A Citroen C4 második generációja 2010-ben mutatkozott be, és eddig több mint 450 000 darab gördült le belőle a márka mulhouse-i gyártósoráról. A kényelméért és minőségéért kedvelt modell a korszerűsítés jegyében most új világítást, hasznos technológiákat és új generációs motorokat kap.
Még hangsúlyosabbá válik a modell kompakt limuzin volta, ami a vezetést és az utazást egyaránt élvezetessé teszi. Az elegáns dizájn, a mindenre kiterjedő kényelem és a kiváló menettulajdonságok természetesen továbbra is a Citroen alsó középkategóriás modelljének fő ütőkártyái maradnak.
Az új Citroen C4 kínálat legfőbb jellemzői:
- egyedi világítás, mely a LED égős nappali menetjelző lámpákkal szerelt fényszórókkal még kifejezőbbé teszi a gépjármű elejét, a 3D hatású lámpákkal pedig dinamikusabb jelleget kölcsönöz a hátsó résznek. Az utasteret új kárpitválaszték és a 7 colos érintőképernyő jóvoltából letisztultabb műszerfal teszi modernné.
- továbbra is kiemelkedő kényelem. A Citroen C4 egyik fő vonzereje a remek úttartás, amely a vezetési élményt sem csorbítja. A kiváló hangszigetelés, a kényelmes ülések, a masszázsfunkcióval rendelkező vezetőülés és az elektromos működtetésű árnyékolóval ellátott panoráma üvegtető még kényelmesebbé teszi az utazást. A 2,61 m-es tengelytávnak, az osztott hátsó üléspadnak köszönhetően nagy a helykínálat, 408 literes a csomagtartó
- a berendezések használatát megkönnyítő hasznos technológiák, köztük a kulcs nélküli nyitó- és indítórendszer (ADML) és az összes média- és navigációs funkciót egyesítő 7 colos új érintőképernyő. A vezetést olyan berendezések segítik, mint a visszagurulás-gátló, az intelligens kipörgésgátló és a holttérfigyelő rendszer (SAM). A Citroen Connect Box jóvoltából pedig – a forgalmazó országtól függően – olyan interneten keresztül elérhető szolgáltatásokban lehet részünk, mint a helyzetbeméréssel egybekötött sürgősségi és assistance segélyhívás, a virtuális szervizfüzet vagy az Eco Driving szolgáltatás;
- a legújabb generációs motorok, melyeknél a vezetési élmény és az alacsony fogyasztás volt a fő szempont. A háromhengeres PureTech benzinmotorok és a BlueHDi dízelmotorok egyaránt teljesítik az Euro 6 szabvány előírásait. Stop & Start rendszerrel és alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok használatával rendkívül keveset fogyasztanak: ez a manuális váltóval szerelt BlueHDi 100 S&S esetén akár 3,3 l/100 km-t, ill. 86 g/km CO2-t, a PureTech 130 S&S EAT6 esetén pedig akár 4,8 l/100 km-t, ill. 110 g/km CO2-t is jelenthet. Az utóbbi motor figyelemreméltó hatékonysága az új EAT6 automata váltónak is köszönhető.
Dizájn
Harmonikus arányok és a kerekekre szinte ráülő karosszéria: a Citroen C4 első pillantásra robusztus és minőségi autó benyomását kelti. Az orr-rész a fényszórókat összekötő krómozott márkajellel és a széleken lekerekített bordázott motorháztetővel azonnal felismerhető.
Az új fényszóróktól megváltozott az autó „tekintete”. A sárvédők irányában megnyújtott fényszórók a LED-ektől még kifejezőbbek lettek, és teljesen egyedi világítást eredményeztek. A fényes fekete háttér előtt két 3D krómozott lámpaegységet magában foglaló, finoman kiképzett fényszórókon is érződik a technológiai berendezésekre jellemző minőség.
A 3D hatású új hátsó lámpák kiemelik a csomagtérajtó letisztult formáját, és hangsúlyozzák a C4 méltóságteljes karakterét. Ezt az érzetet erősítik a pontos holtjáték- és szintbeállítások, a krómdíszítések (az első és hátsó lökhárítón, az ablakszegélyeken stb.) és az új 17 colos Miami könnyűfém keréktárcsák is.
A modell ezentúl nagy átmérőjű (akár 18 colos) kerekekkel, 9 színárnyalatban rendelhető (ebből a kőszürke és a platinaszürke új).
Beltér
Az új Citroen C4 utasterében a 7 colos érintőképernyőnek köszönhetően letisztultabb, modernebb kiképzésű műszerfalat találunk. Az ülések jól tartanak és kényelmesek. A kínálat két új kárpittal bővült: a visszafogott és elegáns színű Rayados Mistral és a szürke Libéria szövettel.
Az egész enteriőr igényes kialakítású. Az utasteret a kategória legjobb minőségű anyagai borítják: a műszerfal puha felületet eredményező, ráolvasztásos (ún. slush) technikával készült, a tetőt jersey kárpit fedi, a kormánynál lévő kapcsolókon, a szellőzőkön és a váltókaron pedig krómdíszítés található.
Kényelem
A Citroen C4 új modellkínálatának vezérgondolata, hogy testi-lelki kényelmük biztosításával egyedülálló élményt nyújtson a vezető és az utasok számára.
Menettulajdonságok
A Citroen C4 a márkától megszokott remek útfekvés és a pontos kormánymű jóvoltából a nyugodt, kiegyensúlyozott vezetés szinonimája. Az autó ennek megfelelően elöl pseudo-McPherson típusú futóművel, hátul deformálódó kereszttartóval és elektromos szervoszivattyús hidraulikus kormányművel rendelkezik. A Citroen C4-et érezhetően könnyű vezetni és uralmunk alatt tartani: nem imbolyog, reakciói (pl. kitéréskor, vészfékezéskor) tökéletesen adekvátak.
A kiegyensúlyozott menettulajdonságokat tovább erősítik az olyan vezetést segítő technológiák, mint az elektronikus fékerőelosztó, a vészfékrásegítő vagy az ESP-hez kapcsolódó intelligens kipörgésgátló.
Fedélzeti kényelem:
- a különösen kényelmes ülések, melyek közül a vezetőülés masszázsfunkcióval és elektromosan állítható deréktámasszal is rendelkezik;
- a tökéletesebb kilátást és optimális fényviszonyokat nyújtó nagyméretű üvegfelületek (pl. felfelé 27°-os kilátási szöget biztosító szélvédő);
- az elektromos működtetésű árnyékolóval felszerelt, 1,3 m²-es panoráma üvegtető, mely az utasok kellemes közérzete érdekében még több fénnyel árasztja el az utasteret,
- a kiváló hangszigetelés. A zajforrások közvetlen közelében megvalósuló zajelnyelés terén a Citroen C4 igazi referenciának számít: zajcsillapító bevonattal rendelkező szélvédő, hangelnyelő elemek a motortérben, átfogó szigetelési koncepció a karosszérián és az ajtókon, valamint a karosszéria külső részén alkalmazott zajcsökkentő megoldások;
- a térbeli hangzást biztosító nagy teljesítményű audiorendszer Denon hifirendszerrel, digitális erősítővel, hátsó magashang-sugárzókkal (tweeter) és mélynyomóval;
- a vezető és az utasok számára maximális kényelmet nyújtó berendezések: kézre eső kapcsolók, 230 és 12 voltos csatlakozó, a csomagtérben elhelyezett hordozható lámpa.
Tágas és sokoldalú
Bőséges helykínálat, sokoldalúság, otthonosság. A kompakt limuzinoknál alapvető követelmény, hogy a kompakt külsőhöz tágas belső járuljon. A C4 külső méretei változatlanok: a modell 4,33 m hosszú, 1,79 m széles és 1,49 m magas. Továbbra is referenciaértékű a 408 literes csomagtartó, melynél nincs nagyobb a kategóriában. Szögletes formájának, az alacsony és keskeny raktérküszöbnek és belső kialakításának köszönhetően 100%-osan kihasználható.
A 2,65 m-es tengelytávnak és a hátsó üléspadon mért 1,45 m-es könyökszélességnek köszönhetően a Citroen C4 belterét is rendkívül nagy helykínálat jellemzi. A modell bővelkedik rakodóhelyekben: ilyen a nagyméretű kesztyűtartó, a 1,5 literes palack befogadására alkalmas első ajtózsebek, az első ülések alatti tárolófiók, a műszerfali rakodórekesz és az első könyöktámasz alatti tárolóhely. A variálhatóságot a 2:1 arányban osztott hátsó üléspad, valamint a hosszú tárgyak szállítására alkalmas síléctartó biztosítja.
Technológiák
A Citroen C4 új modellkínálatában alkalmazott hasznos technológiák egyszerűbbé és kellemesebbé teszik a mindennapokat.
Intuitív használatú technológiai berendezések
Az új Citroen C4 nem csupán arra koncentrál, hogy a legújabb technológiákat alkalmazza, de arra is, hogy azok használata egyszerű és kényelmes legyen. Az új 7 colos érintőképernyő például – jelentős helyet szabadítva fel a C4 műszerfalán – a következő funkciókat foglalja magában:
- új, érintőtechnológiás navigációs rendszer, mely a perspektivikus térkép- megjelenítést, a sebességhatárok kijelzését, a közlekedési viszonyok figyelembevételét és a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztású útvonal beállítását is lehetővé teszi,
- média funkció (rádió, audio streaming funkció, hordozható készülékek csatlakoztatása);
- telefon (Bluetooth kihangosító, hozzáférés a címjegyzékhez, konferenciahívások kezelése);
- a gépjármű-paraméterek beállítása.
A nyugodt és zökkenőmentes vezetést szolgáló technológiák
A Citroen C4 új kínálatában a kellemes és zavartalan utazást többek között az alábbi intelligens technológiák szolgálják:
- kulcs nélküli nyitó- és indítórendszer (ADML), melynél a gépkocsi nyitásához és indításához elég, ha a vezető magánál tartja az elektronikus kulcsot;
- intelligens kipörgésgátló rendszer (CTI), mely alacsony tapadású útfelületen (hóban, jégen, sárban stb.) javítja a gépjármű meghajtását. Amikor a CTI azt érzékeli, hogy nem megfelelőek a tapadási feltételek, és ez megnehezítheti a gépkocsi elindulását és haladását, átveszi az ASR kipörgésgátló funkció
szerepét: maximális nyomatékot juttat a legjobban tapadó kerékre, és így megfelelő motorműködést és iránytartást biztosít;
- visszagurulás-gátló berendezés, amely – elektromos rögzítőfékként működve – kb. 3º-nál nagyobb emelkedőszög esetén a zavartalan indítás érdekében a fékpedál felengedését követően 2 másodpercre még egy helyben tartja a gépkocsit.
- statikus kanyarvilágítás funkcióval kiegészülő ködfényszórók, melyek egy plusz fénynyalábbal világítják meg a kanyar belső ívét, és ezzel kanyarodás közben és útkereszteződéseknél javítják a látási viszonyokat és növelik a biztonságot. A fényszórók kétféle módon kapcsolhatnak be: a megfelelő oldali irányjelző használatakor, vagy ha a kormánykerék elfordítási szöge eléri a 60°-ot. Az első ködfényszórók így akár 75º-os szögben is képesek bevilágítani a teret a gépkocsi megfelelő oldalán.
- véletlen sávelhagyásra figyelmeztető jelzés (AFIL), amely hatékony megoldást kínál a főként a gyorsforgalmi utakon bekövetkező közúti balesetek egy részének hátterében álló figyelemlankadás problémájára. Az AFIL-rendszer az első lökhárítóba beépített infravörös érzékelőknek köszönhetően érzékeli a hosszanti útburkolati jeleket (folytonos, ill. szaggatott felfestések), és átlépésük esetén figyelmezteti a vezetőt a haladási irány korrigálására. A rendszer, mely egyébként kikapcsolható, 80 km/h feletti sebességnél lép működésbe. Az irányjelzés nélküli, nem szándékos sávváltás esetén a vezetőülésbe beépített két rezgőfej egyike (mindig az, amelyik a sávelhagyásnak megfelelő oldalon található) bekapcsol, így figyelmeztetve a vezetőt a veszélyre.
- Az ultrahangos holttérfigyelő rendszer (SAM) a külső visszapillantó tükör sarkában elhelyezett narancssárga fényű jelzőlámpán keresztül tájékoztatja a vezetőt a gépkocsi holtterében tartózkodó járművekről. A 12–140 km/h sebességtartományban működőképes rendszer az első és hátsó lökhárítóba beépített 4 érzékelő jóvoltából elöl a visszapillantó tükör vonaláig, oldalirányban 3,5 méteres körzetben, a hátsó lökhárító mögött pedig 5 méteres körzetben figyeli a gépkocsi környezetét.
Fedélzeti internetes szolgáltatások
Az újdonságnak számító Citroen Connect Box szolgáltatáscsomag helyzetbeméréssel egybekötött sürgősségi és assistance segélyhívást tesz lehetővé (a funkció országonként eltérő). Az ingyenes szolgáltatások a beépített SIM-kártyával a hét minden napján, éjjel-nappal igénybe vehetők. A rendszerhez további két internetes szolgáltatás kapcsolódik: a virtuális szervizkönyv és az Eco Driving szolgáltatás, melyek révén a vezető tájékoztatást kap a mechanikai vagy a biztonságot érintő meghibásodásokról és az elvégzendő karbantartási műveletekről, és nyomon követheti gépjárműve fogyasztását és CO2-kibocsátását.
Új motorok
A Citroen C4 motorkínálata új – gazdaságos és nagy teljesítményű – Euro 6-os motorokkal bővült: a benzines választék két PureTech motorral, a dízel kínálat két BlueHDi motorral lett gazdagabb.
PureTech 110 BVM és PureTech 130 S&S EAT6 benzinmotorok
A Franciaországban tervezett és gyártott új, háromhengeres PureTech benzinmotorok innovatívak, hatékonyak, egyben gazdaságosak (akár 25%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érhető el velük).
A hatsebességes manuális váltóval szerelt PureTech 130 S&S turbómotor tavaly márciusi bevezetése után a Citroen C4 motorkínálata két új erőforrással bővült: az ötsebességes manuális váltóval szerelt PureTech 110 és a hat fokozatú automata váltós PureTech 130 S&S EAT6 motorral. A PureTech szívómotorok háromhengeres felépítését követő turbóváltozatok új generációs, magas hatásfokú turbókompresszort (240 000 ford./perc) és központi elhelyezésű nagynyomású (200 bar) közvetlen befecskendezést kaptak. A turbós változat nagyobb terhelésének elbírása érdekében a motor egyes alkatrészeit megerősítették:
- a hengerfej alumínium anyagát rézzel ötvözték, hogy elviselje a nagyobb terhelést;
- a motorblokk anyaga alumínium (mint a szívó változaton), de hőkezelést kapott, a hengerperselyeket pedig (amelyek a szívó változathoz hasonlóan öntéskor kerülnek a helyükre) a jobb hővezetés érdekében alumínium bevonattal látták el;
- a főtengely acélból készült (a szívó változatok öntvény főtengelye helyett);
- a szelepek üregesek és nátrium töltetűek, hogy jobb legyen a szeleptányér hűtése;
- a hajtókarok anyaga nagy szilárdságú acél (melyet magas rugalmassági határ, magas szakítószilárdság és jó kifáradástűrés jellemez);
- a motor kenését változó nyomótérfogatú szivattyú végzi: a nyomás szabályozását a motor-vezérlőegység irányítja, hogy a szállított mennyiség és a nyomás épp megfelelő legyen.
A PureTech 110 motor legnagyobb teljesítménye 5500 ford./percnél 81 kW (110 LE), nyomatéka pedig 1750 ford./percnél 205 Nm. A motor remek menettulajdonságokat és kellemes vezethetőséget kölcsönöz a C4-nek. Ezzel a motorral és ultra alacsony gördülési ellenállású (UBRR) gumikkal a vegyes ciklusú fogyasztás 4,7 l/100 km, a CO2-kibocsátás pedig 110 g/km.
A PureTech 130 S&S EAT6 motor legnagyobb teljesítménye 5500 ford./percnél 96 kW (130 LE), nyomatéka pedig már 1750 ford./percnél 230 Nm. Az EAT6 sebességváltó az AISIN AW által tervezett és fejlesztett legújabb generációs hatfokozatú automata sebességváltó.
Az előző generációs váltótól az alábbiakban különbözik:
- a motort és a váltót közösen kezelő új szabályozási stratégia (Quick Shift) és az új, nagyobb teljesítményű vezérlőegység 40%-kal meggyorsítja a sebességváltást,
- a jobb torziós csillapítású, kisebb hidrodinamikus nyomatékváltónak köszönhetően alacsonyabban kezdődik a használható fordulatszám-tartomány, és a jó kigyorsítási tulajdonságok, valamint a nagy sebesség mellett kisebb motorfordulatszám biztosítása érdekében szélesebb a nyomatékmódosítás-tartomány.
- csökkent az automata váltó belső súrlódása, és így alacsonyabb lett a fogyasztás (kuplungtárcsák optimalizálása, az olajszivattyú szállításának vezérlése a motor terhelése alapján, a vezérlő hidraulikablokk újratervezése révén kisebb méretű olajszivattyú).
A Stop & Start rendszernek és a belső elektromos szivattyúnak köszönhetően az új Citroen C4 PureTech 130 S&S EAT6 fogyasztása vegyes ciklusban csak 4,8 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 49 grammal kevesebb, mint az előző, négy fokozatú automata váltóval szerelt VTi 120 motoré: ultraalacsony gördülési ellenállású (UBRR) gumiabroncsok használata esetén mindössze 110 g/km.
BlueHDi 100 BVM, BlueHDi 100 S&S BVM és BlueHDi 120 S&S BVM6 dízelmotorok
A Citroen 2013 vége óta új, BlueHDi nevű motorgenerációt alkalmaz, mellyel a nitrogén-oxidok (NOx) emissziós határának drasztikus csökkenése érhető el. A motorcsalád alkalmazásával egyben csökken a CO2-kibocsátás (akár 4%-kal), és olyan technológia áll rendelkezésre, mely már az Euro 6 szabvány későbbi, szigorított változatainak is megfelel.
A Citroen C4 új kínálatában az ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 és BlueHDi 100 S&S, valamint a hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S motor-hajtómű egységek találhatók meg. Kiváló teljesítmény és különösen alacsony üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás jellemzi őket.
Ezek a motorok az 1,6 l HDi Euro 5 motor továbbfejlesztett változatai. A fejlesztések két fő területre irányultak: a motor belső hatásfokának javítására és a mechanikai veszteségek csökkentésére (speciális égéstér alkalmazása, új dugattyúgyűrű-rendszer, új Diamond Like Carbon bevonat, nagyon alacsony viszkozitású olaj használata).
Az 1560 cm3 hengerűrtartalmú, ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 és BlueHDi 100 S&S, valamint a hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S motorok legnagyobb teljesítménye 73 kW / 100 LE (3750 ford./perc-nél), ill. 88 kW / 120 LE (3500 ford./perc-nél). Az előző generációhoz képest nőtt a maximális nyomaték: 1750 ford./perc-nél 254 Nm-re az ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 motornál, és 300 Nm-re a hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S változatnál. A fenti két motoron alkalmazott megerősített indítómotoros Stop & Start rendszer számos előnnyel jár: megálláskor csend van, és alacsonyabb szintű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása. 0 km/h sebesség, üres fokozatban levő sebességváltó és felengedett kuplungpedál esetén a motor készenléti üzemmódba kapcsol, a kuplungpedál lenyomásakor azonban újra beindul. A motor beindításához kb. 500 ms-ra van szükség, ami kevesebb, mint egy sebességváltás időtartama. A folyamat mind a motor leállásakor, mind a beindulásakor teljesen átlátható a vezető számára.
Így az ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 S&S egység legjobb hatásfokú változata a Citroen C4-ben vegyes ciklusban és ultra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok használatakor 100 km-enként 3,3 liter üzemanyagot fogyaszt, CO2-kibocsátása pedig 86 g/km. A hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S fogyasztása vegyes ciklusban 3,6 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig ultra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok esetén 93 g/km.
A Citroen a BlueHDi motorokkal már most olyan erőforrásokat kínál, amelyek megfelelnek az Euro 6-os környezetvédelmi normának. Ez az innovatív kipufogórendszernek köszönhető, mely a következőket tartalmazza:
- a motor után beépített oxidációs katalizátor, mely megsemmisíti az el nem égett szénhidrogéneket (HC) és a szén-monoxidot (CO),
- a részecskeszűrő elé beépített SCR (Selective Catalytic Reduction) modul, mely az AdBlue®* folyadék befecskendezése révén a nitrogén-oxidok (NOx) akár 90%-át is képes ártalmatlan vízgőzzé (H2O) és nitrogénné (N2) alakítani,
- adalékanyagos részecskeszűrő, melyet 2000-ben világújdonságként vezetett be a PSA Peugeot Citroën márkacsoport, és amely a koromrészecskék akár 99,9%-át is meg tudja semmisíteni.
Az innovatív és egyedi felépítésű kipufogórendszerben az adalékanyagos részecskeszűrő elé beépített SCR katalizátor az egyetlen olyan utókezelő rendszer, mely 90%-kal képes csökkenteni a nitrogén-oxid-kibocsátást, és közben 4%-kal alacsonyabb CO2-kibocsátást tesz lehetővé.
*Az AdBlue® adalék a gépjármű hátsó részében elhelyezett 17 literes tartályban található. Ezzel a mennyiséggel 20 000 km-t lehet megtenni. A tartály a csomagtartó felől elérhető töltőcsövön keresztül egyszerűen feltölthető.
Hozzászólások