2010. szeptember 08. szerda, 17:49

 

Jelentősen növeli a baleseti kockázatot az összekarcolódott szélvédőüveg rá egy svédországi kutatóintézet tesztje szerint. A nagy futásteljesítményű autók elhasználódott szélvédőjén tükröződő erős fény ugyanis hatással van a vezető magatartására.

 

karcos szelvedo

Szélvédőcserére nem csak akkor lehet szükség, ha eltört vagy megrepedt az üveg, hanem akkor is, ha már sokat autóztunk vele. Az összekarcolódott szélvédőüvegen tükröződő fény ugyanis nagyobb eséllyel vakítja el a vezetőt, aki így könnyen lehet, hogy nem veszi észre időben az elé kerülő akadályt vagy gyalogost. Ez egyben azt is jelenti, hogy kevesebb esélye van egy esetleges baleset elkerülésére.

Szimulációs vizsgálat
A sejtést számokkal is alátámasztotta a VTI, a Svéd Nemzeti Közlekedi Kutatóintézet: szimulátoros tesztekkel mérték fel, milyen hatással van az autóvezetőkre a különböző mértékben elhasználódott, karcos szélvédőüveg. Nem csak a vezetési szokások megváltozását, de a látótávolság csökkenését is kimutatták a szakemberek. A tanulmány elkészítéséhez három szélvédőt használtak: egy új, egy 150 ezer és egy 350 ezer kilométert futott autó üvegét. Összesen 24 sofőr tette meg ugyanazt a kört három alkalommal, mindegyik szélvédő mögött egyszer. Körönként két akadály került eléjük, míg a vakítást a szimulátor képernyője elé szerelt fényforrás okozta. A lámpa a késő délutáni szembesütő napfényt szimulálta – a kutatásban részt vevő autóvezetők szerint meglehetősen realisztikusan.

Porszemcsék és törlőlapát
A levegőben található porszemcsék menet közben a homokszóráshoz hasonló hatásnak teszik ki az üveget, de idővel az ablaktörlőlapátok is komoly kárt tudnak okozni a szélvédőben – főleg, ha nem cseréljük a lapátokat rendszeresen. Ennek eredményeként a fény prizmaszerűen tükröződik a vezető előtt, ami könnyen vakíthat, például ha a nap lenyugvóban van, vagy éjszaka erős a szembejövő forgalom fénye.
A vakító hatás attól függ, mennyire használódott el a szélvédőüveg. A teszt során a látótávolságot is mérték, és a szakemberek arra az eredményre jutottak, hogy a karcos üveg jelentősen rontja az észlelhetőséget. A legjobb és legrosszabb szélvédő közötti látótávolság-különbség hozzávetőleg 130 méter volt, ami 65 százalékos eltérést jelent.
– Amikor arra került a sor, hogy megvizsgáljuk, mi történik, ha a vezetőnek hirtelen közbeavatkozásra van szüksége egy akadály kikerüléséhez, azt tapasztaltuk, hogy kevésbé jól teljesítették a manővert, amikor elhasználódott szélvédő mögött vezettek – számol be a kutatást végző Anne Bolling. Az elvakított vezetők később észlelték az akadályt, erősebben fékeztek és a kikerülési manővert is hirtelenebbül végezték – annak ellenére, hogy ilyenkor átlagosan 15 km/órával lassabban hajtottak, mint amikor jobban láttak.

A valóságban rosszabb lehet
Ezek a körülmények kockázatosabb vezetési stílushoz, vagy másképp szólva fokozott balesetveszélyhez vezettek. Néhány sofőr ugyanis nem tudta időben kikerülni az eléje kerülő akadályt, így kénytelen volt áthajtani rajta. Az új szélvédő esetén ilyen eset nem történt, a közepesen használt szélvédőnél a vezetők négy százaléka, míg az erősen karcos üvegnél a sofőrök nyolc százaléka ütötte el a szimulált akadályt. A valós életben mindez valószínűen balesethez vezetett volna.

VTI
A VTI a Svéd Nemzeti Közlekedési Kutatóintézet független és nemzetközileg elismert szervezet, 190 alkalmazottjával a legnagyobb ilyen jellegű kutatóintézet Svédországban, központja Linköpingben található. A közlekedés minden ágazatához kapcsolódóan végez kutató-fejlesztő munkát.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Szélvédő Klinika
0
 
 
Nagyon részletesen leírja a problémát, de még véletlenül sem kell kicserélni emiatt a (főleg gyári) szélvédőt!
A nano technológiás bevonat ugyanis teljesen megszűnteti a karcok csillogását és még sok egyéb hasznos tulajdonsága miatt mindenkinek tudom ajánlani.
A teflonhoz hasonló gőzborotva és vegyszerálló páncél lepergeti a vizet és a bogarakat is könnyedén lehet tisztítani a szélvédőről minimum egy évig.
Pali
0
 
 
Jó a cikk, ajánlom mindenkinek vegye komolyan!
Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER