2012. február 11. szombat, 19:59

 

Az MQB kategóriákon és márkákon átívelő egységesítést tesz lehetővé az alapvető technikák területén. Az MQB révén a felsőkategória technikái a nagysorozatú modellekben is megjelenhetnek.

A Volkswagen Csoport egy workshopon ismertette moduláris keresztmotoros platformját (Modularer Querbaukasten; MQB), melyet az idén Volkswagen, Audi, SKODA és SEAT márkái számára egyaránt bevezet.
Az MQB rövidítés valójában fordulópontot képvisel az elöl keresztben beépített motorral készülő jövőbeni modellek tervezése és gyártása terén. A moduláris keresztmotoros platform alapját tulajdonképpen olyan rugalmas járműkonstrukciós architektúra alkotja, amelyben az alapvető koncepciót meghatározó méretek – tengelytáv, nyomtávok, kerékméretek és üléspozíciók – a teljes Volkswagen Csoporton belül egyeztetve és adott koncepció mentén variálhatók.

volkswagen-keresztmotoros-platform

Más meghatározó méretek, mint például a pedálzat és az első tengelyvonal távolsága, állandóak maradnak, így a járművek teljes orrtechnikája egységes rendszer szerint készülhet. Az MQB rendszere az A0-tól egészen a B-szegmensig terjed, ami a Volkswagen esetében a Polo, a Beetle, a Golf, a Scirocco, a Jetta, a Tiguan, a Touran, a Sharan, a Passat és a Volkswagen CC sorozatokat öleli fel. Eltérő tengelytávjuk és nyomtávjaik ellenére így a jövőben ezek mind elméletileg akár egy szerelőszalagon is készülhetnének. E rendszerben ugyancsak lehetővé válik a különböző márkák egyaránt az MQB architektúrájára épülő különböző modelljeinek közös gyártása is. Az MQB alapjaira épülő első új modellként az Audi A3 utódja és a Volkswagen Golf következő generációja jelenik majd meg.

A moduláris keresztmotoros platform (MQB) egyik fő jellemzője a motor megegyező beépítési pozíciója. Meghatározó szerepet játszik ebben az MQB stratégiájába integrált moduláris Otto-motor-platform (Modularer Ottomotorbaukasten; MOB) illetve moduláris dízelmotor-platform (Modulare Dieselmotorbaukasten; MDB). Az MOB rendszere az új fejlesztésű EA211 (40 kW/60 LE – 110 kW/150 LE) motorcsaládra terjed ki, amelyben a világ első átmeneti hengerlekapcsolással (ACT) működő négyhengeresei is szerepelnek. Szintén új fejlesztés az MDB koncepciójába tartozó EA288 (66 kW/90 LE – 140 kW/190 LE) motorcsalád. Összességében a Volkswagen Csoport az MQB rendszerében kifejlesztett új aggregát-sorozatai révén mintegy 90 százalékkal csökkentheti korábbi motor- és sebességváltó-variációinak számát, mégpedig az optimális tervezési szempontok kárára kötött kompromisszumok nélkül. Sőt, éppen ellenkezőleg, az MQB révén ugyanis a hagyományos belsőégésű motorokon túl minden ma alkalmazott alternatív hajtásrendszer azonos pozícióban történő beépítése is korlátozás nélkül lehetővé válik, a földgáz-üzemű erőforrásoktól a hibridtechnikákon át, egészen azt elektromos hajtásokig. Utóbbi az MQB koncepció keretében már 2013-ra, az új Golf blue-e-motion révén szerepel is a Volkswagen terveiben.

Az MQB-nek köszönhetően széles körű lehetőségek nyílnak meg a Volkswagen Csoport előtt, hogy volumen- és rétegmodelljeit a legmagasabb minőségi színvonalon, hosszú távon és világszerte minden eddiginél versenyképesebb költségszinten állítsa elő. Ennek során termékeit a helyi alkalmazások figyelembevételével a legkülönbözőbb piacok – mint Európa, Kína és Amerika, de olyan feltörekvő országok is, mint India – igényeire szabhatja. Ezzel párhuzamosan az MQB-modellek megjelenésével a Volkswagen Csoport járművei saját tömegét és tüzelőanyag-fogyasztását is jelentősen csökkentve a környezet védelméhez is tevékenyen hozzájárulhat. Mindezeken túl a biztonság és az infotainment területein összesen húsz olyan új fejlesztés is megjelenik, amelyek mindeddig csupán a magasabb szegmensek kiváltságai lehettek. Ilyen például az új, másodlagos ütközések ellen védő kiegészítő fékezési funkció (Multikollisionsbremse; MKB), amely az ütközést követően önműködő vészfékezési funkcióval segít a további balesetek megelőzésében illetve következményeik enyhítésében. E rendszer az ADAC „Sárga Angyal” („Gelber Engel“) innovációs díjában is részesült. A szekunder ütközések ellen védő kiegészítő fékezési funkció az Audi A3 és Volkswagen Golf új generációiban már szériafelszerelésként jelenik meg.

A Volkswagen Csoporton belül a Volkswagen vezetésével kifejlesztett MQB az Audi moduláris hosszmotoros platformja (Modularer Längsbaukasten; MLB), a Porsche moduláris standard-hajtásrendszer platformja (Modularen Standardantriebsbaukasten; MSB), valamint a Volkswagen up!, a SEAT Mii és a SKODA Citigo modellek alkotta „New Small Family“ együttes koncepciójának egyaránt optimális kiegészítése.

A közös platform-stratégia iránymutató jelentőségét, illetve az ezen új járművek és tervezési architektúra ezzel megnyíló fejlesztési potenciálját az a tény is egyértelműen érzékelteti, hogy a Volkswagen moduláris keresztmotoros platformjával a „Német gazdaság innovációs díja – A világ első Innovációs díja®” („Innovationspreis der deutschen Wirtschaft – Erster Innovationspreis der Welt®“) öt döntőse közé is bekerült. A tekintélyes kitüntetést 1980 óta a Rajna-Majna Gazdasági Klub – 2011 óta a „Frankfurter Allgemeine Zeitung” lappal közösen – a kiemelkedő műszaki, tudományos és szellemi teljesítményeket illetve vívmányokat elismerve ítéli oda. A díjazottakat február 11-én a frankfurti Thurn und Taxis palotában Günther Oettinger, az EU energiaügyi biztosa tünteti ki.



  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER