2012. január 09. hétfő, 18:01

Mercedes-Benz 4MATIC, állandó összkerékhajtás
Új futómű-fejlesztések és menetdinamikai rendszerek
A Mercedes-Benz összkerékhajtású modelljei

Új futómű-fejlesztések és menetdinamikai rendszerek

M-osztály
Száraz, vizes és télies úton egyaránt kimagasló biztonság, kiegyensúlyozott menetkényelem és nagyfokú menetdinamika, illetve fölényes akadályleküzdő képesség kiépítetlen utakon – ezek az állandó összkerékhajtású M-osztály harmadik nemzedékének különleges erősségei. Ezeken túlmenően a téli autózás élvezetést és biztonságát fokozó új futómű-fejlesztésekkel és innovatív menetdinamikai rendszerekkel győz meg a prémium-SUV.

A speciális összkerékhajtási menetprogramok feloldanak egy célkonfliktust, amely mindeddig megnehezítette a 4MATIC és az elektronikus vezetőtámogató rendszerek, a 4ETS, az ESP® és a kipörgésgátló (ASR) továbbfejlesztését. Egy példa: terepen és havas úton, a csekély súrlódási tényező miatt, fontos a szabályozó rendszerek nagyon lágy beavatkozása, ez viszont szinte kizárja a sportos hangolást. Megfordítva, a sportos alapbeállítás lerontja a teljesítményt terepen és havon. A múltban nagyon jó kompromisszumokkal hidalták ezt át, amelyek mindenféle körülmények között beváltak. Az új ON&OFFROAD-csomag specifikus menetprogramjai viszont, az egyes szabályozó rendszerek hálózatba kapcsolásával, mindenféle menetállapotban tovább optimalizálják a menetdinamikát és a menetbiztonságot, bármilyen körülmények között megközelítve a fizikailag lehetséges optimumot.

Az  ON&OFFROAD-csomag „hardver” oldala alsó védőlemezből, kétfokozatú terepváltóból, hosszanti differenciálzárból és kibővített AIRMATIC-funkciókból áll, amelyek 285 milliméteres szabad magasságot és 600 milliméteres gázlómélységet tesznek lehetővé.

mercedes-M-E

Téli menetprogram
Menetprogramot választani a középkonzoli forgókapcsolóval lehet. A kiválasztott menetprogramot – amely ez esetben a „Tél” – a kombinált műszerben látható hópehely-szimbólum mellett a COMAND képernyőn téli tájban ábrázolt M-osztály jelzi egyértelműen.

Az ON&OFFROAD-csomag téli menetprogramja optimalizálja a menettulajdonságokat lefagyott nedvesség, hó és jég esetén, illetve hólánc használatakor, illetve egyértelmű és kiszámítható reakciókkal fokozza a vezető biztonságérzetét. A mindenre kiterjedő hangolási munkák középpontjában a hosszirányú vonóerő újabb növelése állt, a harántdinamika és a menetbiztonság egyidejű fokozásával. Ezeket a követelményeket a hajtáslánc specifikus vezérlési mechanizmusaival elégítették ki meggyőzően a fejlesztő mérnökök:
- Elinduláskor, akár el van fordítva a kormány, vagy sem, korábbi a középső differenciál hosszanti zárjának kivezérlése, hogy nőljön a vonóerő, és húzós gyorsuláskor mérséklődjék az alulkormányzottság. Közben a 7G-TRONIC PLUS ECO-programban működik, és a kerekek nagyfokú túlforgásának elkerülésére a második fokozatból indul el a jármű. Laposabb jelleggörbe segít a vezetőnek, hogy még finomabban adhassa a gázt.
- A középső differenciál előzőleg beállított záró-nyomatékának hosszabb megtartása javítja a menetstabilitást és egyértelmű sajátkormányzási viselkedéssel segíti a vezetőt.
- Az ASR megemelt kipörgési küszöbe egyenes menetben nagy vonóerőt ad, és biztos hólánc-használatot eredményez, kiváló hajtással. 
- Kanyarban csökken az  ASR kipörgési küszöbe, hogy a fizikai határokon belül mindenkor stabil legyen a jármű viselkedése.

ACTIVE CURVE SYSTEM - dőlés-stabilizáló

Az aktív ACTIVE CURVE SYSTEM (ACS) dőlés-stabilizáló és az ON&OFFROAD-csomag kombinációjának esetében egy különleges téli hangolás garantál még dinamikusabb vezetési élményt, kimagaslóbb járműkontrollt és nagyobb fokú menetbiztonságot. Az ACS első és hátsó aktív stabilizátora kanyarodáskor kiegyenlíti a karosszéria megdőlését, miáltal fokozódik az agilitás és a vezetés élménye. Ugyanakkor, különösen síkos, télies utakon, az M-osztály vonóerejét is növeli a rendszer.

„Téli üzemmódban“ kétféle szabályozási stratégiát tartalmaz az ACTIVE CURVE SYSTEM. Egyrészt már az alapfunkciókban – tehát az ON&OFFROAD-csomag aktivált automatikus menetprogramjában – is benne van a téli autózás sok paramétere. Síkos talajon ezért kevésbé dinamikusan reagál a rendszer a vezető kormányimpulzusaira, gyorsabban kiegyenlítve a részben havas vagy jeges útpálya változó tapadásának hatásait. Ezzel a szabályozási stratégiával lényegesen nyugodtabban viselkedik az M-osztály, még ha mérsékelten váltogatja is az alul- és túlkormányzottságot.

A második elem egy speciális szabályozási algoritmus a téli menetprogram rendszervezérlésében: éles kanyarban az M-osztály hasonlóan viselkedik a középen elkarcsúsított lesikló-síléchez, amely a síző örömére kis sugarú forduláskor is híven követi a kívánt ívet. E szabályozási stratégia havas úton dinamikusan áthelyezi a terhelést a jobban tapadó kerekekre. Ha egyenletes haladáskor, vagy gyorsítás közben, a vezető rákormányoz egy éles kanyarra, akkor a külső íven futó első kerék terhelése és ezáltal tapadása nő, ezáltal csökken a hasonló helyzetekben egyébként tipikus alulkormányzottság. Amikor aztán a kanyar kijáratánál, egyenletes haladáskor, vagy gyorsítás közben, visszafordítja egyenesbe a kormányt a vezető, a külső íven futó hátsó kerék terhelése nő meg, így annak jobb oldalvezetése hasonlóképp stabilizál, csak ezúttal a túlkormányzottságot mérsékli.

A Mercedes-Benz M-osztály harmadik nemzedékének energia-hatékonysága is meggyőző: a flotta átlagban 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt az elődmodelleknél. A takarékos fogyasztás bajnoka az ML 250 BlueTEC 4MATIC, amely az NEFZ-ciklus szerint mérve megelégszik 6,0 literrel 100 kilométeren (158 g CO2/km), és egy tankolással 1500 kilométert tehet meg. További erény a kiváló biztonság és a kiegyensúlyozott menetkényelem, mind kiépített-, mind földúton. Ezekhez járul a karakteres karosszéria-design és a variálható belső tér kényeztető kényelme.

Mercedes E-osztály 4MATIC: téli stabilitási csomag
Az E-osztály 4MATIC hajtáslánca a legjobban teljesítő állandó összkerékhajtások közé tartozik. A hosszában álló motorral egybeépített váltó- és osztómű kompakt, könnyű és kis súrlódású, ami előny más személyautók keresztben beépített hajtóművével és kapcsolható 4x4-ével szemben. A 4MATIC hangolása, akárcsak száraz vagy vizes útra, télies útviszonyokra is a menetstabilitást és az aktív biztonságot helyezi előtérbe.

Optimális előfeltételeket teremt ehhez a 4MATIC mechanikai alapja: a 45:55 százalék arányú nyomatékelosztás az első és a hátsó tengely között, illetve a központi differenciálmű lamellás tengelykapcsolójának 50 newtonméternyi alap-záróhatása nagyfokú vonóerő-átvitelt tesz lehetővé, mivel gyorsítás közben dinamikus átterhelődés jön létre a hátsó tengelyre, és ezt kihasználva ott nagyobb hajtónyomaték hasznosítható.

A lamellás differenciálzár azonban arra is képes, hogy 30:70, illetve 70:30 arány között változtassa a nyomatékarányt az első és a hátsó tengely között, amennyiben az útviszonyok ezt megkívánják. Ezáltal viszonylag későn következhet be az elektronikus szabályozó rendszerek, az ESP®, a 4ETS vagy az ASR beavatkozása, és a hajtónyomaték nagy része síkos úton is előre viszi a járművet. A szabályozó beavatkozások szinte észrevehetetlenek. Azt viszont azonnal megtudja az autós, ha a határtartományhoz közelít, ilyenkor ugyanis sárga figyelmeztető szimbólum villog a kombinált műszerben. Egyértelmű intés ez, hogy vezessen az útviszonyoknak megfelelően.

Az állandó összkerékhajtásnak döntő előnyei vannak egyéb rendszerekkel szemben, amelyek előbb fel kell hogy ismerjék az útfogás hiányát, hogy azután aktiválhassák a 4x4-et. Ezalatt az E-osztály 4MATIC-ja már hajtónyomatékot visz át az útpályára. Télies körülmények között, elinduláskor optimális vonóerőt fejtenek ki az E-osztály 4MATIC modellek. Automatikusan ismernek fel bizonyos útállapotokat, és úgy befolyásolják az összkerékhajtás  4ETS szabályozó rendszerét, hogy a lehető legjobb gyorsulást lehessen elérni, a kerekek minimális túlforgásával és elsőrangú menetstabilitással. 

Új benzinmotorok és optimalizált hajtáslánc teszik a kategória hatékonysági etalonjává a 2011-es Mercedes-Benz E-osztályt. A 6,8-7,0 literes, illetve 8,9 literes kombinált fogyasztású új BlueDIRECT V6-os és V8-as modellek mindegyike közvetlen befecskendezéses már. A húsz százalékot elérő fogyasztáscsökkenésben szerepet játszik a széria ECO Start-Stop funkció és a tökéletesített hétfokozatú 7G-TRONIC PLUS automata, amely mostantól elérhető a négyhengeresekhez is.

E 250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC:
az első összkerékhajtású E-osztály, négyhengeres dízelmotorral
Az ECO Start-Stop funkció és a 7G-TRONIC PLUS különösen a E 250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC esetében teszi hatékonnyá az energia felhasználását. Az első E osztály 4MATIC-kal és négyhengeres dízelmotorral 150 kW (204 LE) teljesítményt ad le, és a nagyfokú hajtáskomfort mellett derekas menetdinamikával hívja fel magára a figyelmet: nulláról 100 km/órára 7,9 másodperc alatt sprintel, csúcssebessége 238 km/óra, fogyasztása azonban csupán 5,6 liter per 100 km az NEFZ módszer szerint − az E 250 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC a felső kategória leghatékonyabb összkerékhajtású dízelmodellje.

Mercedes-Benz 4MATIC, állandó összkerékhajtás
Új futómű-fejlesztések és menetdinamikai rendszerek
A Mercedes-Benz összkerékhajtású modelljei



Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER