3,2 milliárd forint energetikai és környezeti kutatásokra
Nagyszabású projektet indít a Széchenyi István Egyetem és a Pannon Egyetem konzorciuma
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesül a győri Széchenyi István Egyetem és a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem által alkotott konzorcium.
A 2010 nyarán kezdődő, két éves futamidejű együttműködés témája a járműipar, energetika és környezeti kutatások.
A kutatási területek kialakításában a magyar gazdaság olyan meghatározó szereplői működtek közre, mint az Audi Hungaria Motor Kft. és a MOL Zrt.
A magyar gazdaság szempontjából stratégiai fontosságú jármű- és közlekedésiparhoz, illetve az ennek fenntartható fejlődését biztosító energetikai és környezeti kérdésekhez kapcsolódó kutatási kapacitások fejlesztése, valamint kutatások végrehajtása áll. A projekt megvalósítását a tudományos és üzleti életben egyaránt nemzetközileg elismert dr. Palkovics László a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja, a multinacionális Knorr Bremse vállalatcsoport kutatási igazgatója irányítja.
A Széchenyi István Egyetem több mint 80 vállalattal ápol aktív kutatási-oktatási kapcsolatot, melynek kiemelkedő példája az Audi Hungaria Motor Kft.-vel közösen fenntartott belső égésű motorok tanszéke.
A Pannon Egyetem ez év áprilisában elnyerte a „Kiváló Egyetem” címet a magas színvonalú képzést nyújtó, a tudományos életben elismert, a vegyészmérnöki tudományok és az energetika, környezettudományok területén végzett munkájáért.
A két egyetem együttműködését, melyben a SZE-Győr a mobilitás, a PE pedig a környezeti hatások feldolgozásával vesz részt.
A projekt négy egymással összefüggő, a járműipari alkalmazási területeket érintő kutatási főirányt foglal magába, melyek a következők:
- járműipari anyagok és gyártás-technológiák kutatása
- belső égésű motorok mechanikai hatásfokának javítását célzó kutatások
- jármű-informatikai és mechatronikai kutatások és
- a nagy energiatartalmú és környezetbarát üzemanyagok kutatása.
Számítások szerint a világ járműparkja 2050-re 800 millióról 2 milliárdra nő.
A motorizáció előre látható növekedése azonban nem járhat együtt az energiafogyasztás ilyen arányú növekedésével, továbbá a környezeti ártalmak csökkentésének igénye is egyre hangsúlyosabbá válik. A motor- és hajtáslánc technológia területén elsődleges fejlesztési irány a hatásfoknövelés, illetve a veszteségek csökkentése.
A hagyományos üzemanyagok részaránya előreláthatólag 50 %-kal csökken az alternatív hajtóanyagok javára.
E terület kutatását tűzte ki célul a Széchenyi Egyetem és a Pannon Egyetem a közös projektjében, melynek címe a MOBILITÁS és KÖRNYEZET.
Hozzászólások