2011. január 13. csütörtök, 00:35

 

Harmadik újdonságként megismertették a vadonatúj Citroen C-Zerot

A Mitsubishi Motors Corporationnel (MMC) közösen kifejlesztett C-Zero a Berlingo First Electrique mellett a Citroën második elektromos meghajtású modellje.

citroen c zero hatulrol

A C-Zero a kategóriájában megszokott összes biztonsági és kényelmi felszereléssel rendelkezik, és helykínálat szempontjából is a legjobbak között van (ESP, 6 légzsák, légkondicionáló, 166 literes csomagtartó stb.).  
Vezetési szempontból könnyen kezelhető és kormányozható, csendes, és külső méreteihez képest hihetetlenül tágas.

A Citroën C-Zero tökéletesen alkalmas bármilyen cég és intézmény – közintézmények, önkormányzatok, vállalati flottapartnerek stb. –, illetve a kifejezetten gazdaságos üzemű autót kereső magánszemélyek igényeinek kielégítésére. Az autó fenntartási költsége a tájékoztatás szerint 100 km-enként kb. 1,5 euro.

citroen c zero

Kis külső méreteinek köszönhetően – 3,48 m hosszú, fordulóköre pedig 9 m – a Citroën C-Zero rendkívül könnyen mozog a városi forgalomban. Teljesítményértékei (130 km/h végsebesség, gyorsulás álló helyzetből 100 km/h-ra kb. 15 másodperc alatt, 60–90 km/h-ra 6 másodperc alatt) és 150 km-es hatótávolsága alapján azonban nyugodtan kimerészkedhetünk vele a városból. Európában a hétköznap megtett autóutak 70%-a ugyanis a napi 30 kilométert sem éri el, 95%-a pedig 85 km alatt marad.

A 2,55 m tengelytávnak köszönhetően 4 teljes értékű üléssel és 166 literes csomagtartóval rendelkező modell számtalan kényelmi és biztonsági berendezést kínál: szervokormány, ABS, ESP, AFU, elektromos ablakemelők, 6 légzsák, klímaberendezés.

A Citroën C-Zero használata rendkívül egyszerű: csak el kell fordítani a gyújtáskulcsot, míg egy sípoló hang és a műszerfali zöld visszajelző (ready) kigyulladása vissza nem igazolja az indítást. Ezt követően az automata váltókéval megegyező sebességváltó kart az egyedül lehetséges előremeneti helyzetbe kell állítani.

Citroen C-Zero műszerfal

A Citroën C-Zero műszercsoportja a hagyományos vezetési információkon felül egy olyan jelzőműszert is magában foglal, mely a gyújtás ráadásától kezdve folyamatosan tájékoztatja a vezetőt az energia felhasználásáról:
•    sötétkék tartomány: az akkumulátor töltődik,
•    világoszöld tartomány: a pillanatnyi vezetési stílus energiatakarékos,
•    fehér tartomány: a pillanatnyi vezetési stílus nagyobb mértékben fogyasztja az akkumulátor energiáját.

A hagyományos üzemanyagszint-mérőt ezen a modellen egy akkumulátortöltés-jelző helyettesíti. A minimális töltöttségi szinthez közeledve, a minél hosszabb hatótávolság biztosítása érdekében a rendszer – egy figyelmeztetést követően – korlátozza a tartozékok energiafelhasználását, majd a rendelkezésre álló teljesítményt

Az emelkedőn végzett manőverek, ill. indítás megkönnyítésére a Citroën C-Zero -t az automatikus sebességváltók mintájára egy hegymenetet megkönnyítő rendszerrel szerelték fel.

A teljesen elektromos meghajtású C-Zero állandó mágneses szinkronmotorral kerül forgalomba, amely 3500–8000 percenkénti fordulatszámon 47 kW (64 LE) teljesítményt ad le, és 0–2000 f/p fordulatszám-tartományban 180 Nm maximális nyomatékot szolgáltat. 

Az azonnal maximális nyomatékot produkáló villanymotor tulajdonságaiból adódóan nincs szükség többfokozatú sebességváltóra. A villanymotor és a hátsó tengely közé így egy egyfokozatú fogaskerék áttételt és egy hagyományos differenciálművet iktattak be.

citroen c zero motorhazteto alatt

Az alkalmazott beállításoknak megfelelően a Citroën C-Zero -t két különböző módon lehet vezetni:
•    a gázpedált nagyjából félig lenyomva a választott beállításoknak köszönhetően gazdaságos, azaz kevés áramfogyasztással járó vezetés mellett teljesen normális módon lehet közlekedni;
•    a gázpedál erőteljesebb lenyomásának hatására viszont a dinamikusabb helyzetváltoztatásokhoz szükséges vagy pl. a biztonsági manőverek pillanatnyi szükségleteinek megfelelő tartalékteljesítmény és –nyomaték is a rendelkezésre áll.

A Citroën C-Zero lassításkor, ill. fékezéskor keletkező energiát visszanyerő funkcióval rendelkezik, mely lehetővé teszi az akkumulátorok feltöltését. A visszanyert energia mennyisége többek között a haladási sebességtől és a fékpedál lenyomásának intenzitásától függ. De még ha nem is nyomják le a fékpedált, a gázpedál használatának mellőzésével már töltődik az akkumulátor.

A motor áramellátását a jármű középső részén elhelyezett új generációs lítium-ion akkumulátor biztosítja. A 88 darab 50 Ah-s kapacitású cellából álló telep 330 V névleges feszültségen kb. 16 kWh elektromos energiát tárol.
•    hagyományos elektromos 220 V-os csatlakozón keresztül töltve 6 órát vesz igénybe a teljes töltöttségi szint elérése
•    egy 125 amperes, 400 V-os (50 kW-os) egyfázisú csatlakozóval (gyorstöltő) az akkumulátorok 80%-os feltöltése mindössze 30 perc alatt is elvégezhető.
Az akkumulátorokat 1500 alkalommal lehet feltölteni.

Ahogy az összes elektromos autó esetében, a „fogyasztásra” vonatkozó típusjóváhagyás a hagyományos üzemanyaggal működő gépjárművekével megegyező tesztciklus keretében történik (NDEC európai fogyasztásmérési tesztciklus), ahol a hatótávolságot is mérik. A Citroën C-Zero esetében a típus-jóváhagyási eljárás ez utóbbit 150 km-ben rögzíti. Akárcsak a hagyományos autóknál, több paraméter is befolyásolja kisebb-nagyobb mértékben a fogyasztást és ezáltal a hatótávolságot. Az elektromos autók esetében ezek közül a legfontosabbak az elektromosan működtetett fűtés és hűtés, valamint a vezetés, ami – hasonlóan a belső égésű motorok üzemanyag-fogyasztásához – jelentős különbségeket okozhat az áramfogyasztásban.

citroen c zero csomagtarto

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER