Címkék: Citroen | e-THP130 | Euro6 | motor | Peugeot

2014. április 03. csütörtök, 09:10

 

A Citroen PureTech benzines motorcsaládjában 2012-ben bevezetett (1 literes 68 lóerős, illetve 1,2 literes 82 lóerős) szívómotorok elődeikhez képest jóval hatékonyabbak, fogyasztásuk azonban akár 25%-kal szerényebb.

2014-ben a PureTech család egy új, turbókompresszorral is felszerelt taggal bővül: az e-THP130 lesz a PSA Peugeot Citroen csoport első olyan benzinmotorja, amely megfelel az Euro6-os környezetvédelmi norma előírásainak. Az erőforrást a Citroen elsőként a C4-en fogja alkalmazni.
Az e-THP 130 motor nyomatéka már alacsony fordulatszám mellett rendelkezésre áll, mindenféle körülmények között kényelmes használat jellemi, ugyanakkor dinamikus, reaktív vezetési élményt kínál. Az új motornak ugyanakkor nem csak a teljesítménye figyelemre méltó, hanem alacsony CO2-kibocsátása is.



Az új motor háromhengeres szerkezete, illetve az alkalmazott technológiák (turbókompresszor, közvetlen befecskendezés, folyamatosan változó vezérlés stb.) – a rendkívül szigorú gyártói elvárások teljesítése mellett – kivételesen kényelmes használati feltételeket biztosítanak. Az e-THP 130 motor teljesítménye figyelemreméltó: 5500 ford./percnél 130 lóerő áll rendelkezésre, maximális nyomatéka pedig 230 Nm (1 750 ford/percnél). Ugyanakkor egy kifejezetten kompakt erőforrásról van szó, melynek súlya és méretei is jóval kisebbek, mint a vetélytársak hasonló teljesítményt és vezetési kényelmet nyújtó megoldásaié.

Az e-THP 130 motor specifikus teljesítményét jelző számok – 80 kW/l et 190 Nm/l – önmagukért beszélnek, ráadásul a motor teljesítményét a hengerűrtartalom csökkentése mellett sikerült megnövelni. Az új erőforrás a jelenleg használatos négyhengeres motorokhoz képest 23%-kal alacsonyabb (143 g helyett alig 110 g-os) CO2-kibocsátást produkál. A legújabb generációs, nagy hozamú (240000 ford./perc) turbókompresszor alkalmazásának hála az e-THP 130 motor igazán optimális nyomatékkarakterisztikával büszkélkedhet: a csúcsnyomaték 95%-a már 1500 ford./perctől egészen 3500 ford./percig kihasználható.

Fogyasztás- és emissziócsökkenés

- Optimalizált égés
Az égési rendszer kapcsán külön figyelmet fordítottak a legújabb fedélzeti technológiák alkalmazására: erről tanúskodik pl. a nagy nyomású (középső pozícióban 200 baros) közvetlen befecskendezés. A befecskendező pozíciója, a sugár (lézertechnológiával kialakított) iránya, a (ciklusonként akár 3-szori) befecskendezés szekvenciális vezérlése, valamint a befecskendezési nyomás (amely akár 200 bar is lehet) egyaránt szerepet játszik abban, hogy a benzin optimális porlasztással juthat az égéstérbe, ahol az égés a lehető legtökéletesebb körülmények között történik. A fogyasztás és a szennyezőanyag-kibocsátás is jelentősen csökkent, ami az égéstér optimális belső kialakításának, valamint a szívó- és kipufogó oldalon egyaránt megtalálható vezérműtengely-fázisállítóknak köszönhető. A furat/löket arány megegyezik az 1,2 literes szívómotor-változatéval, és ezáltal a lehető legelőnyösebb kompromisszum jöhet létre az égési rendszer belső hozama és a motor súrlódás okozta veszteségei között.

- Súrlódáscsökkentés
A motor kialakítása és az alkalmazott technológiák nem változtak a szívóváltozaton már bevált megoldásokhoz képest. Utóbbiak kiválasztásakor fontos szempont volt az esetenként 20%-ra tehető, súrlódás okozta mechanikai veszteségek csökkentése. Ehhez a könnyített forgattyús mechanizmus, a furattengelyhez képest eltolt főtengely, illetve az olajfürdős (nedves) vezérműszíj egyaránt hozzájárul. A veszteségek csökkentése érdekében alacsony súrlódású DLC (Diamond Like Carbon) bevonat került a dugattyúcsapszegekre, a dugattyúgyűrűkre és a szelepemelőkre. Az elektronikusan vezérelt olajszivattyú lehetővé teszi a kenőanyag mindig kellő mennyiségű adagolását. A súrlódásokat mindezek révén sikerült a legjobb vetélytársak szintjénél 30%-kal alacsonyabbra szorítani – ennek köszönhetően immár az e-THP 130 számít a kategóriában referenciának.

Intenzívebb igénybevételre is alkalmas alkatrészek
Az e-THP 130 motor alapjául a háromhengeres motor szívó változata szolgált, s ennek megfelelően a turbókompresszoros motorváltozat alkatrészeinek 37%-a megegyezik a szívómotorokéval. Az e-THP 130 motor által elért kimagasló eredmények a legújabb technológiák alkalmazásának, valamint némely alkatrészek megerősítésének köszönhetők:

- A hengerfej réz ötvözetű alumínium öntvény, a hőkezelés pedig erős igénybevétel elviselésére is alkalmassá teszi. Amint a szívó változatnál, a hengerfej itt is egy egységet alkot a kipufogócsonkkal, ami kompaktabb, ugyanakkor hatékonyabb motort eredményez.

- A présöntvény motorblokkot a fokozott mechanikai igénybevételek elviselése érdekében megerősítették: az öntés vákuumos technológiával történik, melyhez hőkezelés is társul. Az öntöttvas hengerperselyeket az öntés során illesztik be a motorblokkba, amelynek előnye, hogy nagyobb deformáció-állóságot biztosít a hengertömbnek. A blokk és a hengerperselyek közötti tökéletes kohézió biztosítására a perselyek hátoldalát alumíniummal kezelték – a blokk és a persely ezáltal megvalósuló tökéletes egysége nagyfokú megbízhatóságot garantál, illetve csökkenti a hengerek deformálódásának esélyét, valamint a súrlódási energiaveszteséget.

- A főtengely acélból készül (ellentétben a szívó változat öntöttvas főtengelyével) és a jobb mechanikai tulajdonságú acélból készülő hajtókarok szintén erősebbek és ellenállóbbak elődeiknél.
Bevezetése előtt az e-THP 130 motort igen szigorú teszteknek vetették alá: több mint 25 000 órán át tesztelték motor-próbapadon, ill. több mint 1,6 millió kilométeren kellett bizonyítania.
A precíziós befecskendezés révén a motor halkabban működik, az autóba pedig zajszigetelő elemek egész sora került.

Összességében elmondható, hogy a Citroen C4 e-THP 130 motor rendkívül átgondolt kialakításának köszönhetően alig 110 g/km-es CO2-kibocsátásával kifejezetten környezetkímélő, 4,8 l/100 km-es (vagyis az előző generációs, és 10 LE-vel gyengébb változathoz képest 23%-kal alacsonyabb) vegyes fogyasztásával pedig az ügyfelek pénztárcáját is kímélő megoldásnak számít.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER