UNIQA Terep-rallye Országos Bajnokság Retro Rádió Kupa
2011. szeptember 23-25. Nagykálló
Az UNIQA Terep-rallye Országos Bajnokság utolsó futamára maradt a bajnokavatás, miután az élen álló Fazekas Károly-Horn Albert (BMW) kettősnek csupán 4 pontos előnye volt a második helyezett Szalay Balázs-Bunkoczi László (Opel Antara) párossal szemben. Ráadásul új helyszínen dőlt le, hogy ki lesz az idei év legjobbja, ugyanis Nagykállón és környékén még soha nem rendeztek tereprali versenyt.
Ennek megfelelően ismeretlen volt a terep a mezőny számára, de annyit lehetett tudni, hogy homokos
pálya várja a résztvevőket, ami meglehetősen ritka Magyarországon. Így tehát izgalommal várták a
versenyzők a szezonzáró futamot, amely szeptember 23-án, pénteken két szuperspeciállal kezdődött,
de természetesen a két szakaszból csak egyik eredménye számított, mégpedig a jobbik. Talán nem
meglepő, hogy mindenki a második alkalom során teljesítette gyorsabban a szelektívet, amely a
Nagykállóhoz közeli homokbányában került megrendezésre. A legjobb Fazekas Károly érte el a
bemelegítő szakaszon, de előnye csupán 1 másodperc volt Szalayhoz képest, ez mégis lélektani
jelentőséggel is bírt amellett, hogy szombaton ő rajtolhatott az élről.
A Retro Rádió Nagykálló Kupa második napja hat szelektív szakaszból állt, négyszer a rövid, és
kétszer a hosszú pályát kellett teljesítenie a mezőnynek, egy szerviz közbeiktatásával. A rövid
szakasz a maga 16 kilométerével nem volt könnyen teljesíthető, ugyanis abban a bányában zajlott,
ahol a szuperspeciált is megrendezték, és a végére már nagyon kijárt és mély lett a nyom. A hosszú
szelektíven a homokos és füves részek váltották egymást, így ezen a pályán a versenyzők inkább a
folyamatos koncentrációban fáradtak el.
A szakaszgyőzelmeket felváltva Fazekas és Szalay vitte haza, de mivel az Opeles páros délelőtt
defektet kapott, a második helyről várta a vasárnapi folytatást, előnye 2 perc 42 másodpercre duzzadt.
Karcsiék saját bevallásuk szerint a határon autóznak, többször is volt veszélyes helyzet, amikor orra
estek egy-egy ugrató után, de a BMW remekül bírta a strapát. Szalayék a második hosszú szakaszon
is kaptak egy defektet, de ezt már nem cseréltél ki, hanem 2 kilométert megtettek vele a célig. Náluk is
volt túlcsúszás, vissza is kellett tolatniuk egy részen, mivel nem a jó nyomvonalon haladtak.
A harmadik helyen a Lukács-Szegedi kettős állt, akik voltak másodikok is a nap folyamán, de aztán
eltévedtek egy helyen, és több kilométer után tudtak csak megfordulni. Az Impala egyébként a
folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően most már tökéletesen működött, és Andrásék jó időket
autózva magabiztosan haladnak lépésről-lépésre az egyre jobb eredmény felé. Mögöttük két perces
különbséggel következett Korda Erik a negyedik pozícióban, aki nem élvezte annyira a versenyt, mivel
szerinte túl gyönge volt a Nissan ezekre a pályákra. Az ötödik helyen végzett volna szombaton a
gyulai Vörös Ferenc-Boros László Attila kettős, de a nap végén kaptak három perc büntetést, és ezzel
eggyel hátrébb csúsztak. Varga Imre került a helyükre, aki ezúttal Maurer Péter navigátorral indult a
versenyen, és semmilyen különösebb problémája nem akadt a verseny második napján. Annál több
kalandja akadt viszont Apáthy Zoliéknak. Volt két defektjük, aztán a bányában a mély homokban úgy
elakadtak, hogy tolniuk kellett az autót. Sokat álltak a pályán, de sikerült beérniük a célba, és a
hetedik helyen álltak.
A második nap folyamán két versenyző kényszerült forfaitolni. Horváth Bélanál a jobb első lengőkar
törött ketté egy mély gödör után, amelybe nagy tempóval érkeztek meg, és muszáj volt bejönniük a
szervizbe. Lónyaiék délelőtt felborultak, amikor túlcsúsztak egy részen, de nem lett különösebb baja a
Nissannak, és a szerviz után folytatni tudták a futamot. A második körben azonban eltörött a kardán,
és le kellett jönniük a pályáról, természetesen vasárnap folytatták a versenyt.
A harmadik napon aztán hihetetlenül izgalmasan alakult Fazekas és Szalay küzdelme, ugyanis az
Opeles versenyző az összes szakaszon jobb időt autózott, és folyamatosan dolgozta le a hátrányát.
Azonban Fazekas nem hagyta magát, és végül sikerült megtartania az előnyét, amely ugyan 48
másodpercre apadt, de elég volt ahhoz, hogy a pilóta megszerezze a győzelmet, és élete első
tereprali bajnoki címét. ”Nagyon boldog vagyok, ez életem egyik legjobb napja! Nagyon sokat
dolgoztunk érte, hiszen egész évben gyakorlatilag hiba nélkül versenyeztünk. Nagyon érett már a
bajnoki cím, és hihetetlen jó érzés, hogy sikerült megszereznünk!” – mondta Fazekas Károly a célban.
Balázsék őrült tempóban próbálták utolérni a BMW-s versenyzőt, de végül a második helyen
végeztek. A tavalyi bajnok sportszerűen nyilatkozott vetélytársáról: „Egyáltalán nem sajnálom Karcsitól
a győzelmet, mert nagyon megérdemli, sokat küzdött érte. Persze jó lett volna megint nyerni, de ilyen
az autósport.” – mondta Szalay Balázs.
A harmadik helyen Lukács András végzett az Impalával, végre beérett a gyümölcse a sok munkának,
amit a csapat ebbe az autóba fektetett. Korda Erik tartotta magát a negyedik helyen, és megszerezte
a B kategória bajnoki címet is. Az ötödik helyen Varga Imre, a hatodikon pedig Horváth Gombi
végzett. A mezőny többi tagja számára még a legutolsó szelektíven is akadtak problémás helyzetek,
nem is kevés. Először Lónyai Pali dobta el megint a Nissant, és ezúttal is négy kerékre érkezett, így a
versenyző be tudott jönni a szervizbe és forfaittal befejezte a futamot. A Vörös-Boros kettős azonban
nem tudott célba érni, ugyanis ők oldalra érkeztek a borulás után, és több alkatrész is megsérült az
Antarában. A gyulai páros számára ez már a második „ötödik hely”, amit az utolsó szakaszon egy
borulás miatt veszített el. Az Opel Dakar Team harmadik egysége, a Nissanon Apáthy-Erős kettős
autójában pedig leszakadt a váltó, és közel egy órán keresztül csak 20 km/h-s sebességgel tudtak
haladni, mire kiértek egy aszfaltos bekötőhöz, ahonnan bejöttek a szervizbe.
A H-csoportot Gyabronka István nyerte meg, de a 2011-es bajnok a Zanyi András-Lizán Balázs kettős
lett. A quadosoknál Somfai Mátyás megszerezte élete első terepralis győzelmét azzal, hogy
megnyerte a Retro Rádió Kupát. A második Fekete László, a harmadik Nyeste Róbert lett.
A verseny végeredménye:
T1.
1. Fazekas-Horn 04:15:50
2. Szalay-Bunkoczi +00:48
3. Lukács-Szegedi +12:12
4. Korda-Tóth +16:22
5. Varga-Maurer +31:20
6. Horváth-Nagy +06:01:07
7. Lónyai-Garamvölgyi +11:04:31
TH
1. Gyabronka-Papp 11:14:56
2. Bognár-Baturin +06:46:02
3. Zanyi-Lizán +22:39:37
Open:
1. Herczeg-Szabó 06:39:00
MQ
1. Somfai 04:49:36
2. Fekete +00:02:40
3. Nyeste +00:08:16
4. Benyó-Benyó +00:08:45
5. Mészöly +00:09:57
6. Horváth +00:12:44
7. Hodola +00:16:32
8. Csató +00:54:51
9. Gerencsér-ifjGerencsér +01:17:29
10. Szabó +01:45:29
11. Kőváry-Kőváry +06:36:06
12. Marczinek +11:22:13
Hozzászólások