2013. március 07. csütörtök, 13:10

 

Az Alfa Romeo 4C globális bevezetésével a márka visszatér a könnyű sportkupék világába. Erre a különleges pillanatra világszerte nagyon vártak a márka rajongói. Az exkluzív ‘Launch Edition’-t, a modell piaci bevezetésének alkalmából kibocsátott különkiadását, a márka kifejezetten nekik szánta: 400 darab, sorszámozott példány kerül forgalomba Európában, ehhez a különleges változathoz kifejlesztett egyedi tulajdonságokkal.


A 83. Genfi Autószalonon tartott premierrel egyidőben, 2013. március 5-ével az Alfa Romeo elkezdte felvenni a megrendeléseket az új 4C ‘Launch Edition’ modellváltozatra, amelynek magyarországi bruttó vételára 17 millió forint. A limitált széria minden egyes vásárlója meghívást kap arra az exkluzív eseményre, ahol magas szintű vezetéstechnikai oktatásban részesülnek, hogy a lehető legteljesebb mértékben, maximális biztonság mellett aknázhassák ki az új autójukban rejlő képességeket.

alfa-romeo-4c


Az új ’ Launch Edition’ kétféle öltözetben (Carrara-fehér vagy Alfa-vörös) jelenhet meg tulajdonosai előtt. A speciális széria megkapja a szénszálas aerodinamikai csomagot (légterelő és külső tükörházak), a sötét színű, hátsó alumínium diffúzort, a sötét keretbe foglalt, Bi-LED fényszórókat, valamint elöl 18, hátul 19 colos keréktárcsákat, sötétített kivitelben.

A sportos megjelenés még intenzívebb kihangsúlyozása érdekében a modell elülső légbeömlő nyílásokat, egyedi festésű féknyergeket, versenykipufogót, sport légszűrőt, valamint egyedi hangolású lengéscsillapítással és hátsó stabilizátorral szerelt felfüggesztés csomagot kap.

Az utastérben ugyanez a sportos hangulat fogad, olyan igényes részletekkel megtámogatva, mint a bőr-szövet sportülések, amelyek egyes részeit Alcantara borítja; vagy az alumíniumból készült borítások és sebességváltó kar; illetve a jellegzetes, sorszámozott szénszálas plakett. Amennyiben az ügyfél a vörös fényezést választja, az Alfa Romeo 4C Launch Edition kormányát, kézifékkarját, szőnyegeit, kilincseit és sportüléseit vörös öltések díszítik.

Az Alfa Romeo 4C Launch Edition minden győztes tulajdonságát hiánytalanul megőrizte annak a modellnek, amely az ‘Alfa Romeo DNS’-ben rejlő, eredendő sportosságot megtestesíti: az olasz stílust, a teljesítményt és a technológiai kiválóságot, amelyek maximális vezetési élményt és maradéktalan biztonságot szavatolnak.

Az Alfa Romeo mérnökei által tervezett, és a Maserati modenai üzemében gyártott, új kompakt szupersportkocsi már 2013-ban piacra kerül. Az olasz márka ezzel a modellel tér vissza az Egyesült Államokba, felvezetve az Alfa Romeo globális növekedési tervét.

Az Alfa Romeo 4C közvetlenül attól a koncepciójárműtől származik, amelyet oly sokan megcsodáltak a 2011-es Genfi Autószalonon, és amely nem kevesebb, mint három nagy presztízsű díjat is elnyert: ‘AutoBild Formatervezési Díj’ (2011, Németország), ‘Tanulmányautók és Prototípusok Formatervezési Díj’ (2012, Olaszország) és ’2013. Legizgalmasabb Autója’ - ‘What Car?’ (2013, Nagy-Britannia).

A 4C jelentése

A ‘4C’ betűszó a márka dicső múltjába kalauzol vissza, egyben átvezeti a jövőbe a márka fő értékeit: a technológiát és az érzelmeket. A 4C emlékezés az Alfa Romeo nagyszerű sporthagyományaira: a 8C és a 6C betűszavak az 1930-as és 40-es években olyan közúti és versenyautókat jelöltek, amelyeket a nagyteljesítményű nyolchengeres, illetve az innovatív hathengeres motorral szereltek fel. Az autó kialakításában és szerkezetében megvalósítja azt a célkitűzést, amely szerint tömeg/teljesítmény arányának a hamisítatlan szupersortkocsik körében elfogadott 4 kg/LE alá kell esnie; ráadásul ezt nem a motorteljesítmény szélsőséges fokozásával, hanem a tömeg párhuzamos csökkentésével éri el, ami maximális mozgékonyságot és kiemelkedő mentteljesítményeket eredményezett. Ennek érdekében az Alfa Romeo 4C a szupersportkocsik (köztük az Alfa Romeo 8C Competizione) világából kölcsönzött, ultramodern technológiákat és anyagokat (szénszálas kompozitok, alumínium, hátsókerék-hajtás) használt fel; a legújabb Alfa Romeo típusoknál bevált technológiákat pedig tökéletesített formában alkalmazta, hogy tovább erősítse sportos karakterét. Erre kiváló példa az új, teljesen alumínium szerkezetű, közvetlen befecskendezéses 1750 Turbo benzinmotor, a kifinomult Alfa TCT dupla száraz kuplungos sebességváltó, vagy az Alfa DNA programválasztó kapcsoló, a vadonatúj ’Race’ verseny-üzemmóddal.

Külső formavilág
Az Alfa Romeo Formatervezési Központban megalkotott 4C láttán azonnal a márka hagyományos, ikonikus modelljei jutnak a szemlélő eszébe: azok a típusok, amelyek meghatározták az Alfa Romeo történetét. Mindenek előtt a méretek és a hajtáslánc elrendezése tekintetében különösen szembeötlő a hasonlóság a 33 Stradale modellel, amely amellett, hogy szélsőséges mechanikus és funkcionális elvárásoknak felelt meg, eredeti stílusával tökéletes, félreismerhetetlen Alfa Romeo ruhába öltöztette a motort és a futóművet. Hasonlóképpen járt el a 4C is, méltó lezárásaként annak az utazásnak, amely a 8C Competizione megteremtésével vette kezdetét, és amely a márka néhány konkrét értékére – a kompakt méretekre, a dinamizmusra és a fürgeségre – összpontosított.

A 4C formavilágának a fejlesztését a kezdetektől az az igény határozta meg, hogy még stílusosabbá, egyben műszakilag még tökéletesebbé tegyék a járművet, menetdinamikai és áramlástani szempontból egyaránt. Ennek érdekében az összes formai megoldást az autó legvégső küldetéséhez: a teljesítményhez optimalizáltak. Az autó fara lendületes ívben fogja közre a gép lüktető szívét : a motort, amelynek szerkezete a hátsó szélvédőn keresztül megtekinthető. Mindez a kerekek fölötti, markáns, erőteljes íveknek köszönhetően erőteljessé, nagyszerűvé teszi a hátsó traktust. Ezen az izmos hátsó szerkezeten kaptak helyet a kerek hátsó lámpatestek, valamint a köztes töltőlevegő-hűtőkhöz és a motorhoz friss levegőt szállító beömlőnyílások.

alfa-romeo-4-c


Az energiától feszülő fartól és a két oldalsó légbeömlőtől indul ki az a két hosszanti, izmos vonal, amely a sebesség érzésével és dinamizmussal ruházza fel az oldalfalat, kellően kitöltve a karosszériát ahhoz, hogy azon elől elférjenek a fényszórók, valamint az a két központi, masszív borda, amelyek az elülső fedélen végigfutva kirajzolják az összetéveszthetetlen V-alakot, és az Alfa Romeo embléma mögött érnek célba.
Ezek a stíluselemek a két oldalsó légbeömlővel együtt rajzolják ki az a híres lóhere-formát, amely alapvetően meghatározza az Alfa Romeo profilját.


Belső kialakítás
Az utastérben szintén alapvető formavilággal és elengedhetetlen anyagokkal találkozunk; ezek egytől egyig a vezetési élmény végletekig történő fokozását szolgálják. Mindenekelőtt a középkonzol anyagául választott szénszálas műanyag tűnik fel: ezt teljesen szabadon hagyták, kihangsúlyozva a megoldás különlegességét, high tech mivoltát és csekély tömegét.

A műszerfal és az ajtópanelek „aszfalt szerű” mintázata az Alfa Romeo 4C küldetésére emlékezteti a vezetőt: az autó feladata, hogy maximális vezetési élményt teremtve közvetlen kapcsolatot létesítsen a vezető és az út között.
Az ülések határozottan sportos üléshelyzetet tesznek lehetővé, elősegítve a vezető és az útfelület imént említett szimbiózisát; ugyanakkor megfelelő komfortot biztosítva az autó mindennapos használatához.
A műszerfal, amely kialakításában és a rajta elhelyezett funkciók kezelhetőségében egyaránt maximális egyszerűségre törekszik, a vezető-központú filozófia csúcsát testesíti meg, köszönhetően a digitális műszerezettségnek és a megfelelően megformált kormánykeréken elhelyezett sebességváltó kezelőszerveknek.
Az energiától duzzadó vezetői környezetben, amely a versenyautók és –motorkerékpárok hangulatát idézi, minden olyan információ azonnal a vezető rendelkezésére áll, amelyre csak szüksége lehet az autó vezetéséhez és tökéletes irányításához.

alfa-romeo-4c-muszerfal


Az erőteljes, lenyűgöző grafikákon keresztül tálalt információ révén a vezető mindig tökéletesen irányítása alatt tarthatja a járművet, anélkül, hogy – ebben az autóban teljesen felesleges és értelmetlen módon –bármi elvonná a figyelmét a feladattól.
A pedálsor, illetve a vezető- és utasoldali lábtámaszok alumíniumból készültek; a műszerfal alatti terület díszének számító elemek a legapróbb részletekbe menően hangsúlyozzák ki az autó sportos karakterét.


Méretek és aerodinamika
A két kagylóüléssel felszerelt autót igazán különlegessé teszi kategóriájában rendkívül kompakt mérete: hosszúsága csupán 399 centiméter, ugyanakkor a sportkocsi 200 cm széles, 118 cm magas, tengelytávja 238 cm. Ezek a paraméterek egyrészt kihangsúlyozzák a modell kompakt méreteit, másrészt még agilisabbá teszik viselkedését. Ráadásul a minden részletre kiterjedő tervezésnek köszönhetően az autó kivételesen áramvonalas is. Cz-értéke (leszorítóerő együttható) negatív, ami, akárcsak a versenyautóknál, nagy sebességnél fokozott stabilitást eredményez.

Új, közvetlen befecskendezéses, 240 lóerős 1750 Turbo benzinmotor
A motor minden Alfa Romeo szíve. Ebben az esetben az új, közvetlen benzinbefecskendezéses, 240 lóerős, négyhengeres 1750 Turbo benzinmotor az, amelyet egyetlen, rendkívül pontosan meghatározott céllal fejlesztettek ki: hogy kivételes teljesítményt nyújtson a közvetlen, finom vezethetőség és a körülményektől független alkalmasság feladása nélkül, a versenypályán épp úgy mint a városi utcákon. A középmotoros Alfa Romeo 4C új, teljesen alumínium szerkezetű erőforrása egyedi, optimalizált szívó és kipufogórendszert kapott, amelyek a kis fordulatszámon mutatott robbanékony viselkedést és a rugalmas erőkifejtést egyaránt támogatják, a nyolc ellensúllyal felszerelt főtengely segítségével. Ezen felül az erőforrás élvonalbeli technológiai megoldásokat vonultat fel, a közvetlen üzemanyag-befecskendezéstől a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlésen át a forradalmi öblítés-szabályozó technológiáig, amely kiküszöböl minden turbólyukat. A motor kifejezetten nyomatékos; 350 Nm nyomatéki maximumának 80 százaléka már 1700/perc fordulatszámon elérhető.


Alfa TCT dupla száraz kuplungos sebességváltó
A 1750 Turbo benzinmotorhoz csatlakozó Alfa TCT dupla szárazkuplungos automata sebességváltó kis tömegének és rendkívül rövid reakcióidejének köszönhetően valódi mérföldkő a kategóriában. A vezető szekvenciális üzemmódban, a kormánykerék mögött elhelyezett váltófülekkel is működtetheti a sebességváltót. A Giulietta és MiTo modelleken már alkalmazott változataihoz képest az Alfa Romeo 4C TCT sebességváltója új generációs vezérlő szoftvert kapott, míg új ‘Launch Control’ (rajtautomatika) funkciója minden hajtásrendszert úgy hangol össze, hogy maximális gyorsítóképességet biztosíthasson. Emellett annak érdekében, hogy az autó mindig az útviszonyoknak és a vezetési stílusnak leginkább megfelelő, optimális teljesítményre legyen képes, az Alfa TCT sebességváltó optimalizált vezérlő programot kapott, amelyet összehangoltak az Alfa DNA programválasztóval, a fékrendszerrel, a motorvezérléssel és a menetstabilizáló elektronikával. Automata üzemmódban például az Alfa DNA aktuális állásától függően eltérő vezérlési mintát követ a sebességváltó.

Az új Alfa DNA programkapcsoló Race verseny-üzemmóddal
Az Alfa Romeo mérnökei a 4C modellhez továbbfejlesztették az Alfa DNA programkapcsolót, amely a modellválaszték többi tagjánál megszokott három álláson (dinamikus, normál és négy évszakos) túl egy negyedik, verseny-üzemmódot (Race) is kínál, amely zárt pályán még intenzívebb vezetési élményt tesz lehetővé. A Verseny üzemmód a Dinamikus állásba kapcsolt programválasztó kapcsolót hosszan megnyomva lép működésbe: ekkor az Alfa DNA rendszere teljesen kiiktatja a menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszereket, így a vezető korlátlanul kiélvezheti és uralhatja az autót. A TFT kijelzős, teljesen digitális műszerfal az aktuális programtól függően más és más konfigurációra vált, és kizárólag az adott üzemmódban releváns adatokat mutatja a vezetőnek. A kijelző színvilága igazodik a választott programhoz: Verseny üzemmódban sárga, Dinamikusban vörös, Normál állásban szürke, Négy évszakos program esetén pedig kék színű.

Szilárd, mégis könnyű szerkezet
A nagyteljesítményű sportkocsik elengedhetetlen alkotóeleme a merev, erős, mégis könnyű vázszerkezet. Ezt az elvet alkalmazták az Alfa Romeo 4C megalkotásakor is: a mérnökök a rendkívül merev és ellenálló, ugyanakkor igen kis fajlagos tömegű anyagok ultramodern kombinációját válogatták össze. A monocoque típusú vázszerkezet teljes egészében szénszálas kompozitokból áll, amelyek a Forma 1-ből átvett, és kizárólag a legfejlettebb szupersportkocsiknál alkalmazott technológiával gyártottak, mindössze 65 kilogrammot nyom. Ennek a cellának a belsejében alakították ki a vezető és az utas helyét. A vázszerkezet és a tető első és hátsó nyúlványai teljes egészében alumíniumból készültek.

Ezen kívül az autó teljes karosszériája kis anyagsűrűségű, nagy szilárdságú kompozit anyagból készült. Ez az anyag igen könnyű (20 százalékkal könnyebb az acélnál), és ellenáll a korróziónak, miközben merevsége az acéléhoz mérhető, és meghaladja az alumíniumét.
Az ülések maguk szénszálas és üvegszálas anyagok keverékéből készültek. Rendkívül alacsony tömegük mellett a speciális anyag igen ellenállóvá teszi őket a fizikai erőhatásokkal szemben.
Mindezen megoldások eredményeként jelentősen csökkent a jármű össztömege (a saját tömeg csupán 895 kg), miközben a vázszerkezet kiváló torziós merevséggel és ellenálló-képességgel rendelkezik. A mérnökök a jármű tömegközéppontját is optimalizálták, ami fürgébbé, mozgékonyabbá, jobban vezethetővé teszi a modellt, a legtechnikásabb útszakaszokon is.

alfa-romeo-4-launch


Felfüggesztés
Az Alfa Romeo 4C rendkívül kifinomult futóművel rendelkezik – kettős keresztlengőkaros elöl, továbbfejlesztett MacPherson hátul –, ami egyszerre biztosít maximális mozgékonyságot és úttartást. Ez a megoldás a hátsókerék-hajtással és a kivételes tömeg/teljesítmény aránnyal együtt páratlan vezetési élményt ígér, amit még intenzívebbé tesz a tömegelosztás (40% az első, 60% a hátsó tengelyen). Azok számára, akik a létező legjobbat keresik a vezethetőség terén, egy átfogó futómű készletet kínálnak, egyedi hangolású lengéscsillapítókkal és hátsó stabilizátorral.

Fékrendszer, kerekek és kormányzás
Annak érdekében, hogy a legintenzívebb helyzetekben is meggyőző fékteljesítményt nyújtson a 4C, négy belső hűtésű, lyuggatott féktárcsát alkalmaztunk, elöl Brembo négydugattyús alumínium féknyergekkel. Az autót az útra tapasztó, kifejezetten kiváló menetteljesítményre fejlesztett abroncsokat más méretben szerelték fel elöl, mint hátul (kétféle variáció létezik: 16-17” vagy 18-19”). Az optimális tapadás érdekében lágyabb gumikeverékkel készült abroncs szett is kapható. Az autó beállításaival összhangban a 4C kormányműve nélkülözi a szervorásegítést – annak érdekében, hogy kiemelkedő kormányzási értéket és érzést szavatoljunk.

Valódi szupersportkocsihoz méltó menetteljesítmények
Az alkalmazott, ultramodern műszaki és technológiai megoldásoknak köszönhetően az Alfa Romeo 4C egyedi vezetési élményt és szupersportkocsira jellemző menetteljesítményeket kínál. Ezt igazolja a 250 km/óra feletti végsebesség, a mindössze 4,5 másodperces gyorsulás álló helyzetből 100 km/órára, az 1,1 g oldalirányú gyorsulás, vagy a 21,25 g maximális féklassulás. 

Olaszország kiválósága
Az Alfa Romeo és Maserati márkák legkiválóbb technikai és szakmai ismereteit segítségül hívva született meg az Alfa Romeo 4C. A két márka közötti együttműködés arra irányult, hogy az Alfa Romeo tervező csapata a Maserati gyártólétesítményeit használhassa. A közös munka sikeréhez más olasz vállalatok – a nagyteljesítményű sportautók ágazatának nemzetközi hírű alkatrész-beszállítói – is hozzájárultak. Többek között ez is megkülönbözteti versenytársaitól az Alfa Romeót: az évszázados történetre visszatekintő márkát, amely a mai napig az olasz termékek egyik leghíresebb és legnépszerűbb nagykövete világszerte.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER