A kerek évfordulót ünneplő Ami 6 modell neve– a déesse, azaz istennő jelentésű DS-hez hasonlóan – szójáték : az Ami Six kiejtve megegyezik az à misses, azaz hölgyek számára kifejezéssel. Az elsősorban hölgyeknek szánt modellt 1961. április 24-én mutatta be a Citroen.
Július 8-án Rennes-La-Janais-ból indul az L’Amiclub különleges Tour de France futama
Az Ami 6 gyártásával kezdte meg pályafutását a Rennes-La-Janais-ban található Citroen-üzem, amely azóta a márka egyik legfontosabb termelőegysége lett. Az Ami 6 után itt készült az Ami 8, utána pedig sorban a GS és a GSA, a Visa, a BX, az Xm, a Xantia, a C5 és a C6… Az Ami 6 50. születésnapját megünneplendő, július 8-án az üzemből indul a francia Amiclub által szervezett különleges Tour de France, amelynek 14 szakasza során számos Ami 6, Ami 8, Ami Super és M35 járja végig az országot, összesen 2600 km-t téve meg.
Citroen Ami 6 hölgyeknek
A Citroen azért fejlesztette ki az Ami 6-t, hogy betöltse az 1948-ban bevezetett (és az ötvenes évek végén még mindig rendkívül népszerű) Kacsa, valamint az 1955-ben bemutatott felső kategóriás DS közötti űrt. Az Ami 6 tervezője ugyanaz a Flaminio Bertoni volt, akinek keze alól a Traction Avant, a Kacsa és a DS is kikerült.
A lépcsős hátú kis limuzin legfontosabb sajátossága maga a stílusa : meredeken visszafelé ívelő hátsó szélvédője azonnal különleges ismertetőjeggyé vált. Az Ami 6 elsődleges célközönsége a kor modern életstílust követő hölgyvásárlói voltak – a modell prospektusa is őket szólítja meg : Önnek – önért, hölgyem. Az Ami 6 komoly kereskedelmi siker lett. Az 1964 szeptemberében érkezett kombi változattal együtt összesen 1 039 384 darab talált belőle gazdára, amíg utódja, az Ami 8 le nem váltotta a kínálatban. 1966-ban a francia piac legkeresettebb modellje volt.
A Kacsa technológiájára
A 2 CV padlólemezére épült Citroen Ami 6 a Kacsa híres kéthengeres, léghűtéses motorját kapta, 602 cm3-re növelt hengerűrtartalommal és a 22 lóerőt is elérő teljesítménnyel. Utóbbi a modell élettartama során folyamatos fejlesztésen ment keresztül, így végül egészen 35 lóerőig jutott. Négysebességes váltójának segítségével 105 km/h végsebességre volt képes, átlagfogyasztása pedig 6 l/100 km volt. Merész, ezer közül is felismerhető stílusa mellett a korabeli sajtó menettulajdonságai, kényelme és eleganciája miatt is ünnepelte.
A kombiváltozat teherbíró képessége a korszak kompakt modelljei között kiemelkedőnek számított: a 3,96 méter hosszú autó 320 kg rakományt tudott szállítani. Karrierje vége felé, 1967-ben jelent meg a „Club” változat, amelynek különlegessége a négy darab kerek első fényszóró volt.
Fotók: Citroen
Hozzászólások