A 208 összesített tulajdonságai komoly mértékben növelik az R5 esélyeit.

2013-as célok

A 208 Type R5 elé becsvágyó célokat tűztek. A Peugeot Sport üzemében, Vélizyben tervezett és összeszerelt autó kiterjedt tesztprogramot bonyolít le 2012 végéig, mind aszfalton, mind murván. Ez aztán majd egész életciklusán át folytatódik, hogy állandóan fejlődve győzelmeket arathasson a nagyon erős mezőnyben. A 2013 második felétől megvásárolható Type R5 különböző bajnokságokban bizonyíthat:

- Nemzetközi Ralibajnokság
- Rali-Európabajnokság
- Nemzeti bajnokságok

A 208 Type R5 műszaki adatai

MOTOR
Típus EP6 CDT
Beépítés elöl keresztben
Lökettérfogat 1598 cm3
Hengerszám 4
Teljesítmény (DIN LE) 280, 6000/percnél
Nyomaték (Nm) 400, 2500/percnél
Max. fordulatszám 7500/perc
Befecskendezés Magneti Marelli nagynyomású, közvetlen
Szívócső egy fojtószelepes
Szelepszám 16

ERŐÁTVITEL
Mód összkerékhajtás
Tengelykapcsoló kéttárcsás
Sebességváltó ötfokozatú, soros
Differenciál két darab önzáró

ALVÁZ
Felépítés és anyag önhordó + bukócső
Első futómű MacPherson
Hátsó futómű MacPherson

FÉK / KORMÁNY
Első fék Alcon 4 dugattyús
Ø 300 (murva) 355 (aszfalt)
Hátsó fék Alcon 4 dugattyús
Ø 300 (murva) 355 (aszfalt)
Kormány hidraulikus szervokormány
Kerék alumínium egyrészes 8''x18'' (aszfalt) / 7"x15" (murva)
Aszfaltos gumi 225x40x18
Murvás gumi 215x65x15

MÉRETEK
Hosszúság standard: 3,962 mm
Szélesség 1,820 mm
Tengelytáv 2,560 mm
Minimális súly 1,200 kg (aszfalt) / 1,200 kg (murva)


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER