2013. április 16. kedd, 10:59

 

Az új Nissan Leaf körvonala nem változott, de számos jelentős műszaki fejlesztésen esett át. Fürgébb lett és hosszabb utat tud megtenni egy töltéssel, a NEDC hatótávolság 175 km-ről 199 km-re nőtt.

uj-nissan-leaf

Az extraként rendelhető fedélzeti gyorstöltő felére csökkenti az akkumulátor teljes feltöltéséhez szükséges időt.
Egyes változtatások a hatékonyság javítását célozzák, mások a praktikusságot fokozzák, megint mások a vezetési élményt növelik. Együtt pedig még vonzóbbá teszik az elektromos jármű vezetését.

„Széles körű fejlesztéseket hajtottunk végre, hogy megerősítsük az úttörő autó egyedülálló karakterét: meglepetésszerű, okos, elérhető és progresszív. Meghallgattuk ügyfeleinket, és keményen dolgoztunk azon, hogy a többszörösen díjnyertes autónk Európában gyártott változatát az igényeiknek még inkább megfelelővé alakítsuk" - mondta Paul Willcox, a Nissan Sales és Marketing európai vezető alelnöke.

nissan-leaf-uj


Motor és akkumulátor
Az új Nissan LEAF-en végrehajtott legnagyobb változtatás a hajtásláncot érinti - ennek hatására megnőtt a hatótávolság. Az eredeti autóban az akkumulátortöltő és az inverter az autó csomagterében, a hátsó ülések mögött került elhelyezésre. Bár a kialakítása viszonylag kompakt, az egység mégis elfoglalta a csomagtartó teljes szélességét. Ez - amellett, hogy csökkentette a csomagteret - kizárta a tökéletesen sík padlólap kialakítását is.

A töltő és az inverter most az autó elejében található, az elektromos motorral egybeépítve. Így nemcsak a csomagtér nő meg mintegy 40 literrel - ami a repülőre felvihető kézipoggyász méretének felel meg -, de a hátsó ülések lehajtásával immár egy sík padlólap is elérhető.

Bár a gyors reagálású, váltakozó áramú szinkronmotor továbbra is 80kW teljesítményt ad le, számos új jellemzőjének köszönhetően működése még inkább környezetbarát és hatékony. Az új motor inerciája 5%-kal csökkent, ami javítja az általános hatékonyságát.

Bár a meghajtó „egység" a töltő és az inverter motorba való beépítésével magasabb lett, az ügyes csomagolásnak köszönhetően a motorháztető szintje nem változott, és változatlan maradt a súlyeloszlás is.

A motort továbbra is a Nissan által tervezett 48 modulos kompakt lítium-ion akkumulátor hajtja, ami az utastér alatt került elhelyezésre egy csomagban, hogy az autó tömegközéppontját a lehető legalacsonyabban tartsuk. Az akkumulátorcsomag erős fémházat kapott, ami oldalirányú ütközés esetén plusz védelmet jelent. Összeszerelése a Nissan LEAF-fel együtt a Nissan Egyesült Királyságbeli gyártóközpontjának új üzemében történik.

A sebességmérő szerinti teljesítmény kis mértékben változott, a csúcssebesség 144 km/h (1 km/h-val csökkent), a 100 km/h-ra való gyorsuláshoz 11,5 mp szükséges (ez 0,4 mp-el kevesebb, mint korábban), és az autó légellenállását javító lépéseknek, az súlycsökkentést célzó programnak és más műszaki változtatásoknak köszönhetően a hivatalos NEDC hatótávolság 175 km-ről 199 km-re nőtt.

Ugyancsak a praktikusság javítását szolgálja a választható fedélzeti 6,6 kW töltő, amelynek segítségével a 32 amperes nyilvános és otthoni töltők is használhatók.

A 32 amperes töltőoszlop fele annyi idő - 8 óra helyett 4 óra - alatt tölti fel a kimerült akkumulátort, mint a hagyományos, a háztartásokban használt 16 amperes EV aljzat. Ami azonban még ennél is fontosabb: akár egy rövid pihenő alatt is jelentősen feltölthetjük a részben lemerült akkumulátort.

Az Európa-szerte telepített 600 db CHAdeMO hagyományos gyorstöltőknél még ennél is gyorsabb töltési lehetőség áll az elektromosjármű-vezetők rendelkezésére. A gyorstöltők 50 kW-os magasfeszültségű egyenáramot juttatnak közvetlenül az akkumulátorba, ami még gyorsabb töltést eredményez: mindössze 15 percre van szükség ahhoz, hogy az akkumulátor 30%-ról 80%-os töltöttségi szintre kerüljön.

Reagálva a jelenlegi Nissan LEAF tulajdonosok visszajelzéseire, az autón található töltőpontot is áthelyeztük. A töltő fedele immár távvezérléssel nyitható a kulcsfej illetve az utastérben található elektronikus (és nem mechanikus) kapcsoló segítségével, ezenkívül a töltőnél egy apró LED lámpa segít megtalálni az aljzatot éjszaka vagy földalatti parkolóhelyen.

A biztonságot tovább fokozza az elektromechanikus zár, amely a kábelt az aljzathoz rögzíti az akkumulátor töltése közben, így megakadályozza, hogy idegenek hozzáférjenek. Az Acenta és Tekna felszereltségi szinteknél az autó automatikusan jelzi a tulajdonosnak, ha a töltés váratlanul megszakad.

Az új jótállás öt év/100.000 km garanciát vállal az akkumulátorok anyaghiba és kivitelezés miatti meghibásodása esetén, és tartalmaz egy „állapotromlási" záradékot is, amely a fokozatos kapacitáscsökkenés esetén nyújt fedezetet.

nissan-leaf-2013


Alváz és más műszaki fejlesztések
A Sunderlandben az európai piacra gyártott Nissan LEAF-ek alvázát a Nissan európai műszaki központjában (NTCE), az Egyesült Királyságbeli Cranfieldben dolgozták ki a mérnökök.

A változtatások célja az volt, hogy felkészítsék a LEAF-et az Európára jellemző magasabb átlagsebességű közlekedésre és a nagyobb igénybevételt jelentő utakra. Az eredmény egy olyan autó lett, amelyben az ember még inkább átadhatja magát a vezetés élményének, és amely rosszabb útburkolaton is ugyanolyan kényelmet biztosít.

A lengéscsillapítók beállítása, a kormányzási súly és a fékerő is az európai igénybevételnek megfelelően került áthangolásra. A módosított lengéscsillapítók csökkentik a billegést, és dinamikusabb vezetést tesznek lehetővé anélkül, hogy az a vezetési kényelem rovására menne. Ugyanakkor az elektromos szervo rásegítés rendszerét is újrakalibráltuk, hogy a nagyobb sebességnél fokozhassuk a vezetési élményt és súlyt. A fenti módosítások mindegyike a LEAF egyedi EV-kialakításán alapul, amelyben az akkumulátorcsomag - és így a súlypont is - igen mélyre került.

A fék finomabban adagolható, és a fékenergia-visszanyerési tulajdonság is javult a fékerő jobb kihasználása érdekében. A rendszerhatékonyság 6%-kal nőtt, így elérte a 94%-ot, az energia visszanyeréséhez szükséges minimális sebesség 7 km/h-ról 3 km/h-ra csökkent.

Az Eco (gazdaságos) vezetési mód is változtatásokon esett át, a sebességváltó új „B" beállítást kapott. A „B"-üzemmód növeli a fékenergia-visszanyerést lassítás közben, míg a kormánykeréken lévő külön „Eco" gomb javítja a hatótávolságot a gázpedál reakciójának csökkentésével, ami a gyakorlatban kevesebb hirtelen gyorsítást eredményez. Az eredeti LEAF-nél a két rendszer együtt volt üzemeltethető, és a megnövelt fékenergia-visszanyerés csak az „Eco" üzemmódban volt elérhető. Most azonban ezek egymástól függetlenül is működtethetők, így a vezető kihasználhatja a lassítás közbeni nagyobb energia-visszanyerést anélkül, hogy le kellene mondania a hirtelen gyorsításról.

Az újonnan beszerelt hőszivattyú hatékonyabbá teszi a fűtési- és szellőztetési rendszert, és csökkenti a légkondicionáló használatával járó áramfogyasztást. A levegő hőszivattyúkat már Európa-szerte használják a modern fenntartható házakban, de autóban csak ritkán lehetett találkozni vele. A hőszivattyú kinyeri a levegőből (akár a hideg levegőből is) a hőenergiát és bejuttatja az utastérbe. Ez az új rendszer növeli az utakon elérhető hatótávolságot azáltal, hogy akár 70%-kal csökkenti a fűtésre használt energia mennyiségét.

Szintén az ügyfelek kérték, hogy a fűtés illetve a légkondicionáló teljes egészében kikapcsolható legyen, maximalizálva ezzel az energiafelhasználás hatékonyságát. Ennek érdekében kialakítottunk egy új „Fűtés" gombot. Kikapcsolt állapotában lehetővé válik, hogy a ventillátor a fűtéstől illetve hűtéstől függetlenül működjön.

Az autó hatótávolságának növekedését szolgálja még a hatékonyabb akkumulátor- és energiamenedzsment valamint a belső súrlódás csökkentése. A súlycsökkentéssel az új LEAF könnyebbé vált. Az eredeti autónak megfelelő felszereltséggel rendelkező modellek súlya kb. 30 kg-mal lett kevesebb, míg az új alapfelszereltségű változat legalább 50 kg-mal nyom kevesebbet. Az átlagos súlycsökkenés 32 kg. Tervezőink ezt az akkumulátorház újratervezésével és az elektromos elemek integrálásával érték el, ami csökkentette a magas feszültséget továbbító, súlyos összekötő kábelek számát és hosszát.

Az új LEAF fejlesztését szolgáló változások mellett az ügyfelek szerették volna megváltoztatni a maradék akkumulátorenergia kijelzését is. A hagyományos üzemanyag-kijelzőnél szokásos oszloprendszer helyett az új LEAF, a modern okostelefonokhoz hasonlóan meg tudja jeleníteni a megmaradt akkumulátorenergia %-os értékét is.

Külső

Az új LEAF az egyedi kialakítású, 2700 mm tengelytávú elektromos autóból indul ki. Hossza 4445 mm, szélessége 1770 mm, magassága pedig 1550 mm. Jellegzetes külseje erősen áramvonalas. A hűtőrácson végrehajtott apró módosítások - az egyetlen optikai különbség az eredeti és az új LEAF között - és az új 17" kerekek 0,28-ra csökkentették a légellenállási együttható (Cd) minimum értékét.

A korábbi változatnak megfelelően az autó elejét a keskeny, csaknem függőleges fényszórók keretezik, a top modelleknél LED világítással. A fényszórók egyszersmind elterelik a légáramlást az ajtóra szerelt tükrökről, a légellenállás és a szélzaj csökkentése érdekében.

A karosszéria tervezésénél figyelembe vettük a Nissan „okosan áramvonalas" alapelvét, a megemelt tetővonal belefut egy nagy spoilerbe, míg az autó szélkerülő alakját a sík, sima alváz is támogatja. Az autó hátulnézetét a vékony, finoman hajlított, függőleges hátsó lámpák uralják, és természetesen a kipufogócső teljes hiánya.

Kibővült a színválaszték. Jelenleg hét külső szín választható: visszafogott fehér, szürke, piros gyöngyházfényű metál és fekete metál ezüsttel, fehér- és kék gyöngyház metál.

Belső
Az utastéren belüli jelentős változások között szerepelnek az új ülések is. A jobb tartást biztosító újratervezett ülések mellett az első ülések magassága is állíthatóvá vált, új formájuk révén pedig 53 mm-rel tágasabb lábtér áll a hátsó ülésen utazók rendelkezésére. Ehhez úgy alakították át a vezető- és első utasülést, hogy a hátul ülők lábukat alájuk tolhatják, növelve ezzel a lábteret.

uj-nissan-leaf-muszerfal

Ugyanakkor új bioszövet kárpitozás került az Acenta és Visia felszereltségek közé. Míg az eredeti modellben használt anyag 39%-ban újrahasznosított műanyag palackokból készült, az új bioszövet 100%-ban cukornádból készül, fenntartható és a CO2-kibocsátás szempontjából gyakorlatilag semleges anyag. A csúcsmodell Tekna felszereltséghez fekete bőr kárpitozás tartozik, és minden felszereltség kérhető praktikusabb, sötét színű belső kárpitokkal, ami jobban igazodik az európai tél időjárási körülményekhez.

A belső tér további változásai között szerepel az új, lábbal működtethető kézifék, ezáltal felszabadul a középkonzolon az elektronikus kézifék kapcsolójának helye, amely így telefon vagy kulcsok tárolására használható.

Új jellemzők és felszerelések

Az új LEAF-ben a Nissan közkedvelt Carwings navigációs rendszerének átdolgozott és frissített változata mutatkozik be. Ez az innovatív eszköz lehetővé teszi, hogy a tulajdonos egy számítógépről vagy okostelefonról kezeljen és távvezéreljen bizonyos funkciókat.

Továbbfejlesztett verziója számos új funkciót tartalmaz, például a távoli fűtés és légkondicionálás funkciók, nagyobb mértékű okostelefon integráció, továbbfejlesztett hangfelismerési képesség és a legközelebbi töltőpontok valós idejű információi. A korábbiakon felül további kilenc nyelvet támogat, köztük a dánt, a svédet, a finnt, a norvégot, a lengyelt, a görögöt, a csehet, a szlovákot és a magyart.

A népszerű Carwings telekommunikációs rendszer nagy sikert aratott a jelenlegi járműtulajdonosok körében, példátlan kényelmet biztosítva a kompatibilis telefonnal, tablettel vagy számítógéppel rendelkező ügyfelek számára. Az eredeti LEAF egyik legnépszerűbb képessége, hogy az autó klímarendszerének aktiválása időzíthető, felfűtve vagy lehűtve így az autót az utazás kezdete előtt. Ezáltal az ügyfelek takarékoskodhatnak akkumulátor töltésével, amennyiben az autó fűtését illetve hűtését vezetékes árammal végzik el, az akkumulátor energiája helyett.

Azokban az országokban, ahol a tél hidegebb (mint pl. Norvégia), az autó előfűthetősége nagyon népszerű volt az ügyfelek körében, akik élvezték, hogy az autót 22 fokra előmelegíthették még az utazás megkezdése előtt, és nem kellett a hó és jég letakarításával bajlódni. Visszajelzéseikre reagálva az új Carwings rendszer tovább növeli az ügyfelek kényelmét, mivel lehetővé teszi, hogy ügyfél maga állítsa be a hőfokot, amelyet az autónak el kell érnie hűtéssel vagy fűtéssel, az utazás megkezdése előtt.

A navigáció továbbfejlődött és képes a gazdaságos útvonaltervezésre, amely automatikusan a legkisebb áramfelhasználással járó útvonalat számítja ki a domborzati viszonyok figyelembevételével, a meredek emelkedők kihagyásával, a legtakarékosabb utazás érdekében.

A nagyméretű színes érintőképernyő, műholdas navigáció és a mobiltelefonok és - a most már az album borítójának megjelenítésére is képes - zenelejátszók Bluetooth csatlakoztatási lehetősége mellett az új rendszer a Google Send-To-Car technológiát is tartalmazza, ami lehetővé teszi, hogy a tulajdonos otthon vagy az irodában számítógépen vagy tableten megtervezze az útvonalat, majd az információkat elküldje a járműnek.

A Visia felszereltség esetén beszerelhető a Nissan új „Connect 2" navigációs rendszere választható extraként. Egyéb továbbfejlesztett funkciókat is tartalmaz, például elérhető a Google POI (hasznos helyek) keresője, valamint a vezető hozzáférhet az időjárás-előrejelzéshez, a helyi üzemanyagárakhoz és repülőtéri információkhoz.

A navigációs rendszer már egy autópálya ‘lehajtó nézetet' is tartalmaz, amit sáv információ egészít ki az autópályákról lehajtás segítéséhez. Ezen kívül megjeleníti az érvényben lévő sebességkorlátozásokat is, a vezető által beállított látható és hallható sebesség-figyelmeztetéssel, ha a jármű a megadott mértékben túllépi az érvényes sebességkorlátozást.

A Nissan innovatív 360 fokos parkolókamerája (AVM) szériatartozék az új LEAF Tekna felszereltségnél. Az AVM a kamerák hálózatát használja a jármű 360 fokos felülnézeti képének megjelenítéséhez a központi kijelzőn, ezzel megkönnyítve a parkolást és az egyébként bonyolult manővereket.

További jellemző a kifejezetten erre a célra tervezett Bose® audiorendszer, amely az AVM-hez hasonlóan a Tekna változat alapfelszereltségéhez tartozik. Az energiatakarékos rendszer erőteljesebb, minőségi hangzást biztosít egy olyan egységgel, amely nem csak kompaktabb, mint a hasonló prémium rendszerek, de körülbelül fele annyi energiát használ fel, mint azok. A hét hangszórós rendszer két (mindkét A-oszlopban egy-egy) 25 mm-es neodímium magashang-sugárzóból, két (az első ajtókban található) 165 mm-es mélyközép hangszóróból, két (a hátsó ajtókban található) 130 mm-es mélyközép hangszóróból és egy 115 mm Nd® Richbass® mélynyomóból áll a csomagtartóban elhelyezett 6,2 literes egyedi tervezésű akusztikus hullámvezető basszusdobozban.

nissan-leaf


Szélesebb választék

A LEAF családban jelenleg három modell található, ami a korábbinál nagyobb választási lehetőséget kínál a vevőknek. A Nissan gyakorlatát követve a választék a Visia modellel indul, majd az Acenta modellen keresztül eléri a csúcsminőségű Tekna szintet.

A Visia modellek belépési ára alacsonyabb, mint az eredeti LEAF esetében, még elérhetőbbé téve ezzel a zéró-emissziós mobilitást. A Visia modellek 16 colos acél keréktárcsákkal és teljes dísztárcsákkal, fekete oldalsó visszapillantó tükörburkolatokkal és halogén fényszórókkal rendelkeznek. Az első ködlámpák, az intelligens kulcs és a négy hangszórós audiorendszer szintén az alapfelszereltség része.

A középső felszereltségi szintet képviselő Acenta gazdag felszereltségéhez tartozik a 16 colos könnyűfém keréktárcsa, a magas szintű információs technológia Carwings telekommunikációs rendszerrel, a tolatómonitor, a távirányítással aktiválható töltés és fűtés, a hátsó sötétített üvegek, a hat hangszórós hangrendszer, a színre fújt tükrök és a hazakísérő funkcióval ellátott automata fényszórók.

Az Acenta modellek rendelkeznek még gyorstöltő-csatlakozóval, esőérzékelő ablaktörlőkkel és elektromosan behajtható visszapillantó tükrökkel is.

Az új Tekna csúcsmodell felszereltsége ezen felül LED világítású fényszórókat, hét hangszórós Bose hangrendszert, bőrüléseket (a skandináv piacokon választható extraként), 17 colos könnyűfém keréktárcsát és 360 fokos parkolókamerát is tartalmaz.

nissan-leaf-csomagtarto

Mindegyik változat esetében az alapfelszereltséghez tartozik a biztonsági felszerelések teljes skálája, úgy mint az első, oldal- és függönylégzsákok, valamint az ABS, az EBD és a vészfékrásegítő. A elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) szintén az alapfelszereltség része. A Nissan LEAF, a 100%-ban elektromos meghajtással működő járművek közül elsőként, bevezetésekor megkapta az ötcsillagos EuroNCAP minősítést.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER