2010. október 07. csütörtök, 21:48
Idén ősszel, az új Mazda5, a márka első kompakt egyterűjének utódja Európa szerte az autószalonokba érkezik. Az elődmodell a kiemelkedő funkcionalitást és a biztonságot kereső családok egyik komoly kedvence volt.
2005-ös megjelenése óta az első generációs Mazda5-ből több mint félmillió darab talált gazdára világszerte, ebből 175 000 Európa piacain. A típus pályafutása során 37 díjat nyert és többször Európa legmegbízhatóbb és legbiztonságosabb kompakt egyterűjének választották.
Új Mazda 5Egyedülálló „Nagare” („áramlás”) formanyelv alapján megalkotott dizájn a kompakt egyterűek piacán
Az autó két oldalán húzott lemezhullám és az elődmodellnél alacsonyabb övvonal álló helyzetben is a mozgás érzetét kelti
Az új Mazda5 is megkapta a többi Mazda modellre jellemző „arcot” (grill, hűtőrács)
A rejtett D-oszlop, az új első fényszórók és a határozott, vízszintes vonalú hátsó lámpatestek kihangsúlyozzák a karosszéria vonalait
A műszerfal tervezésekor a vezetőt helyezték a középpontba, a középkonzol formáit is a Nagare-dizájnvonal ihlette
Új, a korábbinál finomabb tapintású beltéri anyagokat alkalmaztak, a kapcsolók elegáns kidolgozásúak, krómkeretesek
Új kárpitokat kapott a modell, melyek sportosak és az áramlás formáira emlékeztetnek
Új, a korábbiaknál könnyebb 16 és 17 colos könnyűfém keréktárcsák díszítik az új Mazda5-öt
Nyolc külső szín és egy új árnyalat, a Clearwater kék választható
Új 5-ös Mazda műszaki adataiKényelmes és praktikusAz átalakított motorháztető vonala és a korábbinál szélesebb tartományban állítható és emelhető
vezetőülés javítja a vezető kilátását, így könnyebb a manőverezés és a parkolás.
A
középkonzol kapcsolói megvilágítottak, így könnyebben használhatók.
A hangfelismerő rendszerrel ellátott
Bluetooth telefon kihangosító a kormányról működtethető.
A fedélzeti információs kijelző képernyője a korábbinál magasabbra, jobban látható helyre került.
A tetőantennát a tetőlemez szélére helyezték át, így könnyebben elérhető.
A harmadik sor ülései egyetlen mozdulattal az utastér padlójába hajtogathatók, és egyszerűen újra kinyithatók.
KényelemA
lábtér a második és a harmadik üléssorban a kompakt egyterű kategória egyik legnagyobbja.
A korábbinál magasabbra emelt utastéri
szellőzőnyílások hatásosan javítják a beltér levegőcseréjét.
Az
új hangszigetelő anyagok hatására az előző kivitelhez képest átlagosan 10%-kal csökkent a szélzaj.
A második sor középső ülésének ülőlapja a korábbinál 50 mm-rel vastagabb, háttámlája pedig ugyanennyit nőtt, így jobban támasztja a hátat.
Újdonság az első utasülés középső kartámasza, ugyanakkor a középső kartámaszok elöl, mindkét oldalon a korábbinál 15 mm-rel szélesebbek így jobban támasztanak.
A második sor üléstámlái 50 fokban hátra dönthetők, az ülések 270 mm-en előre-hátra tolhatók.
A padló hátrafelé enyhén emelkedik, így a második és a harmadik sor utasai
jobban látnak előre, és az utazás is élvezetesebb.
Családbarát és praktikusA maximális utaslétszám akár 7 fő is lehetA
kétoldali tolóajtók nyitott (a hátsó sárvédők mellé tolt) helyzetükben is mindössze 159 mm-rel szélesítik a karosszériát, így szűk parkolókban is könnyen és kényelmesen használhatók.
A tágas (686 mm x 1 083 mm) tolóajtókon át könnyű a ki- és beszállás.
A második üléssor középső helyéhez is hárompontos biztonsági öv tartozik, így
három gyerekülés is egymás mellé helyezhető.
A második üléssor három teljes értékű ülőhelyet kínál, illetve igény szerint két extrakényelmes „fotelt”, középső kartámasszal, vagy – a Karakuri-rendszer lehetőségeit felhasználva – tároló tálcával, illetve utastéri közlekedőhellyel.
Tágas – padlótól plafonig megpakolva, összehajtott harmadik sori ülésekkel –
788 literes a csomagtér.
A két hátsó üléssort összehajtogatva a síkpadlós raktér (padlótól plafonig)
1493 literesKét felhajtható, pohártartós asztalka a második sorban utazóknak.
Összesen 45 pakolóhely található az utastérben (a csomagtérben felárért kapható padló alatti rekeszekkel együtt).
Felszereltség4 GB-os tárkapacitású
TomTom navigációs rendszer Bluetooth kapcsolattal, nagyméretű, 14.7 cm átlójú érintőképernyővel. A térképes adatbázis a legfontosabb európai piacok (beleértve Oroszországot is) 99%-át lefedik,
beépített CD-lejátszóval és
rádióval, 18 nyelven (opció).
Az integrált navigációt teljesen a Mazda5-re szabták; a TomTom Traffic szolgáltatásával aktuális dugó-információt és elkerülő útjavaslatot kaphatunk, a TomTom GoogleTM által támogatott helyi keresés funkciójával pedig éttermeket, hotelt és üzleteket kereshetünk.
Új audiorendszer, mely jelentősen javítja a hangminőséget a FIX-EQ funkcióval.
Új, két erősítős rádió digitális jelfeldolgozással (DSP) és a korábbinál sokkal stabilabb vétellel
MP3-CD-k olvasására is képes CD-lejátszó.
Műszerfalba épített hatlemezes CD-tár.
AUX csatlakozó MP3 lejátszók csatlakoztatásához az autó Hi-Fi rendszerén keresztül.
Bluetooth® kapcsolat az MP3 lejátszóhoz*
Kormányról vezérelhető, hangvezérlős Bluetooth® telefon kihangosító*
Sötétített üvegek*, hátsó parkoló radar*, sebességtartó automatika*, xenon fényszórók*
Új vészfékezési jelzőrendszer (ESS), amely a vészvillogók gyors működtetésével figyelmezteti a mögöttes forgalmat a hirtelen fékezésre.
Abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) a 17 colos kerekekhez.
MotorokÚj 2.0 literes DISI (közvetlen befecskendezéses)
benzinmotor, a Mazda friss fejlesztésű, különösen takarékos alapjárati start-stop rendszerével, az i-Stoppal 110 kW/
150 lóerő 6 200/perces fordulatszámon, 191 Nm maximális forgatónyomaték 4 500/percnél a vezetés tökéletes élvezete érdekében 13%-os üzemanyag megtakarítás a leváltott 2.0 literes motorhoz képest. Az új vegyesüzemű átlagfogyasztása mindössze
6.9 l/100 km 15%-os széndioxid-emisszió csökkenés a leváltott 2.0 literes motorhoz képest. Az új, Euro5-ös emissziós tisztaságú motor vegyes üzemi széndioxid-kibocsátása mindössze 159 g/km.
Új kapcsolás-esedékesség jelző segít a műszerfalon a lehető legtakarékosabb és legharmonikusabb vezetési stílus megtalálásában. A nagyobb hűtő és az új kettős hűtőventilátor a korábbinál stabilabbá teszi a motorok hőháztartását.
A szívórendszer nyílását az első sárvédőtől a hűtőmaszk mögé helyezték, így jelentősen csökkent a beszívott levegő hőmérséklete, ettől megnőtt az égési hatásfok.
Az intelligens elektronikus gázpedál karakterisztikájának átalakítása, illetve finomítása és az új kopogásérzékelő hatásosan csökkenti a fogyasztást és a károsanyag kibocsátást.
A Mazda i-Stop rendszerének semmi köze más, már létező megoldásokhoz. Teljesen egyedi elven működik, amelyet a Mazda egyedül fejlesztett ki, és amely kizárólag az újraindítás kezdeti fázisában alkalmaz villanymotort: a továbbiakban a közvetlen benzinbefecskendezéses technológiában rejlő potenciált kiaknázva, gyorsan és megbízhatóan indítja újra a motort.
Átdolgozták az 1.8 literes benzinmotort, az új Mazda5-ben először érhető el
hatfokozatú kézi váltóval.
Az erőátvitel különösen hosszúra méretezett hatodik fokozata hatásosan csökkenti a motor fordulatszámát és vele a károsanyag-emissziót, a fogyasztást és a menetzajokat is.
Teljesítménye 85 kW/
115 LE 5 300/perces fordulatszámon és 165 Nm a forgatónyomatéka 4 000/percnél
Az átdolgozott motor átlagosan 4%-kal takarékosabb elődjénél, így átlagfogyasztása mindössze
7.2 l/100 kmA széndioxid kibocsátás 6%-kal csökkent, így az Euro5-ös emissziós besorolású motor mindössze 168 g/km széndioxidot bocsát ki
MenettulajdonságokKiszámítható viselkedés, egyenletes menetteljesítmények gyorsításkor, kanyarodáskor, fékezéskor (Toitsu-Kan elv), kényelmes, ugyanakkor sportos futómű-jellemzők.
Átdolgozott felfüggesztés és kormányzás a még egyenletesebb kanyartulajdonságok és a még kiszámíthatóbb irányítás érdekében.
Új szilentblokkok a kormányösszekötőknél az egyenletesebb kormányerőért.
Feszesebb rugók a stabilabb egyenes futás és a minimális kanyarodási oldaldőlés érdekében, különösen nagysebességnél.
Új, merevebb kanyarstabilizátor bekötések.
A korábbinál nagyobb arányú mikroötvözött (ultranagy szilárdságú) acélhasználat, új karosszéria megerősítések, és a korábbiaknál könnyebb motorok. Az új Mazda5 így erősebb és biztonságosabb is elődjénél.
Új légterelő az első lökhárító alatt, új simább alsó motorburkolat és az eddiginél nagyobb légterelő az első kerekek előtt: dinamikusabb menetteljesítmények és alacsonyabb fogyasztás.
A négytárcsás rendszerben (16 és 17 colos kerekek esetén) elöl-hátul 300 mm átmérőjű féktárcsák dolgoznak, elöl belső hűtéssel, 15 colos kerekekkel pedig 278 mm az első hűtött és 280 mm a hátsó tömör tárcsák átmérője. Valamennyi Mazda5-ben alapfelszerelés a négycsatornás blokkolásgátló, az elektronikus fékerő elosztó (EBD), a fékasszisztens, a kipörgésgátló (TCS) és az elektronikus menetstabilizáló rendszer is (DSC).
Fékerősítő rendszerAz új Mazda5 az első világmodell a márka fékerősítő funkciójával. Ennek lényege, hogy a fék- és a gázpedál esetleges egyidejű lenyomásakor (például vészhelyzetben) a szerkezet mindig automatikusan elveszi a gázt, és csak a féket engedi érvényesülni, az autó lehető legbiztonságosabb és legrövidebb úton történő megállítása érdekében.
BiztonságA Mazda első világmodellje a márka új fékerősítő rendszerével (Brake Override System).
Az új érzékelősor a tolóajtók első élében az eddiginél jóval kisebb ellenállású akadályokat is érzékel, és azonnal megfordítja az elektromos mozgatású ajtók mozgásirányát.
Az új rögzítő rendszer a korábbinál stabilabban tartja a kétoldali tolóajtókat, különösen oldalirányú ütközésekkor.
Az ülések háttámla-vázait megerősítették, így biztonságosan visszatartják a csomagokat például frontális ütközés esetén.
Gyalogosbiztonsági újítások: új szerkezetű első lökhárító és motorháztető.
ExtrákA rendelhető felszerelések listáján egyebek mellett hátsó parkoló radar, ülésfűtés, műszerfalba épített hatlemezes CD-tár, a hangzásjellemzőket automatikusan az utastérhez igazító, kormányról irányítható FIX-EQ hifi rendszer, hangvezérléses Bluetooth® audio- és telefonkihangosító, MP3 lejátszó csatlakoztatási lehetőség, abroncsnyomás érzékelő (TPMS), és Xenon fényszóró is szerepel.
A Mazda jármű újrahasznosítási programjaMa a Mazda modellek alkatrészeinek mintegy 80%-a (tömegarányban) – többségükben a fémek –
újra hasznosítható. A Mazda folyamatosan ezen arányszám növelésére törekszik, kutatja az új összetételű műanyagokat, az üvegeket, és minden olyan egyéb anyagot is, ami a fennmaradó 20%-ba esik. A műanyag alkatrészeket már ma ISO-szabvány szerinti jelölésekkel látják el, így összetevőik könnyebben azonosíthatók, ugyanakkor a lehető legtöbb elemet (műszerfal, lökhárítók, ajtóburkolatok) már most is könnyen reciklálható polipropilénből gyártják.
Műszaki adatokMéretek*Karosszéria típusa Önhordó
Ajtók Két hagyományos, első forgáspontú oldalajtó elöl, és oldalanként egy-egy tolóajtó hátul, felfelé nyíló csomagtérajtó
Ülések száma 5 / 7 Karakuri ülésrendszerrel
Légellenállási együttható (Cd) 0,30
Csomagtér méretek (7 üléssel) (a csomagtérpadló alatti rekeszekkel együtt) / (a csomagtérpadló alatti rekeszek nélkül)
Összehajtott harmadik üléssorral, az övvonalig pakolva Liter 442 l / 434 l
Összehajtott második és harmadik üléssorral, az övvonalig pakolva Liter 721 l / 713 l
Összehajtott második és harmadik üléssorral, a plafonig pakolva Liter 1493 l / 1485 l
Belmagasság padlótól plafonig mm 917
Külső méretek mm Teljes hossz Alapváltozat: 4580
Magasabb felszereltség: 4590
Teljes szélesség 1750
Teljes magasság 1620
Tengelytáv 2750
Első nyomtáv 1530
Hátsó nyomtáv 1520
Szabad hasmagasság 130
Benzinmotorok* MZR 1.8 MZR 2.0 DISI i-Stop
Hengerűrtartalom cm3 1,798 1,998
Furat x löket mm 83.0 x 83.1 87.5 x 83.1
Hengerenkénti szelepszám 4 4
Vezérlés meghajtás Lánc Lánc
Befecskendezés Elektronikus szívócső Elektronikus közvetlen
Sűrítési arány 1 0.8:1 11.5:1
Teljesítmény kW 85@5 300/perc 110@6 200/perc
LE 115@5 300/perc 150@6 000/perc
Nyomaték Nm 165@4 000/perc 191@4 500/perc
Üzemanyag 95-ös benzin 95-ös benzin
Üzemanyag-tartály Liter 60 60
Erőátvitel Hatfokozatú kézi Hatfokozatú kézi
Futómű, kerekek* Első felfüggesztés MacPherson MacPherson
Hátsó felfüggesztés Multi-Link Multi-Link
Lengéscsillapítók elöl Kétcsöves Kétcsöves
Lengéscsillapítók hátul Egycsöves Egycsöves
Kanyarstabilizátorok (elöl-hátul) mm 21/19 21/19
Gumik 195/65 R15 91V - 195/65 R15 91V
205/60 R15 91V - 205/60 R15 91V
205/55 R16 91V - 205/55 R16 91V
205/50 R17 93V - 205/50 R17 93V
Keréktárcsák 15x6J - 15x6J
16x6.4J- 16x6.4J
17x6.5J - 17x6.5J
Kormányzás* Típus Fogasléces Fogasléces
Kormányfordulatok
(ütközéstől-ütközésig) 2,9 2,9
Fordulókör átmérő (járdaszegélyek között)
m 10,6 10,6
Fordulókör átmérő
(falak között) m 11,2 11,2
Fékek elöl Belső hűtésű tárcsák Belső hűtésű tárcsák
Fékek hátul Tömör tárcsák Tömör tárcsák
Fékátmérő elöl mm 278 (15”) - 278 (15”)
300 (16”/17”) - 300 (16”/17”)
Fékátmérő hátul mm 278 (15”/16”/17”) 278 (15”/16”/17”)
Szervizintervallum 20 000 km/egy év 20 000 km/egy év
Menetteljesítmények*
Végsebesség Km/h 182 194
Gyorsulás (0-100km)** s 12,8 11
Üzemanyag fogyasztás*** Liter Város/Városon kívül/Vegyes
9,3 / 6,0 / 7,2 - 9,0 / 5,7 / 6,9
CO2 kibocsátás (vegyes) 168 159
Emissziós besorolás Euro5 Euro5
Tömegek*Saját tömeg (vezető nélkül) kg 1384 1399
Legnagyobb össztömeg kg 2083 2122
Legnagyobb tengelyterhelés kg 985 1020
Legnagyobb tengelyterhelés (hátul) kg 1195 1200
Fékezett utánfutó (12%-os emelkedőn) kg 600 600
Legnagyobb tetőterhelés kg 75 75
* célértékek, még változhatnak
** A Mazda tesztfeltételei szerint
*** Az EC 715/2007 irányelv szerint
Küldés e-mail-ben: Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:
Hozzászólások