2010. október 01. péntek, 10:51

 

A 2003-as Frankfurti Autószalonon tanulmányként megjelenő, Japánban 2006 januárjában bemutatott, számos díjat elnyerő, a média és a nagyközönség által egyaránt jól ismert, innovatív miniautó, az “i” modell alapjaira épül az MMC új generációs elektromos autó projektje, az i-MiEV, amelynek európai specifikációjú változatát (bal- és jobbkormányos kivitelben) mutatják be a 2010-es Párizsi Autószalonon.

 

Mitsubishi i Miev parizsi autoszalonon



i-MiEV új technológiájú hajtáslánca
Biztonság
Fenntartási költségek, ára
Európa-i modell
i-MiEV műszaki adatai


A kompakt és könnyű villanymotorral és nagy áramsűrűségű lítium-ion akkumulátorokkal felszerelt, elektromos hajtású “i”, illetve “i MiEV” kísérleti jármű 2006 októberében készült el, hogy segítségével a mérnökök kialakíthassák az új városi kisautó ideális konstrukcióját.

Alig 3 évvel később, kemény fejlesztőmunka árán és több mint 500 ezer kilométernyi tesztelés után Japánban 2009 júliusában mutatták be az “i-MiEV” modellt. Az autó eleinte a flottavásárlók számára volt elérhető, később azonban már magánemberek is megvásárolhatták a járművet; a japán vevők második hulláma 2010 áprilisában kapta meg autóit.

Most Párizsban mutatják be, kevéssel azelőtt, hogy októberben elkezdődik a sorozatgyártás az MMC Mizushima gyárában. A 14 kiválasztott európai piacon* 2010 decemberében indul meg az autó forgalmazása.
* Ausztria, Belgium, Dánia, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Írország, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Svájc.

40 év tapasztalata az elektromos járművek terén

2006 októberében az akkor még kötőjel nélkül írt nevű “i MiEV” kísérleti autóban egyesült minden tudás és fejlesztési eredmény, amit a Mitsubishi négy évtized alatt gyűjtött össze ez elektromos járművekről.

Az elektromos hajtású járművek fejlesztése és gyártása 1966 októberében kezdődött a Mitsubishinél, amikor a Mitsubishi Heavy Industries Ltd. (a Mitsubishi Heavy Industries Ltd. autógyártó részlege csak később, 1970-ben vált önálló vállalattá a ma ismert Mitsubishi Motors Corporation néven) megbízást kapott a Tokyo Electric Power Company (TEPCO) vállalattól egy elektromos hajtású prototípus megépítésére, és egy tesztprogram levezénylésére, amelynek során fejlett akkumulátor-technológiát használtak. Ezt a kezdeti EV programot idővel több is követte, amelyek szilárd alapot biztosítottak a most sorozatgyártásba kerülő i-MiEV modellnek.

A Mitsubishi Motors az elsők közt ismerte fel, mennyivel komolyabb lehetőségeket rejtenek a lítium-ion akkumulátorok, mint a hagyományos ólom-sav technológiájú telepek – mind az energiasűrűség, mind a leadott teljesítmény tekintetében. Jó példa volt erre az 1994-es Chariot HEV plug-in hibrid autó, amit rengeteg különféle tesztprogram követett, amelyek elsősorban a teljesítmény, a biztonság, a megbízhatóság és a tartósság további fokozását célozták.

Alapos tesztprogram – több mint 500.000 kilométeren át
Annak érdekében, hogy az “i MiEV” idővel sorozatérett autóvá váljon, a Mitsubishi Motors számos tesztnek vetette alá a járművet, amelyek során a szakemberek a legkeményebb körülmények közt tették próbára tartósságát, megbízhatóságát és törésbiztonságát.

Ezzel párhuzamosan az i MiEV modellt flottafelhasználók is tesztelték adatgyűjtés céljából, méghozzá a legkülönfélébb időjárási- és útviszonyok közt. Japánban az egyéves program során 7 japán áramszolgáltató vállalat 37 kísérleti autót használt, amelyek együttesen 300 ezer kilométert futottak tesztelési céllal mindennapi és vállalati használat során.

Ugyanez a folyamat Japánon kívül is megismétlődött. A Mitsubishi Corporation és leányvállalata, az MC Automobile (Europe) N.V., valamint a Mitsubishi Motors Corporation és a Mitsubishi Motors Europe az európai piacokon 11 autót adott át vállalati és privát ügyfeleinek további 200 ezer kilométeres tesztelés céljából.


Az i-MiEV műszaki alapja az “i” miniautó padlólemeze, ahol a hátul-középen elhelyezett hagyományos benzinmotor és a padlóba épített üzemanyagtartály helyét a lítium-ion akkumulátor csomag, a villanymotor, az inverter és egyéb komponensek vették át, így viszonylag kis átalakítás keleltt, hogy a benzinmotoros “i” miniautó i-MiEV modellé váljon.

Ez a megoldás lehetővé tette, hogy a 2.550 méteres tengelytávú autóba úgy építsék be a nagy kapacitású, magas áramsűrűségű, 88 cellából álló akkumulátor-egységet, hogy az utastér 4 üléses marad, sőt az autó tömegközéppontja is lejjebb került (a benzines “i” modellhez képest 65 mm-rel), s ez a beépítési mód egy baleset bekövetkeztekor is megvédi az akkumulátorokat. A 660 cm3-es belsőégésű motor helyére kerül a 66,6 LE/49 kW teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor és a hozzá kapcsolódó szerelvények, így a csomagtér továbbra is 227 literes maradt, a hátsó ülések lehajtásával 860 literre bővíthető.

Az i-MiEV akkumulátora kétféle módon is tölthető:
Az “Otthoni Töltőrendszer” bárhol használható, ahol szokványos elektromos csatlakozó van. Az autó jobb oldalán található Otthoni Töltőrendszer csatlakozóján keresztül az Európában használatos 230 voltos 1 fázisú (16A) hálózatról körülbelül 6 óra alatt tölthető fel az akkumulátor az ”Alacsony energiaszint” figyelmeztetéstől indítva. (A mindenkori feltöltési időt több tényező befolyásolhatja, például a külső hőmérséklet, vagy az áramforrás állapota.)
A “Gyorstöltő Rendszer” segítségével rövid idő alatt elvégezhető a feltöltés – azokon a helyeken, ahol a közmű-cégek, az áramszolgáltatók, vagy egyéb vállalkozások gyorstöltő állomásokat állítanak fel. Itt az i-MiEV a baloldalt található Gyorstöltővel csatlakoztatható; a háromfázisú, 200 voltos és 50 kW-os Gyorstöltő Rendszer segítségével a teljesen lemerült akkumulátor 30 perc alatt tölthető fel 80 százalékig. (A mindenkori feltöltési időt több tényező befolyásolhatja, például a külső hőmérséklet, vagy az áramforrás állapota).

i-MiEV új technológiájú hajtáslánca



Mitsubishi i miev hajtaslanca





Villanymotor (hajtómű)

Az i-MiEV motorja egy nagy hatékonyságú, kompakt és könnyű, állandó mágneses szinkron villanymotor, amit kifejezetten a járműhöz fejlesztettek ki.
Már alacsony fordulatszámtól biztosítja a maximális nyomatékot (180 Nm – 0-2.000 1/perc fordulatszámig), erőteljes gyorsulást és kiváló utazási komfortot garantálva. Amikor a jármű lassít, a regeneratív fékrendszer generátorként használja a villanymotort. Az így megtermelt elektromos áramot a meghajtó akkumulátor tárolja.

Váltómű
Az i-MiEV-ben egy könnyű és kompakt, a villanymotorra jellemző, akár kis fordulaton is leadott nagy nyomatékot jól hasznosító lassító áttétel található, ami szükségtelenné teszi a belsőégésű motorral hajtott járművekben megszokott fokozatváltó mechanikát.

Beépített töltő

Az i-MiEV felszereléséhez tartozik egy könnyű, kompakt fedélzeti töltőberendezés, amelynek segítségével az autó egy normál otthoni váltóáramú hálózatról tölthető  (A feszültség országonként változó).

Egyenáram/egyenáram átalakító
Az egyenáram/egyenáram átalakítóval tölthető az autó kiegészítő 12 voltos akkumulátora, amelyről az elektromos segédberendezések működnek. Az átalakító a fedélzeti töltő része, így csökkent a mérete és a súlya.

Inverter
Az i-MiEV villanymotorja váltóárammal működik. Az inverter átalakítja a meghajtó akkumulátorból származó nagyfeszültségű egyenáramot váltóárammá, ami a jármű villanymotorjának hajtásához szükséges.

“MiEV OS” járművezérlési rendszer
A Mitsubishi “MiEV OS” (vagy MiEV Járművezérlési Rendszer) egy fejlett, integrált járművezérlő rendszer, amiben minden know-how egyesül, amit a vállalat több évtizednyi kutatás-fejlesztési munkája során szerzett az elektromos járművek területén. Ez a rendszer biztosítja mindazt a magas teljesítményt és megbízhatóságot, amit a vásárlók elvárnak egy új generációs EV-től. A “MiEV OS” rendszer elnyerte a Japan Automotive Hall of Fame nevű nonprofit szervezet kitüntetését, a "2009 Japan Automotive Hall of Fame Car Technology of the Year" díjat.
A MiEV OS (MiEV Operating System) minden EV komponenstől összegyűjti az adatokat és információkat, így valósítva meg az i-MiEV teljesítményének integrált vezérlését. A fejlett vezérlési rendszer folyamatosan ellenőrzi az akkumulátor állapotát és a regeneratív fékezéssel visszanyert energia mennyiségét, s közben beállítja a lágyabb vagy erőteljes gyorsításokhoz szükséges kimenő energiamennyiséget. A rendszer így optimalizálja és minimumra csökkenti az energiafogyasztást, miközben komfortos, biztonságos és magabiztos teljesítményt biztosít.


Ez az autó ugyanolyan használati értékkel bír, mint a hagyományos hajtású gépkocsik; az i-MiEV egy kompakt, 3.475 mm hosszú jármű 4 üléssel, 4 nagy ajtóval, jól használható csomagtérrel (227 liter, ami a hátsó ülések ledöntésével 860 literesre bővíthető - VDA), és mindössze 4,5 méteres fordulókörrel.

Hatótávolsága (150 km az “Új Európai Vezetési Ciklus” protokoll szerint), valós teljesítménye kiváló (a végsebesség 130 km/h*, a gyorsulás pedig a 180 Nm-es nyomatéknak köszönhetően álló helyzetből is erőteljes), emissziója** ultra-alacsony, működése rendkívül halk és vibrációk nélküli.

Műszerfal
Ebben található az 1) energia-felhasználás kijelzője, ami jól látható módon jelzi az energiafogyasztást és az energiahasznosítás pillanatnyi értékeit, 2) egy energiaszint-jelző, amin látható, mennyi energia van még az akkumulátorban, és a 3) hatótávolság-jelző, ami megmutatja, hogy a legutóbbi néhány kilométer vezetési stílusa alapján várhatóan milyen távolságot tehet még meg az autó.
Fokozatválasztó kar:
A hagyományos automatikus váltóművekhez hasonlóan – éppen azért, hogy a „megszokott autó” hangulatát idézze – a berendezésen a szokásos P (Parkolás), R (Hátramenet), N (Üres) és D (Haladás) állások találhatók.

*Ahol megengedett
**Az i-MiEV “keréktől kerékig” emissziója országonként eltérő lehet. Pl. Franciaországban 11 g/km, az Egyesült Királyságban 66 g/km, Németországban 73 g/km.

Két különleges üzemmód
B (Fékezés) növeli a regeneratív fékezés előfeszültségét (lejtmenetben).
C (Komfort) csökkenti a regeneratív fékezés előfeszültségét (elővárosi vezetés során).


Biztonság
Az MMC többi autójához hasonlóan az i-MiEV is kiváló aktív és passzív biztonságot nyújt, ami természetesen a különleges hajtásláncra is kiterjed:
Az i-MiEV megkapta az MMC szabadalmazott “RISE” karosszériaszerkezetét, ami a strukturális elemek összekapcsolásával és integrálásával növeli az autó passzív biztonságát, hogy az utasok nagyobb biztonságban legyenek egy baleset során. Ez az építési mód jelentős mértékben növeli a törésbiztonságot bármilyen irányból érkező ütközés során, megfelelően elosztva az ütközés energiáját és irányítva a karosszéria gyűrődését.

A nagyfeszültségű akkumulátorok az utascellán belül helyezkednek el – a kerekek közt –, s további védelmet biztosít számukra egy rácsszerkezet, ami bármilyen irányból érkező ütközés során megóvja őket a sérülésektől.
A hátsó lámpatestekben – mind a féklámpában, mind pedig a hátsó lámpában – gyorsan felvillanó LED-eket alkalmaztunk, amelyek hamarabb adnak jelzést a mögöttes forgalom számára, emellett pedig kevesebb energiát fogyasztanak.
További védelmet biztosít a 6 légzsák (vezető + utas + 2 oldal + 2 függöny), valamint az Aktív Stabilitáskontroll.

Fenntartási költségeki miev toltese
Az EV-kkel szerzett tapasztalatokat pénzre lefordítva elmondhatjuk, hogy az i-MiEV energiaköltsége minimális. Európában – Franciaországot véve példának – a teljes feltöltés ára mindössze 2 Euró: azaz olyan alacsony, mint az autó fenntartási költségei, hiszen az elektromos autók megszabadultak a belső égésű motorok és a váltóművek karbantartási szükségleteitől.

Ára
A Mitsubishi Motors tervei szerint az európai specifikációjú autó ára (autó + akkumulátorok) általában a 33.000-35.000 euro közti sávban marad – ugyanakkor a forgalomba állítási és egyéb hivatalos költségeket is magában foglaló fogyasztói ár a piacok többségén 30.000 euro alatt lesz.

Az MMC kiemelt, 5 év – 100.000 kilométerig terjedő garanciát biztosít az EV komponensekre.

Európa-i modell

Bár az autó túlnyomórészt ugyanolyan, mint a 2009 nyara óta Japánban forgalmazott változat, az európai specifikációjú modellt néhány tekintetben továbbfejlesztettük, hogy 1) balkormányos változatot készítsünk a kontinens vásárlóinak, és hogy 2) az autó megfeleljen a helyi előírásoknak:

Nagyobb első és újratervezett hátsó lökhárító,
Új könnyűfém keréktárcsák,
Hátsó ködlámpa,
Nagyobb külső visszapillantó tükör,
Indításgátló,
ISO-FIX gyerekülés-rögzítési pontok,
23 cm-es főfékhenger,
Aktív Stabilitáskontroll (ASC),
Oldal- és függönylégzsákok,
Nagy fejtámlák,
Be nem kötött övre figyelmeztető fényjelzés,
Nappali helyzetjelző fény,
A balkormányos változathoz szükséges átalakítások (műszerfal, ablaktörlő-mosó és HVAC* rendszerek, stb…)


Fűtés, Szellőztetés és Klímarendszer - *Heating, Ventilation and Air Conditioning. Az i-MiEV klímavezérlő rendszere irányítja az elektromos klímakompresszort és a fűtési rendszert, amiben elektromos fűtéssel felmelegített forró víz kering. A vezérlőpanelen hat fokozatban állítható a hűtés és a fűtés. A rendszer úgy csökkenti az energia-felhasználást, hogy a lehetséges minimumra korlátozza azokat az alkalmakat, amikor a hűtés és a fűtés egyszerre működik.


EV-k a Mitsubishinél

1966. október:    Az EV kutatás-fejlesztés kezdete a Mitsubishinél
2006. október:    “i MiEV” kísérleti jármű
2007. december:    A “Lithium Energy Japan” közös vállalkozás megalapítása
2009. július:        Az i-MiEV forgalmazásának kezdete Japánban (flottavásárlók)
2010. március:    A CHAdeMO szervezet* megalapítása
2010. április:    Japánban az első magánvásárlók megkapják az i-MiEV-t
2010. október:    Az európai specifikációjú i-MiEV gyártásának kezdete
2010. december:    A forgalmazás kezdete 14 európai országban (országonként eltérő)


i-MiEV műszaki adatok

MÉRETEK ÉS TÖMEGEK

Teljes hossz          mm    3,475
Teljes szélesség         mm    1,475
Teljes magasság         mm    1,610
Tengelytáv         mm    2,550
Nyomtáv    Elöl    mm    1,310
Hátul    mm    1,270
Hasmagasság         mm    150
Belső tér hossza         mm    1,790
Belső tér szélessége         mm    1,270
Belső tér magassága         mm    1,250
Menetkész tömeg         kg    1,110
Megengedett össztömeg         kg    1,450
Ülések száma         fő    4

TELJESÍTMÉNY
Villamos energia fogyasztás (NEDC)     *1    Wh/km    135
Hatótáv (NEDC)     *1    km    150
Legkisebb fordulókör         m    4.5
HAJTÓMŰ
Modell              Y4F1
Névleges teljesítmény    *2    kW     35
Max. teljesítmény     *3    kW/ford    49/2500 - 8000
Max. nyomaték          Nm/ford    180/0 - 2000
MEGHAJTÓ AKKUMULÁTOR
Fajta              Lítium-ion akkumulátor
Feszültség          V    330
Akkumulátorkapacitása         KWh    16
VÁLTÓMŰ
Végáttétel              6.066
KORMÁNYMŰ
Fajta              Fogasléces (Elektromos rásegítés)
FUTÓMŰ
Elöl              McPherson rugóstag, csavarrugó
Hátul              3-karos de Dion
FÉKEK
Fékrendszer              Vákuumrásegítés
Elöl            Hűtött tárcsafék
Hátul            Dobfék
KEREKEK ÉS ABRONCSOK
Abroncsok     Elöl         145/65R15
[Alacsony gördülési ellenállású]
Hátul         175/55R15
[Alacsony gördülési ellenállású]
Keréktárcsák    Elöl         15"x4.0J alumínium
Hátul         15"x5.0J alumínium


*1: Az Új Európai Vezetési Ciklus szerint. Az energiafogyasztásra és az egy feltöltéssel megtehető útra vonatkozó hivatalos adatok az ECE R101 direktíva szerint. A vezetési stílus, az út állapota, a forgalmi viszonyok, a környezeti hatások és a jármű állapota befolyásolhatják a fogyasztásra és a hatótávolságra vonatkozó értékeket, így azok eltérhetnek a szabvány szerint kiszámolt adatoktól.
*2: Megfelel "maximum 30 perces áramnak ", az ECE R85 szerint hitelesítve.
*3: Megfelel "maximális nettó áramnak " az ECE R85 szerint hitelesítve.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER