2011. október 26. szerda, 20:23

 

Az új kombináció először a japánban forgalmazott RVR (ASX), Galant Fortis (Lancer) és Galant Fortis Sportback modellekben mutatkozik be.

 

 

A Mitsubishi bejelentette, hogy két új, üzemanyag-megtakarítást elősegítő technológiát fejlesztett ki: a „4J10” jelű, könnyű és kompakt 1.8 literes motor új verzióját, amit a MIVEC változó szelepvezérléssel láttak el; illetve a vállalat Auto Stop & Go (AS&G) rendszerének legújabb változatát. Ezek az új technológiák nagy szerepet játszhatnak abban, hogy az MMC elérje az üzemanyagfogyasztás-csökkentési és környezetvédelmi céljait.

Az új 4J10 motor és az Auto Stop & Go a japán piacon forgalmazott RVR (másutt ASX vagy Outlander Sport) kompakt SUV-ban, az ötajtós Galant Fortisban (Lancer vagy Lancer EX más piacokon), és a Galant Fortis Sportback (másutt Lancer Sportback) ötajtós sport-kombiban mutatkozik be. Ezek a modellek átlagosan 12 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak (a japán 10-15-ös szabvánnyal mérve). Az RVR október 20-án, a Galant Fortis pedig október 27-én mutatkozik be.

Ezekre a fejlesztésekre a Mitsubishi Motors Környezetvédelmi Kezdeményezés Programjának keretében került sor, amely kulcsszerepet játszik a társaság Jump 2013 középtávú üzleti tervében. A program célkitűzése az, hogy a 2005-ös szinthez képest átlagosan 25 százalékkal csökkenjen az MMC modelljeinek CO2-kibocsátása 2015-ig. A hosszabb távú, „Környezetvédelmi Jövőkép 2020” elnevezésű program célja pedig az, hogy a 2005-ös bázishoz képest 50 százalékkal legyen kevesebb a vállalat autóinak CO2-kibocsátása.

A fenti célkitűzések elérése érdekében az MMC agresszív tempójú fejlesztésekbe kezdett az olyan technológiák esetében, mint a MIVEC és az új AS&G, annak érdekében, hogy takarékosabbá tegye velük benzinüzemű, belső égésű motorjait. Ezzel párhuzamosan a vállalat növeli azon modelljeinek számát is, amelyeket azokkal a „clean diesel” (tiszta dízel) motorokkal szereltek fel, amelyek megfelelnek a legújabb japán és európai környezetvédelmi normáknak, valamint továbbfejleszti benzines motorjait is. Mindeközben az MMC továbbra is nagy erőkkel dolgozik az e téren világelsőnek számító i-MIEV-hez hasonló, új generációs elektromos járművek fejlesztésén és piacra dobásán, a MINICAB-MIEV kishaszonjármű bemutatásán és a hálózatról is feltölthető hibrideken.


A 4J10 1,8 literes MIVEC motor


mitsubishi-motor

A 4J10 1,8 literes MIVEC motor és az Auto Stop & Go rendszer összefoglalása

Az új 4J10 MIVEC motor
Az új 4J10 MIVEC motorral (1,8 literes, soros, 4 hengeres, 16 szelepes SOHC) mutatkozik be az új, következő generációs MIVEC rendszer, amely szabályozza a szívószelepek emelkedését, nyitásuk időtartamát és időzítését. Az új MIVEC rendszer – az égés stabilitásának növelése és a dugattyúk kisebb súrlódási vesztesége mellett – csökkenti a fogyasztást, miközben nem okoz teljesítmény-veszteséget (sem a leadott teljesítmény, sem a forgatónyomaték terén) az 1,8 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes DOHC 4B10 MIVEC erőforrás paramétereihez viszonyítva.

A Mitsubishi Motors Corporation először 1992-ben alkalmazott változó szelepvezérlést a motor hatékonyságának javítása és a fordulatszám növelése érdekében. A társaság azóta is folyamatosan fejleszti a MIVEC-technológiát, amely meghatározó szerepet játszik a környezeti hatások (fogyasztás- és károsanyag-kibocsátás) mérséklése, és a motorteljesítmény növekedése terén. Eddig a társaság két típusú MIVEC-rendszert alkalmazott. Az egyik esetében a rendszer a motor fordulatszámának megfelelően kapcsol át a különböző szelepemelési és nyitási időtartam között. A másik rendszer - amely a 4B10 motorban is működik – folyamatosan szabályozza a szelepnyitást.

A 4J10 motor új MIVEC-rendszere képes mindarra, amire az előző két rendszer képes volt - méghozzá folyamatosan és egyszerre. Ez annak a szerkezetnek köszönhető, amely mechanikusan párosítja a szívószelep nyitását, a nyitás időtartamát és időzítését, egyszerre téve lehetővé mindhárom paraméter folyamatos és egyidejű szabályozását. Ennek eredményeként a rendszer ideálisan vezérli a szelepeket, ennek köszönhetően pedig csökken a „pumpálási veszteség”, mivel a beszívott levegő mennyiségét a szívószelepek időzítése szabályozza, s ezáltal csökken a fogyasztás. Ráadásul az új MIVEC-rendszer SOHC vezérlésű motorok esetében is alkalmazható, amelyek kevesebb alkatrészt tartalmaznak, tehát kisebbek és könnyebbek, mint a DOHC-rendszerek.

Az új 4J10 MIVEC motor a Shiga Hajtáslánc üzemben készül, és a vállalat tervei szerint a jövőben más modellekben is megjelenik majd.

Az új MIVEC motor jellemzői
Motor típusa    4J10 MIVEC
Elrendezés    16 szelepes SOHC soros, 4 hengeres
Furat x löket    86.0 mm x 77.4 mm
Hengerűrtartalom    1798 cm³
Sűrítési arány    10.7
Max. teljesítmény    102 kW [139 LE], 6000/percnél
Max. nyomaték    172 Nm, 4200/percnél

Az új Auto Stop & Go
Auto Stop & Go (AS&G) egy start-stop rendszer, amely úgy csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, hogy – például piros lámpánál – automatikusan leállítja a motort. Az MMC jelenleg egyes manuális sebességváltóval szerelt modelljein használja a rendszert az európai piacon, többek közt az ASX-ben (RVR vagy Outlander Sport más piacokon) és a Lancerben (Galant Fortis Japánban).

Az MMC AS&G rendszerének legújabb verzióját a folyamatosan változó erőátvitelű (CVT) váltókkal felszerelt modellekre fejlesztette ki. Az új vezérlőegység (az AS&G ECU) járművezérlő rendszerbe való integrálása azt jelenti, hogy immár az új AS&G is a vezérlés részét képezi a motorral, a CVT váltóval, az Aktív Stabilitáskontrollal (ASC), és a klímaszabályozóval együtt.

További újítás egyebek mellett egy tartósabb, 12 voltos akkumulátor, valamint egy adapter, amely megakadályozza az audiorendszer valamint a beépített navigációs rendszer pillanatnyi kihagyását illetve újraindulását a motor újraindításakor.

Az AS&G és az új MIVEC motor kombinációja gyors újraindítást és gyorsítást tesz lehetővé, ami a vezetési élmény terén semmivel sem nyújt kevesebbet, mint egy AS&G nélkül szerelt jármű teljesítménye. Ehhez társul még a fokozott üzemanyag-hatékonyság. Az új MIVEC erőforrás ugyanis újraindításkor alacsonyan tartja a szelepek emelkedési szintjét, így kevesebb levegő és üzemanyag jut az égéstérbe. Az új AS&G az autó integrált elektronikus vezérlésén keresztül szabályozza a fékerőt is a motor leállásának pillanatától az újraindításig. Ez azt jelenti, hogy az autó állva marad, vagy csak gurul, amíg a kerekek újra nyomatékot nem kapnak.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER